Gå til innhold

BMW bekrefter: Den kommende elbilen iX3 får tilhengerfeste


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fiat lagde elektrisk versjon av 500, selv styggere og dyrere enn en klassiker, var det større nyheter. At noe får tilhengerfeste er ikke nyheten å bringe, man må ha tilhengerfeste.

 

BMW har aldri hastet avgårde og presentert halvgode og lite kvalitetstestede produkter slik Audi og Tesla gjør. Når BMW først presenterer noe pleier det å være veldig bra. BMW kunne nok fått iX3 i salg for lenge siden, men har holdt igjen av hensyn til kvalitet og produksjonskostnader. Det er ingen vits i å tape penger på å selge dårlige produkter.

Vi vet akkurat hvor godt produktene fra Tesla gjør det, fordi de ruller rundt på veiene allerede, og har gjort det en god stund. BMW har i3, og en superbil uten produksjonstall, nå dette. Hvis de likevel driver i elbilbransjen, og har 3 biler, hvorfor ikke ha de 3 mestselgende, kvalitetsmessig beste og mest profittbringende bilene? Men så laget de E36 en gang i tiden, ja, isetta, flotte greier, elbil, nja. Endret av Spetsnaz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kansellerte min reservasjon pga liten info og gikk heller for i-Pace.

Fortsatt usikkerhet om iX3 vil få 4wd også...

 

Og batteriet virker litt lite i forhold til konkurrentene.

Tror dette blir en nisjemodell og de som absolutt må ha BMW heller venter til 2021 på "iNext" som kommer med nesten dobbel rekkevidde og 4wd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lawl! Dagens! Korrekte er at dem er feige og fokuserer på kortsiktig profitt. Selv en dust som meg som kun har hatt et par bedriftsøkonomiske fag på skolen ser utfordringene på lang vei med å fokusere kortsiktig og se bakover istedenfor fremover.

Da kan du jo søke jobben som BMWs CEO siden du tydeligvis har løsningen , så får du helt sikkert elektrifiseringen til BMW på rett vei og oppnår tilfredsstillelse for både marked og aksjonærer.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Lawl! Dagens! Korrekte er at dem er feige og fokuserer på kortsiktig profitt. Selv en dust som meg som kun har hatt et par bedriftsøkonomiske fag på skolen ser utfordringene på lang vei med å fokusere kortsiktig og se bakover istedenfor fremover.

Da kan du jo søke jobben som BMWs CEO siden du tydeligvis har løsningen , så får du helt sikkert elektrifiseringen til BMW på rett vei og oppnår tilfredsstillelse for både marked og aksjonærer.

Raaaawr sint nå?

Jeg peker på utfordringer og videre at litteraturen viser til hvordan man kan gjøre noe med det. Det er veldig generelt men det poengterer også det tragi-komiske i det, alle kan se utfordringene utenfra men tilsynelatende er BMW lammet fra å gjøre tilstrekkelig tiltak.

Og lett at jeg skulle vært CEO for noe, men det svineriet som bilindustrien er ville jeg ikke ledet om jeg så hadde hatt en mulighet for det (og vi vet begge at det aldri hadde vært tilfellet uansett).

Lenke til kommentar

Raaaawr sint nå?

Jeg peker på utfordringer og videre at litteraturen viser til hvordan man kan gjøre noe med det. Det er veldig generelt men det poengterer også det tragi-komiske i det, alle kan se utfordringene utenfra men tilsynelatende er BMW lammet fra å gjøre tilstrekkelig tiltak.

Og lett at jeg skulle vært CEO for noe, men det svineriet som bilindustrien er ville jeg ikke ledet om jeg så hadde hatt en mulighet for det (og vi vet begge at det aldri hadde vært tilfellet uansett).

Hvorfor er du så sint og bitter.
Lenke til kommentar

Å peke på utfordringer og lufte frustrasjonen av at en av vår tids store bilprodusenter rævkjører seg selv sakte men sikkert er ikke det samme som å være sint og bitter.

Hilsen lettere frustrert herremann

Foreslår da at du trekker pusten godt inn og ut ti ganger.

Kanskje ting er som de er for disse store globale selskaper med etablerte produktporteføljer med konstant og økende positiv avkastning til sine aksjonærer.

De som har høy etterspørsel av produktene og et høyt prestisje/renommé , og med det ikke finns noen enkle kortsiktige løsninger.

