oldboy Skrevet 9. desember 2024 Del Skrevet 9. desember 2024 MQA's latest audio technology aims to reduce timing issues and put the soul back into your music Nå blir det ny magi fra gutta bak MQA. Jeg gleder meg til revolusjonære ting! Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 10. desember 2024 Del Skrevet 10. desember 2024 Smule8o skrev (På 15.11.2024 den 6:13 PM): Her kommer et ypperlig eksempel på en seriøs test med målinger vs svada fra den udugelige kulørte hifi-pressen. Børresen X3. Pris 120.000. Det setter forventinger til at dette skal være gode saker. Der har vært litt utviklinger i denne saken Del 1/3 Del 2/3 Del 3/3 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 10. desember 2024 Del Skrevet 10. desember 2024 2 hours ago, Styrmann Smisk said: Der har vært litt utviklinger i denne saken Del 1/3 Del 2/3 Del 3/3 Såg det der. Børresen graver virkelige hullet enda dypere med sine feilaktige påstander. Enten så aner de ikke hva de driver med eller så lyver de. Men de sikter seg kanskje inn på en noe mer "svevende" del av markedet hvor fakta og vitenskap ikke betyr så mye. Lenke til kommentar
ummagumma Skrevet 3. januar Del Skrevet 3. januar Jeg ser at KEF LS50 Wireless II er på tilbud nå. Jeg vurderer å kjøpe et par til hjemmekontoret, men lurer på hva er grunnen til tilbudet? Er det fordi det kommer en ny modell rett etter 6 januar? 1 Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 3. januar Del Skrevet 3. januar Alltid noe rundt hjørnet som skal avdekkes 😊 Helt ærlig så tror jeg det er lurere å kjøpe KEF LS50 Meta til 16.000 eller brukte KEF LS50 til 5-6000 og en liten strømmeforsterker som Wiim Amp (4.490,-) eller Marantz Model M1 (11.490,-). Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar (endret) Der var Audiovectorene plukket opp av en trivelig kar. Håper de passer bedre inn hos han. Ble litt for mye høyttaler for kjellerleiligheten .. Nå er spørsmålet om ny preamp. Har hatt lyst på NAD C658, da denne har integrert streaming og Dirac Live. Alternativet er Wiim streamer og en mer analog forforsterker. Vært på tanken på Schiit rørforsterker eller en Musical Fidelity. Vil tro disse varer lengre enn en heldigital sak fra NAD. Endret 12. januar av Styrmann Smisk Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet torsdag kl 09:07 Del Skrevet torsdag kl 09:07 Kom ny stor oppdatering på Yamaha RX-A4A, og står at den bla fikser så Tidal spiller Hi Rez. Ser ut som det funker ifølge settings.. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet søndag kl 11:56 Del Skrevet søndag kl 11:56 Bluesound Node N132 (7.000,-) eller NODE ICON N530 (13.000,-)? Er det noen fordeler med dual mono dac som forsvarer nesten dobbel pris i toppmodellen? Lenke til kommentar
bar1 Skrevet søndag kl 16:13 Del Skrevet søndag kl 16:13 4 hours ago, Styrmann Smisk said: Bluesound Node N132 (7.000,-) eller NODE ICON N530 (13.000,-)? Er det noen fordeler med dual mono dac som forsvarer nesten dobbel pris i toppmodellen? Ikke annet enn status, "eieglede" og evt. målbare forskjeller. Lenke til kommentar
Apathy Skrevet søndag kl 17:41 Del Skrevet søndag kl 17:41 5 hours ago, Styrmann Smisk said: Bluesound Node N132 (7.000,-) eller NODE ICON N530 (13.000,-)? Er det noen fordeler med dual mono dac som forsvarer nesten dobbel pris i toppmodellen? Kort sagt nei. Med mindre alt fradigital input tom analog output er lagt opp i dual mono med seperate linjetrinn (og powersupplies) for ekte dual mono så er det en teoretisk forskjell i at DAC chippen(e) i seg selv vil kunne oppnå bedre teoretiske specs enn en single chip alene. Men å legge opp en dual mono konstruksjon inkludert en analog dual mono med tilhørende power supplies for høyre og venstre kanal som bevarer den ørlille teoretiske bedre ytelsen rett på utgangen på dac chip hele veien gjennom dac`ens linjetrinn er ytterst sjelden. De fleste er kun spec warriors. Du vil aldri kunne høre denne forskjellen på la oss si rundt 3db forskjell i dynamic range uansett da linjetrinnet i etterkant vil aldri være i stand til å bevare denne dynamic range gjennom det analoge utgangstrinnet. Jeg vil si det så sterkt som at om du har pengene kjøp en streamer og en DAC i seperate chassis heller. Langt mer sannsynlig at du får noe igjen for det. Og da står du også friere til å bytte strømmeplattform (Bluesound, Wiim, Sonos, ROON RPI DIY løsning etc). I det store og det hele er det selve strømmeplattformen og funksjonene i denne og tilhørende app som du vil ha noe igjen for å velge med omhu. Personlig har jeg sans for WIIM over blueOS nå da WIIM virker som en langt bedre app med langt flere nyttige funksjoner (spesielt mtp EQ og ikke minst rom-korreksjon som jo nå er inkludert på wiim fom wiim pro (som koster en brøkdel av bluesound løsningen og er bedre selv som ren digital transport til ekstern dac). Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet søndag kl 19:13 Del Skrevet søndag kl 19:13 Apathy skrev (1 time siden): Men å legge opp en dual mono konstruksjon inkludert en analog dual mono med tilhørende power supplies for høyre og venstre kanal som bevarer den ørlille teoretiske bedre ytelsen rett på utgangen på dac chip hele veien gjennom dac`ens linjetrinn er ytterst sjelden Hadde i tankene å kjøpe Topping Pre90 med balansert inn- og utgang. Men kan virke som at effektforsterkeren min ikke er balansert selv om den har XLR innganger. Så nevermind den tanken. Apathy skrev (1 time siden): Jeg vil si det så sterkt som at om du har pengene kjøp en streamer og en DAC i seperate chassis heller. Ønskelig på sikt. Men tar litt av gangen. Virker som at dacene i de forskjellige streamerne er ganske okei. Apathy skrev (1 time siden): Personlig har jeg sans for WIIM over blueOS Her svinger det litt frem og tilbake. Men har sett at Bluesound Node får Dirac Live, om det ikke allerede har kommet. Det kan jeg betale 2.000 kroner ekstra for. Lenke til kommentar
Apathy Skrevet mandag kl 12:37 Del Skrevet mandag kl 12:37 (endret) 17 hours ago, Styrmann Smisk said: Hadde i tankene å kjøpe Topping Pre90 med balansert inn- og utgang. Men kan virke som at effektforsterkeren min ikke er balansert selv om den har XLR innganger. Så nevermind den tanken. Ønskelig på sikt. Men tar litt av gangen. Virker som at dacene i de forskjellige streamerne er ganske okei. Her svinger det litt frem og tilbake. Men har sett at Bluesound Node får Dirac Live, om det ikke allerede har kommet. Det kan jeg betale 2.000 kroner ekstra for. 1. Balansert er hovedsaklig kun nyttig når en har en effektforsterker som har nytte av det (aktiv positiv OG negativ pol til htt MAO hele veien gjennom HELE systemet fra kilde (dac chip) og helt til htt terminalene). Ellers er det først og fremst ved ekstremt lange kabelstrekk i omgivelser med mye støy (RF mm). Så ja. Like greit å droppe det. Reell balansert (diffrentiell drift) er jo i praksis en dobling av aktive komponenter da det i praksis betyr at for hver kanal så har en dobbelt opp med linjetrinn (ett for positiv og ett for negativt signal med tilhørende power supplies (ett + power og ett - power ie. + og - 15V hver med sin egen gnd plane (felles for begge i de fleste tilfeller selv om der finnes aktive gnd planes også for de aller mest ekstreme "tullingene"). Min erfaring er at i 99,9% av tilfellene er balansert drift bortkasta penger i hjemmehifi da det som sagt er en i praksis dobling av antallet komponenter. Og med mindre htt altså nærsagt krever aktiv + og - så er det imo idioti. 