vidor Skrevet 21. april 2022 Rapporter Del Skrevet 21. april 2022 (endret) On 4/14/2022 at 12:43 PM, Theo343 said: EDIT: Jeg har ikke vært borti MQA (iFi DAC'en) før men snublet over denne. Spør du meg kunne det vært bilde av MQA under snakeoil som illustrasjon i leksikon. Makan til tullball. "Brette lyden i flere lag". Et konsept designet for å virke halvlogisk for dem uten nærmere kunnskap om emnet og totalt uforståelig for dem som prøver å brette hodet rundt dette. Det at de har klart å få innpass hos troverdige produsenter er vel det mest imponerende med hele MQA konseptet. Bare synd at disse er med på å legitimere MQA, men de er vel bare interessert i å selge bokser, og om kundene ber om det, så hvorfor ikke, liksom. Å gi kundene det de vil ha er 101 Business. Salget MQA gjør mot forbruker er illusjonen om at en kommer nærmere master på standard utstyr, noe som er teknisk deseptivt så det holder, noe de også viser med måten de behandler berettiget kritikk på. Hadde de hatt noe kredibilitet hadde de svart fornuftig og forbedret teknologien, men siden alt bare er målbart tullball, så går ikke det. Endret 21. april 2022 av vidor 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 21. april 2022 Rapporter Del Skrevet 21. april 2022 MrMarbles skrev (23 minutter siden): Tror man kan bruke Devialeten som power-amp for en surround receiver (men har ikke researcha så veldig). Men er ikke så keen på å ha en dedikert receiver i tillegg Syntes Sonos hadde løst det bra på sin amp. Der kan man kjøre 4.1 ved å koble på sub (enten Sonos egen eller 3. part) og så kjøre et par av deres trådløse høyttalere som surround-kanaler. Riktignok ikke noe Atmos-oppsett, men ganske kurrant likevel (burde vært mulig å brukt Sonos Arc soundbaren som senter-kanal dog). Jeg hadde Audiolab 8200DQ i sin tid (salgsannonsen ligger fortsatt på nett ser jeg https://www.hifisentralen.no/forumet/classifieds/audiolab-8200dq.50828/). Den var veldig kurrant, så tipper at 8300CDQ er meget habil. Står fortsatt på hold ang. Roon så lenge de ikke har støtte for Apple Music. Er mye penger å punge ut. Jeg har veldig mye musikk i ALAC (Apple lossless) som jeg kan bruke i Roon, men bruker stort sett Apple Music til alt ellers. Har testa ut Roon i flere omganger via diverse trials, så er helt klart fan. Takk for innspill og informasjon... Hva synes folk om Tidal?? Er det kun hat mot Mqa? Hva med Gui bibliotek osv? Lurer på å abonnere på noe mer enn Spotify Connect.... Eller om det heller er vits med Apple, Qobus... Roon tror jeg blir for dyrt. Mvh Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 21. april 2022 Rapporter Del Skrevet 21. april 2022 (endret) Jeg har hørt mye bra om denne også som lydplanke. Til den som lurte på slikt. Har vurdert å kjøpe den selv. 2 hours ago, Gouldfan said: Takk for innspill og informasjon... Hva synes folk om Tidal?? Er det kun hat mot Mqa? Hva med Gui bibliotek osv? Lurer på å abonnere på noe mer enn Spotify Connect.... Eller om det heller er vits med Apple, Qobus... Roon tror jeg blir for dyrt. Mvh Personlig er jeg veldig fornøyd med Deezer Premium Lossless (1411kbps FLAC). Går i det hver kveld og gleder meg til jeg får DAC Amp. Har også app på alle konsoller og mobile enheter. Mener den også er integrert på enkelte HiFi systemer. Endret 21. april 2022 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 21. april 2022 Rapporter Del Skrevet 21. april 2022 (endret) Jeg banner sikkert litt i kirken nå men følgende kombinasjon høres bedre ut enn jeg hadde forestilt meg: - Deezer Premium HiFi/Lossless (1411kbps FLAC) - Integrert Audio (Realtek ALC1220 Audio Codec) på mitt X570 HK. - Disse Realtek UAD driverne https://github.com/pal1000/Realtek-UAD-generic/tree/6.0.9336.1 - Disse øretelefonene https://www.brainwavzaudio.com/blogs/news/new-alara-planar-magnetic-headphones (hatt de liggende en stund men tok de frem igjen) Spoiler Mark Knopfler har sjelden hørtes bedre ut. Ønsker bare å få tak i bedre øreputer til Alara. Hvis noen har tips? Spent på hvordan det hele løftes med en god ekstern DAC Amp. Endret 22. april 2022 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 22. april 2022 Rapporter Del Skrevet 22. april 2022 @MrMarbles Mulig du har skrevet noe om det tidligere i tråden, men ble det noe stor forskjell i lyd etter Devialet-oppgraderingen? Du gikk fra 140 til 250? Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 22. april 2022 Rapporter Del Skrevet 22. april 2022 Bygger nytt hus nå. Litt usikker på om jeg skal gå for integrerte høyttalere i tak eller høyttaler som jeg kan plassere rundt i rommet. Noen som har erfaringer eller innspill? Det skal ikke være veldig god lyd, type radio eller bakgrunnsmusikk. Legger ved bilder av begge. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. april 2022 Rapporter Del Skrevet 22. april 2022 (endret) Skjult lyd i tak og vegg bli jo mer stilrent om du ikke må ha kremlyd (overalt). Endret 25. april 2022 av vidor 1 Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 23. april 2022 Rapporter Del Skrevet 23. april 2022 Innfelt sier jeg og Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 25. april 2022 Rapporter Del Skrevet 25. april 2022 Da var den søte lille Topping D10 Balanced i hus, folkens! Etter at jeg trodde posten hadde mistet pakken, men det var bare huseier som hadde tatt pakken inn i hus mens jeg var borte. Ikke bare det, mens jeg koblet alt opp fant jeg ut at kabelen jeg brukte til Focusriten min ikke virket og antagetligvis drepte den for nå funker den ikke med noen someh elst kabel eller på andre PC-er. Hadde jo tenkt å bruke den videre som mikrofonforrsterker, slik jeg originalt gjorde. Nå er det umulig, men jeg kan slutte å tenke på at den kan gi meg bluescreens 😛 Bilder og kommentarer til dem i spoiler Spoiler Her er den rett ut av esken. Fingermerker og støv tok ca 1s før det kom høhø. Dere legger sikkert merke til at saken den står oppå er "litt" større. Den er nesten eksakt like stor som focusriten, men rotert 90 grader. Fremdeles er saken under en god del større. Dette var før Focusriten lyste opp for siste gang. Jeg var litt bekymret for at TOppingen ville skli rundt, men gummiføttene er såpass gode at jeg kan riste pulten med Toppingen. 10/10 gummiføtter Koblet opp og klar til test! Dette er etter Focusriten døde . XLR forlengerene med XLR konatkene er jo nesten like lang som Toppingen. Ble en liten finger reveal her ;). It lives! Sammen med forsterker reveal og genser reveal. Alt i alt er jeg fornøyd. Jeg fikk akkurat det jeg ville ha til rett under 1500 kr! Focusriten døde og det fortjente den virkelig, men nå har jeg en ubrukelig mikk Skal sies at grunnen til at jeg gikk for D10B og ikke D10s er rett og slett fordi jeg synes det er mer tilfredstillende å plugge inn og ut XLR kabler, og høyere spenning på inngangsignalet slik at jeg kan ha volumknotten ca kl 9. God forskjell i volum, for å si det sånn, nå er kl 10 rimelig høyt, kl 11 nesten vondt og kl 12 holder jeg meg langt unna. Fra en skala fra ja til nei gir jeg Topping D10 Balanced en ja. 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 26. april 2022 Rapporter Del Skrevet 26. april 2022 (endret) Chris93 skrev (17 timer siden): Da var den søte lille Topping D10 Balanced i hus, folkens! Etter at jeg trodde posten hadde mistet pakken, men det var bare huseier som hadde tatt pakken inn i hus mens jeg var borte. Ikke bare det, mens jeg koblet alt opp fant jeg ut at kabelen jeg brukte til Focusriten min ikke virket og antagetligvis drepte den for nå funker den ikke med noen someh elst kabel eller på andre PC-er. Hadde jo tenkt å bruke den videre som mikrofonforrsterker, slik jeg originalt gjorde. Nå er det umulig, men jeg kan slutte å tenke på at den kan gi meg bluescreens 😛 Bilder og kommentarer til dem i spoiler Skjul innhold Her er den rett ut av esken. Fingermerker og støv tok ca 1s før det kom høhø. Dere legger sikkert merke til at saken den står oppå er "litt" større. Den er nesten eksakt like stor som focusriten, men rotert 90 grader. Fremdeles er saken under en god del større. Dette var før Focusriten lyste opp for siste gang. Jeg var litt bekymret for at TOppingen ville skli rundt, men gummiføttene er såpass gode at jeg kan riste pulten med Toppingen. 10/10 gummiføtter Koblet opp og klar til test! Dette er etter Focusriten døde . XLR forlengerene med XLR konatkene er jo nesten like lang som Toppingen. Ble en liten finger reveal her ;). It lives! Sammen med forsterker reveal og genser reveal. Alt i alt er jeg fornøyd. Jeg fikk akkurat det jeg ville ha til rett under 1500 kr! Focusriten døde og det fortjente den virkelig, men nå har jeg en ubrukelig mikk Skal sies at grunnen til at jeg gikk for D10B og ikke D10s er rett og slett fordi jeg synes det er mer tilfredstillende å plugge inn og ut XLR kabler, og høyere spenning på inngangsignalet slik at jeg kan ha volumknotten ca kl 9. God forskjell i volum, for å si det sånn, nå er kl 10 rimelig høyt, kl 11 nesten vondt og kl 12 holder jeg meg langt unna. Fra en skala fra ja til nei gir jeg Topping D10 Balanced en ja. Hvordan er Build på boksen? Aluminium ish? Eller plast? Endret 26. april 2022 av Gouldfan Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 26. april 2022 Rapporter Del Skrevet 26. april 2022 Er nok aluminium, ja. Tviler på at det er stål ds den er ganske så lett. Ikke noe å utsette på byggekvalitet 1 Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 28. april 2022 Rapporter Del Skrevet 28. april 2022 Pop skrev (På 22.4.2022 den 9.17): @MrMarbles Mulig du har skrevet noe om det tidligere i tråden, men ble det noe stor forskjell i lyd etter Devialet-oppgraderingen? Du gikk fra 140 til 250? Hei, beklager sent svar. Ble Oslo-tur og TOOL-konsert forrige helg og så sykt barn når jeg kom tilbake (sitter som regel mest på diskusjon.no på jobb). Men ja, det er vanskelig å si 100%, siden jeg brukte Sonos Ampen innimellom. Men når jeg satte meg ned og hørte etter, så virket soundstagen bredere og mer holografisk (3D). Bass gikk litt dypere, mer detaljer kom fram, uten å bli for detaljfokusert. Og viktigste av alt, fosterkeren funker alltid nå Jeg har alltid vært veldig glad i ampen, og ble ikke mindre glad nå. Men å sammenligne hukommelse med det man hører nå er jo ikke veldig presist. Så derfor er jeg også forsiktig med å si noen ting. Det jeg kan si er at jeg storkoser meg hver gang jeg hører på musikk. Er veldig få ting som høres dårlig ut (TOOL sin Laterlaus kan bli litt påtrengende ved høyt volum, må da justere ned litt diskant, men sånn var det før også). 2 Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 3. mai 2022 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2022 (endret) Som regel ser jeg på film og serier med receiveren min stilt inn på Dolby Surround. Da kommer mesteparten av lyden fra center kanal. Dette fordi vi er flere som ser samtidig, og sitter litt spredt. Her om dagen så jeg på filmen Whiplash alene, så kunne sitte litt taktisk. Tenkte at jeg skulle prøve å bytte mellom D.S. og Stereo noen ganger i filmen. Spesielt scenene med musikk synes jeg ga en mye bedre opplevelse med lyden spilt i stereo. Med D.S. kom lyden like dominerende fra centeren. Er dette hensikten, dårlig lydmixing, eller sånn det er på streamet innhold? Er nesten sånn at jeg vurderer å bruke multi channel stereo fremover. Endret 3. mai 2022 av Sydvest Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 3. mai 2022 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2022 Sydvest skrev (59 minutter siden): Her om dagen så jeg på filmen Whiplash alene, så kunne sitte litt taktisk. Tenkte at jeg skulle prøve å bytte mellom D.S. og Stereo noen ganger i filmen. Spesielt scenene med musikk synes jeg ga en mye bedre opplevelse med lyden spilt i stereo. Med D.S. kom lyden like dominerende fra centeren. Er dette hensikten, dårlig lydmixing, eller sånn det er på streamet innhold? Litt morsomt at du nevner det. Jeg har flyttet ned stereohøyttalerne til TV-stua 2 ganger til filmkveld den siste måneden. Første var Sing 2, som jo er veldig mye musikk. Høyttalerne har jo bedre lyd enn atmos-lydplanken generelt, men trøste og bære hvor mye kjekkere det var med god lyd vs det å høre noe lyder bak meg i ny og ne. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 3. mai 2022 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2022 27 minutes ago, Nimrad said: Litt morsomt at du nevner det. Jeg har flyttet ned stereohøyttalerne til TV-stua 2 ganger til filmkveld den siste måneden. Første var Sing 2, som jo er veldig mye musikk. Høyttalerne har jo bedre lyd enn atmos-lydplanken generelt, men trøste og bære hvor mye kjekkere det var med god lyd vs det å høre noe lyder bak meg i ny og ne. Eksakt grunnen til at jeg røsket bort alt av surroundutstyr for 7-8 år siden og gikk all in for skikkelig stereo-oppsett. Har aldri sett meg tilbake. 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 3. mai 2022 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2022 Har sjelden hørt musikk i surround som har fått meg til å ønske å kjøpe det. Surround egner seg klart best til film. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 3. mai 2022 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2022 Musikk spiller jeg selvfølgelig i stereo. Men dette var snakk om en film, og eksempelet var en film med mye bandspilling. Lenke til kommentar
Woff Skrevet 3. mai 2022 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2022 (endret) Synd at dere kollektivt stemmer vekk surround på et elendig grunnlag. Første bud er at man faktisk forstår hva som skal skje i lydanlegget for å presentere en lyd-opplevelse. Surround er i og for seg et utrolig 'egoistisk' lyd-format (er). Skal du ha noe glede av dette må du få kalibrert anlegget ditt til å yte det best mulige resultat der du skal høre på lyden. Jeg leser med oppgitthet om Atmos-lydplanker, 'skikkelig' stereo-oppsett og lyd bare fra senter-kanal.. Husk at resultatet ikke blir bedre enn det svakeste leddet i lyd-systemet ditt. Og skal du nyte surround-lyd så bør KILDEN absolutt ha formatet / formatene du ønsker. Å sammenligne ymse lyd-planker med 'stereo-høyttalere' vitner om at ordtaket om å "sammenligne epler og bananer" fortsatt er gyldig! (Jeg har forøvrig et 7.1.4 anlegg med brukbare høyttalere; Arendal 1723 THX) https://arendalsound.com/product/1723-tower-thx/ Sitter akkurat nå og hører på Roger Water's konsert 'The Wall' i Dolby Atmos og det er IKKE noe du ønsker å høre på et ymse stereo-anlegg! https://www.avforums.com/reviews/roger-waters-the-wall-blu-ray-review.12102/ Linker også til 2L, et ikke ukjent firma som absolutt har skjønt hva lyd i flere enn to kanaler betyr: http://www.2l.no/ Endret 3. mai 2022 av Woff 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 4. mai 2022 Rapporter Del Skrevet 4. mai 2022 Nekter ikke for at det finnes god surround-musikk som er verdt det isolert sett, men majoriteten av surround-lyd er fra film. Mulig Atmos kommer til å gjøre noe med utbredelsen for rene musikkutgivelser over tid, men jeg holder ikke pusten. Lenke til kommentar
Woff Skrevet 4. mai 2022 Rapporter Del Skrevet 4. mai 2022 vidor skrev (9 timer siden): Nekter ikke for at det finnes god surround-musikk som er verdt det isolert sett, men majoriteten av surround-lyd er fra film. Mulig Atmos kommer til å gjøre noe med utbredelsen for rene musikkutgivelser over tid, men jeg holder ikke pusten. Og du slipper å holde pusten! Hvis du hadde fulgt med LITT så hadde du sikkert funnet ut at de som lager lyd nå remastrer gamle opptak og legger det ut på blant annet Atmos. Dette finner du til og med på gamle Beatles-innspillinger, tror du DE blir behandlet dårlig? Prøv å låne øret til Eric Claptons ny-utgivelse.. Men det krever jo at du (og andre) har et fungerende lyd-system, noe som uttalelsene her ikke akkurat gjenspeiler. Det holder neppe å, som nevnt, sammenligne Atmosplanker (selv med ørten kanaler) med de to beste og kanskje eneste høyttalerne du har. Lyd i flere kanaler enn to KREVER selvsagt skikkelig utstyr for å kunne YTE. Og, når du opplever film, hvorfor da ikke nyte den sånn filmprodusenten har laget den? Hvis du ikke har fungerende utstyr eller bruker det feil så kan du selvsagt ikke få full glede av det du ser / hører, som Sydvest forteller om over her. Løsningen til Sydvest er for det første finne ut av hvilket format han skal spille av og for det andre å ha kilde og utstyr som TAKLER dette. Du har garantert bommet på ett eller flere punkter underveis når opplevelsen blir 'bedre' i tvangskjørt stereo eller som også skrives; "å høre noe lyder bak meg i ny og ne".. Opplever du det samme på en moderne kino også? Vil påstå at jeg absolutt er i gruppa "lydentusiaster"! 🙂 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå