Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Nizzen said:

Håper pc'n din står i stil til 2.0 anlegget til pc. 😁

vi vil ha bilder 🤩

Litt rotete her nå men skal prøve å ta to av de.

DxDiag.txt

Ikke den nyeste pc men jeg har en laptop system76 bonws 15 med alt det nyeste og bygger en desktop ved siden av denne.

Har også en ekstra win 11 backup pc bare når det trengs. WINDOWS 7 ikke noe annet. Linux på laptop enn så lenge. Har ikke greid å installere windows 7 der enda. Mye trøbbel med kernel kompabilitet. Huff. Ubuntu for nå. For lyd kjører jeg bare phono mini. Bra signal kabel har noe å si selv om signal kabel typen ikke er det beste.

Lenke til kommentar

Skulle gjerne ha benyttet gulvstående ved pc`n men sitter ikke langt nok unna til at det lar seg gjøre (ca 60cm dybde på pult og skjerm på vegg). Prøvde med ett par system audio gulvstående, men etter å ha testet LS60 nå er det mulig at det blir ett par LSX "på pulten"(eller hengt fra takvinkel rettet ned mot setet ca 75cm fra veggen) her sammen med SVS 3000 mikro som frem til nå har blitt benyttet i stua for å supplere der (har dog andre planer der....).

Å få nok distanse til elementene er problematisk her hos meg med mindre det er som med LS60 single source point driver (coax). Riktig høyde er også problematisk mtp å ha de oppå bordet siden jeg sitter såpass nære (og har pulten relativt lavt i hendold til det da jeg har lengre armer/overkropp enn høyden skulle tilsi).

Har ett par Sonos Faber wall ett eller annet sted så jeg burde vel strent tatt ha forsøkt med de oppe i overgangen fra vegg til tak (vendt ned mot lyttepos).

Lenke til kommentar
7 hours ago, Styrmann Smisk said:

Mener at KEF sin R-serie (og muligens Q-serie) er tunet med liten dipp i laveste bassfrekvens sånn at de har godt av å stå tight på bakvegg. Kunne det vært noe?

Hei.

Har nok sett for meg at jeg må ha noe relativt kompakt om jeg skal ha en løsning med høytalere rundt PC.

Jeg har i dag PC på ett relativt lite soverom som også er mitt eneste soverom, så plass er begrenset.

Jeg tittet tideligere på både enkelte 3veis kef og ikke minst Kali OM5 / SM5 men har slått det fra meg av praktiske årsaker. For at slike htt skal kunne utnyttes så krever de mer plass enn jeg har til rådighet ved "kontoret" (som sagt er først og fremst ett soverom).

Og etter å ha bodd her i endel år så har jeg en plan for hvordan jeg skal legge det opp (krever endel oppussing da det bl.a. betyr at jeg skal stenge en av to dører til dette rommet og vende orienteringen i rommet... noe som igjen betyr at garderobe etc må rives og bygges på nytt med "murphy bed" med skjult kontor (inkludert 43" skjerm festet på sengens "bunn").

murphy.thumb.jpg.96c1a5be64ad196c6de14d075f2782cf.jpg

Jeg har noe begrenset plass og er lei av å måtte rydde vekk jobben for å legge meg og visa versa, fordelen med en slik murphy løsning er at en lar arbeidet stå og det følger foten ned til gulvet når en må legge seg om kvelden og er da klart til å fortsette når en vipper opp sengen neste dag.

Det fordrer dog at en begrenser størrelsen på htt ol da det blir trangt om plassen. Ett par KEF LSX duger nok godt nok på bordet tenker jeg. i 99% av tilfellene bruker jeg headset ved PC anyways, så time will tell.

Edit: og nei jeg har ikke plass på sidene av murphy bed`n. Der er sårt tiltrengt garderobe (totalt 2,4M i rommet - 60cm på hver side av seng + 1,2m på en annen vegg. Og da er ALL plass utnyttet for det nødvendigste (for meg) på ett soverom).

Endret av Apathy
Lenke til kommentar
On 1/22/2025 at 9:22 PM, Styrmann Smisk said:

Mener at KEF sin R-serie (og muligens Q-serie) er tunet med liten dipp i laveste bassfrekvens sånn at de har godt av å stå tight på bakvegg. Kunne det vært noe?

Btw. Concerto Meta har ikke denne bass hyllen som R3 har. Hyllen er i utgangspunktet der for å gjøre det mulig å få R3 til å spille bra selv når de står "nære" bakvegg. Da de er såpass store så blir det ganske massivt å ha de 60-100cm ut fra bakvegg.

Men KEF er en av få produsenter som er dyktige på å tilpasse utstyr etter rommet og settingen de skal stå i.

Concerto Meta benytter en bassrefleks plugg for å oppnå noe lignende, men vil normalt sett ikke ha den kontrollerte ekstended bass responsen som R3 har selv når de står på la oss si en 40cm dyp hifi/tv møbel. Men jeg har ikke satt opp Concerto Meta i ett rom, mens jeg har gjort dette med R3. Så jeg vet ikke sikkert at/om en får noe av den samme effekten med pluggene på Concerto Meta (det resulterte ikke i det i demorommet jeg hørte de i (med og uten plugger - på stativer 60cm unna bakvegg vs plugget på 40cm dyp hifi/tv hylle).

Lenke til kommentar

Åhh konefri på vennine middagsselskap....

Spiller på "nye" anlegget med Yamaha Music cast i Pure direct til Xtz A2-400 og Canton Ergo..

Nyter, en Gin og Tonic og litt Jägermeister rester fra nyttårsaften har det også blitt.

Lasagnen til kona står i ovnen...

Skal ha tre cd eller bd musikk fra Ramjes musik, Dream Theater sin siste, Primal Scream sin siste og Danske tekno Trentemøller.

Her spilles Tool Eulogy på høyt volum.

20250131_173757956.thumb.JPG.b2a4ad744bc33126ce0e56088a25a6e5.JPG20250131_173745615.thumb.JPG.cdd0a70973f63b8d17ecff3016bd0aaf.JPG

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...