Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Roon tested" er ikke egentlig kompatibel med roon. Roon tested er stort sett kun at roon kan brukes via airplay. Men 99% av roon features vil ikke fungere (avansert dsp, multikanal etc).

Misvisende opplegg. S[ jeg kjøper ikke noe fra Marantz igjen (eller yamaha som også benytter denne scam).

Alt de hadde trengt å gjøre for å ikke irritere på seg brukerene hadde vært å si at det er Airplay kompatibelt som da betyr at de som har roon kan bruke det via airplay. Roon tested = airplay. Roon ready er skikkelig kompatibelt med roon og kan da styres fullt ut fra roon appen. Roon tar ta også kontroll over interne løsninger for mix/mux upsample, etc. Men en gjør det da fra roon appen og får opp hele signalinfoen i roon. Mens roon tested gir kun enkel informasjon og blir konvertert til airplay sitt crap. MAO har INGEN av fordelene fra ROON. Kun ett fake roon stempel.

roontestedyamaha.thumb.jpg.a5f0b4c90502a9945164c1cfcb5311d3.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har børstet støv av planene om å ommøblere igjen. Får jeg ut fingeren denne gangen kan jeg bytte ut stativhøyttalerne jeg har med noen gulvstativ, feks CM8 eller CM9.. Jeg er super fornøyd med lyden fra mine B&W 705 S2 så må finne et annet sted å ha de. jeg har CM5 som bakhøyttalere på anlegget og på anlegget til datamaskinen så blir nok "nedgradert" til det. 

Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (2 timer siden):

"Roon tested" er ikke egentlig kompatibel med roon. Roon tested er stort sett kun at roon kan brukes via airplay. Men 99% av roon features vil ikke fungere (avansert dsp, multikanal etc).

Misvisende opplegg. S[ jeg kjøper ikke noe fra Marantz igjen (eller yamaha som også benytter denne scam).

Alt de hadde trengt å gjøre for å ikke irritere på seg brukerene hadde vært å si at det er Airplay kompatibelt som da betyr at de som har roon kan bruke det via airplay. Roon tested = airplay. Roon ready er skikkelig kompatibelt med roon og kan da styres fullt ut fra roon appen. Roon tar ta også kontroll over interne løsninger for mix/mux upsample, etc. Men en gjør det da fra roon appen og får opp hele signalinfoen i roon. Mens roon tested gir kun enkel informasjon og blir konvertert til airplay sitt crap. MAO har INGEN av fordelene fra ROON. Kun ett fake roon stempel.

Har Argon Solo den spiller Roon men jeg bruker Jriver som er billigere, og er storfornøyd med det, den fungerer også på Solo.

Lenke til kommentar

Var så fornøyd med lyden på Xtz A2-300 at jeg kjøpte den nyere versjon Xtz A2-400.

Litt pga at Canton Ergo som jeg har nå, sikkert er glad i litt mere Watt, iallefall på papiret.

Da håper jeg Xtz 99.26 og Xtz A-2-300 får plass på rommet til bonus sønnen.

Og nye Yamaha RX-A4A Aventage, håper jeg blir like fornøyd med den som med gamle Yamaha RX-V 1900. Den skal selges, tror jeg tar 1600 sek for den, får se.

20240830_173551265.thumb.JPG.7a7a1ce89f518b7949bab182570e2408.JPG20240830_140409122.thumb.JPG.4722daada9d60d1c3364d22336fbfab8.JPG

Endret av Gouldfan
  • Liker 4
Lenke til kommentar
56 minutes ago, Gouldfan said:

AI Surround er faktisk meget bra funksjon, gjør surrounden bedre og bedre enn Straight og mye bedre enn de tradisjonelle DSP settingene…

En av de største forbedringene jeg fikk ut av å kjøre romkorreksjon var 3d effekten i lydbildet. Og da mellom alle htt på kryss og tvers. Fokus i akkurat hvor i rommet lyden kommer fra er til tider skummelt. Jeg har vært overbevist om at det har ringt på, telefonen min på bordet ved siden av meg har fått en melding osv 

Lenke til kommentar
Styrmann Smisk skrev (2 timer siden):

Fornøyd med nye investeringen med andre ord? Merker du noe forskjell fra 300>400

Veldig annerledes lyd iallefall, mer luftig og detaljert surround omsluttende og punch og bedre integrert sub med bedre effekter. Men det er nok Yamaha sin jobb.

Xtz A2-400 lyder akkurat som Xtz A2-300 når den var ny dvs i stereo..

Den er veldig detaljert og luftig, samtidig ruller den av litt tror i øvre mellomtone og diskant.

Dette er en innspilling sak med disse forsterkerne, etter en uke eller to begynner det å lyde mer naturlig, det er spesielt i diskant og sangstemmer dette merkes.

Dette er informasjon til andre som kjøper lignende D forsterkere, de trenger innspilling...

Dette er ikke lyd man venner seg til, det er selve lyden fra forsterkeren som forandrer karakter..

Det lukter ny forsterkere i hele stua.. Så det er ikke tull at forsterkere spilles inn etter å ha stått lenge ubrukt på lager.. Elektronikk trenger bla å varmes opp og komme igang optimalt.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Logitech kontrollen blir ubrukelig da, siden Yamaha bruker Scene og Hdmi cec så er det enklere å bruke dette.

Det går ikke å bruke Logitech Harmony one, sikkert fordi den er for gammel og ikke kjenner den nye Yamaha.

Men har justert Scene til det jeg trenger, har ikke giddet å prøve Jriver enda med Server.

Men Music cast med Tidal funket bra, bra lyd, men Argon Solo er enda bedre lyd selvom den ikke spiller like høyoppløst. Men det er smaksak, Music cast hadde litt mer harmonisk støy..

Nad BEE cd spiller analoge Dac rca måtte gi tapt for Dacen i Yamaha som var merkbart bedre, så bruker optisk fra Nad til Yamaha..

Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (23 timer siden):

Hvor fant du det? Jeg ser ikke noe info om Roon hverken på boksen eller på manualene..

Edit fant info på nett..

https://europe.yamaha.com/en/news_events/2024/0131_new_roon_tested_products.html

Jeg ville uansett ikke latt en Avr ta seg av Roon. Avr har mer enn nok oppgaver som prioriteres samt har litt utfordringer med å holde støy osv nede.

Jeg har mye bedre erfaring av å la en egen Cd spiller eller en egen billig streamer gjøre jobben. Feks Argon Solo som fungerer kjempebra og lyder like så.

Om Yamaha kan Roon og spille Tidal så er det bare bra, og ja jeg liker lyden.

Bare det at Argon Solo og Nad cd med Yamahas Dac lyder bedre. Men det er smak og behag. Tidal på Music cast lyder svært bra til å være en Avr, jeg kunne fint levd med den. Men har mer harmonisk støy i lydbildet. Ikke sus men i musikken.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Gouldfan said:

Hvor fant du det? Jeg ser ikke noe info om Roon hverken på boksen eller på manualene..

Edit fant info på nett..

https://europe.yamaha.com/en/news_events/2024/0131_new_roon_tested_products.html

Jeg ville uansett ikke latt en Avr ta seg av Roon. Avr har mer enn nok oppgaver som prioriteres samt har litt utfordringer med å holde støy osv nede.

Jeg har mye bedre erfaring av å la en egen Cd spiller eller en egen billig streamer gjøre jobben. Feks Argon Solo som fungerer kjempebra og lyder like så.

Om Yamaha kan Roon og spille Tidal så er det bare bra, og ja jeg liker lyden.

Bare det at Argon Solo og Nad cd med Yamahas Dac lyder bedre. Men det er smak og behag. Tidal på Music cast lyder svært bra til å være en Avr, jeg kunne fint levd med den. Men har mer harmonisk støy i lydbildet. Ikke sus men i musikken.

Roon core kjøres selvsagt ikke på AVR nei. Men at en dyr AVR ikke har mulighet for å bli styrt 100% fra Roon appen i 2024 er etter min mening tåpelig. Spesielt mtp hvor dårlig HEOS* (Marantz, denon) systemet som de tross alt bruker penger på er. *Yamaha har miracast. Samme greia, crap når det blir sammenlignet med roon.

Det at produsentene da benytter "ROON tested" stempelet som jeg som sagt både anser fra ROON sin side som svada, men ikke minst da fra produsentens side. De kunne som sagt bare unnlatt å navne roon i det hele tatt og dermed vist at de er seriøse.

Bildet jeg hadde i opprinnelig post er fra yamaha sin side og er direkte misvisende PR crap. Da avr`en ikke på noen som helst måte drar fordel fra roon utover hva Airplay vil tilby. Så nei. Roon tested betyr ikke at ROON aller Yamaha har brukt noe som helst tid på å tilpasse slik at brukeren får en god opplevelse via roon. Eneste det betyr er at du kan strømme via airplay og regulere volumet via airplay. MAO apple har gjort alt arbeidet og roon og yamaha har klistret på ett fiktivt PR navn for å tiltrekke seg kunder.

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (3 timer siden):

Roon core kjøres selvsagt ikke på AVR nei. Men at en dyr AVR ikke har mulighet for å bli styrt 100% fra Roon appen i 2024 er etter min mening tåpelig. Spesielt mtp hvor dårlig HEOS* (Marantz, denon) systemet som de tross alt bruker penger på er. *Yamaha har miracast. Samme greia, crap når det blir sammenlignet med roon.

Det at produsentene da benytter "ROON tested" stempelet som jeg som sagt både anser fra ROON sin side som svada, men ikke minst da fra produsentens side. De kunne som sagt bare unnlatt å navne roon i det hele tatt og dermed vist at de er seriøse.

Bildet jeg hadde i opprinnelig post er fra yamaha sin side og er direkte misvisende PR crap. Da avr`en ikke på noen som helst måte drar fordel fra roon utover hva Airplay vil tilby. Så nei. Roon tested betyr ikke at ROON aller Yamaha har brukt noe som helst tid på å tilpasse slik at brukeren får en god opplevelse via roon. Eneste det betyr er at du kan strømme via airplay og regulere volumet via airplay. MAO apple har gjort alt arbeidet og roon og yamaha har klistret på ett fiktivt PR navn for å tiltrekke seg kunder.

Hva er dyrt idag?

Det er dyrtid?

Det kunne selvsagt gått å fikset top performance på alle ting inkludert FM radio ( jeg vet dere ikke har det i Norge, men norske staten er jo sær.) men da koster det.

Min Avr fikk jeg til pakkepris med Xtz men om du kjøper en av de Rxv som ikke er Aventage tror jeg ikke du får bra lyd annet enn til film om du ikke kjøper effekt og en egen Dac/streamer.

Men vi kan være uenige, la oss ikke krangle, er nok krangel om kabler og sånt om vi ikke skal krangle også om hva en rimeligere Avr skal klare. De har sikkert betalt en god sum til Roon for å få de med på laget.

De fleste bør skjønne forskjellen på en Stereo eller Dac som er optimert for Roon til Stereofile.

Og at noen i hjemmekino bransjen har betalt for å få Roon med "på laget" med Nas støtte og simple funksjoner.

Lenke til kommentar

Begynner å gå seg til nå, Alt tv bokser og uhd Blu-ray og Streamere og cd spiller og PlayStation er koblet til med hdmi og cec.

Hører NRK og Åge Aleksandersen på nrk i Dolby digital.

Takk til Telia som gav meg de norske kanalene NRK og tv2 gratis.

Gleder meg til å se kameraten min på tv2.

Rings of Power på Amazon i kveld, Epic. Med Surround AI og virtuell Atmos.

Og sef Larsen VS, måtte redigere litt, kjenner mange folk...

Lysende fjernkontroll ved berøring også, min første med baklys, lyser ved at du berører der AI knappen sitter...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (1 time siden):

@Gouldfan Yamaha har vel noe some heter YPAO Volume eller noe slikt som jeg forstår er tilsvarende Audysseys Dynamic Volume. Altså en slags variabel loudness-funskjon som øker bass og diskant ved lavere volum. Har du prøvd den funksjonen på din? Funker den i så fall bra?

Jeg har ikke prøvd så mye Dynamic. Jeg har alltid den på Max fordi jeg er redd for komprimering.

Det er både en Extra bass Peq funksjon og en Dynamic funksjon som komprimerer med loudness feks sent på kvelden.

Jeg synes lyden er bra uansett på Max Dynamic Range og lavt typ kl midnatt volum.

Edit nei det er altså en EQ med loudness, nei har ikke prøvd.

Har prøvd AI surround og virtual presence/Atmos.

Og det var meget bra, skal se om jeg finner den Ypao loudness eq innstillingen.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...