oldboy Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 (endret) 8 hours ago, MrMarbles said: Soundgarden har vel mistet/sagt fra seg/gitt opp/blitt sparket fra agenturet på Dynaudio i Norge virker det som. Samme med Hegel. Så det er ikke like enkelt å skaffe seg Dynaudio om dagen. Litt synd. Duet.no fører Dynaudio høyttalere 😉 Edit: kom på at hififiklubben selger Hegel nå så det er heller ikke vanskelig å få tak i. Endret 6. desember 2021 av oldboy 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 (endret) Det ble mere kjøtt på benet og detaljer med iFi som pre.. Men å ikke ha fjernkontroll er kjipt. Kan muligens skifte volum med Laptop i Jriver. Jeg synes det er mye slit å kable om pga litt lite plass og vanskelig å se. Men det gikk, men er litt for slitsomt til at jeg orker dette ofte. Er mer praktisk med iFi som Laptop DAC får noen av de samme gevinster som med den som Pre.. Men er ganske grei gevinst på å bruke noe annet enn AVR Yamaha som pre.. Vurderer Audiolab MDac+ i svart da denne har Fjernkontroll og display... Får se, hadde vært greit med en løsning der man enkelt kan switche mellom Stereo og pre og hjemmekino med effekt.. Mulig jeg kan bruke Y splittere til å "dele" effekt på 2. Men da blir det uten Sub i stereo om jeg skal slippe å stuke og koble om... Endret 6. desember 2021 av Gouldfan Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 12 hours ago, Nimrad said: Hva bruker dere til musikkavspilling til et anlegg som ikke står med en TV? Jeg lurer på å oppgradere lydanlegget i stua i løpet av våren til typ bokhyllehøyttalere. Kanskje noen smarte noen, men hvertfall aktive, og på sistnevnte er jeg usikker på hva jeg skal bruke til å spille av. Vi er hovedsakelig Apple Music-brukere i huset. Ease-of-use er viktig for oss, og det må være en liten dings som er lett å gjemme vekk i en skjenk. Hva med en bluesound node? Den støtter det meste av streaming og har plenty med utganger. Jeg har en selv og er veldig godt fornøyd. Størrelsen passer glatt inn i en bokhylle el. https://www.hifiklubben.no/bluesound-node-n130-musikkstreamer/blsn130wh/ Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 oldboy skrev (15 timer siden): Duet.no fører Dynaudio høyttalere 😉 Edit: kom på at hififiklubben selger Hegel nå så det er heller ikke vanskelig å få tak i. Ekke noe Duet i Trondheim. Soundgarden har mange butikker. Så poenget mitt var ikke at det ikke går an å få tak, men at det er mye vanskeligere å dra å høre på de. Og poenget med å poengtere at de også har mistet Hegel, viser vel at det ikke går så bra med Soundgarden om dagen (de har vel allerede gått konkurs et par ganger). 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 (endret) Var det ikke noe skriverier om at en konkursrytter kjøpte opp navnet og boet til Soundgarden? Endret 7. desember 2021 av ilpostino Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 17. desember 2021 Del Skrevet 17. desember 2021 Hi-def lyd utsettes tydeligvis hos Spotify. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/G3nxg4/spotify-med-flere-oppdateringer-men-tapsfri-lyd-lar-vente-paa-seg?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row7_pos1 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 17. desember 2021 Del Skrevet 17. desember 2021 Er det noe streaming har lært oss så er det at folk flest setter utvalg over kvalitet. Vi som henger her tilhører sånn sett en minoritet som bryr seg om kvalitet, og det er en for liten gruppe til at f.eks Spotify ser seg tjent med å oppgradere lyden mer. Teknisk sett er vel lyd det billigste å streame i full kvalitet (lossless komprimering). Video er en mye større utfordring. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 17. desember 2021 Del Skrevet 17. desember 2021 vidor skrev (7 minutter siden): Er det noe streaming har lært oss så er det at folk flest setter utvalg over kvalitet. Problemet er avtakende nytte. Forskjellen mellom 320 kbit/s opp til lossless er så liten at veldig få av oss bryr oss om det. Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 17. desember 2021 Del Skrevet 17. desember 2021 39 minutes ago, Nimrad said: Problemet er avtakende nytte. Forskjellen mellom 320 kbit/s opp til lossless er så liten at veldig få av oss bryr oss om det. Det er vel også høyst usikkert om det faktisk er hørbar forskjell. Det jeg har sett av blindtester tyder i alle fall på at det er mest placebo ute å går. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 17. desember 2021 Del Skrevet 17. desember 2021 (endret) Ja, en kan vel si at tiden med crappy 128 kbit MP3-encodinger er over. Husker selv jeg prøvde å lage gode encodinger i startfasen, og på en brukbar maskin på den tiden gikk det uhorvelig tregt. I dag har de aller fleste en mobiltelefon som er mange ganger kraftigere. Det og båndbredden folk flest har i tillegg til teknologiutviklingen har gjort det mulig å få tilnærmet perfekt lyd ved streaming. Noen vil ikke bli fornøyd før de får det svart på hvitt at det er lossless. Noen få av disse klarer å høre faktisk forskjell, men majoriteten skryter på seg en hørsel og utstyr som er litt bedre enn i realiteten. En fordel en faktisk har med denne typen komprimering er at en får en gratis opprydding i lydbildet som forenkler det i forhold til hva vi kan høre slik at høyttalerene får en litt enklere jobb. Det vil alltid være noen som synes det ikke er bra nok. Personlig er jeg der på en del video-streaming, mens lyd i 99% av tilfellene er ok. Endret 17. desember 2021 av vidor Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 17. desember 2021 Del Skrevet 17. desember 2021 Smule8o skrev (21 minutter siden): Det er vel også høyst usikkert om det faktisk er hørbar forskjell. Det jeg har sett av blindtester tyder i alle fall på at det er mest placebo ute å går. Ja, uten å dra den diskusjonen noe videre så er det hvertfall åpenbart at de fleste vil slite med å høre forskjell, så hva er egentlig poenget? Jeg bruker selv Apple Music, men driter i Lossless-delen de har. Jeg klarer ikke å høre forskjell. 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 17. desember 2021 Del Skrevet 17. desember 2021 vidor skrev (3 timer siden): Er det noe streaming har lært oss så er det at folk flest setter utvalg over kvalitet. Vi som henger her tilhører sånn sett en minoritet som bryr seg om kvalitet, og det er en for liten gruppe til at f.eks Spotify ser seg tjent med å oppgradere lyden mer. Teknisk sett er vel lyd det billigste å streame i full kvalitet (lossless komprimering). Video er en mye større utfordring. Spotify har jo bestemt seg for CD kvalitet, er nok diverse pandemi osv eller tekniske/økonomiske utfordringer som er problemet. Det kommer forhåpentligvis til året. Jeg bruker Spotify, fordi det utstyret jeg bruker mest i anlegget har Spotify Connect... Skulle gjerne hatt Tidal også, men koster for mye.. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 17. desember 2021 Del Skrevet 17. desember 2021 Jeg har hatt tidal i cirka to år og det eneste jeg egentlig savner er muligheten til å streame fra Tidal på telefonen til Tidal på datamaskinen. Spotify hadde iallefall den muligheten da jeg brukte det. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 17. desember 2021 Del Skrevet 17. desember 2021 vidor skrev (2 timer siden): Det vil alltid være noen som synes det ikke er bra nok. Personlig er jeg der på en del video-streaming, mens lyd i 99% av tilfellene er ok. Lydkvaliteten på musikkstreaming synes jeg jevnt over er grei. Lydkvaliteten på film streaming har ofte vært «steinalder» og en vesentlig grunn til at jeg vurderer nok en fysisk film avspiller. -k Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 17. desember 2021 Del Skrevet 17. desember 2021 vidor skrev (2 timer siden): Det og båndbredden folk flest har i tillegg til teknologiutviklingen har gjort det mulig å få tilnærmet perfekt lyd ved streaming. Noen vil ikke bli fornøyd før de får det svart på hvitt at det er lossless. Noen få av disse klarer å høre faktisk forskjell, men majoriteten skryter på seg en hørsel og utstyr som er litt bedre enn i realiteten. En fordel en faktisk har med denne typen komprimering er at en får en gratis opprydding i lydbildet som forenkler det i forhold til hva vi kan høre slik at høyttalerene får en litt enklere jobb. Jeg har gjort tester på meg selv og konkludert med at ok lossy audio ikke later til å være noe problem for meg. Det er verdt å merke at «marginalt hørbare artifakter» kan være veldig sporadiske. Hva om du tester på 10, 100 eller 1000 lydklipp, men den hørbare forskjellen inntreffer (for deg) ved klipp #1001? For meg er den risikoen til å leve med. Jeg forstår at andre vil prioritere annerledes. -k 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 17. desember 2021 Del Skrevet 17. desember 2021 2 minutes ago, knutinh said: Lydkvaliteten på film streaming har ofte vært «steinalder» og en vesentlig grunn til at jeg vurderer nok en fysisk film avspiller. HBO er de som skjemmer ut videostreaming mest sånn jeg ser det. For min del er jeg faktisk godt fornøyd med T-WE streaming, som jeg enda ikke har irritert meg over selv på action-scener der HBO feiler spekatuklært. Lenge siden jeg har brukt Netflix, men tror de skal være rimelig bra. De var det når jeg hadde abo for noen år siden. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 17. desember 2021 Del Skrevet 17. desember 2021 5 minutes ago, knutinh said: Det er verdt å merke at «marginalt hørbare artifakter» kan være veldig sporadiske. En legger knapt merke til encodingen med mindre bitraten er temmelig strupet. Lav bitrate kan tidvis være litt "negler på tavle", mens høy bitrate krever mange runder med konsentrert lytting på over snittet utstyr for å avdekke. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 17. desember 2021 Del Skrevet 17. desember 2021 (endret) Anlegget og høytalere er nok viktigere enn lossy Spotify i høyeste kvalitet... Innspilling er også viktig.... Skulle gjerne hatt Tidal om det passet i anlegget... Har slit med å kombinere Stereo og Hjemmekino.... Skulle vel hatt en Hegel med Kino inngang, men koster skjorta. Er det noen som vet om jeg rett og slett kan dele Effektforsterker med Y-splitterne mine til hjemmekino og en Stereo Pre feks Audiolab MDac+? Så lenge bare en pre er På? Endret 17. desember 2021 av Gouldfan Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 17. desember 2021 Del Skrevet 17. desember 2021 vidor skrev (1 time siden): HBO er de som skjemmer ut videostreaming mest sånn jeg ser det. For min del er jeg faktisk godt fornøyd med T-WE streaming, som jeg enda ikke har irritert meg over selv på action-scener der HBO feiler spekatuklært. Nå har jeg ikke prøvd det, men HBO har jo endret fra sin tidligere elendige nordiske løsning til HBO Max som visstnok er en del bedre. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 17. desember 2021 Del Skrevet 17. desember 2021 Nimrad skrev (5 timer siden): Nå har jeg ikke prøvd det, men HBO har jo endret fra sin tidligere elendige nordiske løsning til HBO Max som visstnok er en del bedre. Jeg så game of thrones med HBO Nordic over fiber på en stor oled skjerm med banding og artifakter over hele fjøla. Triste saker. -k Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå