vidor Skrevet 22. juni Del Skrevet 22. juni 10 minutes ago, Woff said: For øvrig har mitt anlegg nå 8 nye HDMI-kabler fra Kina! Skal love dere at det ble SYNLIG forskjell jeg! Må være de flunke nye kabeltypene med integrert AI som ved hjelp av et nevralt nettverk bretter signalet optimalt til mre naturlige farger gjennom kvanteteknologi styrt fra hovedkvarteret sin AI-serverpark. Lyden blir også optimalt justert etter samme teknikken der HRTF tilpasses etter serverens modeller trent utelukkende på tidløse slagere og prisvinnere. Er det forresten AudioQuest eller MQA som har markedsført dem ? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 22. juni Del Skrevet 22. juni (endret) vidor skrev (30 minutter siden): Må være de flunke nye kabeltypene med integrert AI som ved hjelp av et nevralt nettverk bretter signalet optimalt til mre naturlige farger gjennom kvanteteknologi styrt fra hovedkvarteret sin AI-serverpark. Lyden blir også optimalt justert etter samme teknikken der HRTF tilpasses etter serverens modeller trent utelukkende på tidløse slagere og prisvinnere. Er det forresten AudioQuest eller MQA som har markedsført dem ? AI eller påstanden om det er ikke det samme som dyre kabler da. AI er jo nytt, og en er jo nysgjerrig. En robot som mikser surround on the go typ. Hovedsakelig er det fordi jeg har Yamaha fra før at jeg vurderer den. Samt det er Aventage, Slew rate amp, litt fancy bygg og AI.. Jeg har lyst på Denon også, fordi den er rimeligere og har alt jeg trenger. Endret 22. juni av Gouldfan Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 23. juni Del Skrevet 23. juni dTd skrev (På 21.6.2024 den 1:27 PM): Er det noen av dere som har nerdet lokale filformater for avspilling av film? Jeg har jo som noen kanskje husker her nylig oppgradert fra et sonos system til et dedikert 5.1.2 system med en denon x3800h. Sonos støttet kun dolby lyd, så dette var uansett ikke et issue tidligere. I utgangspunktet har jeg benyttet en apple TV med infuse/plex. Laster jeg ned noen ekempel filer (fra f eks https://www.demolandia.net/) med truehd atmos lydfiler, og spiller av via apple TV, så får jeg ikke atmos som "default". Jeg kan velge atmos på reciveren, men signalet fra apple TVn er fortsatt ikke atmos, så jeg tror dermed at den "emulerer" atmos. Reciveren sier at signalet er PCM, og at høydekanalene ikke er aktive. Fordi slik jeg har forstått det, så kan ikke Apple TVn sende hverken DTS eller TrueHd, kun dolby digital + signaler videre (?). Såvidt jeg har skjønt det så støtter Shield Pro alt av DTS, DTS:X, TrueHD osv. Mens apple tv kun dolby digital. Med deg sagt, så er jo mange av filene som inneholder TrueHD lydspor, også et dolby digital plus lydspor som også inneholder atmos, så i utgangspunktet kan jeg i infuse/plex velge det andre lydsporet. Men slik jeg forstår det da, så mister jeg ganske mye lydkvalitet. Og velger jeg truehd sporet, så vil ikke atmos lyden være korrekt? Jeg kjøpte dermed en Nvidia Shield Pro, og med denne så fungerer alt flott med plex (så lenge man husker å sette på HDMI passtrough i instillinger i plex appen på Shield boksen). TrueHD vises som in signal med atmos. Men det jeg syns er litt kjipt er tre ting: Shield Pro ble lansert i 2019, føler at det er ganske teit å kjøpe en 5 år gammel device... Har allerede hatt flere utfordringer med Shield Pro: Har mått restarte den flere ganger pga lagg TVn skrur seg ikke alltid på når jeg skrur på Shield pro - Med apple TVn