Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Styrmann Smisk said:

Enda værre blir det når du innser hvor lite kvaliteten egentlig har noe å si. Største forskjellene er hvis samme sang er tilgjengelig med forskjellige mastre hvor den ene er mastret med mer volum eller loudness.

Dette. Codec og bitrate har minimal betydning så lenge det er bra nok (noe stort sett alle tilbyr). Mastering har enorm betydning.

Desverre tror jeg mange ikke volum-matcher når de sammenligner. Og det er forholdsvis godt bevist at man da foretrekker den som er høyest.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sovna skrev (43 minutter siden):

Javel? Skjønner du hvorfor samme oppførte lydgjengivelse kan velges til 59 eller 119 kroner..?

Du kan vel lese? Det står "Berettigede studenter sparer mer enn 50 %" - altså de betaler 59 kroner.

Og en familie kan betale 189 kroner for 6 stykker. Det blir 31,50 kroner pr stk hvis det er 6 brukere.

Lenke til kommentar

De har ikke Plus lenger, men dårlig etikk av Tidal å kreve samme pris for samme abbonemang som den til rättelse 119kr som jeg har.

Jeg leste et sted at Plus har Atmos og gir ekstra cash til artistene.

For min del kunne de lagt på 10-20 kr på individual/ hifi og gitt de til artistene.

Jeg burde egentlig kansellere Spotify family og fått alle med på Tidal Family.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (23 minutter siden):

Du kan vel lese? Det står "Berettigede studenter sparer mer enn 50 %" - altså de betaler 59 kroner.

Og en familie kan betale 189 kroner for 6 stykker. Det blir 31,50 kroner pr stk hvis det er 6 brukere.

Ingenting av det du nevner her er innenfor tema om lydgjengivelse og pris, er det vel?

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (17 minutter siden):

De har ikke Plus lenger, men dårlig etikk av Tidal å kreve samme pris for samme abbonemang som den til rättelse 119kr som jeg har.

Jeg leste et sted at Plus har Atmos og gir ekstra cash til artistene.

For min del kunne de lagt på 10-20 kr på individual/ hifi og gitt de til artistene.

Jeg burde egentlig kansellere Spotify family og fått alle med på Tidal Family.

Men er det slik at uansett hvilket type abonnement/pris du velger så er det lik lydkvalitet på alt? Ser slik ut for meg..

Lenke til kommentar
Sovna skrev (9 minutter siden):

Ingenting av det du nevner her er innenfor tema om lydgjengivelse og pris, er det vel?

Alle bortsett fra gratis har nå flacs i Hirez Ifi Zen Dacen min slår inn på mqa også, vet ikke hvorfor..

Tror jeg trenger en ny firmware update.

Jeg likte Mqa da, men glad de gikk over til Flacs, mer strømlinjeformet med markedet.

Lenke til kommentar
Sovna skrev (2 minutter siden):

Men er det slik at uansett hvilket type abonnement/pris du velger så er det lik lydkvalitet på alt? Ser slik ut for meg..

Om maks er 24/192 så ja. Jeg tror Plus nå er et spøkelse abbonemang, jeg anbefaler å bytte til individuell/hifi eller family.

Mulig Atmos og 360 men jeg synes Atmos er best på film og kino.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (Akkurat nå):

Om maks er 24/192 så ja.

Mulig Atmos og 360 men jeg synes Atmos er best på film og kino.

Det er vel noe som heter "det svakeste ledd." 24/192 på papiret og som avspillings-option hjelper vel meg lite hvis jeg har en dac som ikke kan gjengi det..?

Lenke til kommentar
Sovna skrev (1 time siden):

Ingenting av det du nevner her er innenfor tema om lydgjengivelse og pris, er det vel?

Må vel være det ettersom alt Tidal nå leverer er følgene lyd uansett abonnement: 

Over 110 millioner av låter i tapsfri lydkvalitet, HiRes FLAC og Dolby Atmos

Endret av Jalla21
Lenke til kommentar

Glade nyheter, får igjen 26000 og noe på svenske skatten.

Avtalte med kona om at jeg skal betale ned ferietur Klarna hennes pluss klær og krimskrams... På 5000.

Og jeg skal betale min Klarna på samme sum. Så får jeg lov til å kjøpe Xtz A2-400 og Yamaha RX-A4A så nå er jeg vel i mid end, Hi end hjørnet med mine Canton Ergo RC-L og kommende Xtz A2-400 på ca 200 og noe watt i 8 ohm.

Xtz A2-300 går på gutterommet med Xtz 99.26

Med enten Argon sa1 mk2 amp eller Schiit Saga 2.

Tror Bonus sønnen har mest lyst på Argon siden den er fleksibel med blåtann og dac osv som er viktig for ungdom.

 

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sovna skrev (2 timer siden):

Det er vel noe som heter "det svakeste ledd." 24/192 på papiret og som avspillings-option hjelper vel meg lite hvis jeg har en dac som ikke kan gjengi det..?

Hvilken Dac har du da? Det viktigste med Tidal er Cd kvalitet det er 16bit/48khz om jeg minnes korrekt. Det hi res greinene nedskaleres akkurat som med AirPlay til Apple.

Og mesteparten av Tidals bibliotek og etter min mening det beste de har er Cd kvalitet. Er mer obskure artister som er på hi Rez samt hiphop og RnB kameratene til Jay-z. Finnes unntak sef. 

Klassikere er ofte i hi Rez. Feks Fleetwood Mac, the Doors, Metallica, osv.

Tidal er bra lyd til bra pris om du velger riktig abbonemang, og tilogmed musikerne som jeg kjenner er der med albumene sine, så det er godt utvalg.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (46 minutter siden):

Hvilken Dac har du da? Det viktigste med Tidal er Cd kvalitet det er 16bit/48khz om jeg minnes korrekt. Det hi res greinene nedskaleres akkurat som med AirPlay til Apple.

Og mesteparten av Tidals bibliotek og etter min mening det beste de har er Cd kvalitet. Er mer obskure artister som er på hi Rez samt hiphop og RnB kameratene til Jay-z. Finnes unntak sef. 

Klassikere er ofte i hi Rez. Feks Fleetwood Mac, the Doors, Metallica, osv.

Tidal er bra lyd til bra pris om du velger riktig abbonemang, og tilogmed musikerne som jeg kjenner er der med albumene sine, så det er godt utvalg.

16/48hz er nok de beste mottaksforholdet hos meg også. Da tenker jeg nedskaleringer er mislykket. Tror jeg har nevnt det før og slik oppleves det hos meg. EKS: Finnes album som er utgitt i både MASTER og ikke. Til tross for aktiv nedskalering fra meg(trykker vekk master alternativet), så låter masteren alltid annerledes i volum. og som oftest er lydkvaliteten dårligere. Her tror jeg Tidal ikke har helt oversikt over resultatene.. Og måten de utfører dette teknisk på.

Lenke til kommentar
Sovna skrev (40 minutter siden):

16/48hz er nok de beste mottaksforholdet hos meg også. Da tenker jeg nedskaleringer er mislykket. Tror jeg har nevnt det før og slik oppleves det hos meg. EKS: Finnes album som er utgitt i både MASTER og ikke. Til tross for aktiv nedskalering fra meg(trykker vekk master alternativet), så låter masteren alltid annerledes i volum. og som oftest er lydkvaliteten dårligere. Her tror jeg Tidal ikke har helt oversikt over resultatene.. Og måten de utfører dette teknisk på.

Jeg tror det har med Dac og Hifi å gjøre. Jeg har en rimelig Argon Solo streamer og alt over Wifi på AirPlay Apple og Google chromecast lyder ypperlig her med TIDAL, blåtann har jeg ikke brukt da, jeg bruker Jriver med Jcontrol på iPad til lokale filer.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Jeg tror det har med Dac og Hifi å gjøre. Jeg har en rimelig Argon Solo streamer og alt over Wifi på AirPlay Apple og Google chromecast lyder ypperlig her med TIDAL, blåtann har jeg ikke brukt da, jeg bruker Jriver med Jcontrol på iPad til lokale filer.

Tida låter i utgangspunktet helt topp her også. Spiller Tidal over wifi og toslink mellom mac og anlegg. Har også et omfattende tredjeparts program som kalles SoundSource. Der finnes eksempelvis en 32 kanals grafisk EQ. Finetuning, egen mastering, kall det hva du vil. En kjensgjerning er at en haug av remastered prosjekter er totalt mislykket. Kan lure på gehøret til disse folka. Men da lager jeg den heller sjæl..

Men som sagt. Innspillinger/khz/valg av Master eller ikke master på Tidal, det er noe rart der.

Lenke til kommentar
Sovna skrev (21 minutter siden):

Tida låter i utgangspunktet helt topp her også. Spiller Tidal over wifi og toslink mellom mac og anlegg. Har også et omfattende tredjeparts program som kalles SoundSource. Der finnes eksempelvis en 32 kanals grafisk EQ. Finetuning, egen mastering, kall det hva du vil. En kjensgjerning er at en haug av remastered prosjekter er totalt mislykket. Kan lure på gehøret til disse folka. Men da lager jeg den heller sjæl..

Men som sagt. Innspillinger/khz/valg av Master eller ikke master på Tidal, det er noe rart der.

Å bruke Mac eller Laptop er helt ok, jeg bruker Laptop også , men mest til hodetelefoner og Dac.

Jeg vil allikevel anbefale en rimelig streamer som Argon Solo eller noe fra Ifi.

Fordi det er praktisk, enklere og lyder bra, tror ikke du ville merket mye forskjell på utgaver da. 

Men du har ikke sagt hva du kobler Mac til da, er det forsterker med Dac eller en Dac og forsterker?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Jeg har en rimelig Argon Solo streamer og alt over Wifi på AirPlay Apple og Google chromecast lyder ypperlig her med TIDAL, blåtann har jeg ikke brukt da, jeg bruker Jriver med Jcontrol på iPad til lokale filer.

Ja, om man er opptatt av knakende god lyd er det vel fortsatt bare å holde seg unna blåtann, som fortsatt er lossy? AirPlay over Wifi regner jeg med er lossless.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Å bruke Mac eller Laptop er helt ok, jeg bruker Laptop også , men mest til hodetelefoner og Dac.

Jeg vil allikevel anbefale en rimelig streamer som Argon Solo eller noe fra Ifi.

Fordi det er praktisk, enklere og lyder bra, tror ikke du ville merket mye forskjell på utgaver da. 

Men du har ikke sagt hva du kobler Mac til da, er det forsterker med Dac eller en Dac og forsterker?

Forsterker med dac. Men fjerner jeg meg fra mac så fjerner jeg meg også fra SoundSource programmet. Dønn avhengig av..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...