Redaksjonen. Skrevet 8. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 8. juli 2019 Lettbane-direktør etter dødsulykke: Bommene lå klare til å settes opp Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 8. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 8. juli 2019 Jaha. Bom eller ikke, man sjekker da begge retninger før kryssing uansett?! Man lærer barn om akkurat dette ved gangfelt lys/ikke lys, osv. Mens voksne med bilsertifikat er vel tøffere enn toget. 3 Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 8. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 8. juli 2019 (endret) Jaha. Bom eller ikke, man sjekker da begge retninger før kryssing uansett?! Man lærer barn om akkurat dette ved gangfelt lys/ikke lys, osv. Mens voksne med bilsertifikat er vel tøffere enn toget. Se videoen på Dagbladet. Sinnsykt uoversiktelig kryss og fart på toget. Eller går du ut av bilen, løfter hodet over linja for å se, når lyset indikerer ingen tog? Ellers verdt å merke seg hvor hovmode sjefene i selskapet er, i likhet med Bane Nor ulykken her til lands. Endret 8. juli 2019 av kim_InnleggNO 5 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 8. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 8. juli 2019 Synes de sammenlignet dette toget med bybanen i Bergen. Men den går vel i maks 40 km på det meste. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 8. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 8. juli 2019 Synes de sammenlignet dette toget med bybanen i Bergen. Men den går vel i maks 40 km på det meste.70 km/t på strekningen fra Lagunen til Flesland, som nok er mer sammenlignbart i dette tilfellet. 2 Lenke til kommentar
Itholia Skrevet 8. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 8. juli 2019 Jaha. Bom eller ikke, man sjekker da begge retninger før kryssing uansett?! Man lærer barn om akkurat dette ved gangfelt lys/ikke lys, osv. Mens voksne med bilsertifikat er vel tøffere enn toget. Se videoen på Dagbladet. Sinnsykt uoversiktelig kryss og fart på toget. Eller går du ut av bilen, løfter hodet over linja for å se, når lyset indikerer ingen tog? Ellers verdt å merke seg hvor hovmode sjefene i selskapet er, i likhet med Bane Nor ulykken her til lands. Tja, med tanke på at det ikke ser ut til at det er feil på anlegget så har jo sannsynligvis karen kjørt på rødt lys. Her til lands går det jo også sport i å kjøre over planoverganger etter det har begynt å blinke rødt lys mot bilistene. Kjører disse bilistene også over lyskryss på rødt? Å kjøre på rødt i et lyskryss og bli tatt gir en bot, samme gir planoverganger. Pluss at man da også faktisk utsetter seg selv for livsfare. 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 8. juli 2019 Jaha. Bom eller ikke, man sjekker da begge retninger før kryssing uansett?! Man lærer barn om akkurat dette ved gangfelt lys/ikke lys, osv. Mens voksne med bilsertifikat er vel tøffere enn toget. Er det både lyd og lyssignal som overgangen hadde burde man være oppmerksom, men det er noen år siden siste norske overgang uten bom forsvant "som jeg vet om" så kan hende dette var en ny opplevelse for de norske forulykkete. Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 8. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 8. juli 2019 Tja, med tanke på at det ikke ser ut til at det er feil på anlegget så har jo sannsynligvis karen kjørt på rødt lys. Her til lands går det jo også sport i å kjøre over planoverganger etter det har begynt å blinke rødt lys mot bilistene. Kjører disse bilistene også over lyskryss på rødt? Å kjøre på rødt i et lyskryss og bli tatt gir en bot, samme gir planoverganger. Pluss at man da også faktisk utsetter seg selv for livsfare. Stoler mer på lokalbefolkningen som sier det ikke alltid har fungert enn en som skal redde skinnet sitt. 4 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 8. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 8. juli 2019 (endret) Om der ikke er bom så kommer ulykker til å skje. Det er forresten umulig å se toget som kommer fykende rundt svingen i 70 km/t før det er for sent. Et tog har ikke noe bra bremser heller. Endret 8. juli 2019 av Svein M 3 Lenke til kommentar
Itholia Skrevet 9. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 9. juli 2019 Stoler mer på lokalbefolkningen som sier det ikke alltid har fungert enn en som skal redde skinnet sitt. Sikkerheten på jernbanen er ekstrem, dersom det er det minste tvil om at planovergangene ikke virker, står trafikken, eller kjøres så treigt at det ikke kan utgjøre fare. De som faktisk påstår noe annet har ikke den fjerneste anelse om hva de prater om! Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 9. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 9. juli 2019 Sikkerheten på jernbanen er ekstrem, dersom det er det minste tvil om at planovergangene ikke virker, står trafikken, eller kjøres så treigt at det ikke kan utgjøre fare. De som faktisk påstår noe annet har ikke den fjerneste anelse om hva de prater om! Case closed da? Se video her. https://www.dagbladet.no/nyheter/hjalp-mora-og-dattera-ut-av-bilen/71377909 Vil si at å kalle sikkerheten her ekstrem, selv med fungerende varsel, er helt hinsides all fornuft. 1 Lenke til kommentar
Benny Flaggstang Skrevet 9. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 9. juli 2019 Er det både lyd og lyssignal som overgangen hadde burde man være oppmerksom, men det er noen år siden siste norske overgang uten bom forsvant "som jeg vet om" så kan hende dette var en ny opplevelse for de norske forulykkete. Det er fremdeles mange slike overganger i Norge. Flertallet av planoverganger i Norge er fremdeles helt uten signal i det hele tatt. Generaltabbe 1; Hva er galt med å bruke helt vanlige trafikklys ved slike overganger? Folk vet hva det betyr. Det kan godt blinke og ha lyd i tillegg, men ha det gjenkjennelige trafikklyset der. Et stort problem med slike planoverganger er at de fleste ikke krysser slike særlig ofte og signalene er annerledes enn bilistene ser til vanlig. Mange klarer rett og slett ikke å registrere/tolke det. Det er også for mange andre elementer som forstyrrer mer enn de hjelper. Hva er poenget med det idiotiske krysset? Det bare fremmedgjør lyset. Man får lyst til å tro at den er et signal til toget, ikke bilisten. Har også flere ganger opplevd å komme til en overgang hvor noen står og venter på et hvitt blinkende lys de tror betyr at toget kommer. Hvorfor er det et hvitt blinkende lys der? (For å fortelle at signalanlegget virker. Hvis det ikke virker skal man senke farten, men hvem faen vet det?) Tabbe 2; Det er ikke skygge over lyset og det er altfor svakt. Skinner sola i riktig vinkel ser du ikke lyset og med full Kaptein Sabeltann på anlegget hører du ikke "Dinga-dinga-dinga-ding" heller. Knapt så man hører det i en stille bil så godt isolerte som de har blitt. Hjelper ikke om signalet virker hvis ingen kan se det uansett. Tabbe 3; Slike overganger burde vært faset ut for leeeenge siden. Koster ikke mange kronene å sette opp en enkel bom i disse dager. Hva i all verden er det som hindrer dem? 1 Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 9. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 9. juli 2019 (endret) Kloke ord. I flyindustrien hadde man ristet på hodet av den såkalte sikkerheten. Endret 9. juli 2019 av kim_InnleggNO 1 Lenke til kommentar
Benny Flaggstang Skrevet 9. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 9. juli 2019 Stoler mer på lokalbefolkningen som sier det ikke alltid har fungert enn en som skal redde skinnet sitt. Det er mange svakheter i et slikt system med bomfri planovergang, men signaleringen er en av de mer robuste. Den har mye redundans for å sikre både mot at utfall skjer og for å oppdage det med én gang når det likevel skjer. (for det skjer, altfor ofte) Det er derfor mer enn litt snodig, dersom det har vært så mye feil som det påstås, at flere har varslet media om at anlegget ikke virker, samtidig som _ingen_, verken media eller publikum, har varslet de som faktisk har anlegget. Det er også påfallende at _ingen_ har klart å dokumentere ett eneste tilfelle av at det ikke har fungert, hvis det er så mye problemer som det påstås. Anekdotiske påstander er ikke bevis. Selv om det fremdeles kan hende de har rett har ikke lokalbefolkningen akkurat gjort en god jobb med å legge frem en troverdig sak. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 9. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 9. juli 2019 Hadde toget hatt 5 km/t maks fart på alle slike kryssinger uten bom så tenker jeg bommene har kommet opp kvikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå