torest Skrevet 8. juli 2019 Del Skrevet 8. juli 2019 Gransker fortsatt Viking Sky-ulykken: Ikke funnet flere kritiske feil Lenke til kommentar
UBWB96K9 Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 Praktisk sjømannskaps innflytelse på sjødyktighet og sikkerhet for passasjererer, mannskap og fartøy. Jeg setter pris på at saken ikke henlegges som "ingen kritikkverdige forhold". Her er det åpenbart mange kritikkverdige forhold å sette fingeren på- Det er flere forhold som ligger langt utenfor standard for godt sjømannskap. Værmeldingen var kjent , full storm på Hustadvika krever tiltak for å sette fartøyet i ship shape stand før man går ut på et krevende havstykke , men forholdene er vel innenfor skipets design forutsetninger for å seile ved riktig og kvalifisert operasjon og godt vedlikeholdt skip.. Dette gjelder såvel navigasjon som passasjeravdelig og maskinområdet .. Passajerene var godt tilårskommende mennesker, hvilket er kjent og krever spesiell årvåkenhet. Åpen "skybar" på øverste dekk .Langt forut i skipet på øverste dekk med største bevegelser i sjøgangen uten sikring av løse gjenstander som møbler og flasker er uvirkelig. Baren burde åpenbart vært sikret og stengt for passasjerer.. Nærmere værdekk slet tunge møbler seg ( Flygel ?) og knuste værdekksikkert glass , med vanninnstrømining i skroget til følge. Hvilke forhåndrsregler som var tatt i maskinrommet i anledning værforholdene, har ikke blitt kjent , annet enn at oljenivåene i sumpene i motorene var innfor tillatte grenser. At fire motorerer skal kutte samtidig , forårsake black out , utfall av fremdrift og elektrisitet er langt utenfor sannsynlige hendelser.i forutsetninger for redundancy skipet er designet for. Her må noe ha vært rav ruskende galt, designmessig, vedlikeholdsmessig, operasjonelt eller kompetanse for å håndtere situasjonen.. Av hensyn til norsk skipsfarts rennome, må såvel politi som tildsynsmyndigheter gjøre jobben sin. Dette dreier seg om mer enn erfaringsoverføring for andre skip , men forhold som kunne forårsaket et havari i Titanic klassen med mer enn 1300 mennesker i fare... Havariet ble kun unngått ved ren flaks, en total evakuering av passajererer og mannskap umulig. Det er all mulig grunn til å glede seg over at menneskeliv ikke gikk tapt, og norsk redingsapparat virket men det kan ikke benyttes som basis for fremtidig passajertraffikk på norskekysten.. Her må alle forhold på bordet, prøves rettslig og eventuelt straffbare forhold avklares.. 2 Lenke til kommentar
johnrixn Skrevet 19. august 2019 Del Skrevet 19. august 2019 Ser at disse generatorsettene bare tåler 7,5 grader pitch og 22,5 grader roll (dynamisk). Dette virker litt lite under ekstreme værforhold. En stor bølge kan sette alle motorene ut av drift. På tide å øke kravene? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå