Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

11 hours ago, vidor said:

Trodde MQA var avslørt som juks og bedrag når det kommer til lydkvalitet. Det kom jo fram at poenget var at moderne streamere (som f.eks Tidal som kjøpte konseptet) skulle spare båndbredde i forhold til originalen og det henger jo ganske dårlig sammen med at kvaliteten til alt overmål skulle bli høyere.

Greit nok at de kan kompensere noe for ugangen de gjør lydmessig med strategisk EQ, men spar meg for "frekvensbretting" og annen svada uten å henvise til et whitepaper eller noe annet tilsvarende. Har de et snev av kredibilitet er dette patentert i hue og en annen plass og er derfor godt beskyttet.

En kan ikke trylle fram bedre kvalitet med mindre en finner opp en ny type revolusjonerende matematikk.

Mitt råd er å unngå MQA hvis du får muligheten. I det minst gjør god A/B testing og se om det blir bedre for deg. Det er ikke alltid høy kvalitet er objektivt best. Dette viste f.eks Creative Labs med teknologi som Crystalizer som overkomprimerte ting for å få det til å låte bedre ved å jevne ut dynamikken.

Ja som sagt, så skyr jeg MQA som pesten. Og har satt opp alt av avspillere til å unngå MQA spor når annet er tilgjengelig.

Det er dog desverre slik at endel artister ble bitt av basillen rundt MQA og har kun lagt ut musikk kodet i MQA. Og selv om mye i disse dager blir erstattet av lossless flac. Så er det en relativt stor jobb gitt at såpass mye tid og energi, mastering arbeid etc ble utført. Mye musikk finnes ikke uten MQA dekoding den dag i dag desverre. Ikke det at jeg har mye av denne musikken, men der finnes enkelte album selv den dag i dag.

Jeg for min del er bare glad for at MQA myten ble sprengt før MQA-CD ble normen. Såvidt jeg vet er det få album som ble gitt ut på MQA-CD som en slags erstatning for normal CD utgivelser (og mastering).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AveMORphine skrev (37 minutter siden):

Ja som sagt, så skyr jeg MQA som pesten. Og har satt opp alt av avspillere til å unngå MQA spor når annet er tilgjengelig.

Det er dog desverre slik at endel artister ble bitt av basillen rundt MQA og har kun lagt ut musikk kodet i MQA. Og selv om mye i disse dager blir erstattet av lossless flac. Så er det en relativt stor jobb gitt at såpass mye tid og energi, mastering arbeid etc ble utført. Mye musikk finnes ikke uten MQA dekoding den dag i dag desverre. Ikke det at jeg har mye av denne musikken, men der finnes enkelte album selv den dag i dag.

Jeg for min del er bare glad for at MQA myten ble sprengt før MQA-CD ble normen. Såvidt jeg vet er det få album som ble gitt ut på MQA-CD som en slags erstatning for normal CD utgivelser (og mastering).

2L hadde endel Mqa men tilogmed han jeg snakket med i 2L anbefalte hi Rez filene istedenfor mqa når jeg skulle skaffe filene fra skiva til datamaskinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...