Woff Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars Står subwooferene FORRAN et strengeinstrument? Regner med at du får endel ekstra lyder derfra i så fall.. 🙂 1 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars 50 minutes ago, Woff said: Står subwooferene FORRAN et strengeinstrument? Regner med at du får endel ekstra lyder derfra i så fall.. 🙂 Hehe, nei det er ett Yamaha clavinova (elektrisk piano) så der er ingen strenger 😂 Lenke til kommentar
Woff Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars Det var bra! Har selv jaktet på resonanser her i hula når jeg spiller for høyt..Da er det greit med en tonegenerator som man kan justere til det dirrer... 🙂 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars 14 hours ago, AveMORphine said: vi Snasne de 3000 microene altså. Har blitt lyst å koste på meg 2 eller flere sånne på sikt. Regner med to igrunn er mer enn nok når det kommer til kapasitet? Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars (endret) 1 hour ago, Smule8o said: Snasne de 3000 microene altså. Har blitt lyst å koste på meg 2 eller flere sånne på sikt. Regner med to igrunn er mer enn nok når det kommer til kapasitet? De har null niks problemer med å fylle rommet her (7x4 m med 2,4m takhøyde). Fant en svakhet i lyddempingen da det viser seg at ene veggen mot nabo er gips uten isolasjon, så den er en brumlekasse for henne (hadde henne på døren da jeg så Avatar orginalen på litt volum). Men nå skal jeg uansett pusse opp så jeg tar tak i det i samme slengen (isolasjon inn i veggen og to ekstra lag gips med green glue mellom skulle ordne det). Det skal også nevnes at det er ved den veggen en har desidert mest bass i rommet, men det er det kjøkkenet mitt er, så det er ikke ett egnet sted for lytteposisjon. På sikt skal jeg ha 4 mikro og om jeg går helt bananas så blir det line source med to tårn med 3 i hvert foran. Men vi får se hva økonomien tillater på sikt. Hadde opprinnelig sett for meg å bruke KEF KC62, men etter å ha testet ett par slike så ble det klart at de ikke hadde trøkket som trengtes. Merker det spesielt godt når jeg sitter å spiller "kirkeorgel" på Clavinova. Herlig og realistisk fysisk følelse å sitte der mellom de to mikroene og fysisk kjenne orgelet noe ala hvordan det oppleves i kirka på ett skikkelig orgel. Og ja Clavinova har line out som er koblet til Densen Beat 130+ (og videre ut til marantz via tape out om jeg vil ha virtual surround). Edit: Bruker stort sett hodetelefoner med clavinova, men er kjekt å kunne få en fullverdig lyd fra annlegget også. Bruker ALLTID hodetelefoner når jeg ØVER though. Endret 15. mars av AveMORphine Lenke til kommentar
Mato Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars Smule8o skrev (10 timer siden): Snasne de 3000 microene altså. Har blitt lyst å koste på meg 2 eller flere sånne på sikt. Regner med to igrunn er mer enn nok når det kommer til kapasitet? svs brukte være budsjett kongen innen subber, men dollarkursen og det faktumet at prisene har steget i usa gjør at de ikke akkurat kommer gunstig ut prismessig lenger, 3000 micro kostet 7000 når den kom på markedet Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars 50 minutes ago, Mato said: svs brukte være budsjett kongen innen subber, men dollarkursen og det faktumet at prisene har steget i usa gjør at de ikke akkurat kommer gunstig ut prismessig lenger, 3000 micro kostet 7000 når den kom på markedet Sant nok. Men nå har vel alt annet også økt tilsvarende i pris, eller finnes det gode alternativer i samme størrelse med tilsvarende ytelse? 1 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars 50 minutes ago, Mato said: svs brukte være budsjett kongen innen subber, men dollarkursen og det faktumet at prisene har steget i usa gjør at de ikke akkurat kommer gunstig ut prismessig lenger, 3000 micro kostet 7000 når den kom på markedet Laveste pris som har vært på SVS 3000 Mikro er iflg prisjakt 10990,- mens bl.a. prisjakt også blander den med en som het SVS 3000 (ikke mikro) som var for innbygging. Og ja DEN kostet i sin tid 6990,- Jeg vil ikke på noen måte sammenligne SVS med billigmerker, de er hakket over i byggekvalitet. XTZ har endel gode alternativer som er rimelige (og heller ikke budsjett subber om en tenker på kvaliteten). Problemet er at de har INGEN sub som er en erstatter for 3000 Mikro. Push push eksisterer vel knapt i den gården. Selv om en kan se på ett sett med to 10.17 edge for omtrent hva en mikro koster så hjelper det lite om det ikke er riktig størrelse og konfigurarsjon. En mikro er dønn stabil og chassis har knapt en vibrasjon i seg. Jeg kan legge en klinkekule på toppen av en vatret Mikro og den rikker seg ikke. MAO lite vibrasjon som forplanter seg i bygget, og enda mindre om en har de på dempeføtter (SVS sine egne eller Isoacoustics). Hadde jeg kunnet hatt 10.17 så hadde jeg nok gått for det, men nei. Naboene hadde kvela meg. Jeg har fra før en av de beste enkeltelement subbene som finnes (Audiophysic Rhea II) som veier 40KG (for å holde seg i ro med sitt ene 10" aktive og ene 10" pasive element). Det tok 10 minutter fra jeg koblet opp den subben til jeg hadde naboen på døra... Og selv om jeg har lydisolert leiligheten i hue og i r!va er det fremdeles ikke mulig å bruke den på ett nivå som har noe for seg her om jeg ønsker å holde ett greit forhold til de rundt meg. Og det selv med Isoacoustics Orea ben (som var det første jeg prøvde etter første nabo-besøk). Dette er rett og slett da den vil alltid sende vibrasjoner ned i underlaget og strukturen i bygget som følge av enkelt-element oppbyggingen. Mens Mikro`ene sine elementer kansellerer hverandres vibrasjon slik at alt som gjenstår er lyd i rommet, som har langt vanskeligere for å sette strukturen i bygget i sving. AP Rhea`en har også ett annet problem med at forsterkerern ryker støtt og stadig men det er ett annet issue, og den er fremdeles på service (for 4 gang) og denne gangen ser jeg helst at jeg får en tilgodelapp ell. Da jeg ikke syns den er verd 4x SVS mikro (40K + noen tusen for high gloss hvit finish). Lenke til kommentar
Mato Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars AveMORphine skrev (9 minutter siden): Laveste pris som har vært på SVS 3000 Mikro er iflg prisjakt 10990,- mens bl.a. prisjakt også blander den med en som het SVS 3000 (ikke mikro) som var for innbygging. Og ja DEN kostet i sin tid 6990,- Jeg vil ikke på noen måte sammenligne SVS med billigmerker, de er hakket over i byggekvalitet. XTZ har endel gode alternativer som er rimelige (og heller ikke budsjett subber om en tenker på kvaliteten). Problemet er at de har INGEN sub som er en erstatter for 3000 Mikro. Push push eksisterer vel knapt i den gården. Selv om en kan se på ett sett med to 10.17 edge for omtrent hva en mikro koster så hjelper det lite om det ikke er riktig størrelse og konfigurarsjon. En mikro er dønn stabil og chassis har knapt en vibrasjon i seg. Jeg kan legge en klinkekule på toppen av en vatret Mikro og den rikker seg ikke. MAO lite vibrasjon som forplanter seg i bygget, og enda mindre om en har de på dempeføtter (SVS sine egne eller Isoacoustics). Hadde jeg kunnet hatt 10.17 så hadde jeg nok gått for det, men nei. Naboene hadde kvela meg. Jeg har fra før en av de beste enkeltelement subbene som finnes (Audiophysic Rhea II) som veier 40KG (for å holde seg i ro med sitt ene 10" aktive og ene 10" pasive element). Det tok 10 minutter fra jeg koblet opp den subben til jeg hadde naboen på døra... Og selv om jeg har lydisolert leiligheten i hue og i r!va er det fremdeles ikke mulig å bruke den på ett nivå som har noe for seg her om jeg ønsker å holde ett greit forhold til de rundt meg. Og det selv med Isoacoustics Orea ben (som var det første jeg prøvde etter første nabo-besøk). Dette er rett og slett da den vil alltid sende vibrasjoner ned i underlaget og strukturen i bygget som følge av enkelt-element oppbyggingen. Mens Mikro`ene sine elementer kansellerer hverandres vibrasjon slik at alt som gjenstår er lyd i rommet, som har langt vanskeligere for å sette strukturen i bygget i sving. AP Rhea`en har også ett annet problem med at forsterkerern ryker støtt og stadig men det er ett annet issue, og den er fremdeles på service (for 4 gang) og denne gangen ser jeg helst at jeg får en tilgodelapp ell. Da jeg ikke syns den er verd 4x SVS mikro (40K + noen tusen for high gloss hvit finish). ja klart det finnes gode argumenter for at 3000 micro er et godt alternativ, men om man ikke har problemer med plass eller litt vibrasjoner så er det rimeligere alternativer og finne, jeg så og nå at 3000 prishistoriken var blandet, men om man sammenligner 1000 pro så har den steget 3000kr siden 21, som har tatt den fra noe jeg ville kalt en prisvinner med tanke på kvalitet kontra pris, og jeg er fult klar over at dette i stor grad er valutta kursen, er bare og se grafen på usd til nok vet vi akkrat hva som ødelgger. kommer heller ikke på mye innnen push pull uten om kef, men de kan neppe konkurere med svs på dyp bass, min kube 2 har vell cutoff på 35hz om ikke litt høyere. Siden vi nevner XTS så har de ikke hatt den samme prisstigningen da sek til nok har vært ganske lik hele veien og 12.17 edge har kun steget 500kr i pris siden 2019. Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars (endret) Hadde jeg hatt tid så hadde jeg nok laget meg Push push subber basert på Epique elementene til Dayton. Men hverken helse eller tid tillater slikt i disse dager. Og problemet med lav kronekurs gjør en slik løsning dyr også (eller dyrere enn normalt). https://www.parts-express.com/Epique-E180HE-44-7-DVC-MMAG-Subwoofer-4-Ohm-per-Coil-295-104?quantity=1 + f.eks. https://www.parts-express.com/Dayton-Audio-SPA500DSP-500W-Subwoofer-Plate-Amplifier-with-DSP-300-8012?quantity=1 Og kasser: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=121761266 Endret 16. mars av AveMORphine Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars Mato skrev (På 15.3.2024 den 11:16 PM): svs brukte være budsjett kongen innen subber, men dollarkursen og det faktumet at prisene har steget i usa gjør at de ikke akkurat kommer gunstig ut prismessig lenger, 3000 micro kostet 7000 når den kom på markedet Etter som tiden går så vokser merkene frem, SVS er kvalitet, og prisene settes deretter. Det er alltid gunstig å hoppe på nystartede gode merker.. XTZ som jeg har kostet 6k pluss stativer 1k nå koster det over 10k pluss stativ. Dessuten har SVS og andre utviklet seg, nå er det mye avansert teknologi romkorreksjon, justeringer med app etc. Når de startet opp så var de knallbra, men mer basic. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april Har sånn smått startet å gå på litt demo rundt om kring. Til nå fått lyttet til Audiovector sine QR1, QR3, samt R1 for morroskyld selv om denne er nesten tre ganger så høyt som budsjettet tillater i denne omgang. Planlegger å få hørt på Dynaudio sine Evoke og Emit. Dali sine Opticon og Rubicon. B&W 705 S3. Sonus Faber Sonetto og Wharfedale Linton. Det går i bokhyllehøyttalere i prisklassen 10-25.000 ca. Jeg er litt sensitiv på lyse diskanter som bl.a mine Focal Aria har. Vet da at Sonus Faber og B&W kanskje blir mye av det samme da. Men er det noen låter som er gode til å teste akkurat dette? Lenke til kommentar
