Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Allt står her 

https://manuals.denon.com/AVRX3800H/NA/EN/GFNFSYcrpfrlsu.php

På min Ypao på begge Avr jeg har hatt så fikk romkorreksjon alltid litt feil.

Dvs at den satt en vill Hz deling og satte små eller store høyttalere som large.

Er dette jeg ville ha rettet eller sjekket om jeg var deg.

De bør stå på default som jeg tror er benevning for Small på Denon.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
dTd skrev (5 minutter siden):

Kom visstnok en oppdatering i mars som ryddet opp i menyen, så man velger ikke lenger small/large: https://manuals.denon.com/U30_1_DE_X3/EU/EN/index.php

Full range tror jeg er det samme som large, deler du/justerer Hz så setter du sannsynligvis alle som small delt på Hz frekvens.

Etter min mening bør oftest ingen høyttalere stå som full range om man har sub. Og lfe skal oftest kun være på Sub i innstillingene.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, dTd said:

Kjørte hele setupen på nytt, og nå står det i hvert fall mere riktige distanser etc, samt at Audyssey innstillingene er tilgjengelige. Men finner fortsatt ingen innstillinger for small/large høytaler. Men fikk satt sub til lfe og 80hz på høytalerne, virket som om subben spilte da. Men må ta en mer nøyaktig runde senere. 

Om du får satt delefrekvens 80Hz på høyre, venstre og center så er de per definisjon "small". De har vel kanskje endret litt på dette på nyere receivere når jeg tenker meg om.

Det er heller ingen skam å skru opp nivået på subwoofer etter Audyssey. Den setter den veldig lavt som standard. De fleste setter den opp minst 3dB. Mange mye mer.

En annen ting du kan prøve er å skru ned hvor langt opp i frekvens Audyssey jobber. Det forekommer at det gjør mer skade enn nytte i øvre frekvenser. Prøv å begrense til noen hunde Hz under frequency range i appen.

Må gjøres for både front og center i så fall, og det må sendes til receiver på nytt.

IMG_8262.thumb.png.b1706e358fe33413a1cfed8355d54268.png

Det er også nesten alltid lurt å skru av midrange compensation for alle høyttalere. Gjøres også i appen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for gode tips, gir litt mer mening etter at jeg forstod det var en oppdatering som endret på en del, og at Audyssey dukket opp etter å ha kjørt configen på nytt 😅 Blir en ny runde med kalibrering så snart jeg rekker. Men når den sier posisjon 2 f eks, skal jeg sette den i faktisk posisjon 2, eller følge tegningen så godt det lar seg gjøre?

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
dTd skrev (38 minutter siden):

følge tegningen så godt det lar seg gjøre

Er godt nok. Du kan jo ikke følge alt til punkt og prikke da, her er det ofte den fornuftige plasseringen som gjelder.
Audyssey opererer selvsagt med ideal-rommet og med ideal-høyttalere.. Noe ingen har tipper jeg..

Husk at disse målingene er noe du vil gjøre MANGE ganger, etter hvert som du endrer utstyr, plasseringer og endringer i rommet som påvirker lyden. Har du fronthøyttalere som har en akseptabel bass så er det heller ikke galt å la de få spille dypt i tillegg til en subwoofer. 
Jeg har satt mine tre fronter til large selv om jeg har to subwoofere, veldig fornøyd med den løsningen. Har også et oppsett hvor alt under 80 og 100 Hz går til subwoofere. 

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rakk en halvtime nå, det er ikke rart jeg ikke skjønte noe når jeg kjørte med appen i går... Jeg hadde bare kjørt målingen i appen, gitt den et navn og trykket "Done". Tenkte jeg var i mål da, men neeida, måtte jo trykke på dele knappen, også sende den til reciveren, da ble det andre boller 😂 Nesten litt flaut haha...

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, dTd said:

Rakk en halvtime nå, det er ikke rart jeg ikke skjønte noe når jeg kjørte med appen i går... Jeg hadde bare kjørt målingen i appen, gitt den et navn og trykket "Done". Tenkte jeg var i mål da, men neeida, måtte jo trykke på dele knappen, også sende den til reciveren, da ble det andre boller 😂 Nesten litt flaut haha...

Ja, det et faktisk ikke helt innlysende første gangen man gjør det. Men når du først har den lagret behøver du ikke kjøre ny målerunde om du ikke har endret åpen høyttalerenes plassering, større endring i møblering o.l.

Det er også lurt å lage en kopi av målingen inne i appen, så har du alltids originalen å gå tilbake på om du skulle trykke deg bort.

Når det kommer til plassering av mikrofonen er det greit å følge guiden. Men mange oppnår bedre resultat med å bruke noe mindre avstander fra første posisjon. Type 30cm til hver side eller noe i den dur. Men her finnes ingen fasit da alle rom er forskjellige.

Det viktigste er at mikrofonen er ca i ørehøyde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (29 minutter siden):

Det viktigste er at mikrofonen er ca i ørehøyde.

Men skal målene gjøres med det absolutt viktigste I ROMMET? Med andre ord, skal legemet ditt sitte i stolen og målingene gjøres rundt hodet? Det bør vel være sånn da kroppen med klær utgjør en vesentlig endring i lyden i rommet.. Har ikke funnet ut om programmet tar hensyn til dette?

Lenke til kommentar
dTd skrev (4 timer siden):

Takk for gode tips, gir litt mer mening etter at jeg forstod det var en oppdatering som endret på en del, og at Audyssey dukket opp etter å ha kjørt configen på nytt 😅 Blir en ny runde med kalibrering så snart jeg rekker. Men når den sier posisjon 2 f eks, skal jeg sette den i faktisk posisjon 2, eller følge tegningen så godt det lar seg gjøre?

Posisjon er vel sitteplasser/regne ut sweetspots, jeg pleier å ca følge tegningen før tok jeg flere nå tar jeg kun 3 men det er latskap.

Jeg anbefaler å sette mic der det skal sitte folk, iallefall det jeg gjør, prøv å følg instruksjonene.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Gouldfan said:

Posisjon er vel sitteplasser/regne ut sweetspots, jeg pleier å ca følge tegningen før tok jeg flere nå tar jeg kun 3 men det er latskap.

Jeg anbefaler å sette mic der det skal sitte folk, iallefall det jeg gjør, prøv å følg instruksjonene.

Okey, får teste litt etterhvert. Pr nå fulgte jeg tegningen sånn ca. Men siden rommet er smalt, så har jeg i utgangspunktet en to-seter. Hvor sweetspot er det Audyssey mener er pos 1, aka midten av sofaen deres, mens hos meg så er det helt til venstre. Deretter setter vi inn en stol ved behov der Audyssey mener pos 2 er, også er egentlig sitteposisjon 2 til høyre for pos 1, altså det Audyssey mener er pos 3, så blir jo litt jalla ift tegningen. Men jeg prøver meg litt frem over de neste ukene. 8/10 ganger så ser jeg som regel på alene, når jeg ser med kona, så er ikke hun så opptatt av lyd, så sålenge sweetspot er bra er det greit om de andre er "bare ok".

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
dTd skrev (16 timer siden):

Okey, får teste litt etterhvert. Pr nå fulgte jeg tegningen sånn ca. Men siden rommet er smalt, så har jeg i utgangspunktet en to-seter. Hvor sweetspot er det Audyssey mener er pos 1, aka midten av sofaen deres, mens hos meg så er det helt til venstre. Deretter setter vi inn en stol ved behov der Audyssey mener pos 2 er, også er egentlig sitteposisjon 2 til høyre for pos 1, altså det Audyssey mener er pos 3, så blir jo litt jalla ift tegningen. Men jeg prøver meg litt frem over de neste ukene. 8/10 ganger så ser jeg som regel på alene, når jeg ser med kona, så er ikke hun så opptatt av lyd, så sålenge sweetspot er bra er det greit om de andre er "bare ok".

På min Ypao så er beste sweetspot 1, jeg måler på tre sitteplasser i sofaen og begynner fra min venstre og ut til høyre på sofaen.

Viktig at du bruker stativ. Om du ikke har stativ så brukte jeg i gamle dager sofa puter som stativ.

Men det er best med et camera stativ. Jeg skrur mic på camera stativ som er kompatibel. Og justerer opp til øyehøyde i sitteplass, mulig sofapute må flyttes også prøv å finne sitteposisjon. Jeg gjør det ved å sitte ved siden av og se om jeg kommer i ørehøyde.

(Jeg går helt bak i rommet før jeg starter målingene, dvs utenfor der det måles)

Noen av avr har med et basic stativ, jeg vet Yamaha har det.

Men jeg synes camera stativ er et must.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
dTd skrev (10 minutter siden):

Er ikke krise å ta to sitteposisjon målinger, men kanskje noen har mening om du skulle tatt en måling mellom stolene også.

Jeg tror jeg hadde tatt to målinger enkelt bog greit om du har kun to posisjoner, og ja jeg hadde begynt på venstre. Men det er det det står i manualen min da.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Woff said:

Men skal målene gjøres med det absolutt viktigste I ROMMET? Med andre ord, skal legemet ditt sitte i stolen og målingene gjøres rundt hodet? Det bør vel være sånn da kroppen med klær utgjør en vesentlig endring i lyden i rommet.. Har ikke funnet ut om programmet tar hensyn til dette?

Man skal vel helst ikke befinne seg i mellom noen av høyttalerne og mikrofonen. Om man feks fester mikrofonen på nesa vil hodet blokkere lyder fra bakhøyttalere og det blir dermed overkorrigert for det. Oppå hodet blir for høyt.

Enn så lenge det er fri sikt mellom høyttalere og øre blir vel å ikke være i nærheten "minst feil" skulle man tro.

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (6 minutter siden):

Guttan krutt på Facebook slår til igjen. Denne gangen lurer han naboen til å kjøpe ny tv som ikke lager støy på anlegget hans. De som sier han er idiot har ikke peiling på god lyd

Dette er han samme som mente at rent hjemmenett = god lyd (forfatteren som ble sladdet med blått)

image.thumb.png.862fdb809136f8e4de45eca941160302.png

Alle vet allerede hvem det er, men godt forsøk på å ha det "anonymt".

Lenke til kommentar

Ikke ment som noen oppfordring til å handle snake-oil, men jeg MÅ ha et par HDMI-kabler og landet på disse fra Temu (Kina).. Virker som om kvaliteten er absolutt på topp og det beste av alt: de funker!
Kan ikke gjøre MYE feil for en femtilapp ferdig levert heller da..

(Sjekka disse fantastiske pluggene da, de var nok av riimeligste sort jern-plate..)

https://www.temu.com/goods.html?_bg_fs=1&goods_id=601099524826961&sku_id=17592252988331&_x_sessn_id=ska51ly6ye&refer_page_name=bgt_order_detail&refer_page_id=10045_1718217302041_ehlyp22wdo&refer_page_sn=10045

Er det lov å gå ut fra at siden det står 8k på de så dobler de output'en? :evil:

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...