skjedde det alltid. I går når jeg skulle se på streaming via apple tv+ (altså streaming tjenesten til apple), så var kvaliteten elendig. Byttet til apple tv+ appen på TVn (LG c2), og kvaliteten var utmerket, så det var ikke feil med nettet eller lignende (har 500/500 fiber, med kabel rett inn shield pro, mens TVn er på wifi...) Jeg liker Apple TVn mye bedre (sett bort i fra fjernkontrollen, der syns jeg faktisk shield sin er awesome som lyser opp når du løfter den, dog apple tv sin har jo veldig få knapper, så man lærer de ekstremt fort). Føler apple TVn er mye raskere, intuitiv, "fungerer alltid" etc. Tror ikke jeg har mått restarte den en eneste gang f eks. Så, mine tre primære spørsmål: Taper man faktisk lydkvalitet om man velger DD+ lydsporet istedenfor TrueHD sporet? Det er kanskje ikke sikkert at JEG hører forskjell, og har tenkt til å teste det litt, men i underbevisstheten vil det alltid da ligge at jeg har kostet på meg et nytt anlegg, og ikke utnytter det fulle potensialet. Dersom jeg velger TrueHD sporet, og setter på Atmos på reciveren, vil det være det samme som om jeg kjører signalet direkte fra Shield Pro til Reciveren? Finnes det en annen løsning på problemet? En annen nyere device f eks? Har f eks ingen problemer med å ha en apple tv til alt av streaming tjenester, også en annen device til lokalt innhold, men da bør den andre devicen være relativt rimelig, da jeg føler det er litt vel unødvendig å ha både apple tv og shield pro. Jeg har fortsatt mulighet til å returnere shield pro, men er åpen for å beholde den og selge apple TVn, selv om jeg egentlig vil beholde den 😛 Jeg er godt fornøyd med DD+ til streaming. Selvsagt ekte HD lyd er litt bedre, men DD+ er et greit kompromiss. Hva synes du om forsterkeren? Er jo nettop den jeg vurderer å kjøpe. Lenke til kommentar
dTd Skrevet 23. juni Del Skrevet 23. juni 7 hours ago, Gouldfan said: Jeg er godt fornøyd med DD+ til streaming. Selvsagt ekte HD lyd er litt bedre, men DD+ er et greit kompromiss. Hva synes du om forsterkeren? Er jo nettop den jeg vurderer å kjøpe. Nå har jeg ingen sammenligningsgrunnlag, da jeg kommer fra sonos verden, eneste annet "hifi" utstyret jeg har er en Topping DX3 Pro+ og dt1990 pro. Reciveren ble kjøpt primært på bakgrunn av det som ble anbefalt her, samt reviews på youtube. Så jeg sammenlignet aldri noen andre IRL f eks. Men jeg syns den fungerer fint til mitt bruk, som da er streaming via nvidia shield pro og plex, primært kun film, hender jeg lytter litt på musikk der nede også, men er film 98% av tiden. Terskelen er litt høyere for kona selvfølgelig, men hun er nesten aldri i kjellerstua for å se på film uten meg. Veldig irriterende at når jeg skrur på Nvidia shield pro, så skrur ikke TVn seg på, men jeg tror at problemet heller ligger i Nvidia boksen, enn reciveren, da det fungerte med apple tvn. Jeg har jo som nevnt gått for 5.1.2, og er veldig fornøyd med lyden. Mye klarere enn med sonos arc, sub og 2 surrounds. Spesielt det at lydbildet blir mye mer detaljert og bredt. Et nydelig eksempel fra nylig, var første episode i sesong to i house of dragons, når de er ute i "fellesområdet" i slottet og snakker, så er det ekstremt bredt lydbilde, og mange detaljer i bakgrunnen, føler virkelig at man er i et stort slott med mange mennesker! Kjørte samme klipp på sonosen jeg har flyttet opp (uten sub og surround), og lydbildet var defintivt mye mindre detaljert og mindre. Men dette har nok mer med høytallerne vs lydplanke å gjøre enn reciveren 😛 Byggekvaliteten virker bra for meg, men har som sagt ikke mye å sammenligne med. Syns dog det er rart at i 2024 så er GUI relativt kjipt/upolert og at fjernkontrollen er IR, slik at man må sikte på den... Men etter at man har satt opp ting, så bruker man hverken fjernkontrollen eller GUI noe særlig, så er vel ikke så mye å "klage på" uansett. Utseenet er vel også "gammeldags". Er sikker på at fronten er noe man kunne funnet på tidlig 2000 tallet også 😛 Men det er ikke så veldig viktig for meg, da denne står i kjellerstua som primært blir brukt av meg. Skulle den ha stått åpent i stua derimot, spørs det om jeg ikke ville sett etter noe penere (Les: kona hadde rynka på nesa 😂) Det jeg syns er noe kjipt så langt, er at jeg benytter meg av Home Assistant, til mitt delvis smarte hjem, hvor jeg tidligere kunne programmere en trådløs zigbee knapp til å parre opp sonos hjemmekinoen med en annen sonos høytaller i kjelleren, og starte en spilleliste. Slik at når man kom ned for å trene, var det bare å trykke på en knapp så var man i gang. Tilsynelatende er det i hvert fall ikke enkelt å gruppere reciveren og andre sonos høytallere for å spille av en spilleliste. Men jeg får i hvert fall startet musikk på enten eller, så jeg har ikke gitt helt opp. Men dette er nok antagelig ikke veldig relevant for så mange Og jeg tror også at denon er en av de bedre støttede enhetene i Home Assistant. Det fungerer dog å starte musikk på begge enhetene via airplay fra telefonen, så det er ikke helt krise. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 23. juni Del Skrevet 23. juni dTd skrev (2 minutter siden): Nå har jeg ingen sammenligningsgrunnlag, da jeg kommer fra sonos verden, eneste annet "hifi" utstyret jeg har er en Topping DX3 Pro+ og dt1990 pro. Reciveren ble kjøpt primært på bakgrunn av det som ble anbefalt her, samt reviews på youtube. Så jeg sammenlignet aldri noen andre IRL f eks. Men jeg syns den fungerer fint til mitt bruk, som da er streaming via nvidia shield pro og plex, primært kun film, hender jeg lytter litt på musikk der nede også, men er film 98% av tiden. Terskelen er litt høyere for kona selvfølgelig, men hun er nesten aldri i kjellerstua for å se på film uten meg. Veldig irriterende at når jeg skrur på Nvidia shield pro, så skrur ikke TVn seg på, men jeg tror at problemet heller ligger i Nvidia boksen, enn reciveren, da det fungerte med apple tvn. Jeg har jo som nevnt gått for 5.1.2, og er veldig fornøyd med lyden. Mye klarere enn med sonos arc, sub og 2 surrounds. Spesielt det at lydbildet blir mye mer detaljert og bredt. Et nydelig eksempel fra nylig, var første episode i sesong to i house of dragons, når de er ute i "fellesområdet" i slottet og snakker, så er det ekstremt bredt lydbilde, og mange detaljer i bakgrunnen, føler virkelig at man er i et stort slott med mange mennesker! Kjørte samme klipp på sonosen jeg har flyttet opp (uten sub og surround), og lydbildet var defintivt mye mindre detaljert og mindre. Men dette har nok mer med høytallerne vs lydplanke å gjøre enn reciveren 😛 Byggekvaliteten virker bra for meg, men har som sagt ikke mye å sammenligne med. Syns dog det er rart at i 2024 så er GUI relativt kjipt/upolert og at fjernkontrollen er IR, slik at man må sikte på den... Men etter at man har satt opp ting, så bruker man hverken fjernkontrollen eller GUI noe særlig, så er vel ikke så mye å "klage på" uansett. Utseenet er vel også "gammeldags". Er sikker på at fronten er noe man kunne funnet på tidlig 2000 tallet også 😛 Men det er ikke så veldig viktig for meg, da denne står i kjellerstua som primært blir brukt av meg. Skulle den ha stått åpent i stua derimot, spørs det om jeg ikke ville sett etter noe penere (Les: kona hadde rynka på nesa 😂) Det jeg syns er noe kjipt så langt, er at jeg benytter meg av Home Assistant, til mitt delvis smarte hjem, hvor jeg tidligere kunne programmere en trådløs zigbee knapp til å parre opp sonos hjemmekinoen med en annen sonos høytaller i kjelleren, og starte en spilleliste. Slik at når man kom ned for å trene, var det bare å trykke på en knapp så var man i gang. Tilsynelatende er det i hvert fall ikke enkelt å gruppere reciveren og andre sonos høytallere for å spille av en spilleliste. Men jeg får i hvert fall startet musikk på enten eller, så jeg har ikke gitt helt opp. Men dette er nok antagelig ikke veldig relevant for så mange Og jeg tror også at denon er en av de bedre støttede enhetene i Home Assistant. Det fungerer dog å starte musikk på begge enhetene via airplay fra telefonen, så det er ikke helt krise. Jeg bruker Logitech Harmony One til sånt. Men den er eldgammel, vurderer kjøpe ny. Uansett har den veldig godt signal. 1 Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 23. juni Del Skrevet 23. juni dTd skrev (1 time siden): Jeg har jo som nevnt gått for 5.1.2, Hva slags høyttalere gikk du for igjen? Lenke til kommentar
dTd Skrevet 23. juni Del Skrevet 23. juni 28 minutes ago, Sydvest said: Hva slags høyttalere gikk du for igjen? XTZ spirit 6 for senter, xtz sub 10.17 Edge, og xtz spirit 2 for resten ikke de dyreste, men internett sier at det er mye for penga, og en klar oppgradering for min del. Kunne helt sikkert klart meg med en rimeligere reciver, men leker med tanken om en sub til, og 2 atmos høytalere til. Og om jeg da faktisk begynner å lytte mer til musikk, så kan jeg kjøpe noen større front høytalere og bruke de gamle i taket Lenke til kommentar
Woff Skrevet 24. juni Del Skrevet 24. juni dTd skrev (13 timer siden): men leker med tanken om en sub til, og 2 atmos høytalere til. Ingen av delene du bør vente med dette! Få de på plass så fort som mulig, og hvis du skifter frontene så er det jo bare et stort pluss! Skal se du får til et BRA anlegg snart! (Jeg LIKER at du holder deg til samme høyttaler-merke da!) 😊🔊 Lenke til kommentar
dTd Skrevet 24. juni Del Skrevet 24. juni 1 hour ago, Woff said: Ingen av delene du bør vente med dette! Få de på plass så fort som mulig, og hvis du skifter frontene så er det jo bare et stort pluss! Skal se du får til et BRA anlegg snart! (Jeg LIKER at du holder deg til samme høyttaler-merke da!) 😊🔊 Hehe, ja hadde penger ikke vært noe problem, så skulle jeg gønna på fra start av. Men for å få inn en sub til, så må jeg helst kvitte meg med nåværende sofa + stoler, og bytte til en større sofa istedenfor. Og sofaen jeg har mest lyst på koster det dobbelte av hva anlegget har kostet til nå 😂 Så det blir nok ingen oppgradering før tidligst høsten, men vi får se. Artig å bruke penger på litt annet også 😁 Lenke til kommentar
Woff Skrevet 24. juni Del Skrevet 24. juni dTd skrev (3 minutter siden): Artig å bruke penger på litt annet også Litt annet??? Da håper jeg du mener LYD og ikke sofa? 🙂 Joda, man skal sitte godt selvsagt, men ingen sitter der hvis lyden er for dårlig vet du! 🙂 Du skal oppgradere til 5.2.4 da eller? Høres greit ut det! 🙂 Og å styre det hele så er Logitech fjernkontrollene gull her da.. Da kan du absolutt styre alt med kun en knapp hvis du vil! Synd at Logitech gav seg med å produsere fjernkontroller! (Jeg bruker Logitech Harmony Companion og Logitech Harmony Elite for å styre mitt anlegg) Lenke til kommentar
