Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Sydvest skrev (1 time siden):

Kikket på Soundgarden og de selger Marantz effektforsterkere. Da kan jeg jo få litt mer guff i frontrekken om ønskelig.

Men nå i første omgang skal jeg bruke receiveren til 2.0. Muulig 2.1 etterhvert. Vil det bli behøvelig med mer effekt?

https://soundgarden.no/marantz/114907/marantz-mm7025-effektforsterker-2-kanaler--sort

Hvilke Høytalere er det du skal ha / har ? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (1 time siden):

Tja sikkert greit,jeg har mer Watt ca 130 Yamaha watt.

Lyden blev sykt mye bedre i stereo selv med 110watt i effekt Xtz100AP.

Idag bruker jeg Xtz Edge A2300 det er 150watt i 8 enda bedre.

 

Jeg vet flere som er happy med musikk i hjemmekino. Men de har toppklassen...

Selv i hva som er mellomklasse som min var i sin tid, så er det bra på film, men ikke helt der i musikken... Prøvde mange høyttalere og kilder.

Må huske at i de fleste Avr så er de fokusert på film, og film er ikke kontinuerlig forbruk av watt. Hører det på testene også på nett og blader, musikk er alltid avrs svake punkt, selv de bra.. Der går det-"Spiller nesten så musikalsk at man skulle tro det var stereo"

Det kan være at Marantz måler bedre, men jeg tror nok effekt feks den jeg har bedrer lyden, hos meg forandret det totalt lyden og lydnivå.

helt klart er mere power bedre , men sånn generelt skal den marantzen levere godt med power i stereo, den har 7 dedikerte 100W forstereke innebygget, yamaha bruker vell ofte en snillere målestandard når de oppgir sin watt, men det varierer nok fra modell til modell. 

Lenke til kommentar
Mato skrev (5 minutter siden):

helt klart er mere power bedre , men sånn generelt skal den marantzen levere godt med power i stereo, den har 7 dedikerte 100W forstereke innebygget, yamaha bruker vell ofte en snillere målestandard når de oppgir sin watt, men det varierer nok fra modell til modell. 

Jo er nok mulig det, kommer an på høyttalerne også.

Jeg har ikke prøvd Marantz, men kanskje det blir en Marantz med pre out eller en Denon neste gang.

Lenke til kommentar
Mato skrev (30 minutter siden):

sånn med fare for og gjenta meg selv , Crown er kongen av rimelig effekt, så ville anbefalt og sjekket de ut litt om du trenger et effekt trinn.

 

Thomas & Stereo liker den også, High end kameraten hans kjøpte en på flekken.

 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (4 minutter siden):

Thomas & Stereo liker den også, High end kameraten hans kjøpte en på flekken.

 

jeg har minste mann i serien og angre ikke på det kjøpet, den leverer nok kraft til ca alt jeg kunne finne på og kjøpe,  og jeg liker lyden den lager i høyttalere jeg har koblet på denne, jeg tviler at de argon høyttalerne den driver nå trenger de 350w(x2) denne leverer i 4 ohm

 

jeg har hørt på youtube at flere andre selskaper i Harman International Industries ( som eier crown) ryktes og bruker samme drive core teknologien i sine digitale forsterekere som koster magnituder mere , tror det var Zeos som nevnte dette i en av sine filmer om crown

 

Lenke til kommentar
Mato skrev (På 6.8.2020 den 18.34):

sånn med fare for og gjenta meg selv , Crown er kongen av rimelig effekt, så ville anbefalt og sjekket de ut litt om du trenger et effekt trinn.

Denne kommentaren gikk meg hus forbi. Om jeg ser at Marantzen blir for svak så skal jeg huske på denne! :) 

Kan jeg spørre hva det er som gjør forsterkere fra f.eks Hegel så dyre? ? Hegel H90 med 2 x 60 watt til nesten tre ganger så høy pris som Crown XLS 1002.

Endret av Sydvest
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (På 9.8.2020 den 17.54):

Denne kommentaren gikk meg hus forbi. Om jeg ser at Marantzen blir for svak så skal jeg huske på denne! :) 

Kan jeg spørre hva det er som gjør forsterkere fra f.eks Hegel så dyre? ? Hegel H90 med 2 x 60 watt til nesten tre ganger så høy pris som Crown XLS 1002.

Hegel er High endish og produsert i Norge, norsk arbeidskraft er dyrere... Crown er amerikansk? Usikker, og produseres vel i Asia?

Hegel bruker nok litt mere fancy og dyre deler, og har endel ekstra funksjonalitet i for-f/pre, integrert forsterker og dacs.

Men klart de har jo sikkert fortjeneste også.

Crown selger vel i massevis pga god pris for effekt. Hegel har et snevrere marked.. akkurat som Primare i Sverige..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (40 minutter siden):

Hegel er High endish og produsert i Norge... Crown er amerikansk? Usikker, og produseres vel i Asia?

Hegel bruker nok litt mere fancy og dyre deler, og har endel ekstra funksjonalitet i for-f/pre, integrert forsterker og dacs.

Men klart de har jo sikkert fortjeneste også.

Crown selger vel i massevis pga god pris for effekt. Hegel har et snevrere marked.. akkurat som Primare i Sverige..

Crown er eid av harmon international, og blir nok laget i asia, de kan nok  ta lavere priser pga lavere produksjonskostnader og høyere volum, de bruker nok like gode deler som andre merker, og til og med effekt forsterkerne har mase funksjoner som delefiler ol.

 

Hegel har nok en høyere produksjonskostnad og et mye lavere volum, begge som driver prisen opp , og så legger de seg nok på en premium pris i tilleg . 

 

 

Lenke til kommentar
8 hours ago, Sydvest said:

Denne kommentaren gikk meg hus forbi. Om jeg ser at Marantzen blir for svak så skal jeg huske på denne! :) 

Kan jeg spørre hva det er som gjør forsterkere fra f.eks Hegel så dyre? ? Hegel H90 med 2 x 60 watt til nesten tre ganger så høy pris som Crown XLS 1002.

Det finnes mye dyr hifi som makes no sense. Men selv om jeg nå har classe D amper på mine AP virgo V er der mye å hente fra andre typer amper på mine htt. Det hele kommer ned til bruksområde. Jeg personlig spiller normalt sett ikke høyt, så egenstøy fra klasse AB/A amper ødelegger de stille partiene i musikken for mye for min daglige bruk. Men de gangene jeg vrenger opp volumet savner jeg luftgitarfaktoren fra Densen Beat 150, den ekstreme musikaliteten og mikrodynamikken fra Adyton Cordis 1.8 eller den ekstremt kontrollerte roen og lydbildet fra ett sett med modifiserte Parasound Halo JC1 monoblokker (for å ta noen eksempler jeg har hørt ila tiden jeg har hatt htt).

Ja classe D har makrodynamikken av en annen verden, men de class D løsningene jeg har testet kan ikke måle seg mot de overnevnte på deres respektive sterke sider om en spiller "høyt". Men som sagt, om en spiller på middels nivå, faller fordelene med de ampene jeg har nevnt bort pga høy egenstøy (mangel på sort bakgrunn). Det som derimot er helt klart for meg er at classe D har endel tap i anslag-fasen pga måten de er bygget opp. Om input bufferen er "bias`ed" inn i klasse A slik at det ikke blir brå halvveis inn i anslaget påslått, så blir det bra. Men det er veldig opp og ned hvordan produsenter bestiller modulene fra Icepower og hypex. Noen bruker de late input-bufferene som er orginalt, og da blir de imo ikke en god erstatning i high-end sammenheng, mens andre (som f.eks crown (tror jeg?), XTZ edge A300 og Nord Acoustics sine Ncore baserte amper) har tilpasset modulene litt mer i retning hifi enn PA. Og det fører som oftest til at de blir tatt på alvor også i hifi miljøet.

Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (På 10.8.2020 den 2.54):

Det finnes mye dyr hifi som makes no sense. Men selv om jeg nå har classe D amper på mine AP virgo V er der mye å hente fra andre typer amper på mine htt. Det hele kommer ned til bruksområde. Jeg personlig spiller normalt sett ikke høyt, så egenstøy fra klasse AB/A amper ødelegger de stille partiene i musikken for mye for min daglige bruk. Men de gangene jeg vrenger opp volumet savner jeg luftgitarfaktoren fra Densen Beat 150, den ekstreme musikaliteten og mikrodynamikken fra Adyton Cordis 1.8 eller den ekstremt kontrollerte roen og lydbildet fra ett sett med modifiserte Parasound Halo JC1 monoblokker (for å ta noen eksempler jeg har hørt ila tiden jeg har hatt htt).

