Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster

Anbefalte innlegg

Styrmann Smisk skrev (13 minutter siden):

Andre Schiit-produktene ligger på mellom 1.5 og 2 ganger amerikansk pris hos Duet. Litt voldsomt da om Saga 2 ender med å koste 6.900

Om vi regner dollar i gamle dagers valuta så koster den 3600 eller 3800 bare det at kursen er så dårlig for tida.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AveMORphine skrev (40 minutter siden):

Screenshot_2024-08-23-17-33-01-14_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.thumb.jpg.44ac1f3a2d09716ce73465e4c2f3fccf.jpg

Screenshot_2024-08-23-17-36-31-40_5253d625bbf329e5d602ca87c76c13a9.thumb.jpg.ef636519b1095900edf8af1c6638cc81.jpg

Beklager kort innpå. Jeg spiller av fra en Mac(digital output), altså med en optisk kabel til forsterker. Dette er et kompakt anlegg fra Klipsch, (stadium) som de ikke lenger så seg råd til å produsere. En bråta med watt og to stk, woofere som er plassert opp mot hverandre. 26hz.

Spørsmålet er; er optisk kabel helt ut mtp lydkvalitet?

Dette anlegget har også bluetooth, men låter ikke i nærheten av den optiske løsningen..

Lenke til kommentar
Sovna skrev (45 minutter siden):

Beklager kort innpå. Jeg spiller av fra en Mac(digital output), altså med en optisk kabel til forsterker. Dette er et kompakt anlegg fra Klipsch, (stadium) som de ikke lenger så seg råd til å produsere. En bråta med watt og to stk, woofere som er plassert opp mot hverandre. 26hz.

Spørsmålet er; er optisk kabel helt ut mtp lydkvalitet?

Dette anlegget har også bluetooth, men låter ikke i nærheten av den optiske løsningen..

Optisk er best selvom blåtann også er ok.

Optisk er uten støy og relativt høyoppløst.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (15 timer siden):

Optisk er best selvom blåtann også er ok.

Optisk er uten støy og relativt høyoppløst.

Ja, har aldri vært i tvil i forholdet mellom optisk og blåtann. I tillegg har jeg en relativt gammel generasjon blåtann, hvis nå nyere versjoner i det hele tatt gir bedre lyd.

Men jeg tenker om det finnes et enda bedre alternativ med en Mac som avspiller.. enn optisk.

Endret av Sovna
Lenke til kommentar
Sovna skrev (1 time siden):

Ja, har aldri vært i tvil i forholdet mellom optisk og blåtann. I tillegg har jeg en relativt gammel generasjon blåtann, hvis nå nyere versjoner i det hele tatt gir bedre lyd.

Men jeg tenker om det finnes et enda bedre alternativ med en Mac som avspiller.. enn optisk.

Nei Apple er ikke best på Blåtann, hva er det de støtter nå? AAC?

Men jeg synes lyden er meget bra på Apple på det de bruker. Feks Apple AirPlay, er ikke dette over Wifi? Og jeg synes også blåtann på Apple og hodetelefoner etc lyder bra nok.

24 bit 48 Hz tror jeg det støtter AirPlay 2. Det er jo god cd kvalitet pluss ekstra bits avhengig av hva du spiller.

Toslink som Apple mac støtter har 24/96 oppløsning specs maks. Altså mye bedre enn Apple blåtann og også AirPlay.

Om du spiller Tidal eller Qobuz så er det altså best med Optisk Toslink. 

Jeg liker å bruke AirPlay også, det er mer utstyret og Dac og hvordan alt passer med Mac som betyr mest.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Nei Apple er ikke best på Blåtann, hva er det de støtter nå? AAC?

Men jeg synes lyden er meget bra på Apple på det de bruker. Feks Apple AirPlay, er ikke dette over Wifi? Og jeg synes også blåtann på Apple og hodetelefoner etc lyder bra nok.

24 bit 48 Hz tror jeg det støtter AirPlay 2. Det er jo god cd kvalitet pluss ekstra bits avhengig av hva du spiller.

Toslink som Apple mac støtter har 24/96 oppløsning specs maks. Altså mye bedre enn Apple blåtann og også AirPlay.

Om du spiller Tidal eller Qobuz så er det altså best med Optisk Toslink. 

Jeg liker å bruke AirPlay også, det er mer utstyret og Dac og hvordan alt passer med Mac som betyr mest.

Nettopp. Jeg benytter Tital - optisk - (konverter?) - anlegg.

Jeg har abonnement for høyoppløselig på Tidal, kalt MAX nå. Er ikke fortrolig med dette. Kvalitet Høy(cd-standard) synes jeg låter mye bedre, uforståelig for Tidal også når jeg har gitt beskrivelsen.

MAX(høyoppløselig) Har lavere output(noen ganger motsatt - men alltid mindre dypbass. I min verden er det dårligere/tammere lyd. Det som verre er at hvis jeg velger avspilling cd-standard(høy) og innspillingen faktisk er MAX så får jeg likevel MAX sin dårligere symptomer/lyd. Har testet album som har begge innspillingsversjoner i biblioteket til Tidal. Lett å høre forskjell.

Har konkrete eksemler..

Endret av Sovna
Lenke til kommentar
Sovna skrev (2 timer siden):

Nettopp. Jeg benytter Tital - optisk - (konverter?) - anlegg.

Jeg har abonnement for høyoppløselig på Tidal, kalt MAX nå. Er ikke fortrolig med dette. Kvalitet Høy(cd-standard) synes jeg låter mye bedre, uforståelig for Tidal også når jeg har gitt beskrivelsen.

MAX(høyoppløselig) Har lavere output(noen ganger motsatt - men alltid mindre dypbass. I min verden er det dårligere/tammere lyd. Det som verre er at hvis jeg velger avspilling cd-standard(høy) og innspillingen faktisk er MAX så får jeg likevel MAX sin dårligere symptomer/lyd. Har testet album som har begge innspillingsversjoner i biblioteket til Tidal. Lett å høre forskjell.

Har konkrete eksemler..

Jeg har nedgradert fra Max til Tidal Hifi, og angrer ikke, Hifi støtter nå hi res så hva skal man da med Max? Atmos og 360?

Hva er det Tidal Max har som Hifi ikke har?

Jeg synes det er bra at Tidal nå har hi res til 99 kr eller hva det er.

Btw ille med Netflix også som krever 169 eller hva det er for 4k... Når alle de andre krever fra 69-110kr.

Igjen det er ikke kritikk eller krangling med dere som har Tidal Max, jeg hadde det samme før.

Men jeg forstår ikke hva som er bedre med Max nå som Tidal Hifi har Hi-Res....

Men det er bare min mening, og kan være Max har ultra hi res og Atmos osv....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg har googlet litt om Tidal nå for å forstå abbonemang.

Her er det de sier nå. Jeg ser ikke Plus lenger som valg. Navnet på den dyreste var Tidal Plus tror det het Max før.

Om de ikke har Plus lenger så er det rart at de tar betalt for Plus.

Jeg ville ringt Tidal selv og spurt hva man får for et Plus abbonemang idag som virker som et spøkelse abbonemang. Men er mulig de har noen godsaker i Plus, men da skal man vite hva man som kunde får for pengene.

Mulig mer til artist og bedre utvalg, konserter etc bare mine spekulasjoner.

https://tidal.com/pricing

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (3 timer siden):

Jeg har nedgradert fra Max til Tidal Hifi, og angrer ikke, Hifi støtter nå hi res så hva skal man da med Max? Atmos og 360?

Jeg regner med jeg fremdeles har Max til 1919 i måneden og det har blant annet har tracks in lossless, HiRes FLAC, and Dolby Atmos med mulighet for ad-ons. På denne lenken står det at det er familieplan og studentplan tilgjengelig, men det ser ikke ut som jeg få skiftet. 

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (2 timer siden):

Jeg regner med jeg fremdeles har Max til 1919 i måneden og det har blant annet har tracks in lossless, HiRes FLAC, and Dolby Atmos med mulighet for ad-ons. På denne lenken står det at det er familieplan og studentplan tilgjengelig, men det ser ikke ut som jeg få skiftet. 

Ja det stemmer men det dyreste abbonemang heter Plus, jeg tror det er ultra hi rez utover 24-196 de lokker med samt Atmos og mer til artisten.

Jeg har Spotify family i tillegg fordi familien elsker Spotify. Tidal Hifi er noe jeg har på samvittigheten fordi jeg vil høre noe på anlegget eller på hodetelefon oppsett uten å gå på planken med lydkvaliteten.

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (17 timer siden):

Akkurat det samme oppdaget jeg. Så jeg kansellerte hele greia. I håp om å få valget på nytt når jeg re-abonnerer.

Da kom jeg brått til å tenke på, "hva med spillester-biblotek etc som jeg har opparbeidet over flere år?"

Lenke til kommentar
Sovna skrev (19 minutter siden):

Akkurat det samme oppdaget jeg. Så jeg kansellerte hele greia. I håp om å få valget på nytt når jeg re-abonnerer.

Da kom jeg brått til å tenke på, "hva med spillester-biblotek etc som jeg har opparbeidet over flere år?"

ouch. Håper ikke de blitt borte. Håper du bare kansellerte abonnementet og kan oppgradere fra gratis-abonnementet. Jeg vedder en is på at de har en eller annen form for latency som gjør at ikke blir borte med en gang.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (20 timer siden):

Jeg har googlet litt om Tidal nå for å forstå abbonemang.

Her er det de sier nå. Jeg ser ikke Plus lenger som valg. Navnet på den dyreste var Tidal Plus tror det het Max før.

Om de ikke har Plus lenger så er det rart at de tar betalt for Plus.

Jeg ville ringt Tidal selv og spurt hva man får for et Plus abbonemang idag som virker som et spøkelse abbonemang. Men er mulig de har noen godsaker i Plus, men da skal man vite hva man som kunde får for pengene.

Mulig mer til artist og bedre utvalg, konserter etc bare mine spekulasjoner.

https://tidal.com/pricing

I alleste dager. 59 vs 119? Og ser ut for meg som begge løsninger har hi-res. Ser 0 grunn til å velge det dyreste alternativet. Hva er greia? Må jeg vise studentbevis?😂

Hele denne planen/option for valg av type/kvalitet på abonnement har blitt særlig uoversiktlig synes jeg. Spesielt nå som jeg er litt fyllesyk..😪

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...