dTd Skrevet 24. juni Del Skrevet 24. juni 2 minutes ago, Woff said: Litt annet??? Da håper jeg du mener LYD og ikke sofa? 🙂 Joda, man skal sitte godt selvsagt, men ingen sitter der hvis lyden er for dårlig vet du! 🙂 Du skal oppgradere til 5.2.4 da eller? Høres greit ut det! 🙂 Og å styre det hele så er Logitech fjernkontrollene gull her da.. Da kan du absolutt styre alt med kun en knapp hvis du vil! Synd at Logitech gav seg med å produsere fjernkontroller! (Jeg bruker Logitech Harmony Companion og Logitech Harmony Elite for å styre mitt anlegg) Med litt annet, mener jeg noe helt annet enn både lyd og sofa 😂 Men vi får se, jeg tipper nok at det blir 5.2.4 om det blir en oppgradering ja, med mitt rom, så blir det vanskelig å få til 7.x.x da det er en åpning ut i resten av rommet der den ene sidehøytalleren ville stått. Ser flere foreslår logitech fjernkontrollen, men jeg tror nok jeg skal klare meg med shield sin også, da pr i dag eneste som ikke fungerer er at TVn skrur seg på, men jeg tror at jeg kan programmere det via home assistant (dersom shield skrur seg på, skru på TV ) Lenke til kommentar
Woff Skrevet 24. juni Del Skrevet 24. juni dTd skrev (Akkurat nå): men jeg tror at jeg kan programmere det via home assistant Det går nok bra det tror jeg. Ellers er det vel mulig å kjøpe en Logitech brukt tipper jeg.. Solgt mange av de.. Du får sette opp en vegg til da sånn at du får flere kanaler etterhvert? 🙂 (Jeg har 9.2.4 her..) 🔊 Lenke til kommentar
dTd Skrevet 24. juni Del Skrevet 24. juni 1 hour ago, Woff said: Det går nok bra det tror jeg. Ellers er det vel mulig å kjøpe en Logitech brukt tipper jeg.. Solgt mange av de.. Du får sette opp en vegg til da sånn at du får flere kanaler etterhvert? 🙂 (Jeg har 9.2.4 her..) 🔊 Er ikke umulig det blir en liten lettvegg etterhvert, men det er jo også derfor det blir eksponensielt dyrere å gå fra 5.1.2 til 7.x.x 😛 Men fra 5.1.2 til 5.1.4 bør være innenfor rimelighetens grenser. Vi får se mot høsten! Men finnes det mye 9.2.4 innhold? Eller er det slik at så lenge du har Atmos innhold, så brukes den høytaleren som er nærmest lydkilden og ting høres bra ut anyways? Lenke til kommentar
Woff Skrevet 24. juni Del Skrevet 24. juni dTd skrev (53 minutter siden): Men finnes det mye 9.2.4 innhold? Eller er det slik at så lenge du har Atmos innhold, så brukes den høytaleren som er nærmest lydkilden og ting høres bra ut anyways? Nei, du finner neppe mye som er originalt med 9.2.4 nei. Men takket være våre fantastiske Denon forsterkere (jeg har AVC-X8500HA) så har du alltid muligheten til å spille kanalene PLUSS Dolby surround. Da får du lyd over alt vet du! 🙂 Hvorvidt Atmos klarer å dekode lyd til 9.2.4 vet jeg ikke, har ikke sett noen Atmos-innspillinger som benytter alle kanalene her iallefall.. 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 24. juni Del Skrevet 24. juni (endret) Woff skrev (På 24.6.2024 den 1:14 PM): Litt annet??? Da håper jeg du mener LYD og ikke sofa? 🙂 Joda, man skal sitte godt selvsagt, men ingen sitter der hvis lyden er for dårlig vet du! 🙂 Du skal oppgradere til 5.2.4 da eller? Høres greit ut det! 🙂 Og å styre det hele så er Logitech fjernkontrollene gull her da.. Da kan du absolutt styre alt med kun en knapp hvis du vil! Synd at Logitech gav seg med å produsere fjernkontroller! (Jeg bruker Logitech Harmony Companion og Logitech Harmony Elite for å styre mitt anlegg) Logitech kontrollene selges vel forstattpå nett og butikker med gyldig firmware, men de lager ikke nye/produkter.. Edit tiden går og Logitech Harmony er bare å få tak i begrenset på nett eller bruktmarkedet. Endret 25. juni av Gouldfan Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 26. juni Del Skrevet 26. juni Hva for utvalg finns det når man vil ha en DAC med XLR utganger till studiohøyttalere og RCA/USB eller lignende utgang til hodetelefonforsterker + mulighet til å velge til å velge hvilken av de som skal få signal. Vil helst ikke legge over 10k på det, men verdt å titte om man får veldig mye mer for pengene over den prisen. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 26. juni Del Skrevet 26. juni (endret) Gulrotsaft skrev (1 time siden): Hva for utvalg finns det når man vil ha en DAC med XLR utganger till studiohøyttalere og RCA/USB eller lignende utgang til hodetelefonforsterker + mulighet til å velge til å velge hvilken av de som skal få signal. Hvorfor vil du ha USB (digital) til hodetelefonforsterker? Er ikke poenget å bruke den nye DAC'en? Her er seks lydkort med XLR-output iallefall https://www.hollyland.com/blog/tips/audio-interface-with-xlr-output . Selv bruker jeg jack til monitorhøyttalere, og XLR kun til input. Du tenker kanskje mere på en "audiofil" DAC (eller streamer?) enn et lydkort som også kan brukes til innspilling. Endret 26. juni av frohmage Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 26. juni Del Skrevet 26. juni (endret) 1 hour ago, frohmage said: Hvorfor vil du ha USB (digital) til hodetelefonforsterker? Er ikke poenget å bruke den nye DAC'en? Her er seks lydkort med XLR-output iallefall https://www.hollyland.com/blog/tips/audio-interface-with-xlr-output . Selv bruker jeg jack til monitorhøyttalere, og XLR kun til input. Du tenker kanskje mere på en "audiofil" DAC (eller streamer?) enn et lydkort som også kan brukes til innspilling. Tenker mer på en aaudiofil DAC i denne gata: (Vet det er en amp også) https://www.dustinhome.no/product/5011154601/adi-2-dac-og-hodetelefonforsterker Edit: skriveleif Endret 26. juni av Gulrotsaft Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 26. juni Del Skrevet 26. juni (endret) Gulrotsaft skrev (1 time siden): Tenker mer på en aaudiofil DAC i denne gata: (Vet det er en amp også) https://www.dustinhome.no/product/5011154601/adi-2-dac-og-hodetelefonforsterker Edit: skriveleif Jeg ville ikke handlet på Dustin, har jobbet i søsterselskapet. Det spørs om du kan komme rimeligere ut av det også. Jeg regner med du trenger en med fjernkontroll.. Se om du finner et salg eller demo vare. https://www.prisjakt.no/c/dacer-hodetelefon-forsterkere Endret 26. juni av Gouldfan Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 26. juni Del Skrevet 26. juni Gulrotsaft skrev (4 timer siden): Hva for utvalg finns det når man vil ha en DAC med XLR utganger till studiohøyttalere og RCA/USB eller lignende utgang til hodetelefonforsterker + mulighet til å velge til å velge hvilken av de som skal få signal. Sånn på stående fot vet jeg at Cambridge Dacmagic 200 og flere av Topping ihvertfall har utgangene du trenger. Hvordan man switcher mellom de har jeg ikke peiling på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå