Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Chris93 skrev (3 timer siden):

Får vel presisere at jeg ikke mente dette spesifikt opp mot kabler, men kun som i et stikk til at folk som kan(burde kunne?) litt signalbehandling ikke nødvendigvis holde seg unna snakeoil ;)

 

Uansett, jeg skulle gjerne hatt litt innspill på en ny forsterker/receiver. Per nå har jeg en Onkyo TX-SR607 som jeg har hatt i 14 år, men fjernkontroller trenger litt service og HDMI-kortet tok kvelden for en stund siden slik at jeg må plugge om kabler manuelt. Hva finnes der ute av alternativer, som er relativt rimelig?

Jeg vil ha Yamaha igjen, men den jeg ser på har bare 5.1 pluss to Atmos eller back surround.

Jeg synes Yamaha fysisk er så bra bygget, men teknisk i setup og romkorreksjon så ligger de kanskje litt etter, jeg stoler ikke på romkorreksjon, bare bruker den som utgangspunkt og justerer på feeling med lydtoner, og i manuell så hører jeg Yamaha er en av de beste.

Den jeg ser etter er Yamaha Aventage RX-A4A Hemmabioreceiver

Jeg vurderer Denon X3800 også 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AveMORphine skrev (31 minutter siden):

Denon X2800H til 9K

Eller spar opp til storebror X3800H til 14K

Ser at at man også kan få tak i Denon DRA-900H fra Hifiklubben, er det noe poeng å gå for f.eks den da jeg i dag kun har stereo?

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Chris93 skrev (13 minutter siden):

Ser at at man også kan få tak i Denon DRA-900H fra Hifiklubben, er det noe poeng å gå for f.eks den da jeg i dag kun har stereo?

Sjekke høytalere specs isåfall. På specs ser jeg Denon har 100 i 8 ohm på stereo.

Om du kun har Stereo ville jeg sett etter en stereo amp med hdmi.

Fra hukommelsen så tror jeg Nad og Marantz tilbyr dette samt noen andre

Hdmi begynner å bli mer vanlig nå på amper med Arc.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Chris93 said:

Ser at at man også kan få tak i Denon DRA-900H fra Hifiklubben, er det noe poeng å gå for f.eks den da jeg i dag kun har stereo?

Sliter med å se hva man egentlig får ekstra som kompensasjon for at de har fjernet en haug med kanaler i forhold til surround-variantene på den der.

Den ser nå ut til å være mer eller mindre lik med X1800, bare med færre kanaler og mindre funksjonalitet? Har du høyttalere og subwoofer, eller bare to høyttalere?

Forøvrig anbefaler jeg X1800 over X2800. De er så for alle praktiske formål like.

Lenke til kommentar

Akkurat, jeg har ikke sett så altfor nøye på forskjellene mellom disse, men utenom funksjonalitet ser jeg at det er noe forskjell i effekt.

Jeg har kun to høyttalere i bruk, et par Dynavoice challenger M-65. De trøkker bra nok for seg i forhold til hvordan jeg bor, så noe subwoofer har jeg ikke sett så mye nytte av. Jeg har nok høyttalere til å kjøre 5.0, men slik som det er nå får/vil jeg ikke tatt de i bruk før jeg flytter, etcetc
 

Det jeg vil ha, evt trenger, er en boks som kan drive stereo høyttalerne mine, har en HDMI switch for de gangene jeg bytter kilde. Jeg satt grensen på 10k fordi jeg synes at det høres relativt fornuftig ut :)

Takk for alle innslag så langt!

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
1 hour ago, Gouldfan said:

Sjekke høytalere specs isåfall. På specs ser jeg Denon har 100 i 8 ohm på stereo.

Om du kun har Stereo ville jeg sett etter en stereo amp med hdmi.

Fra hukommelsen så tror jeg Nad og Marantz tilbyr dette samt noen andre

Hdmi begynner å bli mer vanlig nå på amper med Arc.

2 kanals amper med hdmi er imo bare tull. Fungerer for de som ALDRI skal kjøre flere kanaler, men blir ett hinder dersom en ønsker flere kanaler på sikt. Jeg personlig hadde heller sett at disse 2 kanals ampene ble levert med prosessor inputs slik som var vanlig rundt årtusenskiftet. Det å bruke HDMI kontakten til 2 kanals på bekostning av prosessor input er og forblir en stygg uvane som hifi merker har fått for seg at er en god ting. De fleste tv`er gjør hdmi switching vel så bra som en slik løsning.
Jeg sitter nå og irriterer meg over HDMI switchingen på min Marantz Cinema 50 som har fått det for seg å skape trøbbel etter at jeg koblet til en T-wee boks til den i tillegg til AppleTV, playstation, pc etc. Siden T-wee boksen har en HDMI-CEC funksjon (i mitt tilfelle låst) slik at den overstyrer alt annet på HDMI kjeden (og jeg har foreløpig ikke innloggingen for å få endret noe i settingene til T-Wee boksen). DVS. AppleTV fjernkontroll fra TV funker ikke lengre, Marantz bytter til t-wee uansett så lenge den står på (selv om jeg under en reklamepause vil se på AppleTV og bla i kanaler der). ETC etc. Noe herk å ha med å gjøre. Nei for min del blir nå det meste koblet til TV (beholder PC via HDMI grunnet at ROON ikke er innlemmet i Marantz og jeg ønsker flerkanals musikk). Men PC fucker i det minste ikke til HDMI-CEC. Og jeg trenger ikke ha på TV`n for å høre på flerkanals musikk fra ROON.

Kjøp deg heller en god 2 kanals amp med prosessor input og en bluesound node (for 2 kanals) mens du avventer flerkanals lyd. Ett eksempel på en 2 kanals amp med slik funksjonalitet (ja jeg selger min egen da jeg har oppgradert innen samme merke): https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=350840830&ci=10

Og så slenger du på en Node (koblet med optisk digital kabel, men volum kan fremdeles styres fra de fleste TV remotes). Da har du galvanisk isolasjon (optisk kabel er lys, ikke kabel som kan lede strøm som kom på avveie). Siden du kjører 2 kanals er det INGEN grunn til å kjøre HDMI da det ikke vil ha en eneste fordel over optisk. HDMI trengs  når båndbredden krever det, det gjør den ikke med 2 kanals lyd. Punktum.

Node 2i (optisk):

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=351508993&ci=2

Node N130 (HDMI):

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=348930947

En annen ulempe med HDMI løsning er at den da opptar en av tilkoblingene på TV`n. Og da er man avhengig av at stereoampen har switching (noe som også er kostbart og som nevnt av grunnene over totalt bortkastet på 2kanals oppsett).

Edit: Leif

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Chris93 skrev (1 time siden):

Akkurat, jeg har ikke sett så altfor nøye på forskjellene mellom disse, men utenom funksjonalitet ser jeg at det er noe forskjell i effekt.

Jeg har kun to høyttalere i bruk, et par Dynavoice challenger M-65. De trøkker bra nok for seg i forhold til hvordan jeg bor, så noe subwoofer har jeg ikke sett så mye nytte av. Jeg har nok høyttalere til å kjøre 5.0, men slik som det er nå får/vil jeg ikke tatt de i bruk før jeg flytter, etcetc
 

Det jeg vil ha, evt trenger, er en boks som kan drive stereo høyttalerne mine, har en HDMI switch for de gangene jeg bytter kilde. Jeg satt grensen på 10k fordi jeg synes at det høres relativt fornuftig ut :)

Takk for alle innslag så langt!

Dynavoice er lettdrivne som bare det hadde slike selv i ungdomsårene. M65 beste lyden med Pioneer.

legger til at ingenting passet m65 uten en pioneer amp, ikke nad, ikke Yamaha ikke cambridge ikke en vintage Sansui.

Men Pioneer tror 60-80 watt var perfekt combo.

Dynavoice er lettdrevne som bare det men diskanten i den første modellen var veldig skarp og forward og dårlig og passet bare med Pioneer.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
54 minutes ago, AveMORphine said:

2 kanals amper med hdmi er imo bare tull. Fungerer for de som ALDRI skal kjøre flere kanaler, men blir ett hinder dersom en ønsker flere kanaler på sikt. Jeg personlig hadde heller sett at disse 2 kanals ampene ble levert med prosessor inputs slik som var vanlig rundt årtusenskiftet. Det å bruke HDMI kontakten til 2 kanals på bekostning av prosessor input er og forblir en stygg uvane som hifi merker har fått for seg at er en god ting. De fleste tv`er gjør hdmi switching vel så bra som en slik løsning.
Jeg sitter nå og irriterer meg over HDMI switchingen på min Marantz Cinema 50 som har fått det for seg å skape trøbbel etter at jeg koblet til en T-wee boks til den i tillegg til AppleTV, playstation, pc etc. Siden T-wee boksen har en HDMI-CEC funksjon (i mitt tilfelle låst) slik at den overstyrer alt annet på HDMI kjeden (og jeg har foreløpig ikke innloggingen for å få endret noe i settingene til T-Wee boksen). DVS. AppleTV fjernkontroll fra TV funker ikke lengre, Marantz bytter til t-wee uansett så lenge den står på (selv om jeg under en reklamepause vil se på AppleTV og bla i kanaler der). ETC etc. Noe herk å ha med å gjøre. Nei for min del blir nå det meste koblet til TV (beholder PC via HDMI grunnet at ROON ikke er innlemmet i Marantz og jeg ønsker flerkanals musikk). Men PC fucker i det minste ikke til HDMI-CEC. Og jeg trenger ikke ha på TV`n for å høre på flerkanals musikk fra ROON.

Angående HDMI-CEC problemene så er nok T-Wee boksen problemet. Slike bokser har en tendens til å være rent skrot. Brodern sliter med akkurat det samme med en Telia-boks og Marantz. Koblet fra Telia-boksen og kjører Telia via app på Apple TV. Alle problem bortevekk.

54 minutes ago, AveMORphine said:



Kjøp deg heller en god 2 kanals amp med prosessor input og en bluesound node (for 2 kanals) mens du avventer flerkanals lyd. Ett eksempel på en 2 kanals amp med slik funksjonalitet (ja jeg selger min egen da jeg har oppgradert innen samme merke): https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=350840830&ci=10

Hva er egentlig sånn prosessor input? Aldri helt forstått hva det er og hva det skal være godt for.

54 minutes ago, AveMORphine said:

Og så slenger du på en Node (koblet med optisk digital kabel, men volum kan fremdeles styres fra de fleste TV remotes). Da har du galvanisk isolasjon (optisk kabel er lys, ikke kabel som kan lede strøm som kom på avveie). Siden du kjører 2 kanals er det INGEN grunn til å kjøre HDMI da det ikke vil ha en eneste fordel over optisk. HDMI trengs  når båndbredden krever det, det gjør den ikke med 2 kanals lyd. Punktum.

Nå er vel ofte ikke TV-er og ikke-eksotiske lydproduker jordet lengre. Så behovet for galvanisk skille er vel ikke så stort. Siste produkt med jordet stikk jeg hadde var en plasma TV. Lenge siden den forlatte fabrikken kan man si :p

HDMI har den fordel at det er kabler de selger overalt, og at de ikke knekker om du ser for hardt på de

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Smule8o said:

Angående HDMI-CEC problemene så er nok T-Wee boksen problemet. Slike bokser har en tendens til å være rent skrot. Brodern sliter med akkurat det samme med en Telia-boks og Marantz. Koblet fra Telia-boksen og kjører Telia via app på Apple TV. Alle problem bortevekk.

Hva er egentlig sånn prosessor input? Aldri helt forstått hva det er og hva det skal være godt for.

Nå er vel ofte ikke TV-er og ikke-eksotiske lydproduker jordet lengre. Så behovet for galvanisk skille er vel ikke så stort. Siste produkt med jordet stikk jeg hadde var en plasma TV. Lenge siden den forlatte fabrikken kan man si :p

HDMI har den fordel at det er kabler de selger overalt, og at de ikke knekker om du ser for hardt på de

Kommer nok til å kjøre T-wee boksen på 42" skjermen på sov istedet da jeg ikke trenger HDMI cec der. Har 2 PC koblet til og kan være kjekt å kunne kjøre TV bilde i PIP når jeg sitter å jobber der. Blir også litt trangt i racket i stua atm (har to komplette Densen oppsett i stua fra og med i morgen....). Skal kjøre demo på Mandag også og vedkommende skal ha med seg egen amp så det blir trangt om hylleplassen. Og ja jeg hadde tenkt å kjøre T-wee appen, men som sagt mangler jeg innlogging atm så for å ikke miste mulighet til å se litt nyheter ol. så satt jeg opp T-wee boksen i stua. Siden Borettslaget har endret fra Telia kobber til telenor fiber så telia innlogging lever på lånt tid regner jeg med...

Prosessor input er en input på en integrert forsterker som går rett i slutt-trinnet. Eller i Densen sitt tilfelle så trykker en på prosessor knappen enten på fjernkontrollen eller på fronten av ampen og så settes den interne relestyrte volumkontrollen automatisk til -0dB altså full pupp. Signalet går fremdeles gjennom pre-ampen, men istedet for å manuelt justere volum (og dermed få deg en overraskelse når en bytter input til noe som ikke kommer volumjustert fra en pre-amp / surround pre out ell) så trykker en bare på En knapp og deretter hører en releene klikke seg frem til -0dB og velger (også med rele) den spesifikke input på baksiden (som da også er markert Proc. med diverse advarsler i manual om at det en kobler til der blir gjengitt med full effekt). Og for å bytte til andre kilder, så må en trykke på Proc. knappen igjen for at volum skal gå tilbake til hva det var før (og på den valgte input). Input selector i pre-ampen fungerer også i bakgrunnen slik at en kan sende f.eks. CD signalet til Tape out og da inn på surround reciever/processor/node om en f.eks ønsker å bruke Romkorreksjon der. For så å bli sendt tilbake fra Pre-out på surround ampen til Proc. inn på den integrerte.

Når det gjelder galvanisk skille så er dette heller en form for beskyttelse for overledning som kan oppstå altså nærsagt hvor som helst i TV`ns koblingsnett (TV bokser, konsoller ol). Det er sjelden at det skjer noe slikt men jeg pleier å like å ha ett ekstra skille mellom den dyre hifi`n og alt annet "ræl" som ikke nødvendighvis er godt beskyttet mot overledning selv om det står koblet via overspenningsværn. Jeg har selv fått endel små-karameller fra HDMI kabler oppigjennom. Men ja optiske kabler er skjøre. Men koster ikke allverden å kjøpe nye og finnes overalt. Biltema, clasern, hifi sjapper etc etc.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Litt Reodor Felgen kjøling av racket nå i sommer varmen...

IMG20240504222214.thumb.jpg.2e8bfb32780e2279e4a1430af0ad7b26.jpg

Edit:Jada Marantz skal stå oppå racket til slutt. Men nå er det best å ha toppen ledig til andre amper mm.

Endret av AveMORphine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, AveMORphine said:

Prosessor input er en input på en integrert forsterker som går rett i slutt-trinnet. Eller i Densen sitt tilfelle så trykker en på prosessor knappen enten på fjernkontrollen eller på fronten av ampen og så settes den interne relestyrte volumkontrollen automatisk til -0dB altså full pupp. Signalet går fremdeles gjennom pre-ampen, men istedet for å manuelt justere volum (og dermed få deg en overraskelse når en bytter input til noe som ikke kommer volumjustert fra en pre-amp / surround pre out ell) så trykker en bare på En knapp og deretter hører en releene klikke seg frem til -0dB og velger (også med rele) den spesifikke input på baksiden (som da også er markert Proc. med diverse advarsler i manual om at det en kobler til der blir gjengitt med full effekt). Og for å bytte til andre kilder, så må en trykke på Proc. knappen igjen for at volum skal gå tilbake til hva det var før (og på den valgte input). Input selector i pre-ampen fungerer også i bakgrunnen slik at en kan sende f.eks. CD signalet til Tape out og da inn på surround reciever/processor/node om en f.eks ønsker å bruke Romkorreksjon der. For så å bli sendt tilbake fra Pre-out på surround ampen til Proc. inn på den integrerte.

Ok. Forstår. Men samtidig ikke :p 

Om man har en AVR med pre out, er det ikke like greit å bare kjøre en vanlig effektforsterker på den da, om den ikke er kraftig nok? DAC og pre-ut er nå stort sett av god kvalitet på alt som er påkostet nok til å faktisk ha pre out.

Men mye rart jeg ikke forstår meningen med der ute :)

23 minutes ago, AveMORphine said:

Når det gjelder galvanisk skille så er dette heller en form for beskyttelse for overledning som kan oppstå altså nærsagt hvor som helst i TV`ns koblingsnett (TV bokser, konsoller ol). Det er sjelden at det skjer noe slikt men jeg pleier å like å ha ett ekstra skille mellom den dyre hifi`n og alt annet "ræl" som ikke nødvendighvis er godt beskyttet mot overledning selv om det står koblet via overspenningsværn. Jeg har selv fått endel små-karameller fra HDMI kabler oppigjennom. Men ja optiske kabler er skjøre. Men koster ikke allverden å kjøpe nye og finnes overalt. Biltema, clasern, hifi sjapper etc etc.

For min del er vel TVen uansett den dyreste elektronikk-dingsen i oppsettet. Og kan ikke se at det skal endre seg med det første. Men karameller fra HDMI må da virkelig være med jordet utstyr i sving?

Lenke til kommentar
22 minutes ago, AveMORphine said:

Litt Reodor Felgen kjøling av racket nå i sommer varmen...

IMG20240504222214.thumb.jpg.2e8bfb32780e2279e4a1430af0ad7b26.jpg

Edit:Jada Marantz skal stå oppå racket til slutt. Men nå er det best å ha toppen ledig til andre amper mm.

Jeg løser det med å bo på nordvest-landet. Jaggu ikke mange dagene det er for varmt her :p

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (9 timer siden):

Jeg løser det med å bo på nordvest-landet. Jaggu ikke mange dagene det er for varmt her :p

Det er vel den dagen dere er på jobb? (Ifølge kollegaer av meg) :p 

Lenke til kommentar

Så da har jeg fått densen komponentene i hus. Fikk en positiv overraskelse i at forsterkeren faktisk er storebroren til den jeg hadde. En Beat 150XS fra 2017. https://densen.dk/products/densen-b-150xs

Resten av settet var som forventet. Tuneren ligger på på kjøkkenbordet med lokket av og jeg plasserer DIY dac delene rundt Tuner PCB`et for å se om det blir plass; Noe som er null niks problem. Så da blir det en DAC og FM tuner i samme chassis. Ikke det at jeg trenger FM tuneren, men like greit å oppbevare delene i chassis som i en antistatisk pose som fort kan komme på avveie :roll:

Stabel med Densen komponenter. (2 integrerte amper og 2 cd spillere). Ett sett ligger ute for salg. Får jeg ikke solgt det så blir det brukt med noe små htt på sov :)

IMG20240505164041.thumb.jpg.c4cb541ff78611763a399a56580edb0d.jpg

Og da Tuner med DIY dac kort (og cdplater for å vise trafoer). Har sørget for at lokket og dens display ikke kommer i konflikt med kortene i front der. Det er derfor de er så close til tuner PCB`et. Trafoene er ikke på langt nær så store, men greit å ha den plassen tilegnet de. Det skal ettermonteres en egen "Schurther" IEC ved siden av den til tuner, og ett sett rca ut og en rca coax inn. Thats it. Ingen display kontroll ell. kun bruk av onboard firmware chip med dip switcher for å konfigurere den korrekt iom kun en input og ett sett output (uten volumkontroll).

IMG20240505172927.thumb.jpg.8fab1087c14b66bca8c4b36452fedc22.jpg

Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (1 time siden):

Så da har jeg fått densen komponentene i hus. Fikk en positiv overraskelse i at forsterkeren faktisk er storebroren til den jeg hadde. En Beat 150XS fra 2017. https://densen.dk/products/densen-b-150xs

Resten av settet var som forventet. Tuneren ligger på på kjøkkenbordet med lokket av og jeg plasserer DIY dac delene rundt Tuner PCB`et for å se om det blir plass; Noe som er null niks problem. Så da blir det en DAC og FM tuner i samme chassis. Ikke det at jeg trenger FM tuneren, men like greit å oppbevare delene i chassis som i en antistatisk pose som fort kan komme på avveie :roll:

Stabel med Densen komponenter. (2 integrerte amper og 2 cd spillere). Ett sett ligger ute for salg. Får jeg ikke solgt det så blir det brukt med noe små htt på sov :)

IMG20240505164041.thumb.jpg.c4cb541ff78611763a399a56580edb0d.jpg

Og da Tuner med DIY dac kort (og cdplater for å vise trafoer). Har sørget for at lokket og dens display ikke kommer i konflikt med kortene i front der. Det er derfor de er så close til tuner PCB`et. Trafoene er ikke på langt nær så store, men greit å ha den plassen tilegnet de. Det skal ettermonteres en egen "Schurther" IEC ved siden av den til tuner, og ett sett rca ut og en rca coax inn. Thats it. Ingen display kontroll ell. kun bruk av onboard firmware chip med dip switcher for å konfigurere den korrekt iom kun en input og ett sett output (uten volumkontroll).

IMG20240505172927.thumb.jpg.8fab1087c14b66bca8c4b36452fedc22.jpg

Hva pris har du på cd spilleren til overs?

Lenke til kommentar
49 minutes ago, Gouldfan said:

Det var en bra pris/godt kjøp.

Mulig det er ett for godt kjøp. Er fullt mulig at jeg trekker denne tilbake fra finn.

Jeg hadde B420 i sin tid, men denne ser for meg mer ut som en B420xs. https://densen.dk/products/densen-b-420xs-cd-player

Da B420 ikke hadde digital input. Og Trafo var vesentlig mindre enn den som står i denne. Desverre var jeg litt rask med å koble opp da jeg ville teste alt før jeg betalte. Så må ta en nermere titt på undersiden (hvor typebetegnelsen står). JEg var mer opptatt av å skru opp for å sikre meg at det ikke var en B410 med ett B420 lokk(og front)... Og B130/110 med B150 lokk(og front).

Nypris på B420 var 13K mens B420xs lå på rundt 20K i sin tid. Nå er det endel dyrere som følge av den dårlige Norske Kronen. Men ser ut som jeg har gjort ett rimelig godt kjøp med disse tre enhetene. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=347287056

B800 tuner + B150XS og da en B420"XS" for 12K tilsammen. Bare ampen koster nå 4500euro ex mva og frakt, og cdp koster 2350euro ex mva og frakt (dersom dette viser seg å være en B420XS). Og isåfall blir nok B440`n lagt ut. Må nok AB teste de litt. Er fullt mulig at annonsen blir endret. Informasjonen fra han jeg kjøpte den av må være feil da dette ikke er en 2007 modell (jeg hadde en 2008 modell som som sagt ikke hadde digital input, eller 300VA! trafo - noe denne har).

Husker at jeg "hacket" min orginale B420 i sin tid ved å koble på en coax spdif på baksiden da drevet internt bruker coax sp-dif for å overføre signalet til DAC`en. Så jeg husker at jeg snakket til OHFC om at disse burde komme med en digital input option. Og så noe senere så dukket disse opp med digital input. Jaja. Greit å bli hørt på i ny og ne... Hadde vært kjekkere om jeg hadde fått noe for det, men men...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...