Smule8o Skrevet 12. juni Del Skrevet 12. juni 10 minutes ago, Sydvest said: Synes godt de kan latterligjøres på forum hvor de ikke er bestekamerat med gruppeadministratoren, som utestenger de som er uenige og "kranglefanter". Egentlig et ganske toxic miljø i den gruppa der. Kan virke som om han har gravd i gatas foredelingsskap for å foreta sine målinger der også? Galskap! Mener å ha lest at han er permanente bannet fra hifisentralen-forumet også Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 12. juni Del Skrevet 12. juni Woff skrev (4 minutter siden): Ikke ment som noen oppfordring til å handle snake-oil, men jeg MÅ ha et par HDMI-kabler og landet på disse fra Temu (Kina).. Virker som om kvaliteten er absolutt på topp og det beste av alt: de funker! Kan ikke gjøre MYE feil for en femtilapp ferdig levert heller da.. (Sjekka disse fantastiske pluggene da, de var nok av riimeligste sort jern-plate..) https://www.temu.com/goods.html?_bg_fs=1&goods_id=601099524826961&sku_id=17592252988331&_x_sessn_id=ska51ly6ye&refer_page_name=bgt_order_detail&refer_page_id=10045_1718217302041_ehlyp22wdo&refer_page_sn=10045 Er det lov å gå ut fra at siden det står 8k på de så dobler de output'en? Er det så dyrt med Supra eller host Biltema? Så slipper du aluminium og får vanlig grei kobber? Håper ikke det var en brannfakkel i bensintanken, det er ikke Fredag enda... Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 12. juni Del Skrevet 12. juni Smule8o skrev (15 minutter siden): Kan virke som om han har gravd i gatas foredelingsskap for å foreta sine målinger der også? Galskap! For en tufs. Håper virkelig at han har hatt hjelp av noen med riktig kompetanse Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 12. juni Del Skrevet 12. juni Smule8o skrev (28 minutter siden): Kan virke som om han har gravd i gatas foredelingsskap for å foreta sine målinger der også? Galskap! Mener å ha lest at han er permanente bannet fra hifisentralen-forumet også Det er vel ikke så rart. Alle som hører forskjell er bannet fra hifi sentralen og lignende svenske objektiv forums. På motpartens Facebook sider og Euphoniia og Audioshark så banner de alle som ikke hører forskjell... Sånn går no dagan, jeg er selvsagt også bannet fra hifi sentralen, fordi jeg dro en joke om Otto Jespersens Nazi per. Lenke til kommentar
Woff Skrevet 12. juni Del Skrevet 12. juni Smule8o skrev (På 9.6.2024 den 11:55 PM): Man skal vel helst ikke befinne seg i mellom noen av høyttalerne og mikrofonen. Om man feks fester mikrofonen på nesa vil hodet blokkere lyder fra bakhøyttalere og det blir dermed overkorrigert for det. Oppå hodet blir for høyt. Gøy teori det der, men altså: er det NOEN her som vet hva som anbefales når det gjelder lydmålinger? Jeg mener seriøst, ikke en ymse dummy med mikrofonen i nesa eller noe. Jeg får fint til å måle utrolig grundig ved å ta plass i sweet-spot-stolen og holde mikrofonen på anviste plasser de få minuttene dette tar. Har en stol som lar seg regulere i alle retninger så å få millimeter-presisjon på høyden er ingen problemer. Dette er jo ikke en øvelse du trenger å gjøre veldig ofte heller, men er dette tatt hensyn til i måleprogrammene? At det sitter en der som skal ha glede av korrekt lyd? Dette må jo være greit å vite for de av dere som setter merker i gulv / vegg for å plassere høyttalere etter at kona har tatt støvtørkingen? 😲 Nå er jo ikke høyttalerne jeg bruker delt opp med millimeterpapir heller så der ER det jo en variabel du neppe kan måle deg til? Hvor er absolutt senter for lyden fra en "Arendal 1723 Tower, completely custom built 2.5 way lineup of bass drivers, mid bass drivers and waveguide tweeter" (Altså 5 høyttalere stablet over hverandre og med porter på baksiden.)? Nå er det jo et par habile lydentusiaster her, noe dere VET om temaet eller er dette også et felt for synsing? Og, nei, jeg skal IKKE bruke mye ekstra resurser for å måle, men kunne vært gøy å vite! 🙂 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 12. juni Del Skrevet 12. juni 33 minutes ago, Woff said: Gøy teori det der, men altså: er det NOEN her som vet hva som anbefales når det gjelder lydmålinger? Jeg mener seriøst, ikke en ymse dummy med mikrofonen i nesa eller noe. Jeg får fint til å måle utrolig grundig ved å ta plass i sweet-spot-stolen og holde mikrofonen på anviste plasser de få minuttene dette tar. Har en stol som lar seg regulere i alle retninger så å få millimeter-presisjon på høyden er ingen problemer. Dette er jo ikke en øvelse du trenger å gjøre veldig ofte heller, men er dette tatt hensyn til i måleprogrammene? At det sitter en der som skal ha glede av korrekt lyd? Dette må jo være greit å vite for de av dere som setter merker i gulv / vegg for å plassere høyttalere etter at kona har tatt støvtørkingen? 😲 Nå er jo ikke høyttalerne jeg bruker delt opp med millimeterpapir heller så der ER det jo en variabel du neppe kan måle deg til? Hvor er absolutt senter for lyden fra en "Arendal 1723 Tower, completely custom built 2.5 way lineup of bass drivers, mid bass drivers and waveguide tweeter" (Altså 5 høyttalere stablet over hverandre og med porter på baksiden.)? Nå er det jo et par habile lydentusiaster her, noe dere VET om temaet eller er dette også et felt for synsing? Og, nei, jeg skal IKKE bruke mye ekstra resurser for å måle, men kunne vært gøy å vite! 🙂 Det er vel lite sannsynlig at det utgjør noen forskjell. Om noe så er det å blokkere for mikrofonen, som vil være negativt. Det gjøres uansett ikke svært nøyaktige korreksjoner i frekvenser som blir påvirket av en kropps nærvær (altså høye). Og eventuelle refleksjoner fra kropp mot øre vil en aldri få rett uansett, og de vil endre seg med sittestilling, klær osv. Og lavere frekvenser blir ikke påvirket av slikt. Til det er bølgelengden for lang 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 14. juni Del Skrevet 14. juni Noen på Avsforum er på saken ser det ut som 😛 1 Lenke til kommentar
oOF Skrevet 14. juni Del Skrevet 14. juni Ja... Er det å lytte på musikk som er poenget eller er det sekundært mon tro. Lenke til kommentar
dTd Skrevet 14. juni Del Skrevet 14. juni Har drevet å testet litt med audyssey multieq appen, og trur jeg har funnet en fin måling for rommet. Denne høres i hvert fall ganske naturlig ut. Men det jeg stusser veldig på er at den mener at subben er 5,5m unna, når den i realiteten er 1m unna prime spot (står bak sofaen). Front høytalerne som er lengst unna er ca 3m unna og kroken hvor anlegget står i er i underkant av 4m på det lengste… Er det bare å skru opp dB level en del, eller burde jeg gjøre noe annet? 3/4 målinger mener subben er rundt 5m unna, mens den ene er nesten 2m unna. Alle andre mål stemmer +-10cm. Skal sies at jeg har tenkt til å teste flere plasseringer på subben, men ville høre her først om det er vanlig at den bommer med så mye på avstand. Har lest både her og andre steder at man kan gjerne legge på 2-3-4 dB på audyssey målingen av subben. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 14. juni Del Skrevet 14. juni dTd skrev (16 minutter siden): Har drevet å testet litt med audyssey multieq appen, og trur jeg har funnet en fin måling for rommet. Denne høres i hvert fall ganske naturlig ut. Men det jeg stusser veldig på er at den mener at subben er 5,5m unna, når den i realiteten er 1m unna prime spot (står bak sofaen). Front høytalerne som er lengst unna er ca 3m unna og kroken hvor anlegget står i er i underkant av 4m på det lengste… Er det bare å skru opp dB level en del, eller burde jeg gjøre noe annet? 3/4 målinger mener subben er rundt 5m unna, mens den ene er nesten 2m unna. Alle andre mål stemmer +-10cm. Skal sies at jeg har tenkt til å teste flere plasseringer på subben, men ville høre her først om det er vanlig at den bommer med så mye på avstand. Har lest både her og andre steder at man kan gjerne legge på 2-3-4 dB på audyssey målingen av subben. Det er ganske vanlig, mål og gi riktig meter i menyen. Jeg bruker lasermåler, de er veldig praktisk ifra sweetspot og også for å plassere høytalere eller måle lengden på høytaler kabler. 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 14. juni Del Skrevet 14. juni 35 minutes ago, dTd said: Har drevet å testet litt med audyssey multieq appen, og trur jeg har funnet en fin måling for rommet. Denne høres i hvert fall ganske naturlig ut. Men det jeg stusser veldig på er at den mener at subben er 5,5m unna, når den i realiteten er 1m unna prime spot (står bak sofaen). Front høytalerne som er lengst unna er ca 3m unna og kroken hvor anlegget står i er i underkant av 4m på det lengste… Er det bare å skru opp dB level en del, eller burde jeg gjøre noe annet? 3/4 målinger mener subben er rundt 5m unna, mens den ene er nesten 2m unna. Alle andre mål stemmer +-10cm. Skal sies at jeg har tenkt til å teste flere plasseringer på subben, men ville høre her først om det er vanlig at den bommer med så mye på avstand. Har lest både her og andre steder at man kan gjerne legge på 2-3-4 dB på audyssey målingen av subben. Det er fordi det egentlig ikke måles avstand, men tidsforsinkelse (så beregnes avstand ut i fra det). Subwoofer har ofte innebygd DSP/signalbehandling av ymse slag, og derfor blir signalet litt forsinket. Audyssey ser/måler dette som lengre avstand. Så dette er helt normalt, og bare la avstanden Audyssey sier stå. Nivået kan du skru opp så mye du ønsker. Bruker vel +5 selv om jeg ikke tar helt feil. Men det kommer helt an på personlig smak og hva som funker i ditt rom. 2 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni Smule8o skrev (6 timer siden): Det er fordi det egentlig ikke måles avstand, men tidsforsinkelse (så beregnes avstand ut i fra det). Subwoofer har ofte innebygd DSP/signalbehandling av ymse slag, og derfor blir signalet litt forsinket. Audyssey ser/måler dette som lengre avstand. Så dette er helt normalt, og bare la avstanden Audyssey sier stå. Nivået kan du skru opp så mye du ønsker. Bruker vel +5 selv om jeg ikke tar helt feil. Men det kommer helt an på personlig smak og hva som funker i ditt rom. La avstanden stå ja, det var nytt for meg. Lærer stadig noe nytt. 1 Lenke til kommentar
dTd Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni 8 hours ago, Smule8o said: Det er fordi det egentlig ikke måles avstand, men tidsforsinkelse (så beregnes avstand ut i fra det). Subwoofer har ofte innebygd DSP/signalbehandling av ymse slag, og derfor blir signalet litt forsinket. Audyssey ser/måler dette som lengre avstand. Så dette er helt normalt, og bare la avstanden Audyssey sier stå. Nivået kan du skru opp så mye du ønsker. Bruker vel +5 selv om jeg ikke tar helt feil. Men det kommer helt an på personlig smak og hva som funker i ditt rom. Takk for svar da lar jeg avstanden stå og regulerer bare dB. Ser at jeg pr nå har +6, mens målingen startet på -3,5, altså en økning på 9,5. Når du skriver +5 mener du da at du legger på 5dB fra opprinnelig verdi, eller at innstillingen er på +5? Syns nemlig det å øke med 9,5 virker veldig mye i forhold til hva jeg har lest av anbefalinger, men nå er også kinohjørnet mitt ganske lite, men fører ut til en del av et mye større rom, så kan jo være at noe av bassen forsvinner dit😅 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni 4 hours ago, dTd said: Takk for svar da lar jeg avstanden stå og regulerer bare dB. Ser at jeg pr nå har +6, mens målingen startet på -3,5, altså en økning på 9,5. Når du skriver +5 mener du da at du legger på 5dB fra opprinnelig verdi, eller at innstillingen er på +5? Syns nemlig det å øke med 9,5 virker veldig mye i forhold til hva jeg har lest av anbefalinger, men nå er også kinohjørnet mitt ganske lite, men fører ut til en del av et mye større rom, så kan jo være at noe av bassen forsvinner dit😅 Det eneste som er for mye er over +12. For det er maks 😛 Mener år huske at jeg økte med 5. Men ikke 100% sikker. Det eneste rette er det du synes fungerer best hos deg Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni dTd skrev (6 timer siden): Takk for svar da lar jeg avstanden stå og regulerer bare dB. Ser at jeg pr nå har +6, mens målingen startet på -3,5, altså en økning på 9,5. Når du skriver +5 mener du da at du legger på 5dB fra opprinnelig verdi, eller at innstillingen er på +5? Syns nemlig det å øke med 9,5 virker veldig mye i forhold til hva jeg har lest av anbefalinger, men nå er også kinohjørnet mitt ganske lite, men fører ut til en del av et mye større rom, så kan jo være at noe av bassen forsvinner dit😅 Det er nesten alltid bra å øke Sub litt etter målingene, men du må teste ut hvor mye du vil ha i ditt rom. Du merker det om det er for mye krutt... Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni @Smule8o hva er det egt anlegget ditt består av? Lenke til kommentar
dTd Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni Takk for feedback, og forøvrig, jeg oppdaterer dB nivået direkte i appen og laster opp på nytt, men ser jo at det er lettere å legge på verdier i options ja 😅 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni 3 hours ago, Sydvest said: @Smule8o hva er det egt anlegget ditt består av? Mitt er egentlig ganske simpelt. KEF Q-serie i front og senter, med ekstra isolasjon for å dempe en stygg resonans run 6-700Hz. Svs SB12 subwoofer (skal byttes ut med flere mindre på sikt) og Denon surroundreceiver som retter de siste "skavankene" i KEFene via litt spesielt bruk av Audyssey (gjenstår fortsatt noe arbeid der). Apple TV som kilde. Og en pro-ject platespiller som står lagret på loftet pga lite bruk. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni Ikke noe å være beskjeden for det. Hvorfor ønsker du flere mindre subber? SB12 er jo ikke så stor i utgangspunktet. Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni 8 minutes ago, Sydvest said: Ikke noe å være beskjeden for det. Hvorfor ønsker du flere mindre subber? SB12 er jo ikke så stor i utgangspunktet. Flere subwoofere gir jevnere frekvensrespons. Og små av rent visuelle årsaker. Har ikke sååå stort behov for 115dB ved 20Hz uansett. Tenker SVS 3000 micro eller noe lignende fra annen produsent. I grunn godt fornøyd med anlegget i det store og hele. Hadde tidligere høyttalere fra Dynaudio, som var i en helt annen liga enn KEFene i "dynamiske egenskaper". Men spiller igrunn ikke så ofte skikkelig høyt uansett, og det som gjorde at jeg landet på KEF Q-serie var at de har meg bekjent eneste kompakte senterhøyttaler som spiller bra mer enn 20 grader til sides på markedet. Dynaudio sentern jeg hadde var en trist affære Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå