Gå til innhold

Toyotas konsept-Prius går 44 kilometer per dag på solkraft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er akkurat hybrider der solpaneler blir konge. Er vel ikke noen som gidder å lade et 10kwh batteri hver gang en parkerer bilen.

 

Men med solpanel å re-gen ved bremsing så kan jo faktisk en slik hybridbil komme til god nytte

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er akkurat hybrider der solpaneler blir konge. Er vel ikke noen som gidder å lade et 10kwh batteri hver gang en parkerer bilen.

 

Men med solpanel å re-gen ved bremsing så kan jo faktisk en slik hybridbil komme til god nytte

 

Ikke noe mer enn en elbil har nytte av det. Det er selvfølgelig bedre å lade bilen med solceller montert på taket. Er du heldig får du kanskje 5% mer rekkevidde på en Model 3 med solceller mens du kjører.

Lenke til kommentar

Bare bullshit! I solrike land har de fleste som eier en bil en parkeringsplass under tak fordi bilen ikke umiddelbart skal bli matt og klarlakken flasser av.

Dette er enda ett forsøk på å gjøre «bil-med-bensintank» miljøvennlig. De _klarer_ikke_ å fjerne den forbindelsen med Big Oil. Skulle ikke forundre meg om en av de største oljeselskapene eier Toyota...

Lenke til kommentar

 

Enda et forsøk på å gjøre bensin mer miljøvennlig

Husk at biler ikke primært blir utviklet for Norge. I mange land vil en slik være mere miljøvennlig enn en el bil som får strømmen fra et fossilt kraftverk

Det har veldig lite å si hvordan strømmen produseres. Elbiler slår bensinbiler samme hva

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det har veldig lite å si hvordan strømmen produseres. Elbiler slår bensinbiler samme hva

Jeg vet om mange tilfeller hvor det ikke stemmer. Det kommer helt an på hvilken bensinbil du sammenligner med og hvordan strømmen er produsert.

 

Lei deg en el bil på Mallorca eller en annen spansk øy og se hvor strømmen kommer fra.

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Electric_Power_System_of_the_Balearic_Islands

Endret av Trestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan lage strømmen med et avleggs bensinaggregat. Det hjelper ikke. Poenget er at elbilen bruker så mye mindre energi på å flytte bilen. Bensinbiler sløser bort minst 60% av energien. Elbilen ligger på ca 30%. Har du lagt merke til at en bensinmotor blir varm?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan lage strømmen med et avleggs bensinaggregat. Det hjelper ikke. Poenget er at elbilen bruker så mye mindre energi på å flytte bilen. Bensinbiler sløser bort minst 60% av energien. Elbilen ligger på ca 30%. Har du lagt merke til at en bensinmotor blir varm?

El bilen bruker mere energi på forflytning. Dette fordi den er tyngre.

 

Om du hadde beholdt bensintanken og batteriet og byttet ut bensin motoren med en el motor i bensinbilen og kjørt bilene med pentograf ville bensinbilen som er lettere brukt mindre energi.

 

Om du skal drive en bilpark på Mallorca og har gassturbiner med 35% virkningsgrad vil en teslapark av biler kreve mere energi en små lette bensinbiler som golf tsi eller andre lette biler med høy virkningsgrad.

 

Hastigheten bilene kjører med har også betydning. Kjøres bilene på motorvei i 130km PR time blir regestykket dårligere for el biler.

 

Nå vet jeg ikke virkningsgraden på kullkraftverkene og gassturbinene men i varmt klima har disse ofte lav virkningsgrad.

 

Når virkningsgrad på gassturbiner oppgis er det som regel ved lav lufttemperatur og full belastning. I 35 grader og 60% belastning er virkningsgrad kraftig redusert

 

Vil også tro at tap i strømnett og ladere vil bidra negativt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

El bilen bruker mere energi på forflytning. Dette fordi den er tyngre.

I praksis går det begge veier.

 

Om du hadde beholdt bensintanken og batteriet og byttet ut bensin motoren med en el motor i bensinbilen og kjørt bilene med pentograf ville bensinbilen som er lettere brukt mindre energi.

Selv tolket til din fordel er ikke vekt utslagsgivende. Ingen del av det resterende gav mening.

 

Om du skal drive en bilpark på Mallorca og har gassturbiner med 35% virkningsgrad vil en teslapark av biler kreve mere energi en små lette bensinbiler som golf tsi eller andre lette biler med høy virkningsgrad.

De hadde etter lenken å dømme solkraftverk, som jeg mener varmer opp salt som så driver vanlige turbiner.

 

Hastigheten bilene kjører med har også betydning. Kjøres bilene på motorvei i 130km PR time blir regestykket dårligere for el biler.

Elmotorer blir faktisk mer effektive ved høyere turtall, opp mot 93-94%. Du kan kjøre så fort du vil med fossilbil, den blir vesentlig mer effektiv enn oppstart, og småkjøring, som dette solcellepanelet kan dekke, men fremdeles langt langt unna. Vindmotstand blir deretter utslagsgivende.

 

Nå vet jeg ikke virkningsgraden på kullkraftverkene og gassturbinene men i varmt klima har disse ofte lav virkningsgrad.

???? Riktignok dårligere kull i Tyskland, men hva er det du sikter til?

 

Når virkningsgrad på gassturbiner oppgis er det som regel ved lav lufttemperatur og full belastning. I 35 grader og 60% belastning er virkningsgrad kraftig redusert

Nå er det vel bare Saudi-Arabia som primært bruker gassturbiner. Fremdeles mer miljøvennlig dog.

 

Vil også tro at tap i strømnett og ladere vil bidra negativt.

Linjetap og effektivitetsgrad i lading er langt unna å ha innvirkning av interesse.

 

Dette har jeg ventet på lenge. Rart det tok så lang tid egentlig.

Nei, og det kommer til å ta enda lenger tid å få det på markedet. Per dags dato tull. Med mindre du skal på camping har ikke dette noe for seg. I Norge må du regne inn et solid tap i antall soltimer. Du får både billigere og mer miljøvennlig strøm i stikkontakten hjemme. Det er dessuten fordelaktig å kjøpe elbiler her. Endret av Spetsnaz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...