Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Gouldfan skrev (På 2.10.2024 den 9:58 PM):

Flac er mer praktisk, da det er tapsfritt men mer komprimert/plass og signal spart iforhold til CD sporene feks.

Hva mener du med at det er spart på signal? Det er nøyaktig som CD-kvalitet, om det er det som er originalkilden. Akkurat som om du skulle ha komprimert det til .zip.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
frohmage skrev (2 timer siden):

Hva mener du med at det er spart på signal? Det er nøyaktig som CD-kvalitet, om det er det som er originalkilden. Akkurat som om du skulle ha komprimert det til .zip.

Nei dette trodde jeg du visste... En cda. Som formatet heter på cd er mye større enn om den er konvertert til Flac. Jeg snakker om plassen det tar opp.

Flac er plassbesparende og komprimert, men uten at man taper lydkvalitet (lossless) som i mp3 (lossy) men som riktignok man i gamle dager mente var bra nok.. fordi lagringsplass og mulig båndbredde ikke var i nærheten av idag.

Jeg finner bare denne wiki på svensk og engelsk.

Så vi tar den på engelsk.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/FLAC

Flac sparer inntil 40-50% i plass iforhold til en Cd... Uten å tape lydkvalitet..

Muligens det var signal du reagerte på?

Jeg mente at flac krever mindre båndbredde over feks internet enn cda. Og at flac derfor er mye mer praktisk til bruk i Streaming eller også lagret på harddisk eller kort (plassbesparende).

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Flac sparer inntil 40-50% i plass iforhold til en Cd... Uten å tape lydkvalitet..

Muligens det var signal du reagerte på?

Jeg mente at flac krever mindre signalstyrke enn cda. Og at flac derfor er mye mer praktisk til bruk i Streaming eller også lagret på harddisk eller kort (plassbesparende).

Av og til er det best ikke å si noe. Konverterer du en CD til flac format så beholder den alle informasjon, men som du sier så opptar resultatet mindre plass på disken eller i "lufta"
Enkelt ser komprimering uten tap slik ut.
Utgangspunkt: aaaaaaabcdeeeefg
Komprimert uten tap: !7abcd!4efg

Der du sporer helt av er når du drar inn signalstyrke. Det er noe helt annet. Da snakker vi om hvor sterkt signal du f.eks har på mobiltelefonen din. Er du nær basestasjonen så har du høy signalstyrke, og er du langt vekk så er den lavere.

Overføring av flac på en kabel eller i lufta krever mindre båndbredde enn hvis du gjøre det samme med cd-format

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (35 minutter siden):

Av og til er det best ikke å si noe. Konverterer du en CD til flac format så beholder den alle informasjon, men som du sier så opptar resultatet mindre plass på disken eller i "lufta"
Enkelt ser komprimering uten tap slik ut.
Utgangspunkt: aaaaaaabcdeeeefg
Komprimert uten tap: !7abcd!4efg

Der du sporer helt av er når du drar inn signalstyrke. Det er noe helt annet. Da snakker vi om hvor sterkt signal du f.eks har på mobiltelefonen din. Er du nær basestasjonen så har du høy signalstyrke, og er du langt vekk så er den lavere.

Overføring av flac på en kabel eller i lufta krever mindre båndbredde enn hvis du gjøre det samme med cd-format

Jeg rettet meg selv, var størrelsen overførsel av signal som må sendes eller bedre sagt båndbredde jeg mente.

Poenget er at Flac er komprimert uten at man mister audio informasjon.

Min hypotese var at man ikke streamer DSD fordi det krever mere båndbredde.. Mulig noen streamer DSD? Men jeg har iallfall ikke hørt om dette.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest 188 sider, så må ærlig innrømme at dette muligens har vært diskutert før, men:
En kompis av meg holder på å bygge et hifi-anlegg i bil. Han har bl.a kjøpt inn en ganske heftig Goldhorn DSP:
https://www.goldhornaudio.com/product/dsd-with-dsp/p2dsppro.html

Og planen er da at denne enheten skal styres via en android tablet, med Goldhorn's egen app for musikkavspilling.
Musikken skal ligge på en ekstern SSD, tilkoblet med usb. Han har ingen problemer med å betale for musikken, men ettersom dette er i en bil er det vesentlig at den skal kunne spilles i offline-modus. Når man ser summen han bruker på komponenter skjønner jeg også at 96kbps ikke er det han er ute etter, men vesentlig høyere bitrate.

Spørsmålet mitt (som knapt bruker Spotify) er om det er mulig å laste ned sanger for offline bruk fra feks Tidal som deretter kan flyttes over på nevnte SSD og deretter spilles av på annen programvare? Eller er man låst til å bruke Tidal sin app på sanger lastet ned derfra?

Lenke til kommentar
iknutis skrev (14 minutter siden):

Nå har jeg ikke lest 188 sider, så må ærlig innrømme at dette muligens har vært diskutert før, men:
En kompis av meg holder på å bygge et hifi-anlegg i bil. Han har bl.a kjøpt inn en ganske heftig Goldhorn DSP:
https://www.goldhornaudio.com/product/dsd-with-dsp/p2dsppro.html

Og planen er da at denne enheten skal styres via en android tablet, med Goldhorn's egen app for musikkavspilling.
Musikken skal ligge på en ekstern SSD, tilkoblet med usb. Han har ingen problemer med å betale for musikken, men ettersom dette er i en bil er det vesentlig at den skal kunne spilles i offline-modus. Når man ser summen han bruker på komponenter skjønner jeg også at 96kbps ikke er det han er ute etter, men vesentlig høyere bitrate.

Spørsmålet mitt (som knapt bruker Spotify) er om det er mulig å laste ned sanger for offline bruk fra feks Tidal som deretter kan flyttes over på nevnte SSD og deretter spilles av på annen programvare? Eller er man låst til å bruke Tidal sin app på sanger lastet ned derfra?

Nei, det tror jeg ikke går.. blåtann og TIDAL så går det. Men man må bruke TIDAL appen for å spille offline. Mulig det er en annen app som klarer det, men ingen av mine kan det..

De jeg har prøvd er Yamaha music cast og usb player pro.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
iknutis skrev (27 minutter siden):

Spørsmålet mitt (som knapt bruker Spotify) er om det er mulig å laste ned sanger for offline bruk fra feks Tidal som deretter kan flyttes over på nevnte SSD og deretter spilles av på annen programvare?

Rent teknisk er det mulig å rippe alt og få det som lokal musikk, men det spørs hvor lovlig det er og det er en annen diskusjon. Artister får jo betalt for hvor mye musikken deres avspilles. 

Men ettersom det er en tablet må man jo kunne bruke offline spillelister i Tidal eller Spotify. Jeg hoppet over til Tidal fra Spotify for ~5 år siden og det skal være mulig i begge applikasjonene. 

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (13 minutter siden):

Rent teknisk er det mulig å rippe alt og få det som lokal musikk, men det spørs hvor lovlig det er og det er en annen diskusjon. Artister får jo betalt for hvor mye musikken deres avspilles. 

Men ettersom det er en tablet må man jo kunne bruke offline spillelister i Tidal eller Spotify. Jeg hoppet over til Tidal fra Spotify for ~5 år siden og det skal være mulig i begge applikasjonene. 

Vi er ikke ute etter ulovligheter, som jeg skriver så betaler han gjerne for musikken. :)
Men vi må løse det rent teknisk, slik at filene i bra kvalitet kan ligge på ssd og spilles av i offline-modus, helst med Goldhorn sin egen app.

Lenke til kommentar
iknutis skrev (12 minutter siden):

Vi er ikke ute etter ulovligheter, som jeg skriver så betaler han gjerne for musikken. :)

Jeg kommer bare med forslag på løsning. ;)

Skal du gjøre det quick & dirty kan du sette på en spilleliste (uten shuffle eller lignende) og bruke Audacity for å rippe lyden til hver sang mens den spilles av. Jeg testet dette for en del år siden med en applikasjon som tok opp sangene fortløpende mens de ble avspilt, og gav den navn i formatet <artist> - <tittel på sang> men den husker jeg ikke hva heter. dette er såpass lenge siden at det finnes garantert nyere og mer sømløse muligheter. 

Lenke til kommentar
iknutis skrev (1 time siden):

Vi er ikke ute etter ulovligheter, som jeg skriver så betaler han gjerne for musikken. :)
Men vi må løse det rent teknisk, slik at filene i bra kvalitet kan ligge på ssd og spilles av i offline-modus, helst med Goldhorn sin egen app.

Du har Aptx HD for Bluetooth samt WiFi, da kan du sikkert spille av både Bluetooth med en Android vel og merke med Aptx HD eller streame Tidal over wifi.. usikker på hva slags støtte det er over Wifi.

Jeg har masse lokale musikkfiler i Flac på mobil og data, men de har jeg fra ripping eller eldgamle filer fra mp3 tiden... Om det er vanskelig med Tidal over Wifi så kan du bruke lokale filer over wifi..

Men det er en egen hobby å rippe, du må sette av tid, noe ikke alle har..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
4 hours ago, iknutis said:

Hehe, jeg rippet alle de gamle cd-platene mine selv før de ble pakket bort. Og ja; han er informert om at han muligens må sette av en ukes tid.

Jeg for min del kjører stort sett aldri bil. Men tilbringer 12T i uken på en dialyseavdeling. Jeg har da med meg portabel rigg med hodetelefoner av varierende kvalitet (Amiron Wireless, Topping G5 m. meze 109pro , Topping G5 m. Sennheiser HD6xx, G5 m. Harmonicdyne Eris mfl). Jeg har stort sett alltid med meg minst to headset. For å strømme til dette har jeg ROON core kjørende hjemme med Roon ARC aktivert slik at jeg kan strømme fra den til ROON ARC på Mobil (USB) eller ipad via BT.

Så jeg rippet all musikken jeg har hjemme på nytt forleden da tags ikke var helt 100%. Og i den forbindelse så satte jeg også igang en jobb i en av bodene hvor jeg har en vegg som er alsånærsagt laget for å ha alt av fysisk media stablet (2,4m x3m med kun 15cm maks dybde fra en dør - så helt perfekt å ha noe "smalt" og flatt tapesert utover veggen (har laget hylle som er 15cm dyp på hele veggen som alt av fysiske media kan stå i. Med unntak av LP som står ett annet sted)).

Midtveis i rippingen:

IMG20241016212407.thumb.jpg.081d01b324225a11e853a46ce1c1e208.jpg

Sittende i dialysestolen (en av 3 4 timers økter pr.uke).

HD6xxG5dialysestol.thumb.jpg.14587a2263b68dd21dcb7e62c7a33650.jpg

ROON arc har mulighet for offline listening ved hjelp av downloads. Og iom at Tidal er integrert så skulle det være mulig å finne en løsning så fremt appen hans har støtte for ROON arc integrering. Men det koster...

Ut ifra de ting du nevner så vil jeg tro at det beste vil være å ha en 3dje parts smart enhet med offline mode enablet og lagret til enhetens minne/ssd. For så å finne best mulig overføringsmetode til systemet som er i bilen. Å håpe på integrering fra produsenten er ofte å tro på julenissen desverre.

Edit: PS. Ett lite tilleggsnote. Jeg kjøper fremdeles mye musikk som følge av at jeg ønsker å ha orginale utgivelser som ikke har blitt ødelagt av remastering. Dette forhindrer også at strømmetjenesten forandrer filene til remastered versjoner senere. Jeg har alltid kontroll over hva som blir strømmet fra min ROON core da jeg har satt regler for prioritert media i ROON til å holde seg til origial master og styre unna MQA crap ol som pesten (never play remaster or MQA if anything else is awailable).

Endret av AveMORphine
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Trodde MQA var avslørt som juks og bedrag når det kommer til lydkvalitet. Det kom jo fram at poenget var at moderne streamere (som f.eks Tidal som kjøpte konseptet) skulle spare båndbredde i forhold til originalen og det henger jo ganske dårlig sammen med at kvaliteten til alt overmål skulle bli høyere.

Greit nok at de kan kompensere noe for ugangen de gjør lydmessig med strategisk EQ, men spar meg for "frekvensbretting" og annen svada uten å henvise til et whitepaper eller noe annet tilsvarende. Har de et snev av kredibilitet er dette patentert i hue og en annen plass og er derfor godt beskyttet.

En kan ikke trylle fram bedre kvalitet med mindre en finner opp en ny type revolusjonerende matematikk.

Mitt råd er å unngå MQA hvis du får muligheten. I det minst gjør god A/B testing og se om det blir bedre for deg. Det er ikke alltid høy kvalitet er objektivt best. Dette viste f.eks Creative Labs med teknologi som Crystalizer som overkomprimerte ting for å få det til å låte bedre ved å jevne ut dynamikken.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (3 minutter siden):

Heldigvis koster det "ingenting" nå for en kjapp cd-rom leser, så man slipper i det minste å rippe real-time. Må fortsatt bytte disker da, så litt jobb er det jo..

Det verste for han er vel at han ikke har pc. :)  Men nå vet jeg i hvertfall hva jeg skal si til han.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Woff said:

Den som bare kunne klart seg med 7 kvadratmeter med hylleplass.. 🙂 

Det er vel så. Jeg har 10x skuffer (28cmx75cm hver) i Ivar på opposite wall i samme bod som inneholder endel mer musikk (som ikke er like dagligdags at jeg hører på - Klassisk, Jazz etc). Men grunnen til at jeg "tapeserte" veggen var at den var lite utnyttet på annen måte.

Men det er med dette som med så mye annet; en bruker den plassen en har. Ingen sletter noe på disken sin om der fremdeles er plass (dvs. jeg gjør det da jeg ikke orker rydde-skjau).

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...