Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Smule8o skrev (På 5.9.2024 den 8:57 AM):

Skal visst hete YPAO Volume. Om det ikke har blitt endret i en softwareoppdatering eller noe?

https://manual.yamaha.com/av/20/rxa4a/en-US/3837514251.html

Jo jeg fant det, uvant med to menyer, jeg må huske det er forskjell på de.

En vanlig meny/settings og en option menu, på hvem side av fjernkontrollen.

Skal teste det ikveld, jeg prøver Adaptive DRC også. 

Jeg skal se om jeg får prøvd kun ypao volum i morgen kveld.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 hours ago, Gouldfan said:

Jo jeg fant det, uvant med to menyer, jeg må husket det er forskjell på de.

En vanlig meny/settings og en option menu, på hvem side av fjernkontrollen.

Skal teste det ikveld, jeg prøver Adaptive DRC også. 

Jeg skal se om jeg får prøvd kun ypao volum i morgen kveld.

Spennende å høre hva du synes! Jeg har i alle fall blitt så avhengig av Dynamic Volume at jeg ikke en gang vurderer en forsterker uten noe tilsvarende. Så hadde vært greit om et alternativ til Denon eksisterte.

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (1 time siden):

Jeg har i alle fall blitt så avhengig av Dynamic Volume at jeg ikke en gang vurderer en forsterker uten noe tilsvarende.

Her står Dynamic EQ: ON og Dynamic Volume : Medium.
Ikke noe jeg justerer / slår av og på, dette står slik hele tiden! Lydoppløsningen i kanaler går automatisk, men legget til Dolby der hvor lyden ikke er beregnet for 9.2.4 anlegg. Dette er også på auto. Liker som nevnt lyd over alt fra mine Arendal-høyttalere.
Arendal kommer forøvrig med nyheter nå for de av dere som ikke følger med.. Serien kommer med navnet 1528 og ut fra 'teaseren2 skal også disse veie litt...

https://player.vimeo.com/video/1005730993?h=813b527a03&badge=0&autopause=0&app_id=58479&utm_source=Klaviyo&utm_medium=campaign&utm_campaign=teaser_7
 

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (16 timer siden):

Spennende å høre hva du synes! Jeg har i alle fall blitt så avhengig av Dynamic Volume at jeg ikke en gang vurderer en forsterker uten noe tilsvarende. Så hadde vært greit om et alternativ til Denon eksisterte.

Jeg drakk litt hvitvin til rekene igår, var så rimelige gode ferske reker på Ica, så da ble det til at vi koste oss litt. Så hadde vel litt hygge promille.

Men etter mat og vin så først bonus sønnen tegnefilmen Ghost in the Shell på Blu-ray og ok lagelig lyd med adaptive Dynamic range og Ypao volum på.

Det lød veldig bra samtidig som det ikke var så plagsomt for naboer.

Deretter så jeg Rings of power episoden på Amazon prime, vedig bra lyd der også med dette på.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Det har alltid virket på meg som det er fordommer mot å benytte EQ i sitt anlegg/høyttalere. I alle fall på et anlegg i høyere prisklasse. I butikker har jeg ofte fått et skjevt blikk bare jeg nevner ordet EQ.

Macintosh hadde på en av sine forsterkere en fem-bånds EQ husker jeg.. cool.

Jeg bruker EQ mye pga av alle de forskjellige musikksjangre jeg hører på. Og ikke minst på de mange remastered innspillingene. De kan endel ganger være en helt grusom nedgradering i lydbildet. Bedre da selv å være den master-ansvarlige..😰 Helt addicted til EQ.

Lenke til kommentar

Før gikk ofte eq gjennom dårlige pots. Nå er det ofte gjort digitalt før DA og eneste en må huske på er headroom. Selv bruker jeg nå mye EQ. Både hjemme på stueannlegget, men ikke minst med hodetelefoner. Og sålenge jeg har startet med å dempe signalet nok i forkant av å legge til i bass så er det såvidt jeg kan høre ingen ulemper med det.

Eneste som er litt styr er når Marantz ikke er roon ready. Om den hadde vært det ville jeg kunne har tilpasset en EQ til hver enkelt høytaler i rommet.

Videre er også "dynamic EQ" ikke tilgjengelig for meg siden jeg bruker Dirac og ikke Audessey. Men for meg er ikke dette ett stort tap da jeg aldri trenger å øke bass og diskant. Selv på lave volum er dette stort sett greit nok. Og for meg er det "tale" som må fremheves på lave volum (noe marantz også kan gjøre med Dirac).

Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (3 timer siden):

Før gikk ofte eq gjennom dårlige pots. Nå er det ofte gjort digitalt før DA og eneste en må huske på er headroom. Selv bruker jeg nå mye EQ. Både hjemme på stueannlegget, men ikke minst med hodetelefoner. Og sålenge jeg har startet med å dempe signalet nok i forkant av å legge til i bass så er det såvidt jeg kan høre ingen ulemper med det.

Eneste som er litt styr er når Marantz ikke er roon ready. Om den hadde vært det ville jeg kunne har tilpasset en EQ til hver enkelt høytaler i rommet.

Videre er også "dynamic EQ" ikke tilgjengelig for meg siden jeg bruker Dirac og ikke Audessey. Men for meg er ikke dette ett stort tap da jeg aldri trenger å øke bass og diskant. Selv på lave volum er dette stort sett greit nok. Og for meg er det "tale" som må fremheves på lave volum (noe marantz også kan gjøre med Dirac).

Roon har vel parametrisk EQ så vidt jeg husker. Har gått til ren Tidal. Forøvrig ikke noe fan av dette max-lyd-valget. Synes faktisk høy låter bedre.

Jeg har en haug av valg på dette programmet. Benytter både 32 og 10 bånds grafisk. Enklere synes jeg. Det er ikke alltid at EQ handler om å legge til, det kan like gjerne være å trekke fra. I mange tilfeller må jeg det siden mine interne woofere er en fare for seg selv. Volumet er for høyt på det nedre registeret.

Det er kontrastene vi er ute etter når det kommer til EQing, ikke at alt skal tweakes oppover til den store gullmedaljen. Det å utelukkende dra på oppover på alt får jeg følelsen av med flere Remaster versjoner. Samtidig hører jeg også eldre plater lagt til streaming u/Remaster som har mistet alt av lydbilde og output.

Dette er forhold som gjør meg avhengig av EQ. Har flere egendefinerte lagringer.

 

Som jeg nevnte, mange(ikke alle) Remaster versjoner låter helt tragisk. Innspillingen er ødelagt/voldtatt.

På en studio-innspilling bruker band/artist/lydtekniker mye tid til sluttmix. Her hører man igjennom albumet som helhet over mangfoldige dager. Renser ørene, starter på nytt dagen etter, og inviterer kanskje andre til å høre varierte versjoner. Kanskje over mangfoldige dager..

Låt rekkefølger, tid mellom låter bir vurdert kanskje under krangel og resultater blir mer eller mindre heldig. Kanskje dagens master ansvarlig skal få lov til å fikse litt på det snart også?

Nå får jeg følelsen av at en teenager kan sitte å skru litt på en god ettermiddag og vipps så har vi en ny Remaster. Eller enda verre. Én av den mer ambisiøs typen har kanskje gått igjennom sporene individuelt og mikset både på lyd og nivå.

I en del tilfeller vil nok artistene høre igjennom en Remaster før den slippes. Det hjelper dårlig når artisten har fått mild tinnitus, dårlig hukommelse og svære persille-dusker som tyter ut av ørene.

Nei, her burde det komme en kulturendring. Don´t change a winning team.(The mix is final.) 

 

AB1FAECD-9E84-4A51-A1E2-93528F1C42D2.heic

Endret av Sovna
Lenke til kommentar

Jeg for min del unngår stort sett remastered som pesten. Jeg har tideligere nevnt opptil flere grunner til dette men det er i utgangspunktet begrenset dynamisk range og hvordan det påvirker bass som for meg dreper innspillinger som i utgangspunktet hadde en relativt korrekt master som følge av at de i eldre dager ikke hadde automatikk til å gjøre alt arbeidet for seg men måtte bruke øra.

Jeg har også i alle år stort sett kjøpt musikk som jeg liker. Stort sett ikke lenge etter at det kom ut, så jeg har stort sett orginalversjonene liggende som standard i roon.

Når det kommer til EQ så min fremgangsmåte to trinns.

1. Plasser htt sånn ca slik produsent har gitt råd om. Ta deretter målinger for å se hvordan rommet med sine dimensjoner påvirker frekvenskurven. Opprett så enten via en Parametrisk EQ eller ett RAW filter (også mulig å integrere i roon). For å gi htt så "riktig" frekvenskurve i rommet som mulig som ett utgangspunkt.

2. Tilpass med en sekunder parametrisk eq (også i roon - du kan ha så mange eq liggende etter hverandre som du vil) til det lyder slik jeg vil ha det. Normalt sett er det litt boost fra ca 100hz og nedover med lett gradvis stigning jo lengre ned en kommer. Jeg stopper økninger før jeg når subbens delefrekvens på 40hz og tilpasser også videre i subbens app. Mine front L og R spiller flatt til 40 og -3 ved 32hz. Da uten roomgain. Roomgain er markant i mitt lytterom så det er endel korrigeringer ute å går i alle trinn med "EQ" her.

Alternativt med romkorreksjon så blir romkorreksjon gjort med målinger som er gjort før noe som helst  annet blir gjort. Og deretter blir 1+2 også gjort på romkorrigert htt løsning.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Styrmann Smisk said:

Hvor stor effekt har bokhyllehøyttalere av dempeføtter? Titter på et brukt bar IsoAcoustic Gaia til Dynaudioene.

Jeg vil ikke kalle det natt og dag forskjeller. Men det kan forbedre bass ved å stramme opp. Og har dermed også god effekt på å la htt spille mer "fritt" i mellomtone også da enhver vibrasjon i kabinettet blir nullet ut. (Vibrasjonen blir omgjort til varmeenergi i "puckene"). Viktig at det er riktig vekt-variant på puckene/føttene. Ellers kan det fort ha negativ effekt (da vibrasjonene ikke blir nullet ut).

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
Styrmann Smisk skrev (7 timer siden):

Hvor stor effekt har bokhyllehøyttalere av dempeføtter? Titter på et brukt bar IsoAcoustic Gaia til Dynaudioene.

Om de står på hylle, så har du absolutt fordel med dempeføtter, på brukten er det heller ikke så dyrt? Om du hører forskjell vet jeg ikke, men det er bra for sjelefreden..

Jeg bruker også dempeføtter for jeg har surround på toppen av hver sin hylle, de fikk der mere plass enn vi skrudde de fast på veggen og sitter nesten i samme høyde.

De jeg bruker er rimelige Argon puter.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Gouldfan said:

Om de står på hylle, så har du absolutt fordel med dempeføtter, på brukten er det heller ikke så dyrt? Om du hører forskjell vet jeg ikke, men det er bra for sjelefreden..

Jeg bruker også dempeføtter for jeg har surround på toppen av hver sin hylle, de fikk der mere plass enn vi skrudde de fast på veggen og sitter nesten i samme høyde.

De jeg bruker er rimelige Argon puter.

Gaia modellene (med gjenger) er til stativer eller rett i gulvstående. Oreo (pucks) er for å ha mellom htt og hyller. I tillegg har en aperta modellene som er stativer med innebygget isoacoustics ben.

Personlig ville jeg sett på pucks for studiomonitorer. De er vesentlig rimleligere enn tilsvarende Oreo som er for hifi markedet.

Om htt ikke er for tung så er isoacoustics puck mini ett greit sted å begynne og de koster ca 1000 for 8 stk.

https://www.prisjakt.no/product.php?p=5919901

Endret av AveMORphine
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (3 timer siden):

Om htt ikke er for tung så er isoacoustics puck mini ett greit sted å begynne og de koster ca 1000 for 8 stk.

Høyttaler og stativ veier 14,5 kg sammen. Gaia III tar inntil noen og 30 kg. Tenkte den var innafor da Dynaudio stand 20 er forberedt med gjenger

Lenke til kommentar
33 minutes ago, Styrmann Smisk said:

Høyttaler og stativ veier 14,5 kg sammen. Gaia III tar inntil noen og 30 kg. Tenkte den var innafor da Dynaudio stand 20 er forberedt med gjenger

Gitt at stativ og htt ikke er skrudd sammen så vil det trolig være bedre med 8x mini mellom htt og stativ enn Gaia på bunnen av stativ.

Har selv hatt god effekt  når høytaler har vært festet i stativ med gaia. Uten skruene merket jeg lite eller ingenting på noe sonos faner isin tid

Lenke til kommentar
2 hours ago, Gouldfan said:

Jeg vurderer nye Atmos høytalere, men vet ikke hvor mye kr jeg skal legge i det.

Har veldig lyst på Dali Alteco c 1

https://www.hifiklubben.se/dali-alteco-c-1-kompakt-hogtalare/dalialtecoc1wa/

Jeg synes den i Valnøtt er vakker og passer med mine Canton Ergo i Cherry.

Men hvitt er kanskje mer konevennlig og går i ett med veggen...

Kjøpte to par slike for en stund tilbake. Ble svært skuffet over at terminalene var elendig kvalitet og returnerte de før jeg koblet de opp engang. Selv htt til under halve prisen er bedre kvalitet.

Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (9 timer siden):

Kjøpte to par slike for en stund tilbake. Ble svært skuffet over at terminalene var elendig kvalitet og returnerte de før jeg koblet de opp engang. Selv htt til under halve prisen er bedre kvalitet.

Er det de gamle, "klemme" terminalene? Jeg har ikke noe imot det på små høyttalere. Selvom banan og skru er bedre.

Eventuelt andre alternativer? Har vurdert Xtz og Svs.. Mission er billige men tror det er så som så med kvalitet.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...