2. Ang DAC. Du skal virkelig ikke legge mye peng på bordet før en seperat DAC med sin tilhørende egne power supply vil løpe sirkler rundt hvilken som helst streamers integrerte DAC. I 99% av tilfellene er de laget for de som ønsker alt i en boks, og for å sikre at en større andel kunder får dekket sine behov fra en og samme enhet. Personlig hadde jeg heller sett at de droppet disse integrerte DAC`ene og heller senket prisen, men har ikke noe problem med å forstå hvorfor de gjør som de gjør. Det skal også sies at ESS chipper er STERKT MISVISENDE navngitt. ESS9038Q2M er langt fra den samme chippen som en ESS9038 (non Q2M) Q2M er chipper som er laget for enkel integrering og er sterkt nedskalerte utgaver at de respektive non Q2M chippene (som også krever langt mer mtp integrering i kretsen). Å kjøre dual mono Q2M er imo totalt tåpelig. 3. Ang Dirac Live; Vær obs på at lisensen følger ikke med produktet. Den må kjøpes i tillegg. Enkelte produsenter har medfølgende lisens (på enkelte produkter (IE Rotel RAP-1580 (mener jeg å huske)). Mens på andre så er det kun klart for det men du må kjøpe lisensen seperat (ca 250USD er det vel + mva etc). Edit: Ang Dirac. Jeg har Dirac Live på mitt system. Og er ett av de bedre kjøpene jeg har gjort mtp min hifi. Men rommet mitt er vanskelig. Har ikke prøvd Wiim sin romkorreksjon (skal være relativt enkel). Men en kommer nok langt mer en Wiim pro (den mellomste til rundt 2K) og en dac (f.eks en topping). Og jeg vil tro en slik løsning spiller sirkler rundt Bluesound Node til 13K. Bluesound er akterutseilt mtp software også. Bass kontroll hos bluesound er CRAP sammenlignet med Wiim (hvor en har seriøs EQ og ikke bare en delefrevens som bluesound har misvisende kalt "Bass control"). Er også usikker på om den er mulig å bruke med Dirac Bass Control tillegget bare for å gjøre saken enda verre. Endret mandag kl 12:44 av Apathy Lenke til kommentar
Apathy Skrevet mandag kl 12:57 Del Skrevet mandag kl 12:57 Da er ett sett KEF LS60 i hvit på vei En kompis kjøpte disse nå at hifihub. Og jeg skal kjøre de inn for han da han er i utenlandet (minst en uke til). Så for min del er det en for god mulighet til å teste om jeg kan "nedskalere" systemet fra full hjemmekino med ØRTEN bokser til ett par slike "konevennelige" høytalere uten at jeg ofrer all min "galskap" av den grunn. Har hørt mye bra om disse så er spent på hvordan de lyder i leiligheten (mao om dette er en mulig "off ramp" for en hifitulling som meg). 2 Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet mandag kl 18:29 Del Skrevet mandag kl 18:29 Apathy skrev (5 timer siden): Du skal virkelig ikke legge mye peng på bordet før en seperat DAC med sin tilhørende egne power supply vil løpe sirkler rundt hvilken som helst streamers integrerte DAC. Hvor mener du denne grensen går? Og har du noen konkrete produkter i tankene? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet mandag kl 19:26 Del Skrevet mandag kl 19:26 Styrmann Smisk skrev (55 minutter siden): Hvor mener du denne grensen går? Og har du noen konkrete produkter i tankene? Han har jo ymtet frampå om en Topping Dac.. Husker ikke hvor mye de koster, de har jo en litt dyrere nå også om jeg husker korrekt. Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet mandag kl 19:37 Del Skrevet mandag kl 19:37 6 hours ago, Apathy said: Ang DAC. Du skal virkelig ikke legge mye peng på bordet før en seperat DAC med sin tilhørende egne power supply vil løpe sirkler rundt hvilken som helst streamers integrerte DAC. En forholdsvis rimelig Wiim Ultra har nå en innebygd DAC som er 'way beyond' transparent og bedre enn veldig veldig mange kostbare separate DACer. https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/wiim-ultra-streamer-preamp-review.57342/ Garantert ingen hørbar påvirkning av lyden i den der(noe man også kan oppå med objektivt dårligere DACer) Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet mandag kl 23:42 Del Skrevet mandag kl 23:42 37 minutes ago, Apathy said: Meeeget gode høyttalere i noe som ser ut til å være et godt akustisk miljø? 1 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet i går, 00:55 Del Skrevet i går, 00:55 51 minutes ago, Smule8o said: Meeeget gode høyttalere i noe som ser ut til å være et godt akustisk miljø? Ja jeg liker KEF LS60 svert godt. Men dette er ikke mine htt (ikke enda ihvertfall). Jeg kjører de inn for en venn (les: setter meg inn i software ol. i forkant av at jeg skal hjelpe ham med å sette de opp i hans leilighet). Mine htt er langt vanskeligere å få til å spille bra, så iom at jeg har satt disse opp der jeg hadde mine så tror jeg jeg har tatt en snarvei til god lyd her. Mine er svært like i oppbygning med basser på sidene og diskant og mellomtone vendt fremover. Mine er dog vinklet 7 grader bakover så tak-refleksjoner er ett større problem med de enn med disse. Videre er også tonaliteten på reflektert lyd ganske lik som direkte med KEF bl.a. grunnet uni-Q. Mens på mine er det nok litt mer trøblete som følge av distansen mellom diskant og mellomtone pluss 7 graders vinkling opp mot taket. Ser ut til at KEF har endret standard lydmodus fra "enhanced/extended" til "standard" nå. Tror de gjorde noe smart der gitt da de går dypt som f!"# også i standard mode. Så jeg tør ikke tenke på hvor mye boomboks de hadde vært i enhanced/extended slik de kom fra fabrikk før. Rommet er i og for seg helt kurant med unntak av bass og refleksjoner fra tak og delvis fra en vegg ca 50cm bak lytteposisjon (ultra-lett-vegg uten masse eller isolasjon). Men lyder crap om en plasserer høytalere der en tror de skal stå da denne ultra lette veggen i praksis ikke er en vegg mtp bass slik at om en begynner med å trekke htt ut så blir det fort tamt og lite bunn. Men slik jeg har lært meg til å sitte nå så er det først og fremst disse del-refleksjonene (da først og fremst fra "veggen" bak nåværende lyttepos som gjør det litt kronglete. Men veggen skal endres om ikke lenge. I tillegg har jeg kjøpt inn magnetmaling som jeg skal male taket med (for så å male over med hvitt igjen). Taket har vært modent for ett strøk eller 10 siden jeg flytta hit i 2017. Så det vil gjøre det mulig med lettere refleksjonsbehandling i taket (holdes i taket med magneter når det skal finlyttes). Kommer også til å skaffe meg noen tunge lystette gardiner som jeg skal ha "kniv-magneter" i enden på (der stangen normalt går). Både for at eventuelle besøkende som skal ligge på sovesofa får "privatliv" ved å henge opp gardiner hele veien rundt fra magnet-taket. Og ellers blir gardinene hengende foran hyller som jo vil hjelpe litt da lyd må gjennom de så forbi og rundt bøkene og så reflektert tilbake via bøker og gardiner igjen før de så når mine ører. Så regner med at det skal sørge for at det blir bra nok (i alle aspekter, både mtp livet ellers og lyd). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå