NTB - digi Skrevet 8. juli 2019 Del Skrevet 8. juli 2019 Dobbelt så mange sparkesykkel-ulykker i juni Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 8. juli 2019 Del Skrevet 8. juli 2019 Ja, leste den artikkelen i går hvor det står at mange storbyer nå strammer inn regelverk. Problemet er at folk er for uforsiktige og ukritiske. Og dette må vi ansvarlige brukere lide for! Hovedfilosofien min er: Du får omtrent hele turen gratis, hvorfor stresse? Ta seg god tid, så man i det minste kommer trygt frem, så slipper vi å bli straffet med naziregelverk. 5 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 8. juli 2019 Del Skrevet 8. juli 2019 det er nesten dobbelt så mange menn (66 prosent) som har skadd seg på elektrisk sparkesykkel som kvinner (34 prosent).Men hvordan fordeler brukerne seg generelt? 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 8. juli 2019 Del Skrevet 8. juli 2019 (endret) Har de elektriske sparkesyklene noen miljømessig funksjon? Det virker ikke som om folk bytter ut bilen til fordel for en elsparkesykkel, men det virker som om folk bytter ut sykkelen eller rett og slett beina til fordel for sparkesykkelen. Det er ikke helt uproblematisk, selv uten ulykker. Spesielt ikke når en må bytte dem ut etter ned til en måned. Endret 8. juli 2019 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. juli 2019 Del Skrevet 8. juli 2019 Det er ikke helt uproblematisk, selv uten ulykker. Spesielt ikke når en må bytte dem ut etter ned til en måned. Hvis de varer så lenge da. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 8. juli 2019 Del Skrevet 8. juli 2019 Har de elektriske sparkesyklene noen miljømessig funksjon?Jeg tviler. Mulig de sørger for at noen lar vær å flytte bilen sin til en parkeringsplass et litt annet sted i sentrum, men jeg ser ikke helt at de har rekkevidden til å konkurrere med andre transportmidler. De er vel heller et supplement. Jeg ser absolutt verdien i at de kan gjøre bysentrum litt mer tilgjengelig for personer med mobilitetsproblemer, men folk med noenlunde normalt fungerende bein har nok bedre av å benytte seg av dem i stedet. Pokker heller, hvis man vil ha en løsning for korte avstander som er raskere enn å gå men krever mindre plass og heft enn bil og sykkel, så kunne man leid ut vanlige, ikke-motoriserte sparkesykler. 1 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 8. juli 2019 Del Skrevet 8. juli 2019 Jeg byttet ut 40 minutter på buss og t-bane for å komme meg til/fra jobb, til en sparkesykkel og under 20 minutter reisetid hver vei. 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. juli 2019 Del Skrevet 8. juli 2019 (endret) Problemet er bomstasjonene og fjerningen av offentlige, gratis parkeringsplasser. Folk kan ikke lengre kjøre fra dør til dør. Da må man være kreativ. Buss og tog kan fungere for deler av strekningen. Mange må gå flere hundre meter til busstoppen/stasjonen, og deretter fra bussen/toget til arbeidsplassen. Du trenger et transportmiddel som er kompakt nok til å ta med på bussen. Du kan ikke basere deg på å ha med sykkel på buss og tog, det koster for mye. Derfor er el-sparkesykkel genialt. Politikerne ser ut til å ville forby alt som gir bevegelsesfrihet. Eller i hvert fall prise friheten så høyt at de fattige må bli hjemme. Bil er så dyrt at mange ikke har råd til bompenger, sykkel er dyrt og plasskrevende å ha med på bussen, og når noen finner et smutthull i form av el-sparkesykkel, vil myndighetene forby det også. Forby, forby, forby. Folk trenger transport. Riv bommene, så slipper folk å kjøre el-sparkesykkel for å komme til bussen. Man kan da spare penger på å kjøre privat bil. Endret 8. juli 2019 av Mannen med ljåen 2 Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 8. juli 2019 Del Skrevet 8. juli 2019 Hvordan ligger salget for sparkesyklene an? Er det over doblet i forhold til tidligere så er det ikke så merkelig at skadene også øker.. Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 8. juli 2019 Del Skrevet 8. juli 2019 Problemet er bomstasjonene og fjerningen av offentlige, gratis parkeringsplasser. Folk kan ikke lengre kjøre fra dør til dør. Da må man være kreativ. Buss og tog kan fungere for deler av strekningen. Mange må gå flere hundre meter til busstoppen/stasjonen, og deretter fra bussen/toget til arbeidsplassen. Du trenger et transportmiddel som er kompakt nok til å ta med på bussen. Du kan ikke basere deg på å ha med sykkel på buss og tog, det koster for mye. Derfor er el-sparkesykkel genialt. Politikerne ser ut til å ville forby alt som gir bevegelsesfrihet. Eller i hvert fall prise friheten så høyt at de fattige må bli hjemme. Bil er så dyrt at mange ikke har råd til bompenger, sykkel er dyrt og plasskrevende å ha med på bussen, og når noen finner et smutthull i form av el-sparkesykkel, vil myndighetene forby det også. Forby, forby, forby. Folk trenger transport. Riv bommene, så slipper folk å kjøre el-sparkesykkel for å komme til bussen. Man kan da spare penger på å kjøre privat bil. Den teksten i "bold" er sakens kjerne. De liker ikke at folk skal bevege seg fritt. Derfor vil de ha tog, der de bestemmer tiden og stedet, og ikke du, slik at de kan leke Sim City med folk. 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 8. juli 2019 Del Skrevet 8. juli 2019 Den teksten i "bold" er sakens kjerne. De liker ikke at folk skal bevege seg fritt. Derfor vil de ha tog, der de bestemmer tiden og stedet, og ikke du, slik at de kan leke Sim City med folk. Hadde dette stemt hadde de ikke innskrenket bilbruk i sentrum, siden utstrakt bilbruk i sentrum innskrenker fotgjengeres bevegelsesfrihet. Lenke til kommentar
...... Skrevet 8. juli 2019 Del Skrevet 8. juli 2019 Befolkningen trenger tid til å tilpasse seg. Oslo har plutselig blitt tatt over av sparkesykler, senest for et par uker siden ble jeg påkjørt av en som kom i en helvetes fart like ved Youngstorget. Både de som går til fots og de som bruker sparkesykler trenger tid til å bli vant til hverandre så går det seg til.Nå skal det jo sies at så lenge det finnes idioter i verden så vil slike ulykker skje. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 8. juli 2019 Del Skrevet 8. juli 2019 Er også omtenkt på hva som skjer om vinteren. Har lest at de ikke skal brukes under 0 grader. Vet ikke hvorfor, elbiler kan jo brukes i minusgrader. Med tanke på underlag, så får man jo piggdekk til både biler og sykler, så det burde vel komme til elsparkesykler også. 1 Lenke til kommentar
Lizette Skrevet 8. juli 2019 Del Skrevet 8. juli 2019 Med et folk hvor alkohol synes å være den nye kulturen, så er eletriske sparkesykler en dårlig ide. Miljømessig og helsemessig er elektrifisering av sparkesykler, skatebord, sykler, og alt som skal drives fremover, også en dårlig ide, - og miljøgevinsten? En milliard gode biler skal vrakes mens 2 milliarder El biler skal fylle deres plass. Man må ha valgmuligheter, må vite, og hver modell kommer i blå, rosa, grønn..., forskjellige størrelser på motor og bil, og et meste skal vel stå på lager? Det samme med et utall antall sparkesykler, skatebord, sykler... Hvor mange forskjellige ladere, kontakter og all verdens forskjellige formater finnes på milliarder av dingser og duppedingser. Jeg har snart en søppelsekk i boden med en masse elektronikk som er helt ubrukelig, mye er nytt. Nei, jeg skjønner godt at man leter etter intelligent liv i verdensrommet. Det kunne trenges, og mens jeg er i gang. Ledigang er roten til alt ondt, heter det, og tygg litt på det når man bejubler roboter, maskiner og avanserte dataprogram som tar jobbene våre. Selvkjørende kollektivtransport, droner som bringer varene (må vi bruke hjelm?) selvbetjente butikker osv. Gud hjelpe oss! Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 9. juli 2019 Del Skrevet 9. juli 2019 (endret) Hadde dette stemt hadde de ikke innskrenket bilbruk i sentrum, siden utstrakt bilbruk i sentrum innskrenker fotgjengeres bevegelsesfrihet. Hehe, moroklumpen. Det viser bare at det egentlig ikke er så mange andre argumenter. Det er ikke praktisk å være fotgjenger over kilometerlange avstander på daglig basis. De vil gjøre det å bevege seg fritt så ille som mulig. Endret 9. juli 2019 av l0mf0mgl0mbl0og 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 9. juli 2019 Del Skrevet 9. juli 2019 (endret) Hehe, moroklumpen. Det viser bare at det egentlig ikke er så mange andre argumenter. Det er ikke praktisk å være fotgjenger over kilometerlange avstander på daglig basis. De vil gjøre det å bevege seg fritt så ille som mulig.Hvor var motargumentet mot at mange biler i sentrum innskrenker bevegelsesfriheten til fotgjengere da? På lange avstander har man uansett ikke de store innskrenkingene. Endret 9. juli 2019 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 9. juli 2019 Del Skrevet 9. juli 2019 Hvor var motargumentet mot at mange biler i sentrum innskrenker bevegelsesfriheten til fotgjengere da? På lange avstander har man uansett ikke de store innskrenkingene. Gjesp. Gidder ikke å diskutere med folk som gjør seg vrange. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 10. juli 2019 Del Skrevet 10. juli 2019 https://www.nrk.no/norge/politiet-og-trygg-trafikk-vil-ha-strengere-regler-for-elsparkesykler-1.14619999 Hva med å heller kanskje ha politi synlig i bybildet for å fakke de idiotene som er tre på sykkelen, eller kjører uforsvarlig fort på fortau eller rundt gående? Hvis det skal bli hjelmpåbud på elsparkesykler må det gjelde samme regler for vanlige sykler også. Lykke til med å håndheve det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 10. juli 2019 Del Skrevet 10. juli 2019 (endret) https://www.nrk.no/norge/politiet-og-trygg-trafikk-vil-ha-strengere-regler-for-elsparkesykler-1.14619999 Hva med å heller kanskje ha politi synlig i bybildet for å fakke de idiotene som er tre på sykkelen, eller kjører uforsvarlig fort på fortau eller rundt gående? Hvis det skal bli hjelmpåbud på elsparkesykler må det gjelde samme regler for vanlige sykler også. Lykke til med å håndheve det. Nå gjelder vel alle regler de foreslår, utenom hjelmååbud, også for sykler? Og hjelmpåbudet er såvidt jeg skjønner kun ment til barn, som kanskje er forståelig: Det er få barn som oppnår 20 km/t på egen (ikke el-) sykkel. Endret 10. juli 2019 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 10. juli 2019 Del Skrevet 10. juli 2019 Aldersgrense? Er vell stort sett ungdommen som lager krøll. Så da får man ha aldersgrense med unntak der kursing må til for å kunne kjøre under 25-30 år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå