Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Nizzen skrev (30 minutter siden):

Litt usikker på hvorfor du forsvarer MQA uten å faktisk ha sett videoen. 

Det er nå helt åpenbart at du ikkje har sett den, og da gir det heller ingen mening å forsvare MQA. Det er min mening iallefall...

Spotify funker jo på laveste kvalitet også for de som bruker det....

Jo men de takler også utrolig plagsom reklame....

Jeg har aldri spilt Tidal, gadd ikke spille ferdig Youtube heller, steilet ved punktene hans.... Og trengte ikke mer enn det.

Et hyl om oppmerksomhet, er alt som skal til for å bli "kjendis" idag......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
21 minutes ago, Gouldfan said:

Jo men de takler også utrolig plagsom reklame....

Jeg har aldri spilt Tidal, gadd ikke spille ferdig Youtube heller, steilet ved punktene hans.... Og trengte ikke mer enn det.

Et hyl om oppmerksomhet, er alt som skal til for å bli "kjendis" idag......

Beklager, men du er HELT på bærtur. Trodde du hadde peiling jeg...

Rart du er i denne tråden, når du ikke hører på musikk engang...

Endret av Nizzen
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (27 minutter siden):

Beklager, men du er HELT på bærtur. Trodde du hadde peiling jeg...

Rart du er i denne tråden, når du ikke hører på musikk engang...

Jeg har ikke spilt Tidal, har aldri hatt det, men jeg hører endel på Spotify og CD osv... Skulle gjerne hatt mer tid i anlegget.

Men sånn er nå livet idag, men hører mye på hodetelefoner osv...

Ikke vits i å krangle, om jeg har hatt en negativ tone så beklager jeg det. Jeg har ikke noe motiv for å krangle heller da jeg ikke bruker Tidal, men synes Mqa og Ldac er interessant.

Jeg skal forsøke å se ferdig Youtube videoen imorgen, men jeg er veldig biased med vedtatte sannheter på Youtube.

Men kanskje ennå mer biased av at folk tror at alt på Youtube er "sant" 

 

Hva du legger i peiling vet ikke jeg, jeg er en hifi amatør, og opptatt av musikk og lydkvalitet..

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg for min del har hatt Tidal helt siden det het Wimp (om jeg ikke husker feil). Fortsatte med det etter at jeg fikk øynene opp for ROON. Hadde frem til det levd godt med seperate programmer for lokalt media og strømmet media.

Nå har endelig Qobuz kommet til Norge og jeg har lenge ønsket å prøve det. Tidal har for min del ikke gått i riktig retning (f.eks. "Tidal connect" ala spotify connect anyone?). Og det er uoversiktlig mtp utgivelser. Andre har gjort forbedringer i sine apper og vokst opp, mens tidal har investert i MQA som viser seg å ikke levere det som de lover. Dette er velkjent blandt hifi produsenter og i bransjen generelt. Men som med så mye annet i hifi bransjen så er det ikke lett å skille fakta fra svada når en ikke kan ha kontroll på alle variabler. Jeg for min del må si at en lyd-kompresjon som i seg selv legger til støy tom i stille partier er .... vel en dårlig utviklet løsning. Men i motsetning til med superligaen i fotballverden der alle kan se hvor skadelig det er at noen kapitalistiske s..n får lov å holde på så er det i hifi verden desverre rom for endel "lukket" "teknologi"som gjør det vanskelig å bekrefte eller avkrefte påstander.

Vedkommende som har laget denne video`en holdt seg til fakta. Det er her ikke manko på bevis for at algiritmen ikke gjør det den lover.

Det har ikke vært enkelt å gjennomføre testen, men hans testmetodikk er faktisk svært god og gjennomført, dette er ingen svada ytring med tullete oppsett ala hva amir holder på med (han går jo regelrett inn for å ødelegge). Det eneste jeg kan ta han på er at han påstår at det ikke er mulig å tappe datastrømmen. Det er det, men da må en modde komponentets I2S/DSD linjer og konvertere det til AES/EBU eller benytte dyr I2S/DSD monitorering. Det er enten DIY på høyt nivå eller svindyrt, men ikke umulig slik han sier.

Jeg for min del har byttet til Qobuz for strømming. Dette var spikern i kista for min del når det gjelder Tidal.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For min del så har MQA alltid vært suspekt. Et filformat som bare ett firma har total kontroll over ikke bra for noen. MP3 kan enhver lage. Samme med Dolby Atmos, DSD, FLAC, Apple Lossless osv. Man må muligens kjøpe programvaren for å få lagret musikken i en av de øvrige filformatene, men hvem som helst kan lage de. 

Flott at Qobuz har kommet til Norge. Mulig jeg sjekker de ut :) (bruker Apple Music og Apple Lossless/FLAC i dag).

Endret av MrMarbles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har kommet igjennom det meste av videoen nå, og er enig med han i flere poeng. Oppsampling feks.

Men alle de store punktene er kaptein Obvious materiale. Feks at Mqa er komprimert og ikke lossless...

Jeg er også skeptisk til hvor mye av støy som er hørbart, jeg har feks aldri hørt noen klage på høyfrekvent støy på Tidal.

Men dette kan jeg ikke si noe om da jeg ikke bruker Tidal. Men er skeptisk.

At Tidal har enerett på Mqa kan ha sine økonomiske grunner.

Apple har vel det på Alac også? Enig at det er irriterende, men det har sikkert sine grunner butikkmessig.

Tidal har noe ala Connect nå da, mener at Bluesound og Hegel har det nå... Og Cambridge om jeg husker rett.

Her er det noen inntrykk et annet sted. Er pros og cons, og noen hater Mqa og Tidal og andre elsker det...

https://audiophilestyle.com/forums/topic/31836-pros-and-cons-of-mqa/#comments

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Stereohemsen til en venn av meg begynner så smått å nerme seg. Planen har vært klar en stund.

1919715206_shaunstereosystemhems.thumb.jpg.9cd306d3d13e3c01400a0e0a2991d401.jpg

Til venstre for venstre htt er det åpent ned til stua hans hvor det står endel hjemmekino snacks. Mellom htt er det vinduer mot en flott utsikt. Rommet blir en akustisk utfordring, men teppene i grønt er kun reflekssjons-problemløsning. Det vil bli en åpen hylle med diverse stoff baserte ting og tang (sengetøy, håndkler ol) til høyre for høyre htt. Rommet brukes også som ett gjesterom.

HTT er Bottlehead Jäger. Ampene er Bottlehead Kaiju (2x), DAC er TPA Buffalo 3se Dual mono og kilde er picoreplayer på en RPI4 med  en USB disk for lokalt lagret musikk + Tidal (atm) via TPA Amanero-Hermes-Chronos (i DAC chassis). DAC er for øyeblikket i sluttfasen av bygging. Neste som da skal gjøres er å bygge Racket og HPA som for øyeblikket ikke er avgjort. Det blir nok en TPA Ventus EZ med overkill PSU som han har til overs fra DAC etter at DAC fikk ett nytt linjetrinn som ikke krevde 3 PSU`er (det nye trenger bare 2). Ampene (Kaiju) og HTT (Jäger) er ferdig og skuffer ikke lydmessig :)

DAC byggebilder:

Resized_20210412_214745.thumb.jpg.1ca0ec31bb2a543c60aaed7783971085.jpg

DAC er bygget opp av to chassis som er skrudd sammen med avstandsstykker. I toppen er det Amanero - Hermes - Chronos og DAC kortene med linjetrinnet (bildet over), samt PSU`ene (bildet under).

Resized_20210320_174654.thumb.jpg.6c13637aadfb1c95dce9298ce526692f.jpg

I bunn kassen er trafoene, soft start (ja den trengs.... lol) og kontroller.

Mangler en trafo på bildet. Den skimtes liggende ved siden av kassene i bildet over.

Resized_20210320_174946.thumb.jpg.6eb3da7496f29ca3c14b95e3fef62012.jpg

Edit: Han venter også på ett aktivt delefilter slik at alle fire amp-kanalene kan utnyttes fullt ut. Men inntil videre er det bi-amping som gjelder da vi ikke vil endre de to ampene til monoblokker om det uansett skal kjøres aktiv deling på sikt.

 

Endret av AveMORphine
  • Liker 2
Lenke til kommentar

noen som vet hvorfor Argon har sluttet med Bass 12 og bass 15 og om det ligger noen planer om modeller som skal fylle plassen de etterlater ? trenger en god budsjett sub eller 2 og disse var målet men nå er de ikke og få tak i lenger

Lenke til kommentar
Mato skrev (33 minutter siden):

noen som vet hvorfor Argon har sluttet med Bass 12 og bass 15 og om det ligger noen planer om modeller som skal fylle plassen de etterlater ? trenger en god budsjett sub eller 2 og disse var målet men nå er de ikke og få tak i lenger

Har du spurt Hifiklubben? Nesten det enkleste.

Hifiklubben har mye rokkeringer. Cerwin Vega er borte og er bare Argon og BW, Dali igjen.

Husker rykter om at de skulle få Klipsch, men vet ikke hva det ble til.. Er vel vanskelig å få enerett på de...

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (5 timer siden):

Har du spurt Hifiklubben? Nesten det enkleste.

Hifiklubben har mye rokkeringer. Cerwin Vega er borte og er bare Argon og BW, Dali igjen.

Husker rykter om at de skulle få Klipsch, men vet ikke hva det ble til.. Er vel vanskelig å få enerett på de...

tenke jeg skulle høre om det hadde vært noe rykter ute og gikk, noen kan jo ha hørt noe. 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (5 timer siden):

Hva var pris på Argon12?

Xtz har en Spirit 12 på 300watt til ca 5k.

BRL har budget suber, men de er lagt ned i Norge. De holder på i Sverige fortsatt.

Koster bare 2-3k for 12tommer 300w i Sverige pluss moms etc

argon hadde 500w forsterker 12" og kostet 5000 og 21-160hz 

spirit har faktisk bare 200W og 25-160hz

 

grunnen til jeg tenker argon er at jeg helst vil ha 2 , men 1 svs pb1000 pro hadde heller ikke vært feil , mye man kan drømme om 

Lenke til kommentar
10 hours ago, Mato said:

argon hadde 500w forsterker 12" og kostet 5000 og 21-160hz 

spirit har faktisk bare 200W og 25-160hz

 

grunnen til jeg tenker argon er at jeg helst vil ha 2 , men 1 svs pb1000 pro hadde heller ikke vært feil , mye man kan drømme om 

Om du deler høyt kan to subber være en god ide (også for stereo). Spesielt om du har en surround reciever med 2 seperate sub outputs med romkorreksjon på hver av de. Om recieveren kun har en felles dsp justering for begge subbene blir det ofte ikke bedre med to subber kontra en bedre sub.

Lenke til kommentar

Tja, i den prisklassen vi snakker om her mener jeg det er mer å hente på å kjøpe en dyr sub kontra to billige. Og deling i stereo bør ikke skje over 60hz (grensen for retningsbestemt bass er 60hz ikke 70hz). De fleste surround recievere har egne musikk-programmer som vil dele bassen ved 60hz for stereo mens i surround er normalen 80hz med frontene satt til large. For musikk er fronter stort sett i stand til å nå 60 med klasse D amper som har ført til at de fleste htt konstruksjoner har blitt tunet til større frekvensomfang på bekostning av følsomhet og hvor enkle de er å drive. En klasse D amp bryr seg stort sett katten om hvor vanskelig en htt er å håndtere i de fleste sammenhenger (med unntak av lav impedanse).

Romkorreksjon av sub kanalen dersom det er en kanal vil ikke fungere like godt med to subber på en dsp kanal som det vil dersom det er en bedre sub på en kanal eller to subber på hver sin dsp kanal.

*dsp=romkorrigering

Lenke til kommentar

70 Hz er vel mest valgt fordi det er en middleground og lettere å huske. Det er som du sier grei forskjell på stereo- og filmlyd. Hvor mye penger en ønsker å legge i det og hvor vrient rommet er er greie input til innkjøpsvalget. Tanken var at med to godt plasserte suber så er det mye vanskeligere å få hull i frekvensresponsen <70 Hz, men samtidig bør man unngå det om en ikke tar seg jobben med å justere for rommet fordi en gjerne gjør lydbildet unødvendig mer ujevnt.

Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (8 timer siden):

Om du deler høyt kan to subber være en god ide (også for stereo). Spesielt om du har en surround reciever med 2 seperate sub outputs med romkorreksjon på hver av de. Om recieveren kun har en felles dsp justering for begge subbene blir det ofte ikke bedre med to subber kontra en bedre sub.

ja det er mange fallgruver med 2 subber ,jeg har dog 2 sub out på forsterkeren som vill anta at de kan justeres individuelt, jeg heller nok mot en svs 1000 pro, men erger meg over at den koster 2000 kr mer i Norge en i USA, jeg vil jo anta en butikk i Norge betaler mindre en utsalgspris i usa så føler ikke det justifiserer at den skal kost 6990 i Norge når den koster 4971 i USA, grådige butikker :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...