Ja classe D har makrodynamikken av en annen verden, men de class D løsningene jeg har testet kan ikke måle seg mot de overnevnte på deres respektive sterke sider om en spiller "høyt". Men som sagt, om en spiller på middels nivå, faller fordelene med de ampene jeg har nevnt bort pga høy egenstøy (mangel på sort bakgrunn). Det som derimot er helt klart for meg er at classe D har endel tap i anslag-fasen pga måten de er bygget opp. Om input bufferen er "bias`ed" inn i klasse A slik at det ikke blir brå halvveis inn i anslaget påslått, så blir det bra. Men det er veldig opp og ned hvordan produsenter bestiller modulene fra Icepower og hypex. Noen bruker de late input-bufferene som er orginalt, og da blir de imo ikke en god erstatning i high-end sammenheng, mens andre (som f.eks crown (tror jeg?), XTZ edge A300 og Nord Acoustics sine Ncore baserte amper) har tilpasset modulene litt mer i retning hifi enn PA. Og det fører som oftest til at de blir tatt på alvor også i hifi miljøet.

Etter å ha rota med en del Parasound (HINT) og Electrocompaniet (AW 2x120m, AW250r, ECI 6D) , så kjenner jeg meg ikke igjen i hele tatt med egenstøy fra klasse A/B forsterkere. Alle disse er vel av heller nyere dato (les: nyere enn 2010). Brukte dog XLR-kabler og gode DACer fra Hegel (HD20 og HD12) og Audiolab/Marantz pre med XLR. 

Dette har vært på ikke så veldig dyre HT, Dali Mentor 6, Helicon 400MK2, Euphonia MS4 og B&W N805.

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (2 timer siden):

Etter å ha rota med en del Parasound (HINT) og Electrocompaniet (AW 2x120m, AW250r, ECI 6D) , så kjenner jeg meg ikke igjen i hele tatt med egenstøy fra klasse A/B forsterkere. Alle disse er vel av heller nyere dato (les: nyere enn 2010). Brukte dog XLR-kabler og gode DACer fra Hegel (HD20 og HD12) og Audiolab/Marantz pre med XLR. 

Dette har vært på ikke så veldig dyre HT, Dali Mentor 6, Helicon 400MK2, Euphonia MS4 og B&W N805.

Har du prøvd mye nyere klasse D?

Her var det som om jeg tok bort flere lag slør... viste ikke at D hadde lav støy heller, sjekket det opp på nett når jeg merket det.

Jeg viste ikke at jeg hadde støy med AB, men jeg hadde tydeligvis det, bra kabler også.  

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Har du prøvd mye nyere klasse D?

Her var det som om jeg tok bort flere lag slør... viste ikke at D hadde lav støy heller, sjekket det opp på nett når jeg merket det.

Jeg viste ikke at jeg hadde støy med AB, men jeg hadde tydeligvis det, bra kabler også.  

Ja, hadde NAD M2 før jeg kjøpte forsterkeren jeg har nå, som er en Devialet Expert 200. Begge klasse D (vel Devialeten er vel klasse A/D, mens NADen var ren klasse D). 

Poenget mitt var at om man går tilstrekkelig opp i pris på forsterkerne, bruker XLR-kabler mellom kildene og gode skjermede kabler, så er det helt tyst på volumkontrollen fram til over kl 12 (altså 0dB). 

Har altså ingenting å utsette på klasse D, men det hadde jeg ikke på gode A/B amper heller, annet enn at de var svære, ble veldig varme og tok for mye plass på stua ^^

Lenke til kommentar

Egenstøyen jeg snakker om er jo ikke ekstrem. Vi snakker om susing fra diskant, som i utgangspunktet er svak. Jeg hører mye på musikk med stille partier hvor susingen klart kan høres (edit: jeg hører det og blir "kastet ut av illusjonen av å være der"). Av de ampene jeg listet opp er det Densen som er desidert værst mtp dette (pga zero feedback designet og høy båndbredde), deretter Adyton (igjen høy båndbredde og minimalt med feedback) og til slutt halo blokkene som i mitt tilfelle er modifiserte av Roar Malmin. Jeg fikk aldri 100% oversikt over hva han gjorde, men han endret power kondensatorbanken og endret noe i signalbanen på input.

Jeg mener også fremdeles at dette er veldig avhengig av preferanse, match osv. Som med så mye annet i HiFi sammenheng. Jeg for min del har vurdert det slik jeg nevnte ovenfor.

Videre er det også avhengig av htt design og følsomhet. Høy følsomhet vil "øke" volum på susingen i bakgrunnen. I de fleste tilfeller er ikke det noe problem, men igjen for min del ble denne konstante susingen noe jeg ville bort ifra. Ja jeg kunne slått av og på ampen, men det passer ikke med mitt bruksmønster.

Ellers er det jo en litt digital mening jeg kom med i utgangspunktet. A/AB er støy (susing), classe D er stille. Det er jo også helt avhengig av hvordan ampen er bygget opp. En amp med mye feedback vil ha langt mindre susing enn en amp fra f.eks Densen som har ett zero feedback design. Jeg for min del har til gode å høre en A/AB amp med mye feedback som i mine ører lyder bedre enn en god klasse D. De ampene jeg nevnte er klart bedre på sine respektive måter, men overkill for mitt bruk da jeg som sagt normalt sett ikke spiller høyt nok til å fullt ut utnytte fordelene ved de over klasse D. Susingen mellom øktene blir da for meg ett irritasjonsmoment. Ja jeg kan slå de av, men da forsvinner x antall minutter av lytteøkten til å varme opp ampen slik at den igjen spiller slik det skal.

Kabeltype har etter min erfaring langt mindre innvirkning på susingen enn designet på kretsen. XLR er bedre, men i de fleste sammenhenger med signalkabler som ikke er mer enn ett par meter så skal det mye til for at det kan hjelpe på der folk merker mye susing i htt. Da er det langt større sannsynlighet for at du har en amp som har mye egensusing uannsett kabling. 10m signal ja, 1-2-3m  - neppe.

Endret av AveMORphine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

noen som har testet disse ? 

image.png.ff3a7bb902af51377ae1b8b6e9e5bdff.png

skal redusere 20db med egenresonans i ørekanalen i de øvre frekrensene 

image.png.b8377f4567d0752c2623d026f986b448.png

er en video på siden som forklarer litt hva og hvorfor, høres jo intresangt ut med tanke på at mange klager ofte på at lyd produkter er for lyse eller at de lager for mye støy i toppen av frekrens området, er det bare hørselen som er feil og behovet for "bløt" og "varme" lydprodukter stammer fra egenresonans i øret ? 

https://www.flareaudio.com/pages/calmer-life?fbclid=IwAR0FRP-twaP1PbWgQGxx3RqEetAQeWvFaa9_TWzDJBK6iURmPblfdoK73L4

Lenke til kommentar
Mato skrev (32 minutter siden):

noen som har testet disse ? 

image.png.ff3a7bb902af51377ae1b8b6e9e5bdff.png

skal redusere 20db med egenresonans i ørekanalen i de øvre frekrensene 

image.png.b8377f4567d0752c2623d026f986b448.png

er en video på siden som forklarer litt hva og hvorfor, høres jo intresangt ut med tanke på at mange klager ofte på at lyd produkter er for lyse eller at de lager for mye støy i toppen av frekrens området, er det bare hørselen som er feil og behovet for "bløt" og "varme" lydprodukter stammer fra egenresonans i øret ? 

https://www.flareaudio.com/pages/calmer-life?fbclid=IwAR0FRP-twaP1PbWgQGxx3RqEetAQeWvFaa9_TWzDJBK6iURmPblfdoK73L4

Hmm skeptisk. Bedre å dempe rommet eller plassere høytalere eller eventuelt bytte utstyr enn å dempe hørselen.

Da tar jeg heller en hersens Equalizer... 

 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (18 timer siden):

Hmm skeptisk. Bedre å dempe rommet eller plassere høytalere eller eventuelt bytte utstyr enn å dempe hørselen.

Da tar jeg heller en hersens Equalizer... 

 

Du kan jo dempe rommet alt du vill , men om du har +20 db med støy i ørekanalen forsvinner ikke dette , men ja super skeptisk .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...