Apathy Skrevet 17. oktober Del Skrevet 17. oktober 11 hours ago, vidor said: Trodde MQA var avslørt som juks og bedrag når det kommer til lydkvalitet. Det kom jo fram at poenget var at moderne streamere (som f.eks Tidal som kjøpte konseptet) skulle spare båndbredde i forhold til originalen og det henger jo ganske dårlig sammen med at kvaliteten til alt overmål skulle bli høyere. Greit nok at de kan kompensere noe for ugangen de gjør lydmessig med strategisk EQ, men spar meg for "frekvensbretting" og annen svada uten å henvise til et whitepaper eller noe annet tilsvarende. Har de et snev av kredibilitet er dette patentert i hue og en annen plass og er derfor godt beskyttet. En kan ikke trylle fram bedre kvalitet med mindre en finner opp en ny type revolusjonerende matematikk. Mitt råd er å unngå MQA hvis du får muligheten. I det minst gjør god A/B testing og se om det blir bedre for deg. Det er ikke alltid høy kvalitet er objektivt best. Dette viste f.eks Creative Labs med teknologi som Crystalizer som overkomprimerte ting for å få det til å låte bedre ved å jevne ut dynamikken. Ja som sagt, så skyr jeg MQA som pesten. Og har satt opp alt av avspillere til å unngå MQA spor når annet er tilgjengelig. Det er dog desverre slik at endel artister ble bitt av basillen rundt MQA og har kun lagt ut musikk kodet i MQA. Og selv om mye i disse dager blir erstattet av lossless flac. Så er det en relativt stor jobb gitt at såpass mye tid og energi, mastering arbeid etc ble utført. Mye musikk finnes ikke uten MQA dekoding den dag i dag desverre. Ikke det at jeg har mye av denne musikken, men der finnes enkelte album selv den dag i dag. Jeg for min del er bare glad for at MQA myten ble sprengt før MQA-CD ble normen. Såvidt jeg vet er det få album som ble gitt ut på MQA-CD som en slags erstatning for normal CD utgivelser (og mastering). Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 17. oktober Del Skrevet 17. oktober AveMORphine skrev (37 minutter siden): Ja som sagt, så skyr jeg MQA som pesten. Og har satt opp alt av avspillere til å unngå MQA spor når annet er tilgjengelig. Det er dog desverre slik at endel artister ble bitt av basillen rundt MQA og har kun lagt ut musikk kodet i MQA. Og selv om mye i disse dager blir erstattet av lossless flac. Så er det en relativt stor jobb gitt at såpass mye tid og energi, mastering arbeid etc ble utført. Mye musikk finnes ikke uten MQA dekoding den dag i dag desverre. Ikke det at jeg har mye av denne musikken, men der finnes enkelte album selv den dag i dag. Jeg for min del er bare glad for at MQA myten ble sprengt før MQA-CD ble normen. Såvidt jeg vet er det få album som ble gitt ut på MQA-CD som en slags erstatning for normal CD utgivelser (og mastering). 2L hadde endel Mqa men tilogmed han jeg snakket med i 2L anbefalte hi Rez filene istedenfor mqa når jeg skulle skaffe filene fra skiva til datamaskinen. Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 19. oktober Del Skrevet 19. oktober frohmage skrev (På 17.10.2024 den 3:22 PM): Heldigvis koster det "ingenting" nå for en kjapp cd-rom leser, så man slipper i det minste å rippe real-time. Må fortsatt bytte disker da, så litt jobb er det jo.. Det der med å rippe husker jeg drev med dette i 2004-2006 😀 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 19. oktober Del Skrevet 19. oktober (endret) Maskinfører skrev (2 timer siden): Det der med å rippe husker jeg drev med dette i 2004-2006 😀 Prøver dere å få noen til å føle seg gamle eller? Får ikke kjøpt laptop med cd dvd drev lenger nesten.. må vel ha stasjonær drev neste gang. Bruker Jriver til å rippe cd men det blir mest brukt til hodetelefoner, har ikke brukt Jriver i anlegget ennå etter vi flyttet. Har MusicCast og streamingtjenester og Argon Solo. Men har f.eks kun hørt på Sennheiser hodetelefoner i helgen, dvs i går. Endret 19. oktober av Gouldfan 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 19. oktober Del Skrevet 19. oktober Gouldfan skrev (5 minutter siden): Prøver dere å få noen til å føle seg gamle eller? Får ikke kjøpt laptop med cd dvd drev lenger nesten.. må vel ha stasjonær drev neste gang. Gammel og gammel er selv 36 år du er nok heller ikke så gammal ? Windows Media Player ble flittig brukt (Hysj ikke ikke si det til noen men lånte cd plater og dvd filmer på biblioteket) og brente dem nei er ikke brennere på laptop lengre har en Diagnose laptop til bilen Panasonic CF-30 den har brenner Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 19. oktober Del Skrevet 19. oktober Gouldfan skrev (40 minutter siden): Får ikke kjøpt laptop med cd dvd drev lenger nesten.. må vel ha stasjonær drev neste gang. Går fint å kjøpe drev som kobles til ved hjelp av USB. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 19. oktober Del Skrevet 19. oktober ilpostino skrev (1 time siden): Går fint å kjøpe drev som kobles til ved hjelp av USB. Var det jeg mente, igjen beklager jeg at jeg snubler i ord. dvd/cd drev kaller man det i dag, i gamle dager kalte vi det cd dvd stasjon. Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 19. oktober Del Skrevet 19. oktober (endret) Hei i gården blir det stort sett rippet med en av disse to. Avhengig av om det er musikk som er normal og vil ha mulighet for CRC sjekk online. Med normale plater som da blir sjekket mot nettet for CRC så bruker jeg denne USB BDbrenneren (USB powered) rett i laptoppen. Mens på ripping av sære ting (egenprodusert som aldri har blitt gitt ut) eller analog ripping fra f.eks. LP så bruker jeg en maskin med ECC egenskaper gjennom hele kjeden slik at eventuelle feil i kjeden ikke blir skrevet som korrekt da CPU-minne kombo ikke kan vite bedre. Og da på ett OS med full EC støtte både for CPU, Minne etc og ikke minst ZFS filsystem. Denne maskinen er ikke alltid i bruk, og har blitt mindre og mindre brukt etterhvert som tiden går. Men jeg benytter den fremdeles til å ta opp egen musikk så så lenge den er mulig å bruke så blir den også brukt til dette. Altså egenprodusert ripping samt analog ripping (LP). Tar stort sett med meg maskinen til en kompis som har en skikkelig LP rigg for ripping av LP`er. Dealen er at jeg kjøper to plater, en til meg (som brukes under ripping) og en som han får for lån av spiller (slitasje på stift osv). Edit: hører også med til historien at jeg er sterkt svaksynt som vanskeliggjør bruk av LP spiller. Så det er ikke _bare_ grunnet hans ekstreme LP rigg at jeg velger å gjøre det slik. Jeg gjør også dette først og fremst for å få tilgang på skikkelig master som ikke er digitalt automatisk normalisert slik 99% av all musikk i disse dager desverre blir så fremt det kommer via ett digitalt media. Av en eller annen grunn er det ofte bedre Dynamisk range på ett analogt media med crap teoretisk dynamic range sammenlignet med teoretisk digital dynamic range. Men automatikk crap er alltid mer lønnsomt enn kvalitet så.... Flere enn meg som savner Kirkelig Kulturverksted mtp mastering kvalitet? Endret 19. oktober av AveMORphine Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 19. oktober Del Skrevet 19. oktober (endret) AveMORphine skrev (1 time siden): Hei i gården blir det stort sett rippet med en av disse to. Avhengig av om det er musikk som er normal og vil ha mulighet for CRC sjekk online. Med normale plater som da blir sjekket mot nettet for CRC så bruker jeg denne USB BDbrenneren (USB powered) rett i laptoppen. Mens på ripping av sære ting (egenprodusert som aldri har blitt gitt ut) eller analog ripping fra f.eks. LP så bruker jeg en maskin med ECC egenskaper gjennom hele kjeden slik at eventuelle feil i kjeden ikke blir skrevet som korrekt da CPU-minne kombo ikke kan vite bedre. Og da på ett OS med full EC støtte både for CPU, Minne etc og ikke minst ZFS filsystem. Denne maskinen er ikke alltid i bruk, og har blitt mindre og mindre brukt etterhvert som tiden går. Men jeg benytter den fremdeles til å ta opp egen musikk så så lenge den er mulig å bruke så blir den også brukt til dette. Altså egenprodusert ripping samt analog ripping (LP). Tar stort sett med meg maskinen til en kompis som har en skikkelig LP rigg for ripping av LP`er. Dealen er at jeg kjøper to plater, en til meg (som brukes under ripping) og en som han får for lån av spiller (slitasje på stift osv). Edit: hører også med til historien at jeg er sterkt svaksynt som vanskeliggjør bruk av LP spiller. Så det er ikke _bare_ grunnet hans ekstreme LP rigg at jeg velger å gjøre det slik. Jeg gjør også dette først og fremst for å få tilgang på skikkelig master som ikke er digitalt automatisk normalisert slik 99% av all musikk i disse dager desverre blir så fremt det kommer via ett digitalt media. Av en eller annen grunn er det ofte bedre Dynamisk range på ett analogt media med crap teoretisk dynamic range sammenlignet med teoretisk digital dynamic range. Men automatikk crap er alltid mer lønnsomt enn kvalitet så.... Flere enn meg som savner Kirkelig Kulturverksted mtp mastering kvalitet? Har hørt om kirkelig ja, har iallfall en skive. Cohen på norsk og noen Bremnes skiver. De har vel det gode ryktet 2L har nå, men Kirkelig hadde mer variert utvalg, mens 2L har litt mer sære ting.. Den første spilleren ripper, er det en Blu-ray kapabel ripper? Pris for den da? Endret 19. oktober av Gouldfan Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 20. oktober Del Skrevet 20. oktober On 19.10.2024 at 8:00 PM, Gouldfan said: Har hørt om kirkelig ja, har iallfall en skive. Cohen på norsk og noen Bremnes skiver. De har vel det gode ryktet 2L har nå, men Kirkelig hadde mer variert utvalg, mens 2L har litt mer sære ting.. Den første spilleren ripper, er det en Blu-ray kapabel ripper? Pris for den da? Blue Ray protection har jeg ikke klart å unngå hverken med denne eller andre BD brennere. Antar at det er software relatert, og jeg har aldri giddet å rippe BD. Kan like greit bruke orginalen når jeg først har kjøpt den. Er ikke som med musikk hvor det ofte er logisk med sanger fra mange album i samme spilleliste som dermed blir "mindre" brukt om en må bytte skive hyppig. Sanger varer ikke like lenge som filmer.... Men dette er en eldre BD brenner fra Asus. Husker ikke navnet på den eller prisen for den saks skyld. Antar at den er umulig å få ta i nå (er fra 2016 elns). Og brenneren i den stasjonære likeså. Eldre Asus brenner som er ute av produksjon. For skikkelig CD/DVD ripping kan det være nyttig å sjekke software sine preferanser. Ofte er der spesifikke modeller som støtter utvidet CRC check og eller CRC on the fly. Som dermed vil spare endel tid da platen blir "korrigert" on the fly. 1 Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 21. oktober Del Skrevet 21. oktober Noen som tar sjansen på å gjette hva som ramlet inn døren her i dag? 1 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 21. oktober Del Skrevet 21. oktober 1 hour ago, Styrmann Smisk said: Noen som tar sjansen på å gjette hva som ramlet inn døren her i dag? Den adskilte foten har jeg sett før. Audiovector kanskje? I så fall QR5. Og så var det en Elac modell for noen år siden som så litt lik ut... 1 Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 21. oktober Del Skrevet 21. oktober (endret) Pop skrev (41 minutter siden): Audiovector kanskje? I så fall QR5. Og så var det en Elac modell for noen år siden som så litt lik ut... Kjedelig at første ut fikk riktig på merke 😂 Liten bom på modell. Et element mindre på disse. Endret 21. oktober av Styrmann Smisk 2 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 23. oktober Del Skrevet 23. oktober PMC har lansert aktive twenty.5i modeller. Og da slik jeg mener er beste måten å gjøre det på med kun analog XLR og Analog RCA input som dermed gjør det mulig for brukere å ha sin egen front end mens htt har tilpasset amp til hvert element sine styrker og svakheter. Kjenner jeg PMC rett så er det lagt mye jobb i å tune disse slik at potensiale til "de passive" variantene av disse htt er maksimert i amp delen. Men da det ikke er en digital intern løsning så blir de ikke like fort avleggs. Men det fordrer at de analoge inputene er helanaloge og ikke går via en AD til DSP tilbake til DA igjen. Men jeg antar at de ikke har gjort noe såpass dumt og heller gjort eventuelle amptilpasninger i det analoge domene (med analoge aktive delefiltre). Ellers blir det bare tåpelig å ikke ha digitale inputs i tillegg til analog. https://pmc-speakers.com/home-audio/active-twenty5i/ Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 1. november Del Skrevet 1. november (endret) 30 år siden Nirvana sin Unplugged in NY album.... Tiden flyr og om jeg leker litt med kalkulatoren så var det da i 90 årene 30 år siden The Doors og Led Zeppelin sin storhetstid. En venn av meg som postet i mine tråder er død alt for tidlig. En kjernekar i hifi miljøet, som var venn med alle og bød på seg selv. Retep eller Peter... RIP Endret 1. november av Gouldfan 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 1. november Del Skrevet 1. november On 23.10.2024 at 10:06 PM, AveMORphine said: PMC har lansert aktive twenty.5i modeller. Og da slik jeg mener er beste måten å gjøre det på med kun analog XLR og Analog RCA input som dermed gjør det mulig for brukere å ha sin egen front end mens htt har tilpasset amp