Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Styrmann Smisk skrev (12 minutter siden):

Enig med deg! Men bildet fra innlegget er ikke mitt, men Schiit's eget.

Trenger man ikke dedikert sub rca?

Nei du trenger bare to y splitt fra rød og hvit/svart og lede to subkabler til L/R på sub.

Men viktig at du deler riktig frekvens på sub da, jeg har som regel at jeg deler på 80Hz for jeg synes det lyder mest sømløst med sub og høytalere.

Jeg liker ikke at sub eller høyttalere overspiller hverandre...

Jeg har selv brukt pre slik, brukte Ifi Zen Dac v2 som forforsterker og det funket kjempebra med Y splittere og Subwoofer.

Du bare deler signalet og sender det til Sub

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Styrmann Smisk said:

Enig med deg! Men bildet fra innlegget er ikke mitt, men Schiit's eget.

Trenger man ikke dedikert sub rca?

Ja har tatt endel diskusjoner med produsenter sine PR departments opp igjennom. For meg som tekniker er det jo helt greit at produsenten lærer opp kunden til å gi meg mer arbeid, men men.

Ang sub ut så er det sikkert enklest å bruke xlr til htt og rca til sub. Du vil da ikke dele så hett vil spille full range (effekt blir "kastet bort" i hett delefilter). Om du har en amp som ikke trenger diffrentiell xlr, så vil subbens delefilter også kunne benyttes ved å koble saga2 pre out til subbens l+r input og deretter koble fra sub rca l+r utgangen og inn på power amp. Da vil subbens aktive delefilter kutte lave frekvenser fra frontene.

Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (5 timer siden):

Ja har tatt endel diskusjoner med produsenter sine PR departments opp igjennom. For meg som tekniker er det jo helt greit at produsenten lærer opp kunden til å gi meg mer arbeid, men men.

Ang sub ut så er det sikkert enklest å bruke xlr til htt og rca til sub. Du vil da ikke dele så hett vil spille full range (effekt blir "kastet bort" i hett delefilter). Om du har en amp som ikke trenger diffrentiell xlr, så vil subbens delefilter også kunne benyttes ved å koble saga2 pre out til subbens l+r input og deretter koble fra sub rca l+r utgangen og inn på power amp. Da vil subbens aktive delefilter kutte lave frekvenser fra frontene.

Jeg synes ikke noe om å blande xlr og rca, med mindre man vil bruke xlr til Stereo.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Gouldfan said:

Jeg synes ikke noe om å blande xlr og rca, med mindre man vil bruke xlr til Stereo.

Og om du hadde forstått noe av det jeg skrev så ville du sett at jeg ikke blandet XLR og RCA. Men fortsett å spamme med din mangel på kompetanse du....

Endret av AveMORphine
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (7 timer siden):

Ang sub ut så er det sikkert enklest å bruke xlr til htt og rca til sub. Du vil da ikke dele så hett vil spille full range (effekt blir "kastet bort" i hett delefilter).

Såå..

XLR > Parasound Halo > høyttalere

RCA out > RCA inn på sub med deling i subbens forsterker

 

Sender preamp ut signaler på alle kanalene samtidig? Trodde man switchet mellom de

Endret av Styrmann Smisk
Lenke til kommentar
Styrmann Smisk skrev (30 minutter siden):

Såå..

XLR > Parasound Halo > høyttalere

RCA out > RCA inn på sub med deling i subbens forsterker

 

Sender preamp ut signaler på alle kanalene samtidig? Trodde man switchet mellom de

Om du VIL benytte deg av Xlr på parasound så ok.

Jeg mente ikke å krangle eller noe, jeg foretrekker y-splittere bare men igjen jeg har ikke effekt med xlr da, men planlegger å skaffe en.

Lenke til kommentar
32 minutes ago, Styrmann Smisk said:

Såå..

XLR > Parasound Halo > høyttalere

RCA out > RCA inn på sub med deling i subbens forsterker

 

Sender preamp ut signaler på alle kanalene samtidig? Trodde man switchet mellom de

Hei, ja det stemmer. XLR ut fra Saga 2 til XLR inn på Halo. Og RCA ut fra Saga 2 til SUB L+R in.

Alternativt om din Halo har RCA inputs i tillegg så kan du også eksperimentere med å bruke RCA ut fra SAGA 2 til RCA L+R in på SUB og RCA out fra sub videre til RCA inn på Halo (sjekk at eventuelle vippebrytere på halo står korrekt).

Ved sistnevnte løsning vil Sub ta seg av deling og alt over delefrekvensen blir sendt videre til front L+R via RCA out fra Sub. Alt under delefrekvensen vil sub (og dens amp) ta seg av.

Ved førstnevnte løsning vil halo forsterke hele frekvensområdet og delefilteret i htt vil "forkaste" det htt ikke er i stand til å gjengi. Sub vil også kun gjengi det som er under delefrekvensen som du stiller inn på sub.

Edit: Og ja; på Saga 2 både XLR og RCA aktive samtidig.

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (16 timer siden):

Og om du hadde forstått noe av det jeg skrev så ville du sett at jeg ikke blandet XLR og RCA. Men fortsett å spamme med din mangel på kompetanse du....

Det var hatsk tone, jeg vet at du ikke koblet en RCA til Xlr, jeg bare sa at JEG foretrekker å bruke enten RCA eller Xlr.

Det blir forskjellige nivåer i dB uansett hvordan du gjør det. Men med RCA og y split senkes det bare med 2-3db. Men det gjelder for både Sub og Høytalere.

 

Kan jo justeres begge deler Xlr har igjen mer DB (ca 6db) men dette er ikke så farlig, bare juster.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (2 timer siden):

Og om du hadde forstått noe av det jeg skrev så ville du sett at jeg ikke blandet XLR og RCA. Men fortsett å spamme med din mangel på kompetanse du....

det er lite hensiktsmessig å formulere seg slik, selv om dere er uenige. 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (4 timer siden):

Om du VIL benytte deg av Xlr på parasound så ok.

Jeg mente ikke å krangle eller noe, jeg foretrekker y-splittere bare men igjen jeg har ikke effekt med xlr da, men planlegger å skaffe en.

Ikke nødvendigvis sånn at jeg ikke VIL bruke splittere. Men for min egen sinnstilstand virker det mer ryddig med hver sin dedikerte output. Og nå har mitt effekttrinn muligheten til å velge mellom RCA og XLR.

@AveMORphine Med en så simpel preamp som Schiiten er det kanskje greit å gå via subben med rca for å få satt en fast delefrekvens. Akkurat nå ligger det an til at jeg flytter inn i en kjellerleilighet, så blir ikke noe subwoofer på denne karen på noen år :pHuff.. Drømmen om 2.2 oppsett blir bare forskøvet lenger og lenger frem i tid..

Endret av Styrmann Smisk
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Styrmann Smisk said:

Ikke nødvendigvis sånn at jeg ikke VIL bruke splittere. Men for min egen sinnstilstand virker det mer ryddig med hver sin dedikerte output. Og nå har mitt effekttrinn muligheten til å velge mellom RCA og XLR.

@AveMORphine Med en så simpel preamp som Schiiten er det kanskje greit å gå via subben med rca for å få satt en fast delefrekvens. Akkurat nå ligger det an til at jeg flytter inn i en kjellerleilighet, så blir ikke noe subwoofer på denne karen på noen år :pHuff.. Drømmen om 2.2 oppsett blir bare forskøvet lenger og lenger frem i tid..

Ja så lenge Parasound ampen har en SE til Diffrentiell (XLR) konverter på sin RCA input (jeg vet at Halo JC1 har det, men vet ikke om din Halo har dette eller ikke).

Hovedpoenget er at om ditt utgangstrinn er diffrentiell balansert (via XLR) så vil utgangstrinnet i power amp kreve en diffrentiell input for å bruke all tilgjengelig kraft. Så for å utnytte ampen er det normalt sett best å bruke XLR om det er tilstede (eventuellt RCA om ampen har en intern SE til diffrentiell balansert input (normalt aktivert med en liten vippebryter på baksiden for å velge mellom XLR og RCA). Den kretsen er ikke alltid like god som på pre-amps med dedikert løsning i sin konstruksjon, men Parasound Halo sin er såpass god at den kan brukes i mange tilfeller om der ikke finnes ett skikkelig fullverdig diffrentielt signal direkteført helt ut fra DAC chip via 4 dedikerte linjetrinn (2 positive og 2 negative) hele veien gjennom systemet.

Og i tilfelle med en sub som også vil avlaste ampens frekvensområde (som ellers er effekt kastet bort i det passive delefilteret i htt) så er det verd å prøve RCA veien dersom den gir mulighet for å dele i subben før signalet blir sendt videre uten "lav frekvens effekt-suget" som i praksis blir bortkastet effekt i alle ledd om en ikke deler ett eller annet sted. Subben kan gjøre dette. Ideelt sett hadde pre-ampen gjort dette, men slikt er ikke vanlig i 2 kanals pre-amper nå for tiden. Parasound P5 gjør dette (analogt). De fleste preamper med denne funksjonen i disse dager gjør dette digitalt (inkludert surround utstyr).

Parasound P5:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=334252445&ci=7

Funksjonene jeg snakker om kan ses på bildet under. I tillegg er P5 utstyrt med XLR input som da vil gi mulighet for å holde signalet balansert diffrentiellt hele veien fra f.eks en DAC med XLR ut.

parasoundp5.thumb.jpg.560983ebe7994096b6bbdf30d53775d8.jpg

Lenke til kommentar

Spør du meg så kjører jeg normalt RCA siden det er godt nok i 99,9% av tilfellene.

XLR har effekt der det kommer indusert støy inn over overføring av signal. Måten XLR fungerer på da gjør at støyen blir + på en leder og - på den andre så de vil utjevnes når signalet dekodes i andre enden. Dette fungerer knall for instrumenter til et miksebord eksempelvis. For mer hjemmebruk i normale omgivelser så har jeg aldri opplevd at XLR har noe å tilby vs RCA, så jeg ender normalt opp med RCA for lavere kostnad og enkethet. Jeg vet om muligheten med at XLR kan hjelpe meg om det skulle bli behov for det, men har enda tilgode å bruke den.

For meg så er XLR en flott teknologi, men føler den er blitt sugd opp i et segment den ikke hører så veldig godt hjemme i bare for å skvise ut noen ekstra gryn fra noen godtroende folk. Sikkert folk som er uenige med meg der, men det er i alle fall mine 2 cent.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, vidor said:

Spør du meg så kjører jeg normalt RCA siden det er godt nok i 99,9% av tilfellene.

XLR har effekt der det kommer indusert støy inn over overføring av signal. Måten XLR fungerer på da gjør at støyen blir + på en leder og - på den andre så de vil utjevnes når signalet dekodes i andre enden. Dette fungerer knall for instrumenter til et miksebord eksempelvis. For mer hjemmebruk i normale omgivelser så har jeg aldri opplevd at XLR har noe å tilby vs RCA, så jeg ender normalt opp med RCA for lavere kostnad og enkethet. Jeg vet om muligheten med at XLR kan hjelpe meg om det skulle bli behov for det, men har enda tilgode å bruke den.

For meg så er XLR en flott teknologi, men føler den er blitt sugd opp i et segment den ikke hører så veldig godt hjemme i bare for å skvise ut noen ekstra gryn fra noen godtroende folk. Sikkert folk som er uenige med meg der, men det er i alle fall mine 2 cent.

Ja forsåvidt enig i det du sier, men det er ikke skjerming som er årsaken til at en bruker XLR i hifisammenheng. Det er først og fremst for å utnytte det økte volt-utslaget i diffrentielle effekt-trinn. Så det er kun når effekt-trinnet er diffrentiellt at en bør benytte XLR for å bruke hele forsterkeren. Om en benytter RCA inn til en diffrentiell forsterker så vil kun 1/2 av ampen i praksis bli utnyttet.

Deretter er det klart at utviklere av forsterkere åpner opp for bruk av hele ampen sitt potensiale ved bruk av RCA gjennom å ha konvertere på inputs som omgjør RCA til diffrentiell XLR for utgangstrinnet. Som nevnt over og forsøkt forklart så er da RCA signalat inn til ampen konvertert til å ha både positiv og negativ signal (som oftest ved å "kopiere" den positive signalet men da med negativ polaritet. Det samme gjør også Saga 2 for sin XLR output.

Når alt kommer til alt så er dette først og fremst ett valg en må ta når en velger komponenter. Men å bruke RCA overføring når XLR er tilgjengelig er generelt sett ikke nyttig for annet enn fanboy årsaker.

Selvsagt er bransjen selv skyldig i mye av misforståelsen ang dette da de ofte pusher dette med signalintegretet gjennom XLR kabler sine immunitet mot støy men i praksis er det kun i pro audio at slikt egentlig har betydning (svært lange strekk, og ofte enorme mengder kabler som ligger parallellt). Det hjelper heller ikke på forvirringen at ikke alle amper som har XLR faktisk er diffrentielle som kan utnytte dette (i praksis er det bare en plugg uten at innmaten er balansert).

Jeg for min del har hatt både balanserte systemer og singel ended systemer og mitt nåværende system er i all hovedsak RCA basert. HTT systemet mitt that is. Jeg bruker "Balansert" på enkelte svært tungdrevne hodetelefoner (Mod housee Tungsten bl.a.). Og da helt fra DAC chip og ut til elementene i hodetelefonene. I ett diffrentiellt balansert system er både positiv og negativ pol aktive i referert til ground. Mens i ett singel ended system (RCA) er det kun positiv pol som er aktiv. Negativ pol er koblet til ground (0V).

Lenke til kommentar
Styrmann Smisk skrev (3 minutter siden):

@Gouldfan Fikk svar fra Duet på spørsmål vedrørende Saga 2.
 

 

Ligger på 5 tusen eller noe på Euro siden, men det skal jo skattes om dere kjøper til Norge så ca samme.

Fytti rakkern så bra det lyder på anlegget her i nye leiligheten i Strömstad.

Surround høyre og venstre lyder mye bedre integrert nå på Argon Dempe føtter i høyde på hver sin hylle på sidene. 

Hadde egentlig tenkt å bore de til veggen, men kona ville ha de på hyllene. Og er en stor vitrine skap på hver side i akkurat lik avstand ettersom hvor man sitter.

Kikket begynnelsen på lotr og det røsket skikkelig, Hører høstlista mi på Tidal og Argon solo med AirPlay fra ipaden..

Jeg tester med sub på 60hz nå fordi forslaget til ypao nå stemte bra, bare endret til small på høytalere.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (16 minutter siden):

Ligger på 5 tusen eller noe på Euro siden, men det skal jo skattes om dere kjøper til Norge så ca samme.

Andre Schiit-produktene ligger på mellom 1.5 og 2 ganger amerikansk pris hos Duet. Litt voldsomt da om Saga 2 ender med å koste 6.900

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...