Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster

Anbefalte innlegg

Her kommer et ypperlig eksempel på en seriøs test med målinger vs svada fra den udugelige kulørte hifi-pressen.

Børresen X3. Pris 120.000. Det setter forventinger til at dette skal være gode saker.

Erins test viser at dette i beste fall er middelmådige greier med kraftige resonanser og store hull i frekvensresponsen:

image.thumb.png.418b947e8354d0c889ecbfa62b612e28.png

Lyder på 80Hz vil være nært 10dB høyere enn alt annet, og 300Hz 10dB lavere! Og et gigantisk hull mellom 2-4kHz i øvre mellomtone. Til 120 laken er dette nesten som skrot å regne.

Hvilket som helst Sonos-produkt som har blitt lansert de siste 10 årene gruser dette (men Sonos er visstnok ikke "hifi").

Her er hele testen, både subjektivt og objektivt.

Ser man på hva svada-publikasjonen Stereo+ har å si om saken så får man en annen historie. Der er konklusjonen:

Det er ikke så ofte jeg har testet høyttalere hvor jeg i etterkant sitter med en følelse av å ha hørt noe som er litt nytt. Kanskje ikke i den store verdenen av highend-høyttalere, men i hvert fall i denne prisklassen. Børresen er jo ikke akkurat nybegynnere, og det som X3 er i stand til å yte av lydkvalitet er det lett å finne i deres mer kostbare høyttalere. Dens imponerende kjappe og lette spillestil er perfekt balanserte med høyttalerens klangsignatur. 

Kjapp og lett spillestill med resonanser i bassen som blir hengende igjen i rommet i en liten evighet? Det skriver også høy presisjon som et pluss ved den. Høy presisjon når lyder i store frekvensområder nærmest ikke gjengis?

Og de gir den intet mindre enn full pott i kategorien ytelse/pris!

Dette kunne man avslørt at er et i beste fall middelmådig men overpriset produkt men en måleapp på en iPhone. Men slikt driver de visst ikke med i Sterero+. Der er det bare mange ord og at alt er bedre enn alt annet i samme prisklasse som gjelder.

https://www.stereopluss.no/boerresen-x3.6664151-356653.html

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er KEF Qxxx serien utgått? Finner ikke noen som har de lenger, bare QX. Kjøpte fult atmos sett i fjor med KEF Qxxx serien, bortsett fra gulvhøytalere. Hadde tenkt å kjøpe Q750 eller Q950 nå, men finner ikke noen som selger disse i Norge lenger.. Bare Q7 og Q11 men de er litt i overkant dyre etter mitt budsjett.  Ser de selges på eu.kef.com til ganske redusert pris nå, men redd det blir mye frakt?

Edit: Ser ikke ut som de kan bestilles til norge heller, bare sverige og danmark..

Endret av Papirkurven
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Papirkurven said:

Er KEF Qxxx serien utgått? Finner ikke noen som har de lenger, bare QX. Kjøpte fult atmos sett i fjor med KEF Qxxx serien, bortsett fra gulvhøytalere. Hadde tenkt å kjøpe Q750 eller Q950 nå, men finner ikke noen som selger disse i Norge lenger.. Bare Q7 og Q11 men de er litt i overkant dyre etter mitt budsjett.  Ser de selges på eu.kef.com til ganske redusert pris nå, men redd det blir mye frakt?

Edit: Ser ikke ut som de kan bestilles til norge heller, bare sverige og danmark..

Ja, Q-serien har blitt fornyet. Noe dyrere, og mye bedre (siden de fleste nå er ekte 3-vegs). De kommer nok på tilbud på sikt. KEF er av en eller annen grunn veldig glad i jojo-prising.

Ser at avp-bilstereo.no fortsatt har den gamle Q-serien på lager. Men til full pris..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (2 timer siden):

Ja, Q-serien har blitt fornyet. Noe dyrere, og mye bedre (siden de fleste nå er ekte 3-vegs). De kommer nok på tilbud på sikt. KEF er av en eller annen grunn veldig glad i jojo-prising.

Ser at avp-bilstereo.no fortsatt har den gamle Q-serien på lager. Men til full pris..

Takker, da får følge med litt på Q7 tenker jeg og satse på tilbud. Ja jeg husker når jeg kjøpte KEF sist at prisene varierte veldig. Kjøpte det meste på 30% tilbud

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...