Tyskere er som kjent "særdeles" grundige og alt de gjør er "særdeles" veloverveid og ikke mye overlater til tilfeldigheter.

At Tesla som stor med sin elektrifiserings produksjon som alle på en måte krever at man måler seg imot ikke leverer forutsigbar profitt og «brenner penger» gjør det ikke noe bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Raaaawr sint nå?

Jeg peker på utfordringer og videre at litteraturen viser til hvordan man kan gjøre noe med det. Det er veldig generelt men det poengterer også det tragi-komiske i det, alle kan se utfordringene utenfra men tilsynelatende er BMW lammet fra å gjøre tilstrekkelig tiltak.

Og lett at jeg skulle vært CEO for noe, men det svineriet som bilindustrien er ville jeg ikke ledet om jeg så hadde hatt en mulighet for det (og vi vet begge at det aldri hadde vært tilfellet uansett).

Tror du skal slutte å bekjymre deg for BMW og heller tenke på hvor mye kull vi trenger om verden går for elektriske biler.

 

Tror du folk vil akseptere å bare bruke bilen når det er vind eller sol.

 

Det er økende motstand mot vindkraft rundtomkring i verden. Selv den enorme veksten som har vert i sol og vindkraft dekker den kun halvparten av økningen som har vert i energiforbruk i verden.

 

 

Det betyr at det må svært dramatiske tiltak til for å forsyne verden med energi. Det bekymrer meg.

 

Biler som lightyear one er et godt bidrag om man kan få ned prisen.

 

Man burde umiddelbart utvikle aircondisjons anlegg som kun bruker solenergi. Dette er lurt da man trenger luftkjøling på solrike dager. Å bruke vann som batteri er en enkel og billig løsning på kjøling. Om verden skal kjøles av fossilt fuel blir problemene enda værre.

 

Om folk hadde jobbet 9 timers dag 4 dager i uken kunne man spart mye transport.

 

Store sentral kjøleanlegg burde store byer investere i. Fjernvarme har de mange steder men Fjernkjøling bør vurderes i varme land.

 

Det finnes mange gode løsninger på å redusere vårt energiforbruk. Å øke det er ikke bærekraftig.

Lenke til kommentar

Det mange glemmer i diskusjoner om at de etablerte ikke tar igjen Tesla, er at de etablerte bruker vesentlig lenger tid på å gå fra idé til ferdig produkt. Det skal være ferdig testet. En ny bil fra et hvilket som helst bilmerke kan ha oppstått som en idé så langt som 8-10 år tilbake. Tesla derimot, tester lite eller ingen ting og pusher ut konseptbiler til kundene slik at de kan betateste dem.

 

Begge måtene å jobbe på har klare fordeler og ulemper.

 

For å ta BMW som eksempel. BMW i3 ble vist frem som konsept da BMW i ble lansert i 2011 og i3 kom i salg i 2013. Men konseptbilen fra 2011 dukket ikke opp fra intet. I-divisjonen ble det først snakket om offentlig i 2009 hvor det ble gjort testing av eldrivlinje i BMWs vanlige biler og en studie som til slutt endte i i8 ble publisert. Dette er heller ikke konsepter og testbiler som dukket opp fra intet. Det var åpenbart jobbet med prosjektet en god stund før det brått dukket opp testbiler med elektrisk drivlinje. BMW i3 sin drivlinje var vel i en BMW 3-serie sedan man fikk leaset i en periode, hvis jeg ikke husker feil. Det tok altså 4 år fra vi først hørte om i-modellene til vi fikk kjøpe i3. Man kan sikkert legge på 4 år til med idéer, planlegging, utforming av strategier, bygge prototyper, testing og til slutt lansering av disse tesbilene med elektrisk drivlinje. Er bare å se hvor lenge vi har sett Porsche Taycan, Audi Etron m.fl. før de kom i salg. Er vel minst ett år siden vi først så kamuflerte testbiler.

 

Kan BMW lansere en 5-serie sedan med like stor batteripakke som TMS? Garantert! Har de lyst til å ofre merkevaren for å lansere en halvferdig konseptbil slik Tesla gjør? Aldri i verden. Men at de kan lansere compliance biler slik ix3 er? Ja, for å tilfredsstille de myndighetskravene som kommer i 2020 i EU.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...