Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fenrisúlfr skrev (På 10.5.2022 den 0.10):

Ah, konge. På det verkstedet jeg jobbet for før hadde vi 104 stående som verkstedanlegg, likte godt lyden i de. Jeg husker godt hvor oppgitt lærlingene ble når de ikke fikk lov til å høre på rap av verkstedsjefen, hehe.

Å prøvelytte gjør jeg alltid, tipper jeg gjør et greit kjøp da de er tilnærmet strøkne. Virker som at de bare har stått til pynt, da jeg fikk tilsendt mer bilder av selger og jeg fant ikke en skavank. 

Mens jeg er her inne, vet dere tilfeldigvis om noen nettsteder hvor man kan lære seg det litt mer tekniske bak Hi-Fi og lyd generelt?

I Norge er det vel Hifisentralen.no i utlandet har Sverige Faktisk.se ? Og Euphonia-Audioforum.se og Hifishark.com USA?

Dette er steder jeg besøker... Hifisentralen er ekstremt objektivistisk så ikke nevn kabler eller strøm der om du ikke vil trå i salaten og bli mobbet for livet... Eller bli utestengt.

Euphonia og Hifishark i utlandet er sterkt Subjektive forum, så i motsatt fall ikke kveruler mot kabler og tweaks der....

Dvs om du ikke vil bli utestengt av mods.

Er mange flere også. AVS forum(objektiv) og Head-fi.org sistnevnte om du også er interessert i hodetelefoner.

AVforum.no var kjempebra før, bedre enn Hifisentralen, men det dødde omtrent ut pga oppdateringsherk. Men Facebook siden deres er absolutt interessant og har mye trafikk.

 

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Z-5500 er THX-sertifisert. Har testet et lignende oppsett i hjemmekino før og det duger så absolutt til rimelig høy og god filmlyd.  THX setter krav til lydkvaliteten, så det er et greit kvalitetsstempel. Kanskje en smule bassdemping er på sin plass, da den kan være ganske dominerende.

Edit: En merker at kvaliteten dog faller merkbart om en bruker den i et for stort rom.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Da ble det kjøpt inn ett par nostalgiske elementer til stereo`n. Jeg har i praksis da gått full circle tilbake til en kombo jeg hadde før jeg la hifi galskapen på hylla i noen år (2001-2008). Hadde Densen igjen fra rundt 2008-2010 men taklet ikke den relativt høye egenstøyen på slutt-trinnet i den integrerte Beat 150, og byttet til Klasse D. Nå vil pre-ampen og cd spilleren bli matchet med klasse D effekt + bluesound node (n130) streamer/tv løsning (via prosessor input på preampen slik at det er enkelt å bruke med tv fjernkontrollen.

Har så langt kun lyttet gjennom ett par spor, men kan ikke si annet enn at det løftet nivået på systemet betraktelig.

CDP er jo litt gammeldags i disse dager, men kostet meg såpass lite at det ble en no brainer.

537575620_CDogpre.thumb.jpg.64cdc6272074e252da9406554208d21f.jpg

 

Har aldri egentlig likt at volum knotten stikker så mye ut, men Densen er Densen, så i dag tok jeg saken i egne hender.

Før:

143043910_Volumfrmod.thumb.jpg.d05b8084cf5da1ba2f8a5c887b4da1e8.jpg

Ganske enkel mod. Jeg snudde L brakketten, løsnet 6mm stangen fra volum knotten og bindeleddet til pot. Kuttet av ca 2 cm og satt det hele sammen igjen. Enkelt reversibelt om det skulle bli problemer ved eventuelt videresalg.

Etter:

1863152861_Volumettermod1.thumb.jpg.5225a856d41eb820be4c04b1a2d0c702.jpg

Fremdeles mer enn nok å ta i...

1492575922_Volumettermod2.thumb.jpg.8c5ecf921f6bb88db04a9d22c29177f1.jpg

Jobber nå med å lage stereobenk i rommet under sofa (sovesofa, sengetøy til eventuelle gjester ligger ett annet sted).

Planen er noe slikt (den "flate" platen foran er festet til sovesofa "skuffen" og blir med ut når en trekker den ut, mens resten blir stående igjen):

stereosofa.thumb.jpg.bce362fd02e2dbf2b0788e7d0cd88564.jpg

599224245_Fraforansofa.thumb.jpg.b0136f2d22ae6f33804c9a69d2ae8082.jpg

En liten lytterunde mens jeg venter på at F1 løpet skal starte.

 

 

Fra Lyttepos.jpg

Endret av AveMORphine
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Da ble det noen endringer i hula her også;

Ny Denon AVC-X8500HA erstatter min gode gamle Pioneer SC-LX901.

Siden Denon'en har flere kanaler (13) så måtte det jo handles et par høyttalere til. Valgte å benytte de to utgangene til 'front wide' her siden taket er rimelig godt bestykket. I tillegg takler denne Auro 3D.

'Lyden' min består da av av 2 * Arendal 1723 Tower THX, 1 * Arendal 1723 Center THX, 6 * Arendal 1723 Surround S THX, 4 * Arendal 1723 Bookshelf S THX (tak-kanaler) og 1 * SVS PB16 ULTRA subwoofer. Dette kalles vel for 9.1.4.
Gøy!


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaja, da var galskapen med hifi tweaking i gang igjen....

 

For en tid tilbake ble det installert ladesystem for el-biler i garasjen her. Det ble ikke lagt inn egen stigeleder til det, og det ble satt opp ett system som balanserer lasten til boenhetene med lading til biler.

Før dette ble gjort hadde jeg hatt flere high-end systemer og komponenter i bruk og til testing. Siden jeg driver med mye DIY med varierende grad av gjennomføring så endte jeg opp med å koble fra DIY DAC og installere en Bluesound Node (N130) som kilde rett i effekt. Jeg forsøkte å bruke reserve-DAC`en min som mellomledd mellom Node og effekt, men hadde en markant brumming fra enheten når den var koblet inn. Antok at det var grunnet defekt "kina-trafo" og tenkte ikke noe mer over det.

Nå, med Densen komponentene er det helt klart for meg at dette ikke hadde noe å gjøre med DIY dac`ens "kina-trafo" å gjøre.

Så da må vi begynne med strømfiltrering da.... arf. Jaja. Jeg antar at det er en relativt enkel fiks med en kombinasjon av en Audiolab DC Block og en Supra strømskinne på utgangen av den som igjen da vil levere strøm til alt trafo basert i systemet (Pre, CDP og DAC). Resten har ikke trafo og vil holde de på egen strømskinne ved siden av (Amp, TV, Bluesound og alt annet med switch mode power supply). Videre har jo ikke de enhetene hatt noen tegn til egenstøy som følge av eventuell DC fra vegguttaket. Men fullt mulig at jeg supplerer med en egen DC Block`er til de også (returnerer den om det ikke har noen innvirkning). Ampene vil nok holdes utenom uansett da de vil kreve langt dyrere løsninger grunnet begrensning på 600W i en slik DC blokker (Peak).

Så da håper jeg at det tar rotta på problemene. Inkludert et issue jeg har med CDP`en som har ett eller annet merkelig som fører til at den har høy forvrengning når den har stått på og spillt en stund. Den er helt ok når jeg har slått av strøm bak og så slår den på med bryteren bak, men etter en cd eller to, så kommer det mer og mer forvrengning. Densen er jo ikke akkurat kjent for mye strømfiltrering internt i komponentene så.... I værste fall får jeg bare fjerne den opprinnelige dac`en og sette inn en PCM1794A basert dac som jeg har liggende i DIY skuffen (DAC kortet er helt seperat fra transport, så ....). Jeg har ikke forsøkt reflow av spilleren enda, men det er også en mulighet om dette ikke er pga DC på strømnettet.

Lenke til kommentar

Har du vurdert UPS som strøm-filter? Jeg benytter egen UPS her, i tillegg til at strømmen er meget bra filtrert så er den også STABIL. Spenningen holdes nøyaktig på 230V selv om inn-spenningen er 3-6 V høyere da jeg bor rett ved en trafo.. 

Lenke til kommentar

Kanskje ikke rett sted, men delvis HiFi-relatert er det jo. Jeg har høyttalerne mine stående på en skjenk(hvitpigmentert oljet eik) og vil skjule mest mulig av kablene som henger ned under. Finnes det noe tape som ikke setter igjen rester på slike materialer så jeg bare kan tape kablene opp bak?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Woff said:

Har du vurdert UPS som strøm-filter? Jeg benytter egen UPS her, i tillegg til at strømmen er meget bra filtrert så er den også STABIL. Spenningen holdes nøyaktig på 230V selv om inn-spenningen er 3-6 V høyere da jeg bor rett ved en trafo.. 

Ja jeg har vurdert det. Har også hatt det, men da bodde jeg i hus med dedikert teknisk rom med ledninger trekt fra det rommet til htt plassering. Nå bor jeg i 2 roms på 44m^2 og har andre prioriteringer. Jeg har også løst mye med DC block før, så jeg antar at det løser problemene. Om det ikke gjør det, så blir spiller, pre og DAC tatt med til ett annet sted for test.

Testet nå via Supra filterpadde, og det løste verken forvrengningen eller brummingen (som forventet).

Håper jeg har DC block ila morgendagen. Så legger dette bort frem til jeg har den også. Lite vits å gå over alle loddepunktene i spilleren før jeg har testet noe som er vesentlig enklere.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (7 timer siden):

Jaja, da var galskapen med hifi tweaking i gang igjen....

 

For en tid tilbake ble det installert ladesystem for el-biler i garasjen her. Det ble ikke lagt inn egen stigeleder til det, og det ble satt opp ett system som balanserer lasten til boenhetene med lading til biler.

Før dette ble gjort hadde jeg hatt flere high-end systemer og komponenter i bruk og til testing. Siden jeg driver med mye DIY med varierende grad av gjennomføring så endte jeg opp med å koble fra DIY DAC og installere en Bluesound Node (N130) som kilde rett i effekt. Jeg forsøkte å bruke reserve-DAC`en min som mellomledd mellom Node og effekt, men hadde en markant brumming fra enheten når den var koblet inn. Antok at det var grunnet defekt "kina-trafo" og tenkte ikke noe mer over det.

Nå, med Densen komponentene er det helt klart for meg at dette ikke hadde noe å gjøre med DIY dac`ens "kina-trafo" å gjøre.

Så da må vi begynne med strømfiltrering da.... arf. Jaja. Jeg antar at det er en relativt enkel fiks med en kombinasjon av en Audiolab DC Block og en Supra strømskinne på utgangen av den som igjen da vil levere strøm til alt trafo basert i systemet (Pre, CDP og DAC). Resten har ikke trafo og vil holde de på egen strømskinne ved siden av (Amp, TV, Bluesound og alt annet med switch mode power supply). Videre har jo ikke de enhetene hatt noen tegn til egenstøy som følge av eventuell DC fra vegguttaket. Men fullt mulig at jeg supplerer med en egen DC Block`er til de også (returnerer den om det ikke har noen innvirkning). Ampene vil nok holdes utenom uansett da de vil kreve langt dyrere løsninger grunnet begrensning på 600W i en slik DC blokker (Peak).

Så da håper jeg at det tar rotta på problemene. Inkludert et issue jeg har med CDP`en som har ett eller annet merkelig som fører til at den har høy forvrengning når den har stått på og spillt en stund. Den er helt ok når jeg har slått av strøm bak og så slår den på med bryteren bak, men etter en cd eller to, så kommer det mer og mer forvrengning. Densen er jo ikke akkurat kjent for mye strømfiltrering internt i komponentene så.... I værste fall får jeg bare fjerne den opprinnelige dac`en og sette inn en PCM1794A basert dac som jeg har liggende i DIY skuffen (DAC kortet er helt seperat fra transport, så ....). Jeg har ikke forsøkt reflow av spilleren enda, men det er også en mulighet om dette ikke er pga DC på strømnettet.

Det er ikke støy fra Subwoofer da? Som forplanter seg?

Lenke til kommentar

Nei det er ikke en sub elns.

Det problemet jeg har er at hvert enkelt komponent som har en trafo har en brummelyd når de er påslått. Lyden kommer fra selve komponentet (trafoen i komponentet) selv når komponentet kun står koblet til strøm og ingenting annet. Dette er en spesifikk problemstilling som er relatert til DC og annet støy på strømnettet med eldre komponenter av forskjellig design.

IMG20220621151658.thumb.jpg.4698820a26d0f3f867602551127ecf5a.jpg

Fikk hentet DC blokkeren og koblet det hele opp for testing. Det var vesentlig mindre brumming fra trafo nå, jeg måtte legge øret inntil kabinettet for å høre en svak brumming, mot før hvor jeg kunne høre det fra lytteposisjon 3m unna i det sekundet musikken stoppet.

IMG20220621153404.thumb.jpg.c8ab0f29ff1ce545bdc9f9a5a3161196.jpg

Det løste desverre ikke problemet med CDP. Den har ett eller annet som gjør at den vrenger når den blir varm. Jeg må teste digital utgangen nå i neste omgang for å finne ut hvor i kjeden feilen ligger. Om digital ut er stabil, så er drivverk og laser ok og jeg kan fokusere på DAC kortet. Om det er utfall av signal på digital ut, så er det laser som må byttes og det skal la seg gjøre (har funnet en erstatning).

Viktig å huske på med Supra padden, det første stikket fra intake siden er uten filter og er ment for effekt-trinn ol. Eller for min del vil jeg bruke det på DAC`en min som har et bedre filter fra Corcom internt i chassis. På padde nr. 2 vil jeg ha effekt koblet til der. Pre-amp skal ha filter. Med en integrert amp ville jeg ha testa både og og sett hva som blir best.

 

Endret av AveMORphine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 20.6.2022 den 19.01):

Kanskje ikke rett sted, men delvis HiFi-relatert er det jo. Jeg har høyttalerne mine stående på en skjenk(hvitpigmentert oljet eik) og vil skjule mest mulig av kablene som henger ned under. Finnes det noe tape som ikke setter igjen rester på slike materialer så jeg bare kan tape kablene opp bak?

Noen maskeringsteiper av høyere kvalitet kan kanskje være ok til dette ville jeg tro :)

Lenke til kommentar

Testing testing one two three....

 

Vel jeg var glad for at jeg hadde beholdt "Teste-Dac moduler - mm - platen" og ikke resirkilert den enda. Hoved DAC er fremdeles på "jobbebordet" og mangler optiske isolatorer for sp-dif inputs (ja jeg vet at det er overkill...). Så iom at backupdac`en er så stappa med moduler og kun optisk input, så ble det nice å se at jeg fremdeles hadde denne testbenken.

IMG20220623151655.thumb.jpg.cbbd6f281625053c92e069778570c17e.jpg

Signalet går nå fra digitalt ut fra spilleren via BNC og inn i B3SE uten firmware (bruker da kun 1/2 parten av kanalene, men blir i den modusen helt automatisert og låste uten problemer på det digitale signalet (phew, det sparer meg mye mikkmakk med kontroller).

Ble dog litt satt ut av en liten vippebryter på spilleren. Den slår av eller på de digitale utgangene, og den er markert feil. On blir off og off blir on. Jeg dro ikke spilleren ut for å sjekke før jeg testet, og er jo glad for det, ellers hadde jeg nok anntatt at OFF er OFF og ON er ON. Lol litt mye snaps elns.

1837355169_reversertbryter.thumb.jpg.2a73fcd3ac3f4c3ddf13bd9fb48850aa.jpg

Kjører det gjennom Bluesounden slik at det er færre nye enheter jeg ikke kan være 100% sikker på at forårsaker noe.

Jaja, da får vi nyte været mens spilleren får varmet seg opp i noen timer (med cd på repeat).

Edit: Og det begynte det å vrenge.... Laserbytte neste.

 

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
8 hours ago, Theo343 said:

Helt sikkert ikke relevant. Men jeg har  vært borti bomming når jordingsstikken ikke har faktisk tilkoblet jording. Det er utrolig hva folk har gjort av farlige ting på El anlegg.

Ja, jeg har sett mye rart selv. Også her i denne leiligheten som jeg kjøpte for 4 år tilbake. Jeg oppdaget en rekke farlige ting som tideligere eier hadde gjort. Kanskje det mest sprø var å ha en 20A komfyrkontakt liggende rett på gulvet under kjøkkenøy tvers ovenfor en vask med en liten lekkasje. En sto da på vått gulv med en 20A kontakt liggende på vått gulv foran seg...

Etter denne realisasjonen av nivået på tideligere eier så fikk jeg en elektriker til å gå over alt. Det ble funnet flere andre idiotiske ting som ble rettet opp i (en elko boks inni veggen var fjernet med en lampe som forbindelsespunkt for kursen...). Og alt av dimmere ol ble fjernet. Nye varmekabel kontroll enheter ble også satt inn. Varmekablene i det meste av leiligheten ble til slutt koblet fra da det ikke har vært behov for det utenom på badet. Stikkene/brytere ble også sjekket og byttet da de var av ymse gjør-det-selv "kvalitet" (med noe led greier som bare så tåpelig ut imo). Alle interne bokser i veggene var standard elko og montert korrekt (med unntak av den som var fjernet for å koble en lampe...).

Men ja jordfeil ble sjekket. Og ved første øyekast bekreftet som årsak som følge av at brummingen kun er tilstede på enheter som har trafo med chassis koblet til jord. Om du ser på test-bildet over så ser du at jord ikke er koblet til, og trafo`ene er tyst som graven. I det sekundet jeg koblet chassis til jord, kom brummingen. Men selv om dette normalt sett signaliserer jordfeil, så er det en annen årsak som er tilfellet her. DC offset på AC linjen. Det betyr at om jeg måler hver enkelt pol mot jord så er der en differanse fra en pol til den andre. Forskjellen mellom de to blir i praksis DC på AC når jord er koblet til komponentet (DC offset fører til differanse mellom "virtuell" jord og reell jord).

Jeg leste meg litt rundt om dette og dette er blitt mer og mer vanlig grunnet assymetrisk last fra high power switch mode powersupplies som er i bruk i svært mye i disse dager. Her hos meg er det trolig ladesystemet som ble montert i garasjen som er synderen siden det systemet ikke fikk lagt inn egen stigeleder til tross for at stigelederen inn til bygget egentlig ikke var dimensjonert for elbil-ladere i tillegg til strøm til boenhetene. De som installerte systemet la opp ett system som tilpasser lademuligheten ut i fra last og balanserer det gjennom døgnet. Det er en helt klar sammenheng mellom de to da problemene hos meg har oppstått samtidig som det systemet ble satt opp. Og som jeg var inne på er ikke stigeleder inn til bygget kraftig nok, og assymetrisk last vil dermed bli merkbart i boenhetene når laderene og boenhetene drar det maksimale som stigelederen er i stand til å levere. Har tatt kontakt med en elektriker-bekjent som er litt audiofil (og blir brukt av diverse hifi sjapper til å legge opp og teste) for å få målt og testet over tid med egnet utstyr. Da dette er noe som kan senke levetid på elektriske apparater til alle som bor her. Selv om det normalt sett ikke er synlig med moderne hvitevarer, vaskemaskiner, etc, så har de ikke godt av assymetrisk ac. Og bare for å illustrere hvor mye dette er, jeg har 3 spotter på kjøkkenet. De ble byttet ut av elektriker samtidig som leiligheten ble gått over. En av de tre spottene lyser til tider når lysbryteren er av (svakt lys ala en low power led). Jeg snakket med elektrikeren som la det opp og han klødde seg i hodet. Vi byttet trafo, samme lys i ny og ne. Jaja, jeg har ikke vært plaget av det da jeg kun må slå av og på lysbryteren for at det skal slå seg helt av. Men nå som jeg holdt på med denne testingen av brumming, la jeg merke til at brummingen var vesentlig sterkere når det lyset var "på" av seg selv. Koblet ut spottene fra veggen, ingen forskjell. Koblet i praksis ut alt i leiligheten. Hadde kun en kurs på og på den kursen trakk jeg ut alt. Satt inn pre-ampen i stikket og slo den på... brum brum. Så dette er ikke internt i leiligheten, varmtvannsbereder, luft-sirkulasjons-vifte og alt annet var trukket ut / sikring var slått av. Som om strømmen hadde gått. Og det var fremdeles brumming fra de komponentene som har trafo og er koblet til jord.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Litt av en sak det der. Jeg måtte gjøre det samme hos meg, fant farlige stikk på kjøkkenet og en farlig spleis i veggboks fra badet til kjøkkenet og bestilte elektriker som gikk over alt og  fikset uregelemessigheter, la opp noen nye kurser, rehabiliterte sikringskapet og byttet ut div. stikk og brytere rundtom (jeg kjøpte inn det jeg ville ha). Det ble kostbart men da sover man bedre om natta. Siden vi bor i rekkehus har heldigvis naboen gjort det samme da de fant like mye rart. 

Det som var litt synd er at når jeg så hva elkontrollen gikk over på sitt besøk senere og hva de sjekket så ville ikke de funnet noen av disse farlige tingene vi selv oppdaget. Han målte riktignok jord i noen stikker og sjekket sikringskap og div. men de tok bare de mest åpenbare tingene som "ah du har skjøteledning/strømpadde" og den slags. Ellers var de mest ute etter noe en annen nabo hadde varslet om ang. oss, som ikke stemte. Men greit å få avklart.

Ellers noe å tenke over når man kjøper rekkehus, man vet aldri hva nr. 3 og 4 i samme trehusrekke har gjort på sitt elektriske annlegg med tanke på brann. Vi har sikret oss godt med brannalarmer og den slags men man har mer kontroll i enebolig.

Jeg grøsser når jeg hører folk snakke om "han er så hændi". Det er ofte derfor man får vannskader, mugg og råteskader samt farlige elektriske anlegg rundt om i private hjem. Jeg kan selv gjøre en god del men holder meg langt unna der fagfolk bør gjøre jobben og papirene må være gode. Inspiserer selvsagt hva de gjør og har ofte måtte be elektrikeren korrigere noen mangler etter arbeidet, men det er bare menneskelig.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jau, er ikke artig mens en står i det som værst. Men om en ser vekk fra DC offset problematikken som jeg til dels har løst med DC blockeren fra audiolab, så er det nå greit. Hadde nok helst sett at CDP virket som den var annonsert, men men. Kan man skru litt elektronikk så er det enklere å fikse ting selv enn å begynne å krangle med uærlige finn brukere.

Ser at Emotiva har en DC blokker også, den ser ikke så dum ut. Har ikke sett den i en 230V variant enda, men det kommer vel(?).

Er også kjekt at de har standard stikk for utgangen, noe Audiolab sin ikke har. Så her kan en bruke den kabelen en selv ønsker.

https://emotiva.com/collections/accessories/products/cmx-2

NB cmx-6 har IKKE DC offset korrigering...

Jeg har nå fått bekreftelse på sending av laser til cdp som jeg skal få i midten av Juli. Har også ett par andre ting på vei inn i begynnelsen av Juli.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...