Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

5000 kr for en Argon 12 over 2500 kr for SVS PB10-NSD? Really? Jeg har alltid sett på Argon som en in-house inntjeningsmodell fra HiFiKlubben. Noe de kan ha gode marginer på, og selge til kunder som kommer inn døra og bare ønsker seg en tilfeldig sub, uten å ha forestillinger om ytelse etc. Kan hende jeg tar sterkt feil da.  :confused:  :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal man ha diy så anbefaler jeg heller å kjøpe av noen som er gode.

 

LODI fritt oversatt Let others do it..

 

Rett og slett fordi det er mange i Norge som er svært drevne på dette..

 

Miles osv

 

Hvis man ikke evner å sette sammen en ferdigskåret trykkammerkasse (eventuelt få de som kuttet platene til å gjøre det også), pakke inn litt demping, montere element og koble til en eventuelt plateforsterker, så er jeg enig. Men da har man i ihvertfall begge hendene fulle av tommeltotter eller alt for mye penger. Satt bare bitte litt på spissen, da å lage en diy-sub er nesten så langt ifra rakettforskning som man kan komme!

Lenke til kommentar

... kunder som kommer inn døra og bare ønsker seg en tilfeldig sub, uten å ha forestillinger om ytelse etc. Kan hende jeg tar sterkt feil da.  :confused:  :hmm:

 

Har ikke noe utvidet erfaring på mange Argon produkter, men de holder generelt en høy pris/ytelse og er vanligvis gode OEM-produkter. Klubben ønsker å selge dette fordi det er konkurransedyktig på kvalitet og at de kan tjene mer på denne serier produkter siden de slipper unna med lavere merkevare-tax. Det er vanligvis win-win både for butikken og kunden. Det er vel også satset en del mer på dette over tid, for når jeg sjekket markedet for en del år siden var utvalget temmelig magert i butikk.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal brukes primært til hjemmekino, ja! Derfor tror jeg faktisk 8 tommer ikke er bra nok. Men kanskje jeg heller bør ha en sub som ikke graver ned mot 19 Hz, siden det er vel da en virkelig merker det i vegger og tak i etasjen under? ? Så kanskje er XTZ 10.16 bedre enn SVS PB10-NSD uansett, siden sistnevnte har kasse på størrelse med 12 tommere. Jeg vet i hvert fall at da jeg hadde XTZ 12.16, at den blåste gjennom etasjer som et udyr. Ser ikke for meg at PB10-NSD er mye bedre. En kan selvsagt skru ned lyden på sub, men det skal samtidig stå i stil med lydnivået på de andre høyttalerne. Hmm, stort dilemma det her.

 

Annet som irriterer meg er at Finn-folk for tiden prøver å blåse opp prisene så fælt. PB-1000, etterfølgeren, ble solgt til 3990 kr ny da den kom i 2014. PB10-NSD er vel ti år eldre enn den igjen, og folk legger ut den til 3800 kr, og nekter å gå under 3k i mitt område, selv om andre har samme sub ute til 2k på annet sted i landet. Irriterende. 10 år gammel brukt sub er ikke verdt 75% av nypris på generasjonen etter. ?

Lenke til kommentar

Selv har jeg bare 250W/10" Infinity Kappa sub, men den holder til mitt bruk. Men jeg har 4 romperistere i sofaen - det er veldig effektivt. Perfekt når du har naboer og ikke vil plage de for mye.

Hva slags rumperistere har du?

Jeg prøvde å montere en i sofaen, men den fungerte egentlig kun fra 40Hz og oppover, altså bortkastet. Deretter lagde jeg en selv, DEN funka! Den fungerte best rundt 17Hz, og justerte jeg det rett opplevdes det ikke bare som at sofaen sto å dirra, men at den skalv som følge av basstrykket i rommet. :)

 

Edit: Fant byggetråden min på avforumet

https://avforum.no/forum/index.php?threads/diy-shaker-rumperister.273235/#post-4074287

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Hvis man ikke evner å sette sammen en ferdigskåret trykkammerkasse (eventuelt få de som kuttet platene til å gjøre det også), pakke inn litt demping, montere element og koble til en eventuelt plateforsterker, så er jeg enig. Men da har man i ihvertfall begge hendene fulle av tommeltotter eller alt for mye penger. Satt bare bitte litt på spissen, da å lage en diy-sub er nesten så langt ifra rakettforskning som man kan komme!

Man må ha plass til å bygge selv..

 

En garasje eller noe, det utelukker alle som leier eller bor i blokk.

 

Og ja jeg har ti tommeltotter og klarer ikke måle noenting riktig pga dårlig kortminne.

 

 

Dessuten er det folk som lager sånt på bestilling, og de har ofte fete avtaler med de som selger elementer og amp.

 

Sparer vel bare to tre lapper for slit og strev.

 

Ikke interessert i å lage så mye som en fuglekasse.

 

Kjøper det av noen som kan sløyd.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

5000 kr for en Argon 12 over 2500 kr for SVS PB10-NSD? Really? Jeg har alltid sett på Argon som en in-house inntjeningsmodell fra HiFiKlubben. Noe de kan ha gode marginer på, og selge til kunder som kommer inn døra og bare ønsker seg en tilfeldig sub, uten å ha forestillinger om ytelse etc. Kan hende jeg tar sterkt feil da.  :confused:  :hmm:

15 tommeren deres er iallefall latterlig billig...

 

Grunnen til at jeg nevner de er fordi alle skryter av de. Følger med litt på nett og da får jeg med meg sånt.

 

Argon elektronikk har jeg dårlig erfaring med, men ting endrer seg, og høyttalerne deres og sub får mye skryt.

Lenke til kommentar

Hva slags rumperistere har du?

Jeg prøvde å montere en i sofaen, men den fungerte egentlig kun fra 40Hz og oppover, altså bortkastet. Deretter lagde jeg en selv, DEN funka! Den fungerte best rundt 17Hz, og justerte jeg det rett opplevdes det ikke bare som at sofaen sto å dirra, men at den skalv som følge av basstrykket i rommet. :)

Edit: Fant byggetråden min på avforumet

https://avforum.no/forum/index.php?threads/diy-shaker-rumperister.273235/#post-4074287

Kanskje noe å varme opp kona med. ;)

 

Hadde aldri fått henne med på det lol. Singel livet har fordeler. :)

Lenke til kommentar

Det skal brukes primært til hjemmekino, ja! Derfor tror jeg faktisk 8 tommer ikke er bra nok. Men kanskje jeg heller bør ha en sub som ikke graver ned mot 19 Hz, siden det er vel da en virkelig merker det i vegger og tak i etasjen under? Så kanskje er XTZ 10.16 bedre enn SVS PB10-NSD uansett, siden sistnevnte har kasse på størrelse med 12 tommere. Jeg vet i hvert fall at da jeg hadde XTZ 12.16, at den blåste gjennom etasjer som et udyr. Ser ikke for meg at PB10-NSD er mye bedre. En kan selvsagt skru ned lyden på sub, men det skal samtidig stå i stil med lydnivået på de andre høyttalerne. Hmm, stort dilemma det her.

Annet som irriterer meg er at Finn-folk for tiden prøver å blåse opp prisene så fælt. PB-1000, etterfølgeren, ble solgt til 3990 kr ny da den kom i 2014. PB10-NSD er vel ti år eldre enn den igjen, og folk legger ut den til 3800 kr, og nekter å gå under 3k i mitt område, selv om andre har samme sub ute til 2k på annet sted i landet. Irriterende. 10 år gammel brukt sub er ikke verdt 75% av nypris på generasjonen etter.

 

Solgte min 12.16 for 2000, men den gikk fort... Rakk mail fra en utlending -Jai kann komma å henta den sub for 600, Jai ha bil.

 

Kanskje det var han som herpet huset til justisminister Wara eller kona hans whatever.

Lenke til kommentar

Hva slags rumperistere har du?

Jeg prøvde å montere en i sofaen, men den fungerte egentlig kun fra 40Hz og oppover, altså bortkastet. Deretter lagde jeg en selv, DEN funka! Den fungerte best rundt 17Hz, og justerte jeg det rett opplevdes det ikke bare som at sofaen sto å dirra, men at den skalv som følge av basstrykket i rommet. :)

 

Edit: Fant byggetråden min på avforumet

https://avforum.no/forum/index.php?threads/diy-shaker-rumperister.273235/#post-4074287

 

Husker ikke hva mine heter - tviler på om det skjer noe særlig med de under 30Hz (de har sikkert veldig ujevn frekvensrespons også) - men det gjør vel heller ikke suben. Men jeg har 4 og man opplever at hele stua er utsatt for et jordskjelv - når det drar til.

 

I begynnelsen var det nesten ubehagelig - gikk ofte ut av sofaen for å sjekke hvor høyt suben var stilt - tenke på naboen. Men så fort man er ute av sofaen er nesten all bass borte.

 

Man føler jo at man har en 3-4 stk 15 tommere eller noe slikt  :D

 

Lurte tidligere på å oppdatere til noen dyrere Tactile typer med jevn respons ned vedlig lavt. Men jeg er veldig fornøyd med mine 4 ganske rimelige buttshakers. Mater de med en gammel, men sprek Sony hjemmekinoreceiver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må en ikke trekke forferdelig mye ledninger for å bekle flere seter med rumperistere? Når jeg ser film, er vi gjerne 5 stykker. Da blir det også litt kjipt om to stk har simulert bass, og resten ingenting. :p

 

Fungerer jo som en høytaler - tilkoblingsmessig.

 

Du trenger bare å forsyne en sitteplass med romperister - der du skal sitte. Akkurat som du selvsagt bruker mikrofonen plassert i din sitteplass når du kjører romkorreksjon på surroundreceiveren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan jo vurdere å seriekoble og/eller parallellkoble elementene for å få litt færre ledninger. Hvis ikke dette lar seg gjøre kan du prøve å splitte det opp på så få kanaler du kan. Det viktige er å ligge innenfor hva forsterkeren har av utgangimpedans og hva den tåler av effekt. Resten er jo om du er fornøyd med hvor mye effekt det blir. Er nok smart å forske litt på dette og hva andre er fornøyd med.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Yes, jeg undrer bare. Kommer nok aldri til å mekke noe slikt, iallfall ikke i nåværende prosjekt. :)

 

I andre nyheter, har blitt lovet en SVS PB10-NSD til 2000 kr eksklusiv frakt (ish 400 kr tenker jeg). Hadde mulighet til å sende om 2 uker cirka. Da begynner virkelig bitene å falle på plass.  :dribble:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker ikke hva mine heter - tviler på om det skjer noe særlig med de under 30Hz (de har sikkert veldig ujevn frekvensrespons også) - men det gjør vel heller ikke suben. Men jeg har 4 og man opplever at hele stua er utsatt for et jordskjelv - når det drar til.

 

I begynnelsen var det nesten ubehagelig - gikk ofte ut av sofaen for å sjekke hvor høyt suben var stilt - tenke på naboen. Men så fort man er ute av sofaen er nesten all bass borte.

 

Man føler jo at man har en 3-4 stk 15 tommere eller noe slikt  :D

 

Lurte tidligere på å oppdatere til noen dyrere Tactile typer med jevn respons ned vedlig lavt. Men jeg er veldig fornøyd med mine 4 ganske rimelige buttshakers. Mater de med en gammel, men sprek Sony hjemmekinoreceiver.

Ingen tvil at det i praksis ved rett justering tilfører en ekstra bassopplevelse som naboen slipper å slite med. Ut fra min erfaring hadde jeg heller prøvd å lage selv enn å kjøpe dyrere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...