til hvert element sine styrker og svakheter. Kjenner jeg PMC rett så er det lagt mye jobb i å tune disse slik at potensiale til "de passive" variantene av disse htt er maksimert i amp delen. Men da det ikke er en digital intern løsning så blir de ikke like fort avleggs. Men det fordrer at de analoge inputene er helanaloge og ikke går via en AD til DSP tilbake til DA igjen. Men jeg antar at de ikke har gjort noe såpass dumt og heller gjort eventuelle amptilpasninger i det analoge domene (med analoge aktive delefiltre). Ellers blir det bare tåpelig å ikke ha digitale inputs i tillegg til analog. https://pmc-speakers.com/home-audio/active-twenty5i/ Eneste PMC jeg har sett objektive data på er nå helt forferdelig dårlig. Vi snakker nesten på nivå under ikea bilderamme her. Og en direktivet så dårlig at all verdens DSP ikke kunne reddet den. Men kanskje de aktive er bedre? https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/pmc-twenty-21-bookshelf-speaker-review.14442/ Å kalle dette en studiomonitor er nå i alle fall et hån mot verdens lydstudio Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 2. november Del Skrevet 2. november (endret) Smule8o skrev (11 timer siden): Eneste PMC jeg har sett objektive data på er nå helt forferdelig dårlig. Vi snakker nesten på nivå under ikea bilderamme her. Og en direktivet så dårlig at all verdens DSP ikke kunne reddet den. Men kanskje de aktive er bedre? https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/pmc-twenty-21-bookshelf-speaker-review.14442/ Å kalle dette en studiomonitor er nå i alle fall et hån mot verdens lydstudio Kjenner en fyr som elsket sine PMC, smak og behag som vanlig, jeg har ikke noe særlig til overs for Amirs halshuggning av rosa pantere. Denne replikken sier litt om hvor håpløst alt er... Sitat: I suspect it was all "tuned by ear" which makes me shed a tear for what hearing they must have to produce something like this! Hvilepause Her er et mer detaljert review av høytalerne... https://www.avforums.com/reviews/pmc-twenty-21-speaker-review.11858/ PMC har alltid hatt rykte for seg å være bra bygget... Endret 2. november av Gouldfan Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 2. november Del Skrevet 2. november 35 minutes ago, Gouldfan said: Kjenner en fyr som elsket sine PMC, smak og behag som vanlig, jeg har ikke noe særlig til overs for Amirs halshuggning av rosa pantere. Denne replikken sier litt om hvor håpløst alt er... Sitat: I suspect it was all "tuned by ear" which makes me shed a tear for what hearing they must have to produce something like this! Hvilepause Her er et mer detaljert review av høytalerne... https://www.avforums.com/reviews/pmc-twenty-21-speaker-review.11858/ PMC har alltid hatt rykte for seg å være bra bygget... Enig i at Amirs subjektive skriverier ikke er mer verdt enn de fleste andres subjektive skriverier. Men nå har han en gang en Klippel som gir objektive data. Og for disse høyttalere viser Klippel et stygt bilde: Og her er IKEAs bilderamme for sammenligning Og for referanse, her er eksempel på en god høyttaler Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 2. november Del Skrevet 2. november (endret) Smule8o skrev (10 minutter siden): Enig i at Amirs subjektive skriverier ikke er mer verdt enn de fleste andres subjektive skriverier. Men nå har han en gang en Klippel som gir objektive data. Og for disse høyttalere viser Klippel et stygt bilde: Og her er IKEAs bilderamme for sammenligning Og for referanse, her er eksempel på en god høyttaler Jada men plassering betyr også mye. Ikea er klint inntill en vegg feks. Og Pmc sist jeg hørte er laget for å kunne stå nær vegg, samt har et veldig spesielt kabinett med laang bassport. Arendal er en mer ut i rommet vennlig høytaler vel? Endret 2. november av Gouldfan Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 2. november Del Skrevet 2. november 9 minutes ago, Gouldfan said: Jada men plassering betyr også mye. Ikea er klint inntill en vegg feks. Og Pmc sist jeg hørte er laget for å kunne stå nær vegg, samt har et veldig spesielt kabinett med laang bassport. Arendal er en mer ut i rommet vennlig høytaler vel? Klippel måler som om der var ekkofritt rom. Og hvorvidt en høyttaler er designet for å stå nær bakvegg eller ikke går mest på hvordan man "former" bassresponsen. Over noen hundre Hz spiller det mindre rolle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå