Gouldfan Skrevet 21. juni Del Skrevet 21. juni Kan noen gi litt råd for hva jeg skal oppgradere først? Ny sterk AVR Yamaha med 4k 8k støtte i hdmi? gamle Yamaha rxv1900 funker fortsatt men er litt slitt på volumhjul etc samt en hdmi har sluttet å funke. Eller effekten? Xtz A2-300 mot Storebror Xtz A2-400. Jeg har nok watt med den gamle i mint, men er jo mulig ennå mer watt blir bedre. Jeg har mest lyst på ny effekt, men fornuften sier ny hjemmekino avr siden jeg har flere 4k dingser spillere og streamer chromecast som burde kobles til uten å dobbeltkoble alt slik jeg gjør nå. Kan jeg få noe for Yamaha rxv1900? Spiller bra selvom den er gammel? Er 4-600 en god pris eller mer? Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 21. juni Del Skrevet 21. juni 7 hours ago, Gouldfan said: Kan noen gi litt råd for hva jeg skal oppgradere først? Ny sterk AVR Yamaha med 4k 8k støtte i hdmi? gamle Yamaha rxv1900 funker fortsatt men er litt slitt på volumhjul etc samt en hdmi har sluttet å funke. Eller effekten? Xtz A2-300 mot Storebror Xtz A2-400. Jeg har nok watt med den gamle i mint, men er jo mulig ennå mer watt blir bedre. Jeg har mest lyst på ny effekt, men fornuften sier ny hjemmekino avr siden jeg har flere 4k dingser spillere og streamer chromecast som burde kobles til uten å dobbeltkoble alt slik jeg gjør nå. Kan jeg få noe for Yamaha rxv1900? Spiller bra selvom den er gammel? Er 4-600 en god pris eller mer? Personlig hadde jeg nok lett gått for ny AVR. Det er tross alt en klar oppgradering, mens ny effektforsterker ikke nødvendigvis en gang gir hørbar forskjell om den ikke presses til klipping (selvsagt kan sjelero ved å vite at den er kraftig nok til å "aldri" kommer dit ha en verdi) 1 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 21. juni Del Skrevet 21. juni 8 hours ago, Gouldfan said: Kan noen gi litt råd for hva jeg skal oppgradere først? Ny sterk AVR Yamaha med 4k 8k støtte i hdmi? gamle Yamaha rxv1900 funker fortsatt men er litt slitt på volumhjul etc samt en hdmi har sluttet å funke. Eller effekten? Xtz A2-300 mot Storebror Xtz A2-400. Jeg har nok watt med den gamle i mint, men er jo mulig ennå mer watt blir bedre. Jeg har mest lyst på ny effekt, men fornuften sier ny hjemmekino avr siden jeg har flere 4k dingser spillere og streamer chromecast som burde kobles til uten å dobbeltkoble alt slik jeg gjør nå. Kan jeg få noe for Yamaha rxv1900? Spiller bra selvom den er gammel? Er 4-600 en god pris eller mer? Avr først. Lenke til kommentar
dTd Skrevet 21. juni Del Skrevet 21. juni (endret) Er det noen av dere som har nerdet lokale filformater for avspilling av film? Jeg har jo som noen kanskje husker her nylig oppgradert fra et sonos system til et dedikert 5.1.2 system med en denon x3800h. Sonos støttet kun dolby lyd, så dette var uansett ikke et issue tidligere. I utgangspunktet har jeg benyttet en apple TV med infuse/plex. Laster jeg ned noen ekempel filer (fra f eks https://www.demolandia.net/) med truehd atmos lydfiler, og spiller av via apple TV, så får jeg ikke atmos som "default". Jeg kan velge atmos på reciveren, men signalet fra apple TVn er fortsatt ikke atmos, så jeg tror dermed at den "emulerer" atmos. Reciveren sier at signalet er PCM, og at høydekanalene ikke er aktive. Fordi slik jeg har forstått det, så kan ikke Apple TVn sende hverken DTS eller TrueHd, kun dolby digital + signaler videre (?). Såvidt jeg har skjønt det så støtter Shield Pro alt av DTS, DTS:X, TrueHD osv. Mens apple tv kun dolby digital. Med deg sagt, så er jo mange av filene som inneholder TrueHD lydspor, også et dolby digital plus lydspor som også inneholder atmos, så i utgangspunktet kan jeg i infuse/plex velge det andre lydsporet. Men slik jeg forstår det da, så mister jeg ganske mye lydkvalitet. Og velger jeg truehd sporet, så vil ikke atmos lyden være korrekt? Jeg kjøpte dermed en Nvidia Shield Pro, og med denne så fungerer alt flott med plex (så lenge man husker å sette på HDMI passtrough i instillinger i plex appen på Shield boksen). TrueHD vises som in signal med atmos. Men det jeg syns er litt kjipt er tre ting: Shield Pro ble lansert i 2019, føler at det er ganske teit å kjøpe en 5 år gammel device... Har allerede hatt flere utfordringer med Shield Pro: Har mått restarte den flere ganger pga lagg TVn skrur seg ikke alltid på når jeg skrur på Shield pro - Med apple TVn skjedde det alltid. I går når jeg skulle se på streaming via apple tv+ (altså streaming tjenesten til apple), så var kvaliteten elendig. Byttet til apple tv+ appen på TVn (LG c2), og kvaliteten var utmerket, så det var ikke feil med nettet eller lignende (har 500/500 fiber, med kabel rett inn shield pro, mens TVn er på wifi...) Jeg liker Apple TVn mye bedre (sett bort i fra fjernkontrollen, der syns jeg faktisk shield sin er awesome som lyser opp når du løfter den, dog apple tv sin har jo veldig få knapper, så man lærer de ekstremt fort). Føler apple TVn er mye raskere, intuitiv, "fungerer alltid" etc. Tror ikke jeg har mått restarte den en eneste gang f eks. Så, mine tre primære spørsmål: Taper man faktisk lydkvalitet om man velger DD+ lydsporet istedenfor TrueHD sporet? Det er kanskje ikke sikkert at JEG hører forskjell, og har tenkt til å teste det litt, men i underbevisstheten vil det alltid da ligge at jeg har kostet på meg et nytt anlegg, og ikke utnytter det fulle potensialet. Dersom jeg velger TrueHD sporet, og setter på Atmos på reciveren, vil det være det samme som om jeg kjører signalet direkte fra Shield Pro til Reciveren? Finnes det en annen løsning på problemet? En annen nyere device f eks? Har f eks ingen problemer med å ha en apple tv til alt av streaming tjenester, også en annen device til lokalt innhold, men da bør den andre devicen være relativt rimelig, da jeg føler det er litt vel unødvendig å ha både apple tv og shield pro. Jeg har fortsatt mulighet til å returnere shield pro, men er åpen for å beholde den og selge apple TVn, selv om jeg egentlig vil beholde den 😛 Endret 21. juni av dTd Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 21. juni Del Skrevet 21. juni 2 hours ago, dTd said: Er det noen av dere som har nerdet lokale filformater for avspilling av film? Jeg har jo som noen kanskje husker her nylig oppgradert fra et sonos system til et dedikert 5.1.2 system med en denon x3800h. Sonos støttet kun dolby lyd, så dette var uansett ikke et issue tidligere. I utgangspunktet har jeg benyttet en apple TV med infuse/plex. Laster jeg ned noen ekempel filer (fra f eks https://www.demolandia.net/) med truehd atmos lydfiler, og spiller av via apple TV, så får jeg ikke atmos som "default". Jeg kan velge atmos på reciveren, men signalet fra apple TVn er fortsatt ikke atmos, så jeg tror dermed at den "emulerer" atmos. Reciveren sier at signalet er PCM, og at høydekanalene ikke er aktive. Fordi slik jeg har forstått det, så kan ikke Apple TVn sende hverken DTS eller TrueHd, kun dolby digital + signaler videre (?). Såvidt jeg har skjønt det så støtter Shield Pro alt av DTS, DTS:X, TrueHD osv. Mens apple tv kun dolby digital. Med deg sagt, så er jo mange av filene som inneholder TrueHD lydspor, også et dolby digital plus lydspor som også inneholder atmos, så i utgangspunktet kan jeg i infuse/plex velge det andre lydsporet. Men slik jeg forstår det da, så mister jeg ganske mye lydkvalitet. Og velger jeg truehd sporet, så vil ikke atmos lyden være korrekt? Jeg kjøpte dermed en Nvidia Shield Pro, og med denne så fungerer alt flott med plex (så lenge man husker å sette på HDMI passtrough i instillinger i plex appen på Shield boksen). TrueHD vises som in signal med atmos. Men det jeg syns er litt kjipt er tre ting: Shield Pro ble lansert i 2019, føler at det er ganske teit å kjøpe en 5 år gammel device... Har allerede hatt flere utfordringer med Shield Pro: Har mått restarte den flere ganger pga lagg TVn skrur seg ikke alltid på når jeg skrur på Shield pro - Med apple TVn skjedde det alltid. I går når jeg skulle se på streaming via apple tv+ (altså streaming tjenesten til apple), så var kvaliteten elendig. Byttet til apple tv+ appen på TVn (LG c2), og kvaliteten var utmerket, så det var ikke feil med nettet eller lignende (har 500/500 fiber, med kabel rett inn shield pro, mens TVn er på wifi...) Jeg liker Apple TVn mye bedre (sett bort i fra fjernkontrollen, der syns jeg faktisk shield sin er awesome som lyser opp når du løfter den, dog apple tv sin har jo veldig få knapper, så man lærer de ekstremt fort). Føler apple TVn er mye raskere, intuitiv, "fungerer alltid" etc. Tror ikke jeg har mått restarte den en eneste gang f eks. Så, mine tre primære spørsmål: Taper man faktisk lydkvalitet om man velger DD+ lydsporet istedenfor TrueHD sporet? Det er kanskje ikke sikkert at JEG hører forskjell, og har tenkt til å teste det litt, men i underbevisstheten vil det alltid da ligge at jeg har kostet på meg et nytt anlegg, og ikke utnytter det fulle potensialet. Dersom jeg velger TrueHD sporet, og setter på Atmos på reciveren, vil det være det samme som om jeg kjører signalet direkte fra Shield Pro til Reciveren? Finnes det en annen løsning på problemet? En annen nyere device f eks? Har f eks ingen problemer med å ha en apple tv til alt av streaming tjenester, også en annen device til lokalt innhold, men da bør den andre devicen være relativt rimelig, da jeg føler det er litt vel unødvendig å ha både apple tv og shield pro. Jeg har fortsatt mulighet til å returnere shield pro, men er åpen for å beholde den og selge apple TVn, selv om jeg egentlig vil beholde den 😛 Jeg antar at du har gått inn i innstillinger for apple-tv og tv og sørget for at atmos er aktivert i video og audio innstillinger? Lenke til kommentar
dTd Skrevet 21. juni Del Skrevet 21. juni 10 minutes ago, AveMORphine said: Jeg antar at du har gått inn i innstillinger for apple-tv og tv og sørget for at atmos er aktivert i video og audio innstillinger? Jepp, får som sagt atmos så lenge det er dolby digital + atmos, uavhengig om det er via ekstern streaming (Netflix etc) eller lokalt via Plex Lenke til kommentar
dTd Skrevet 21. juni Del Skrevet 21. juni Tror jeg egentlig har klart å Google meg frem til deler av svaret selv. Apple tv kan ikke sende truehd med atmos, men ved hjelp av appen Infuse (koster dog 11kr i mnd), så kan man få truehd via pcm, uten tap av lydkvalitet, men man får da kun 7.1 signal, uten atmos. Eneste som fungerer på Apple tv med atmos er dolby digital+, men da blir det lossy og man kan miste mye detaljer og dybde. Så jeg tipper nok at jeg beholder nvidia shield pro… 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 21. juni Del Skrevet 21. juni 51 minutes ago, dTd said: Tror jeg egentlig har klart å Google meg frem til deler av svaret selv. Apple tv kan ikke sende truehd med atmos, men ved hjelp av appen Infuse (koster dog 11kr i mnd), så kan man få truehd via pcm, uten tap av lydkvalitet, men man får da kun 7.1 signal, uten atmos. Eneste som fungerer på Apple tv med atmos er dolby digital+, men da blir det lossy og man kan miste mye detaljer og dybde. Så jeg tipper nok at jeg beholder nvidia shield pro… Når det kommer til DD+ og TrueHD så skal ikke codec/bitrate medføre all verdens forskjell i praksis. DD+ benytter svært effektiv komprimering. Men, det er alltid et men Det er ikke helt utenkelig at TrueHD-sporet blir gidd litt ekstra dynamikk og bass da man vet at det stort sett er entusiaster som benytter dette. Har prøvd å Google litt hvorvidt dette er tilfellet, men igrunn ikke funnet noe info. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 21. juni Del Skrevet 21. juni Har en langsiktig plan om å kjøpe LS60 når de blir "billige nok" på bruktmarkedet, men stusser på at det er veldig mange som selger dem i et oppsett med subwoofer - har de dårligere lavere frekvensrespons enn "vanlige" stereohøyttalere, eller har det bare blitt vanlig med sub i et stereoanlegg? Har PMC Prodigy 5 i dag, så er kanskje "bortskjemt" med dyp nok bass? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 22. juni Del Skrevet 22. juni AveMORphine skrev (22 timer siden): Avr først. Vet ikke om jeg skal velge Yamaha igjen eller Denon da? Blir uansett mellomklasse og tror Yamaha RX A4A eller Denon AVC-X3800H Denon er rimeligere og har fler høytaler kanaler Atmos og 7.1 men mistenker at Yamaha er bedre bygd og bedre lyd samt passer meg best. Hva tror dere? Jeg er enig ny AVR først siden gamle er utdatert og mye dobbel hdmi og optisk(tv) Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 22. juni Del Skrevet 22. juni Gouldfan skrev (3 timer siden): Hva tror dere? Med mindre Yamaha har noen must haves for deg ville jeg valgt Denon på grunn av Dirac 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 22. juni Del Skrevet 22. juni Sydvest skrev (1 time siden): Med mindre Yamaha har noen must haves for deg ville jeg valgt Denon på grunn av Dirac AI da som surround samt mere watt men mindre kanaler. Dirac mulighet er jo pluss da samt prisen. Noen som har Denon? Film er jeg trygg på o hjemmekino men musikk er også viktig. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 22. juni Del Skrevet 22. juni Jeg bruker en Marantz SR5012 som preamp. Svinger godt. Hva er det slags AI-funksjon du skriver om? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 22. juni Del Skrevet 22. juni Sydvest skrev (27 minutter siden): Jeg bruker en Marantz SR5012 som preamp. Svinger godt. Hva er det slags AI-funksjon du skriver om? De nye Yamaha fra den modell serien jeg vurderer og opp har AI surround dvs kunstig intelligens. Jeg vet ikke om det har noe for seg eller om det er en gimmick. https://se.yamaha.com/sv/products/audio_visual/av_receivers_amps/rx-a4a/features.html Men Yamaha virker bedre bygget og ser bra ut, Denon er sikkert ikke dårlig som pre den heller.. Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 22. juni Del Skrevet 22. juni 31 minutes ago, Gouldfan said: De nye Yamaha fra den modell serien jeg vurderer og opp har AI surround dvs kunstig intelligens. Jeg vet ikke om det har noe for seg eller om det er en gimmick. https://se.yamaha.com/sv/products/audio_visual/av_receivers_amps/rx-a4a/features.html Men Yamaha virker bedre bygget og ser bra ut, Denon er sikkert ikke dårlig som pre den heller.. Dette lukter gimmick-AI på lang veg. AI skal klistres på alt for tiden. Men det er nok god til tross for dette Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 22. juni Del Skrevet 22. juni "SURROUND:AI™ Analyserer innholdet i scenen og optimaliserer surroundeffekten til spesifikke lydelementer, som bakgrunnsmusikk, dialog og lydeffekter. Det er som å ha en profesjonell lydtekniker som finjusterer lyden i henhold til scenen. 64-biters behandling med Qualcomm® QCS407." Vet ikke jeg 😅 Sikkert en god AVR men kjøper ikke Yamaha på grunnlag av Surround AI Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. juni Del Skrevet 22. juni Lyd er jo ren fysikk, så det å kaste på AI for å hive seg på trenden er jo som å si at en kalkulator som kan regne sammen 2 + 2 er basert på AI. En misbruker jo terminologien basert på markedsføringsverdi. Hvis dette er basert på AI så bør de forklare fordelene det gir i produktet, ellers mister de i alle fall all troverdighet for min del. 1 Lenke til kommentar
Woff Skrevet 22. juni Del Skrevet 22. juni (endret) Godt at jeg handlet min Denon AVC-X8500HA før dette med Ai tok av da.. 🙂 For ikke å nevne mine SVS'er? Skal se også de kommer med Ai for å få deg til å tro at bass uten Ai ikke er verdt noe? Nei, det er vel NOEN steder vi klarer oss uten håper jeg! (For øvrig har mitt anlegg nå 8 nye HDMI-kabler fra Kina! Skal love dere at det ble SYNLIG forskjell jeg! Nå er det nesten vakkert å se på baksiden der alle kablene er like! Og de har ikke noe støv ENDA, noe som altså gir et mindre støv-fylt bilde på tv'en! 🤩🔊) Endret 22. juni av Woff Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 22. juni Del Skrevet 22. juni (endret) vidor skrev (12 minutter siden): Lyd er jo ren fysikk, så det å kaste på AI for å hive seg på trenden er jo som å si at en kalkulator som kan regne sammen 2 + 2 er basert på AI. En misbruker jo terminologien basert på markedsføringsverdi. Hvis dette er basert på AI så bør de forklare fordelene det gir i produktet, ellers mister de i alle fall all troverdighet for min del. Det var en av tingene som fristet, Samt de nye raskere Slew rate forsterkerne og at jeg har Yamaha fra før. Endret 22. juni av Gouldfan Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 22. juni Del Skrevet 22. juni Woff skrev (3 minutter siden): Godt at jeg handlet min Denon AVC-X8500HA før dette med Ai tok av da.. 🙂 For ikke å nevne mine SVS'er? Skal se også de kommer med Ai for å få deg til å tro at bass uten Ai ikke er verdt noe? Nei, det er vel NOEN steder vi klarer oss uten håper jeg! (For øvrig har mitt anlegg nå 8 nye HDMI-kabler fra Kina! Skal love dere at det ble SYNLIG forskjell jeg! Nå er det nesten vakkert å se på baksiden der alle kablene er like! Og de har ikke noe støv ENDA, noe som altså gir et mindre støv-fylt bilde på tv'en! 🤩🔊) Litt promille i kveld eller Woff? Har litt promille selv, har selvfølgelig lyst på en like gjev forsterker som.den du har, tror Yamaha er litt bedre bygget enn akkurat den Denon jeg vurderer. Har lyst på Yamaha, men har også lyst på Denon fordi den er rimeligere og har fler kanaler. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå