Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
9 hours ago, vidor said:

Normalt mister en en god del detaljer i store høyttalere. Man skal ganske høyt opp i pris før en får så veldig mye igjen av en knallbra forsterker. Kilden din, altså hva du spiller av, har også veldig mye å si. For min del har de beste lytteopplevelsene vært med Chesky Ultimate Ears på studio-monitorer (Mackie HR 824) med integrert fast recovery AMP integrert med servo-feedback direkte til amp fra bass-elementet. Prøver man å dytte elementet inn når den er på vil ampen motarbeide deg fordi det ikke harmonerer med innsignalet. Summen ble altså spektakulære detaljer på rimelig lavt volum som jeg kun kan sammenligne med andre studio-monitorer og eller høyttalere til over 120.000 kr pr par. Monitorene har 8,75" bass med passivt element for bass-radiator slik at det høres ut som en sub er koblet til. Forsterkeren er greit matchet til rimelig høy avspilling. Kjøpte dem brukt til 11K, noe som er et steal i pris/kvalitet. Disse er dog nærfelt, så ikke så bra til stue.

Det beste og billigste måten å forbedre lyden på er gjerne rombehandling for å fikse frekvensresponsen. Etter dette er bruk av EQ (faselineær) effektivt for å dra ut mer detaljer og få vekk et lag med "ull" fra lyden, men dette krever å ha tunga rett i munnen for å finne noe som er bra til alt du ønsker å spille av. Rommet reflekterer gjerne en god del diskant og en får normalt stående bølger som roter til bass-respons.

P.g.a dette bruker jeg mest hodetelefoner. Er så vant med dem at jeg ikke trenger kryssfilter i ampen. Har testet dette da jeg har en Corda-amp, men i utgangspunktet likte jeg ikke at lyden ble mer "flat", men dette gir jo en lyd nærmere høyttalere.

Rådet er sånn sett å være obs på å matche utstyr/kilde og ikke investere ujevnt som gir deg høyere pris til lavere lydkvalitet. Ikke la deg lure av svindyre kabler til strøm, høyttaler og signal, da dette vanligvis er mer show enn reell lydkvalitet. Legg pengene der de gir hørbar lydverdi, ikke der de bare fyller lommene til ståle krapyl.

Min erfaring er at en ofte bruker for store htt for det lytterommet en skal ha de i. Det ofte i kombinasjon av at en måler at en har dips i frekvenskurven som skyldes stående bølger. Mange gjør da en stor feil med EQ. De legger til mer energi i rommet der de har dip i frekvensen som følge av stående bølger. Det vil ha en negativ effekt. Om en skal gjøre noe med EQ da så er det å trekke fra litt spesifikt i frekvensområdet som en har stående bølger (noe en kan regne seg frem til basert på mål av rommet).

Enkle akustiske tiltak er også mulig å gjøre, men ikke nødvendighvis relatert til stående bølger da dimensjonene på platene da som oftest vil være ganske så massive om de skal ha en effekt. En DIY metode for refleksjonsbasert demping trenger ikke koste all-verden:

Diskant har som oftest ikke nok energi i rommet til at det kan rote til noe særlig. Langt mer vanlig er det at en har stående bølger som tilfører mye acoustisk energi til lytterommet men med motsatt fase reflektert tilbake som fører til at bass rotes til. Det løses ikke med å tilføre mer energi i rommet, men kan som være mulig å begrense ved å finne den gitte "stående-bølge-frekvens" som en kjører med -1 til -3db +-1hz. En vil da fremdeles ha stående bølge akkurat ved den frekvensen, men det vil ha langt mindre negativ effekt på rommets totale akusiske "energimetthet" og vil resultere i en langt mindre slitsom lyd.

Diskant er langt mer retningsbestemt og det skal lite til for å bryte opp energien. Som oftest er det nok med slike enkle panel som vist i video over i direkte refleksjonslinjer fra lytteposisjon (plasser speil på veggen ved siden av htt og plasser panelet der du fra lytteposisjon kan se på diskanten, gjør det samme med taket og rett bak deg). Personlig har jeg ikke vegg ved den ene htt og dermed er det ikke en føste-refleksjonslinje fra øret mitt via vegg som kan bli problematisk. På den andre siden har jeg vindu som er dekket med tykke gardiner som henger ca 20cm ut i rommet fra vindu (mao må lyden først gjennom ett lag, for så å reflektere i vindu og så gjennom ett lag til før det er  på vei til mitt øre. Noe diskant aldri har nok energi til å gjøre). I taket og bak meg har jeg ett par slike panel som nevnt i video over.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fant endelig den siste motivasjonen for å bli ferdig med å montere inn alt i den nye stereobenken, inkludert den nye NAD C272 som nå driver høyttalerne bak. 

Er livlig tight rundt fotstetketne men bruker vifter fra AC infinitiv til å blåse på luft fra undersiden. Jeg skar hull i hylleplatene som de står på og det er helt åpent bak.

Ledningene ble festet bak tv-benken med ledningshemper sånn at jeg slipper at alt bare havner på gulvet bak.

Vurderer å gå hevet tv'en litt for å få den til å gå klar av senterhøyttaleren men det blir til uken. Må ha litt mer LED-strips også.

DSC_3922.JPG

• Liker 2
Lenke til kommentar

Pent. Ville nok ha skjøvet hele systemet mot høyre slik at venstre htt kan stå på stand mellom venstre reol og veggen. Noen gardiner foran vindu vil nok også gjøre underverker for lyden. Jeg antar at når du tar en film eller musikk-kveld så har du htt stående på stands foran hyllene? Isåfall bør du eventuelt prøve med noe tykt stoff foran glassdørene som da blir bak venstre htt.

Ett annet alternativ er jo å ta den venstre døren fra den venstre reolen og putte den på den høyre reolen og lage en skillevegg mot den åpne siden av hver reol og så plassere htt i reolene, men det er endel diy arbeid.

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (2 timer siden):

Fant endelig den siste motivasjonen for å bli ferdig med å montere inn alt i den nye stereobenken, inkludert den nye NAD C272 som nå driver høyttalerne bak. 

Er livlig tight rundt fotstetketne men bruker vifter fra AC infinitiv til å blåse på luft fra undersiden. Jeg skar hull i hylleplatene som de står på og det er helt åpent bak.

Ledningene ble festet bak tv-benken med ledningshemper sånn at jeg slipper at alt bare havner på gulvet bak.

Vurderer å gå hevet tv'en litt for å få den til å gå klar av senterhøyttaleren men det blir til uken. Må ha litt mer LED-strips også.

DSC_3922.JPG

Jeg hadde glemt hvor vakre de BW ene er, Nice. Veldig fint med album og lys osv..

Men så gode høytalere fortjener litt mer plass og stativer...

Jeg tror du har gjort et kompromiss med noen i huset her, det er veldig pent, men er det umulig å skyve alt litt til høyre?

Om du er fornøyd slik det er nå så er det det viktigste, Jeg har litt akustiske mindre heldige ting også. Et vitrineskap og litt kunst med glassramme.

Ja jeg vet, Center er av og til veldig vrient. Her har jeg heldigvis plass i benken, men var ikke populært hos kona når den stod på toppen. Vi har høy skjenk da.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (8 minutter siden):

Jeg tror du har gjort et kompromiss med noen i huset her, det er veldig pent, men er det umulig å skyve alt litt til høyre?

jeg er enig med dere begge om at jeg burde skyve alt til høyre og hatt høyttaleren til venstre på bildet på eget stativ. en av grunnen til at jeg har så små høyttalere foran er for at det ikke skal gå på bekostning av møbleringen. dere gav meg i og for seg en idé om å flytte vitrineskapet et annet sted i hyllen for å kunne ha høyttaleren på stativ og få mer luft men da må jeg sette meg litt i tenkeboksen. 

Lenke til kommentar

Har hatt en tendens til å ha litt for lange kabler til det meste, og da blir det gjerne ikke så veldig ryddig. Nå holder jeg på å skal kjøpe meg nye rca kabler. Blir da mellom node 2i og rega elex-r.

I den forbindelse har jeg ett spørsmål. Vil det utgjøre noe særlig forskjell på hvilken jeg kjøper? Budsjettet er så rimelig som mulig 😀 Har vurdert Chord C-line rett og slett pga omtale i forhold til pris. Tja, så har en strukket budsjettet maks ved å vurdere Chord clearway. Så budsjettet er under 1000kr kan en vel si.

Det er jo forsåvidt de eneste jeg har sett på og har som vane å se på slike ting som får gode omtaler. Så hvis det er noen som har innspill her så settes det stor pris på. 

Lenke til kommentar
25 minutes ago, FranZe said:

Har hatt en tendens til å ha litt for lange kabler til det meste, og da blir det gjerne ikke så veldig ryddig. Nå holder jeg på å skal kjøpe meg nye rca kabler. Blir da mellom node 2i og rega elex-r.

I den forbindelse har jeg ett spørsmål. Vil det utgjøre noe særlig forskjell på hvilken jeg kjøper? Budsjettet er så rimelig som mulig 😀 Har vurdert Chord C-line rett og slett pga omtale i forhold til pris. Tja, så har en strukket budsjettet maks ved å vurdere Chord clearway. Så budsjettet er under 1000kr kan en vel si.

Det er jo forsåvidt de eneste jeg har sett på og har som vane å se på slike ting som får gode omtaler. Så hvis det er noen som har innspill her så settes det stor pris på. 

https://www.bluejeanscable.com/store/audio/indexmob.htm

• Liker 1
Lenke til kommentar
FranZe skrev (1 time siden):

Hvor lange kabler er det du trenger? 

Chord er sikkert ok det, men de koster "litt" da.

Det er litt vanskelig å manøvrere etter omtaler, man må nesten prøve selv.  Det kommer an på hva som er koblet til.

På lange strekk ville jeg ikke brukt noe dyrt, men feks Supra, XTZ eller Bjc... På korte er det vel ok å prøve noe bling, men prøv de ut først og bruk returretten om du ikke liker de.

Jeg hadde et problem med Audioquest Red River som jeg kjøpte brukt, de ble altfor skarpe for NAD, derimot passet de perfekt på Sony, og heldigvis hadde jeg Audioquest Golden gate fra før som jeg kunne bruke på NAD, de er merkelig mye varmere og passende.

Altså Red River er mer detaljert og bright, Golden Gate og Evergreen er mer varme, samtidig bra detaljer.

Jeg håper ikke dette resulterer i en kabelkrangel, det var iallefall ikke meningen.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg tror Bluesound er mer detaljert kalde, altså folk sier det. Det er NAD som lager disse... og de er kjent for å ha tilt in Treble, også på spilleren min...

Jeg har ikke prøvd Bluesound da, men alle jeg kjenner sier den heller kaldt, og det er NAD lyden typisk.

Rimeligere kabler er ofte varmere... Tror jeg heller ville valgt en rimelig. Feks Supra eller Golden Gate/Evergreen.

Men har du veldig lyst på Chord Clearway, så er det vel bare å prøve.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger ikke så lange. 0.5-1m. Spørsmålet er om jeg blir skuffet hvis jeg f.eks kjøper Chord C-line i stedet f.eks Chord clearway 😀

Så på den linken til bluejeanscable også. Der ser det ut som at det blir over budsjett mest sannsynlig. Over 1000 lappen blir litt drøyt. 

Lenke til kommentar
FranZe skrev (6 minutter siden):

Trenger ikke så lange. 0.5-1m. Spørsmålet er om jeg blir skuffet hvis jeg f.eks kjøper Chord C-line i stedet f.eks Chord clearway 😀

Så på den linken til bluejeanscable også. Der ser det ut som at det blir over budsjett mest sannsynlig. Over 1000 lappen blir litt drøyt. 

audioquest Evergreen ljudkabel | Längd: 1,0 m | Kontakt: Cinch/RCA: Amazon.se: Industrial

Supra Dual Stereo-lydkabel 2x RCA - RCA-kabler | Kjell.com

Bjc er jo sikkert bra, men litt lang leveringstid...

Begge de jeg linker til tror jeg passer bra. Audioquest tar de rimelige hyssingbitene sine veldig alvorlig. og Supra gjør alt for å lage gode rimelige kabler der de har gjennomtenkt materialene....

Om du ikke har hifien rett oppå hverandre, så tror jeg du trenger 1meter.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Jeg tror Bluesound er mer detaljert kalde, altså folk sier det. Det er NAD som lager disse... og de er kjent for å ha tilt in Treble, også på spilleren min...

Rimeligere kabler er ofte varmere... Tror jeg heller ville valgt en rimelig. Feks Supra eller Golden Gate/Evergreen

Ja, kan jo gjøre det enkelt å bare kjøpe Supra 😀

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (12 minutter siden):

Jeg kan gå god for Supra, jeg har masse av de. Og de imponerer like mye som dyrere kabler.... uten at de koster mye.

Det er god byggekvalitet.

Ja, jeg forsøker de 😀

Leste lenger opp noe om kabelkrangling :rofl:Var kanskje det jeg var redd for at det ble ut av dette. At det kanskje kom tips at jeg måtte ha i fleretusen kroners klassen. Jeg er forsåvidt ute etter noe som holder til meg, uten at prisen spiller den største rollen. Men når en begynner å lese om de kablene så blir en jo nesten overbevist at en kjøper noe drit. Så lenge det ikke høres i stor skala at det er rimeligere så er det helt greit 😀 

Endret av FranZe
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Gouldfan said:

Jeg har ikke prøvd Bluesound da, men alle jeg kjenner sier den heller kaldt, og det er NAD lyden typisk.

Rimeligere kabler er ofte varmere... Tror jeg heller ville valgt en rimelig. Feks Supra eller Golden Gate/Evergreen.

Men har du veldig lyst på Chord Clearway, så er det vel bare å prøve.

NAD har ingenting med blue jeans cable å gjøre nei. Du er den første jeg har hørt si at de har fremhevet treble.

http://www.bluejeanscable.com/aboutus.htm

Ett sett med RCA til RCA interlinker på 3 fot koster 38USD

BJC LC-1 Stereo Audio Cables
(our favorite; price is for one pair)

Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (5 minutter siden):

NAD har ingenting med blue jeans cable å gjøre nei. Du er den første jeg har hørt si at de har fremhevet treble.

http://www.bluejeanscable.com/aboutus.htm

Ett sett med RCA til RCA interlinker på 3 fot koster 38USD

BJC LC-1 Stereo Audio Cables
(our favorite; price is for one pair)

Nei har ikke sagt det jeg... Bare at det er NAD som lager Bluesound...

NAD har bra fremhevet treble og vokal ja, har alltid hatt det så lenge jeg kan huske. Jeg digger virkelig NAD lyden. De har romslig og spacial lyd detaljert diskant og fremhevet vokaler.

Det kvitter hva jeg kjøper, NAD amp, NAD avr, NAD Cd fra 90 åra og fram til nå, kanskje for alltid. NAD lyden er distinkt...

Om Bluesound har samme lyd vet jeg ikke, da jeg ikke har hørt den, men alle jeg kjenner som har den sier den har typiske NAD soundet.

BJC har jeg bare snakket bra om.. Bare sa de kanskje hadde litt leveringstid.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

4 minutes ago, Gouldfan said:

Nei har ikke sagt det jeg... Bare at det er NAD som lager Bluesound...

NAD har bra fremhevet treble og vokal ja, har alltid hatt det så lenge jeg kan huske. Jeg digger virkelig NAD lyden. De har romslig og spacial lyd detaljert diskant og fremhevet vokaler.

BJC har jeg bare snakket bra om.. Bare sa de kanskje hadde litt leveringstid.

Jau, ser det nå. Ble litt for mange elementer i for mange poster for meg her nå ...

BJC kan nok ta litt tid nå ja, men kablene er gode og varer lenge. Passer godt for å roe ned litt fremoverlent diskant. Bruker de selv med hell i kombinasjoner med for hard top end. Sammenlignet de direkte med Nordost Tyr 1m rca på ett Densen oppsett, og det ble mer balansert lyd uten at dynamikk ble borte slik jeg opplevde med mye annet (deriblandt supra, monster og andre "mørke" kabler).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...