Gå til innhold

Henrik tapte i retten: – Blir dommen stående, har Apple jerngrep om reparasjoner og hindrer konkurransen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så forferdelig ... tror vi her må lege sammen alle litt penger og støtte henrik sine utgifter sån han kan anker saken ... det er helt utrolig at refurbished deler skall ansers som pirat kopier .. men med tanken hvordan utspøreslen gikk for luis rosmman og at ingen i retten forstår hva dem snakket om er det ikke så rart .. dem forstår jo ikke hva det var snakk om engang

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Her burde jo MDG kaste hatten i ringen og kanskje dra litt oppmerksomhet til hvordan disse bedriftene bruker rettsystemet vårt til å tvinge gjennom en "bruk-og-kast" kultur i landet vårt.

 

 

Kom igjen Thor Haakon Bakke

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det artikkelen ikke forteller er at Rossman gikk ut med en oppfølgings video hvor han sier at produsenten Huseby kjøpte delene av faktisk brukte pirat deler i de reparerte skjermene. Så det viser seg at den kinesiske produsenten har lurt Huseby og solgt skjermene som reparerte original skjermer mens det viste seg at skjermene inneholdt deler med falske apple logoer og falske apple serienummer.

 

Her er oppfølgingsvideo

 

Rossman sier at i denne saken så har faktisk apple en god sak siden produsenten brukte deler med forfalskede apple logoer og serienummre. Det er ingenting som tyder på at Huseby visste dette når han kjøpte skjermene og at det er produsentene som har lurt han inn i trøbbel.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Akkurat i denne saken kan det se ut som Apple har rett. Se denne oppfølgingen fra Louis Rossmann:

 

Men det er en uting at Apple ikke vil selge originaldeler til tredjepartsverksteder.

 

Helt enig. myndighetene burde vedta en lov som sa at for å få lov til å selge et produkt så må de også selge reservedeler til produktet til ikke diskriminerende priser. Men det er en jobb for politikerene og ikke rettsvesenet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Apple kommer ikke til å levere telefoner så veldig mye lengre med den suppa de selv har satt seg i, så noe annet enn slike utspill hadde faktisk overrasket. Med den policyen de kjører har de klart å fjerne seg lengre og lengre fra kundene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sikker på det? Hvor mange reparer mobilene? Er vel ikke mange iphone brukere, fleste lever med ødlagte skjermer.

Faktisk gjør vel ikke samsung\huwaii nokia har heller ikke mye verksted\deler å få tak i hvis mobilen slutter å virke.

Fleste tilfeller bytter de heller mobilen en å reparere.

Men apple er helt klart verst.

Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket hadde Samung ikke noe restriksjoner på hvem som kunne kjøpe reservedeler, så jeg kan i prinsippet fikse alt selv.

De selskapene som er autoriserte av Apple med tilgang på originaldeler har en haug med policyer de må følge som er i kundens disfavør, alt i Apples planlagte utrangeringsånd som er miljøfiendtlig.

 

En kan jo selvfølgelig si at Apple ikke er alene her, men de bør stille som et godt eksempel for bransjen pga bjellesau-effekten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Forbrukerne har makt og det er på tide å bruke den makta.

Slutt å kjøpe Appleprodukter!

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket hadde Samung ikke noe restriksjoner på hvem som kunne kjøpe reservedeler, så jeg kan i prinsippet fikse alt selv.

Samsung er ikke like enkelt å reparere generieltsett, er en grunn for jeg går for ulefone fordi de vertfall har et verksted i polen som ikke koster så mye for deler, at du kjøper mobil over 10 000 kr burde du forvente bedre en å måtte sende mobilen til korea for reprasjon. Typisk samsung tar høyere pris for deler en kinesiske produsenter.

Lenke til kommentar

Forbrukerne har makt og det er på tide å bruke den makta.

Slutt å kjøpe Appleprodukter!

Hvorfor? De gangene jeg har hatt problemer med mine apple produkter så har de fikset dem på dagen for telefoner og ipad eller i løpet av et par dager for laptoper. Så lenge de gir meg denne behandlingen så har ikke jeg noen problemer med å kjøpe deres produkter.

Endret av Emigranten
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvorfor? De gangene jeg har hatt problemer med mine apple produkter så har de fikset dem på dagen for telefoner og ipad eller i løpet av et par dager for laptoper. Så lenge de gir meg denne behandlingen så har ikke jeg noen problemer med å kjøpe deres produkter.

Så da er det helt i orden at Apple nekter å selge deler til tredjeparts-verksteder så det kan opprettholdes en fantasifull høy pris også på reparasjoner? Er det ikke ille nok at de tar flere tusen kroner betalt for en liten bios? Det er faktisk den eneste forskjellen mellom en vanlig pc og en Macbook. Ikke er den noe mer eksklusiv enn andre og ikke har den noen bedre byggkvalitet enn andre merker, men dette er tydeligvis ok siden du ikke hadde noen problemer da du måtte få fikset tingene.

 

Newsflash. Jeg kan fikse selv det som måtte gå sunt på min pc og det med originaldeler og til en fornuftig pris.

 

Siden jeg aldri har hatt problemer med IS og de ikke har plaget meg, så må de gjerne få opprette kalifatet sitt...[/idioti]

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Så da er det helt i orden at Apple nekter å selge deler til tredjeparts-verksteder så det kan opprettholdes en fantasifull høy pris også på reparasjoner? Er det ikke ille nok at de tar flere tusen kroner betalt for en liten bios? Det er faktisk den eneste forskjellen mellom en vanlig pc og en Macbook. Ikke er den noe mer eksklusiv enn andre og ikke har den noen bedre byggkvalitet enn andre merker, men dette er tydeligvis ok siden du ikke hadde noen problemer da du måtte få fikset tingene.

 

Newsflash. Jeg kan fikse selv det som måtte gå sunt på min pc og det med originaldeler og til en fornuftig pris.

 

Siden jeg aldri har hatt problemer med IS og de ikke har plaget meg, så må de gjerne få opprette kalifatet sitt...[/idioti]

 

 

Igjen, jeg bor i et land hvor det ikke er mange 3djeparts reparatører for annet en skjermbytter på ios telefoner. Jeg personlig har alltid solgt mine ios enheter før de har gått ut av garanti og når de er under garanti så har apple i sine egne verksteder (som er i deres egne butikker) en policy med at de bytter telefonen. Dette betyr at du har en telefon met et problem som ikke er skjeldforskylt (knust skjerm-bakside) så bytter de ut telefonen med en refurbished enhet. Hvis det er skjeldforskylt så må du betale $518 for 10 XS Max ned til $212 for iphone 6/SE.

 

Jeg har heldigvis til gode å knuse glasset på mine telefoner og de iphone problemene jeg har hatt har resultert i bytte av telefon gratis.

Jeg hadde en 2013 imac hvor jeg åpnet skjermen og byttet ut harddisken med en sata SSD og den lille M.2 SSD´en med en 2TB versjon.  Når jeg hadde satt sammen maskinen så viste det seg at jeg hadde glemt å koble til den ene interne høytaleren og derfor måtte åpne skjermen igjen noe som resulterte i at den brakk nær toppen.  Dette var i 2017 så maskinen var ute av garanti. 

 

Jeg tok med meg maskinen til apple og forklarte hva som hadde skjedd og ba dem om å bytte skjermen. De opplyste meg om at siden jeg hadde modifisert innmaten i maskinen så kunne de ikke garantere reparasjonen slik de normalt ville gjøre samt at jeg måtte betale for den nye skjermen og arbeidet. 2 dager etterpå kunne jeg plukke opp maskinen med den nye skjermen installert. Jeg måtte betale $100 for arbeidet og $800 for skjermen. Den maskinen virker enda i dag og er i daglig bruk av kona. 

 

Hvis du leser meldingen som jeg har skrevet i denne tråden så er jeg ikke enig i den måten apple ikke selger deler til sluttbruker. Jeg er for en lov som sier at alle firmaer som vil selge et produkt i et marked også må selge reserve deler til dette produktet till ikkediskriminerende priser i det samme markedet. Men dette er noe vi som velgere må gå på våre politikere for å få forandret. 

 

Skriveleifer er for det meste grunnet i at jeg ikke snakker og skriver mye på norsk lengre da jeg har bodd i Australia i 20 år nå. Jeg bruker diskusjonene her og på tek.no og itavisen til å holde norsken i så mye bruk som mulig.

Endret av Emigranten
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Igjen, jeg bor i et land hvor det ikke er mange 3djeparts reparatører for annet en skjermbytter på ios telefoner. Jeg personlig har alltid solgt mine ios enheter før de har gått ut av garanti og når de er under garanti så har apple i sine egne verksteder (som er i deres egne butikker) en policy med at de bytter telefonen. Dette betyr at du har en telefon met et problem som ikke er skjeldforskylt (knust skjerm-bakside) så bytter de ut telefonen med en refurbished enhet. Hvis det er skjeldforskylt så må du betale $518 for 10 XS Max ned til $212 for iphone 6/SE.

 

Jeg har heldigvis til gode å knuse glasset på mine telefoner og de iphone problemene jeg har hatt har resultert i bytte av telefon gratis.

Jeg hadde en 2013 imac hvor jeg åpnet skjermen og byttet ut harddisken med en sata SSD og den lille M.2 SSD´en med en 2TB versjon.  Når jeg hadde satt sammen maskinen så viste det seg at jeg hadde glemt å koble til den ene interne høytaleren og derfor måtte åpne skjermen igjen noe som resulterte i at den brakk nær toppen.  Dette var i 2017 så maskinen var ute av garanti. 

 

Jeg tok med meg maskinen til apple og forklarte hva som hadde skjedd og ba dem om å bytte skjermen. De opplyste meg om at siden jeg hadde modifisert innmaten i maskinen så kunne de ikke garantere reparasjonen slik de normalt ville gjøre samt at jeg måtte betale for den nye skjermen og arbeidet. 2 dager etterpå kunne jeg plukke opp maskinen med den nye skjermen installert. Jeg måtte betale $100 for arbeidet og $800 for skjermen. Den maskinen virker enda i dag og er i daglig bruk av kona. 

 

Hvis du leser meldingen som jeg har skrevet i denne tråden så er jeg ikke enig i den måten apple ikke selger deler til sluttbruker. Jeg er for en lov som sier at alle firmaer som vil selge et produkt i et marked også må selge reserve deler til dette produktet till ikkediskriminerende priser i det samme markedet. Men dette er noe vi som velgere må gå på våre politikere for å få forandret. 

 

Skriveleifer er for det meste grunnet i at jeg ikke snakker og skriver mye på norsk lengre da jeg har bodd i Australia i 20 år nå. Jeg bruker diskusjonene her og på tek.no og itavisen til å holde norsken i så mye bruk som mulig.

Er egentlig ikke interessert i hvordan DU har opplevd Apple som leverandør. Det forandrer ikke det faktum at Apple driter i deg som kunde, så lenge du fortsetter å kjøpe nytt etter deres tempo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Akkurat i denne saken kan det se ut som Apple har rett.

 

Kanskje ikke rett, men mindre feil enn normalt.

De hadde vel rett når de påsto at skjermen var uoriginal? Du ser på videoen at skjermen som er brukt i reparasjonen ikke er en refurbished original.

 

Apple og deres holdninger mot reparasjon/tredjeparts verksted er ufyselig og jeg ønsker de all mulig motgang på dette området.

Helt enig!
Lenke til kommentar
Denne dommen er jo hinsides vett og forstand!

Det er ikke tvil om at Apples advokater har god erfaring i å overbevise dommere som mangler kunnskaper og forståelse.

Det er mer enn tragisk hvis denne dommen blir stående.

 

Dommen får meg til å tenke på dommeren som mente at en dobbel så høy fellesgjeld som det kjøperen fikk opplyst ikke hadde betydning for prisen på leiligheten. Å tro at dommere alltid er kompetente er å dra strikken langt over bristepunktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...