Woff Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april Sydvest skrev (3 minutter siden): Det går i bokhyllehøyttalere Sjekka ut Arendal? https://arendalsound.com/types/bookshelf/ Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april Får noen gratis Canton gulv høytalere i arv. Spent på modellen, er i tre finish, såkalt rosewood eller hva färgen kalles. 1 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april 2 hours ago, Sydvest said: Har sånn smått startet å gå på litt demo rundt om kring. Til nå fått lyttet til Audiovector sine QR1, QR3, samt R1 for morroskyld selv om denne er nesten tre ganger så høyt som budsjettet tillater i denne omgang. Planlegger å få hørt på Dynaudio sine Evoke og Emit. Dali sine Opticon og Rubicon. B&W 705 S3. Sonus Faber Sonetto og Wharfedale Linton. Det går i bokhyllehøyttalere i prisklassen 10-25.000 ca. Jeg er litt sensitiv på lyse diskanter som bl.a mine Focal Aria har. Vet da at Sonus Faber og B&W kanskje blir mye av det samme da. Men er det noen låter som er gode til å teste akkurat dette? Alanis Morisette unplugged albumet er kjent for å være en god test av slitsomhetsfaktor i diskanten. 1 Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april Woff skrev (3 timer siden): Sjekka ut Arendal? Hva er konsensus angående Arendal sin lyd da? Er det boom eller finesse de leverer? Noen andre merker de pleier å bli sammenlignet med? Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april 2 hours ago, Sydvest said: Hva er konsensus angående Arendal sin lyd da? Er det boom eller finesse de leverer? Noen andre merker de pleier å bli sammenlignet med? Arendal har rett og slett skikkelig nøytral lyd (som det bør være). De lager høyttalere etter vitenskapelige prinsipper med flat frekvensrespons og god direktivet (altså ingen drastiske avvik fra lyden som går ut i alle mulige retninger i forhold til rett frem). Det er grundig bevist at dette er lyden de fleste foretrekker i blindtester. B&W er et prima eksempel på en produsert som synder mye her, noe som gjør at de spiller veldig forskjellig fra rom til rom. I tillegg driver de med den irriterende "imponator-diskanten" sin som gjør at de kan være imponerende ved første lytt, men blir fort slitsomme. Det eneste som er "spesielt" med Arendal er at de spiller forholdsvis "smalt". Dvs at det går mye lyd rett frem i forhold til ut til sidene. Dette er ofte fordelaktig i rom med mye klang og/eller mangel på symmetri. Om rommet er veldig dempet kan det dog bli litt "kjedelig". Men dette er en smakssak. Mange (inkl meg)!foretrekker også denne karakteristikken ved surroundoppsett Objektiv test med målinger av Arendals 1723S Monitor : https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/arendal_1723_thx_s_monitor/ 1 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april Vil absolutt si at Arendal er ett meget godt alternativ. Men for min del er de i grenseland til hva jeg vil kalle monitorer. Litt ala Kef R3 som også kan være en smule stor til monitor å være. Dette har sine fordeler mtp bl.a. bass respons og altså nærsagt fysisk lyd. For min egen del er jeg en monitor mann av natur. Jeg vil ikke høre høytaleren i lydbildet og denne illusjonen er for meg avhengig av relativt små høytalere. Spesielt bredde på baffel spiller inn her. Denne preferansen har blitt enda større etter at synet mitt ble redusert (bruker nå mer eller mindre kun hørsel til å avgjøre hvor lyder kommer fra - f.eks trafikk). Selv om jeg i dag bruker ett sett med Audiophysic Virgo V som er en 3 veis gulvstående modell med diskant og mellomtone på front og sidemonterte basser. Det er den htt jeg har hatt ila en etterhvert altfor dyr hobby som har gitt meg "det beste fra begge verdner" med altså nærsagt en mini monitor på ett "stativ" med to sidemonterte 7" elementer. De forsvinner helt i lydbildet (ala en smal liten monitor). Og de har altså nærsagt fysisk lyd. Selv om direksjonaliteten ikke er på nivå med bl.a. Arendal eller andre med tilsvarende "diskanthorn" så er det for meg viktigst at det lyder bra i sweet spot (som er stor nok til at jeg ikke må flytte meg i stolen så lenge stolen er plassert sånn noenlunde). Og jeg beklager, men jeg har ikke annlegg for at andre skal lytte sammen med meg (selv om det var bra for både meg og eksen mens stolen var en sofa). I tillegg til AudioVector som jeg også likte godt (har bl.a. hatt M3 signatur) så vil jeg også anbefale å ta en titt på PMC twenty serien https://norskaudioteknikk.no/project/pmc-twenty5i-2/ Og ikke minst Audio Physic Step (ligger ett sett brukte ute på finn til 8K). https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=340319376 Eller om du vil prøve Virgo V ala det jeg pr i dag har så ligger det ett sett ute til 18K https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=344649215 riktignok med modifisert diskant så aner ikke hvor spiss eller myk disse er i toppen.... Det med å TRENGE kraftig forsterker oppgitt i watt er bare tull. De trenger STRØMSTERK forsterker. Men moderne Classe D er "wire with gain" i massevis for disse. Kjenner flere som bruker Hypex Ncore amper på de med stort hell. Jeg bruker en "liten" Densen Beat 130+ som kun har 2x160W i 4Ohm og kan spille høyere enn rommet tillater (og lavt). Ble forøvrig selv veldig positivt overrasket over å bruke Isoacoustics på htt. For min del var det lydbildet som ble bedre med klarere tomrom mellom instrumentene. Og som jeg var inne på denne formen for illusjon er viktig for meg grunnet synssvekkelsen som har ført til at jeg ofte blir dradd ut av illusjonen med mange htt der jeg før kanskje ville blitt lurt i større grad. 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 5. april Del Skrevet 5. april 8 hours ago, AveMORphine said: Vil absolutt si at Arendal er ett meget godt alternativ. Men for min del er de i grenseland til hva jeg vil kalle monitorer. Litt ala Kef R3 som også kan være en smule stor til monitor å være. Dette har sine fordeler mtp bl.a. bass respons og altså nærsagt fysisk lyd. Både KEF og Arendal har relativt smal horisontal spredning. Dette har ikke noe med størrelse å gjøre, men med plassering av diskant i "waveguide" (horn). Dette gjøres også på mange rene monitorer, som feks hos Genelec. Ca 50 grader på R3: Et sted mellom 30 og 40 grader på 1723 Monitor: 8 hours ago, AveMORphine said: For min egen del er jeg en monitor mann av natur. Jeg vil ikke høre høytaleren i lydbildet og denne illusjonen er for meg avhengig av relativt små høytalere. Spesielt bredde på baffel spiller inn her. Denne preferansen har blitt enda større etter at synet mitt ble redusert (bruker nå mer eller mindre kun hørsel til å avgjøre hvor lyder kommer fra - f.eks trafikk). Selv om jeg i dag bruker ett sett med Audiophysic Virgo V som er en 3 veis gulvstående modell med diskant og mellomtone på front og sidemonterte basser. Det er den htt jeg har hatt ila en etterhvert altfor dyr hobby som har gitt meg "det beste fra begge verdner" med altså nærsagt en mini monitor på ett "stativ" med to sidemonterte 7" elementer. De forsvinner helt i lydbildet (ala en smal liten monitor). Og de har altså nærsagt fysisk lyd. Selv om direksjonaliteten ikke er på nivå med bl.a. Arendal eller andre med tilsvarende "diskanthorn" så er det for meg viktigst at det lyder bra i sweet spot (som er stor nok til at jeg ikke må flytte meg i stolen så lenge stolen er plassert sånn noenlunde). Og jeg beklager, men jeg har ikke annlegg for at andre skal lytte sammen med meg (selv om det var bra for både meg og eksen mens stolen var en sofa). Hvor mye interaksjon fra rommet man liker (jo "videre" en høyttaler sprer lyden jo mer interaksjon) kommer ganske enkelt an på rommet og personlig preferanse. Det er ikke bare hvor stor sweetspot er som påvirkes. Selv har jeg et asymmetrisk rom og 5.1 oppsett. Noe som gjør at høyttalere med forholdsvis smal spredning funker best hos meg (mine har ca 50 grader). Du foretrekker tydeligvis høyttalere som spiller "bredere". Noe veldig mange gjør. Men det er også mulig å oppnå med store høyttalere. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå