Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sydvest skrev (16 minutter siden):

Hvordan vil en Yamaha låte med mine Dynaudio tro

Det er neppe forsterkeren som har mye med lyden å gjøre der, den bestemmes nok av høyttalerne! Men Yamaha bør kunne fungere brukbart den hvis du da ikke spiller for høyt! 🙂
Lykke til..  (Trist å ha bare 2X mono da.. 🙂 Mye bedre med 9.2.4...)

Lenke til kommentar
4 hours ago, Sydvest said:

https://www.stereofil.no/stereo/integrerte-forsterkere/yamaha-a-s1200

Hvordan vil en Yamaha låte med mine Dynaudio tro? Kunne antagelig solgt effektforsterkern og dekt hele denne til denne prisen.

Det var mye penger for en relativt svak forsterker. Dynaudio har normalt ikke noe særlig krumspring på impedans-fronten, så om den kan håndtere 2 ohms last og slikt er ikke særlig relevant.
Det Dynaudio som regel har dog er lav følsomhet, og da et det effekt som gjelder 

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (På 1.7.2024 den 12:54 AM):

Det var mye penger for en relativt svak forsterker. ...

Høyttaleren legger premisset for om det er nok watt, men "svak" aka "få watt" forsterkere har ingen sammenheng med kostnad og kvalitet. 

Få watt kan koste mye og tilogmed ha 2 års venteliste for de som bestiller  f.eks. https://www.decwareproducts.com/sarah  7Wx2, $450 i depositum (10%) - likevel bestiller folk pga lydkvaliteten produktet gir.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Rune_says said:

Høyttaleren legger premisset for om det er nok watt, men "svak" aka "få watt" forsterkere har ingen sammenheng med kostnad og kvalitet. 
 

Om man konstruerer ting normalt og moderne er det dyrere å produsere en kraftig forsterker enn en svak. Sånn er det bare. Og en høyttaler med lav følsomhet og enkel impedans  behøver rett og slett effekt (om man skal spille litt høyt i alle fall). Nevnte Yamaha er en normal moderne forsterker, hvis spesielle egenskaper ser ut til å være å håndtere lav-impedante laster. Fornuftig nok om man har slikt, men gir ingen nytte på høyttalere uten lav impedans.

6 minutes ago, Rune_says said:

Få watt kan koste mye og tilogmed ha 2 års venteliste for de som bestiller  f.eks. https://www.decwareproducts.com/sarah  7Wx2, $450 i depositum (10%) - likevel bestiller folk pga lydkvaliteten produktet gir.

Nå kommer det an på hva en definerer som lydkvalitet, men skal en ha noe som bare forsterker signalet er normalt ikke rør vegen å gå. Om man derimot ønsker forvregning og ulineær frekvensrespons er det nok tingen. Ikke min greie, men hver sin smak.

Og selv om 7W høres lite ut holder det faktisk til helt greie nivåer om man har forholdsvis følsome høyttalere. Ønsker man å "dra på" litt blir det dog fort ufint. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (5 timer siden):

.. Nevnte Yamaha er en normal moderne forsterker, hvis spesielle egenskaper ser ut til å være å håndtere lav-impedante laster. Fornuftig nok om man har slikt, men gir ingen nytte på høyttalere uten lav impedans.

..

Oppfatter at Yamaha har satset ganske mye på komponentkvalitet, gode løsninger for tonekontroll (om man bruker det) og skjerming mot støy som forklarer prisen.

Forresten bare å ta en titt på GR-Research på youtube så er det ganske mange høyttalere (også relativt premium) som har billige elektrolytt-kondensatorer og spoler med jernkjerne som kan gjøre lyden mer ullen.  Og helt vanlig tynn kobbertråd til interne ledninger... da hjelper det lite å hekte på en kabel til tusenlapper...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Rune_says said:

Oppfatter at Yamaha har satset ganske mye på komponentkvalitet, gode løsninger for tonekontroll (om man bruker det) og skjerming mot støy som forklarer prisen.

Komponentkvalitet og god konstruksjon kan nok gi lang levetid ja. Gode tonekontroller behøver ikke koste særlig mye (om de er riktig implemetert, noe de riktignok ofte ikke er).

8 minutes ago, Rune_says said:

Forresten bare å ta en titt på GR-Research på youtube så er det ganske mange høyttalere (også relativt premium) som har billige elektrolytt-kondensatorer og spoler med jernkjerne som kan gjøre lyden mer ullen.  Og helt vanlig tynn kobbertråd til interne ledninger... da hjelper det lite å hekte på en kabel til tusenlapper...

Elektrolyttkondensator er lite sansynlig å gi hørbare "bivirkninger", dog de har ofte begrenset levetid. Jernkjerne kan vel gi hørbare bivirkninger om de er for dårlig dimensjonerte. Og vanlig tynn kobbertråd er brukt av en grunn. Den er mer enn bra nok.

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (4 timer siden):

Man skal være litt varsom med å ta GR-Research alt for alvorlig. Han gjør tross alt butikk av å selge oppgraderinger til høyttalerne han klager på.

Jo samme som man ikke alltid kan stole på bilmekanikere eller verksted fordi de fikser også ting som egentlig varer lenger.....

Men det er nå engang jobben deres da....

Billigere blir det om du mekker selv...

At noen tjener penger på en jobb behøver ikke å bety de er tvilsomme, annet enn om de fikser for mye som ikke trengs.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
9 hours ago, Gouldfan said:

Jo samme som man ikke alltid kan stole på bilmekanikere eller verksted fordi de fikser også ting som egentlig varer lenger.....

Men det er nå engang jobben deres da....

Billigere blir det om du mekker selv...

At noen tjener penger på en jobb behøver ikke å bety de er tvilsomme, annet enn om de fikser for mye som ikke trengs.

 

GR research bedriver dog ekstra mye bullshit. Svinedyre "tube connectors" Bla. Dessuten tyder mye på at målingene han foretar er helt åpenbart bærtur. 

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (16 minutter siden):

GR research bedriver dog ekstra mye bullshit. Svinedyre "tube connectors" Bla. Dessuten tyder mye på at målingene han foretar er helt åpenbart bærtur. 

Jeg synes Audioholic Gene og Amir på asr driver mye bullshit...

Kommer an på hvem du spør...

At terminaler på de aller fleste høytalere er messing og crap er ikke noe sjokk for meg, jeg har byttet skinnene på mine høytalere med rimelige forsølvet rent kobber jumpers fra ölbach.

GR svinedyrt? Snakker vi hifi priser så synes jeg GR er rimlig akkurat som Supra og blue jeans...

Jeg har ikke sjekket alle prisene da jeg bor i EU og ikke har planer om å kjøpe noe derifra.

Men de prisene jeg har sett var veldig humane...

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Gouldfan said:

Jeg synes Audioholic Gene og Amir på asr driver mye bullshit...

Kom gjee eksempel 

3 minutes ago, Gouldfan said:

Kommer an på hvem du spør...

At terminaler på de aller fleste høytalere er messing og crap er ikke noe sjokk for meg, jeg har byttet skinnene på mine høytalere med rimelige forsølvet rent kobber jumpers fra ölbach.

 

Minimalt med tap i normale terminaler 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Gouldfan said:

Stort sett alt de har er drittslenging og mumbo jumbo.

Amir har målinger, men han forstår ikke hva han måler eller gjør.

Det er stort sett en påstand man ser fra folk som er uenige i resultatene/konklusjonen, men som aldri har noen teknisk forklaring på hva de mener er feil

Men Amirs subjektive tolking/bruk av målinger er heller ikke jeg helt enig i. Det legges aaalt for stor vekt på kjempehøy SINAD, og han lytter til høyttalere etter at han har sett målingene (noe som kan øke påvirking av forventingsbias).

Men har ikke sett noen saklig kritikk av selve gjennomføringen av målingene.

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (5 minutter siden):

Det er stort sett en påstand man ser fra folk som er uenige i resultatene/konklusjonen, men som aldri har noen teknisk forklaring på hva de mener er feil

Men Amirs subjektive tolking/bruk av målinger er heller ikke jeg helt enig i. Det legges aaalt for stor vekt på kjempehøy SINAD, og han lytter til høyttalere etter at han har sett målingene (noe som kan øke påvirking av forventingsbias).

Men har ikke sett noen saklig kritikk av selve gjennomføringen av målingene.

Audioholic har basale newbie info om akustik og høytalere og hjemmekino stuff.

Det er nyttig for nybegynnere, og er ok. Elles er mantraet -kabler er overtro, målinger sier alt etc..

Og selv bruker han -Gene Kimber Høytaler kabler..

Noe jeg ikke har råd til for å si det sånn.

 

Målingene til Amir er nok for det meste korrekt utført med flere unntak, der noe men på nær alt er korrigert etterpå.

Men problemet er at han ikke vet hvordan han anmelder det han måler.

En rosa panter gjør dette.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Gouldfan said:

Audioholic har basale newbie info om akustik og høytalere og hjemmekino stuff.

Audioholics har ofte "besøk" av meeget oppegående folk som Anthony Grimani og Matthew Poes som er blant de ypperste i verden når det kommer til akustikk og høyttalere.

8 minutes ago, Gouldfan said:

Det er nyttig for nybegynnere, og er ok. Elles er mantraet -kabler er overtro, målinger sier alt etc..

Fordi det er det!

8 minutes ago, Gouldfan said:

Og selv bruker han -Gene Kimber Høytaler kabler..

Noe jeg ikke har råd til for å si det sånn.

Men han påstår aldri at det er noe som gir bedre lyd.

8 minutes ago, Gouldfan said:

Målingene til Amir er nok for det meste korrekt utført med flere unntak, der noe men på nær alt er korrigert etterpå.

Men problemet er at han ikke vet hvordan han anmelder det han måler.

En rosa panter gjør dette.

At han er alt for streng/opphengt i feks SINAD er nå så. Men ellers har han teknisk kunnskap som overgår de fleste av sine kritikere. Som sagt, har enda til gode å se særlig mye saklig kritikk.

En som derimot ikke aner hva han driver med når det kommer til slikt er han der GR fyren. Der er det mye rart.

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (4 minutter siden):

Audioholics har ofte "besøk" av meeget oppegående folk som Anthony Grimani og Matthew Poes som er blant de ypperste i verden når det kommer til akustikk og høyttalere.

Fordi det er det!

Men han påstår aldri at det er noe som gir bedre lyd.

At han er alt for streng/opphengt i feks SINAD er nå så. Men ellers har han teknisk kunnskap som overgår de fleste av sine kritikere. Som sagt, har enda til gode å se særlig mye saklig kritikk.

En som derimot ikke aner hva han driver med når det kommer til slikt er han der GR fyren. Der er det mye rart.

Gr Dave bruker også hørselen som basis for det han vurderer..

Det har nok med erfaringer å gjøre.

"De andre" har nok ikke engang sammenlignet ulike el kabler.... for de de absolutt ikke tror det gjør forskjell.

Men da mener jeg at du ikke har hørt mye, eller prøvd.

Jeg synes det gjør forskjell, så jeg bruker bedre strømkabler og filter bla fra Supra.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (På 4.7.2024 den 5:06 PM):

...

Elektrolyttkondensator er lite sansynlig å gi hørbare "bivirkninger", dog de har ofte begrenset levetid. Jernkjerne kan vel gi hørbare bivirkninger om de er for dårlig dimensjonerte. Og vanlig tynn kobbertråd er brukt av en grunn. Den er mer enn bra nok.

Yeah right...

Elektrolytter har mer motstand som ikke er ønskelig (spes om det er 1ste ordens filter på diskanten). De har dårligere toleranse som i tillegg kan være temperaturavhengig, og hva skjer når det går mer strøm i en motstand = det blir varmere ja.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Rune_says said:

Yeah right...

Elektrolytter har mer motstand som ikke er ønskelig (spes om det er 1ste ordens filter på diskanten). De har dårligere toleranse som i tillegg kan være temperaturavhengig, og hva skjer når det går mer strøm i en motstand = det blir varmere ja.

 

Det er typisk noen hundre milliohms forskjell på ESR i en rimelig elektrolytt og en film-kondensator. Noe som kan gi svært marginale endringer i frekvensrespons, men jaggu ikke mye. Toleranse kan være helt ok på elektrolytter om man kjøper noen med ok toleranse. Temperaturavhengig kan de være, men ikke relevant innenfor de temperatursvingninger man opplever i en vanlig stue og ved normale effekter.

Her er forøvrig en som har gått grundig til verks for å dokumentere eventuelle forskjeller  på kondensatortyper for delefilterbruk . Konklusjon? Muligens teoretisk hørbare, men jaggu minimale forskjeller.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/capacitor-upgrade-in-crossover-is-it-audible.12287/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...