Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
29 minutes ago, frohmage said:

Dette berører kanskje noe som er diskutert her flere ganger, men Supra sine toslink-kabler er vel rundt ti ganger så dyre som tilsvarende fra Biltema. Er de verdt det?

Kan være at de er mer robuste. Optiske kabler knekker om du ser hardt på dem for lenge :p

Mtp lyd vil det dog ikke være forskjell (om den ikke er knekt da. Da kommer det typisk ingen lyd). 

Selv kjøper jeg stort sett alltid billigste sort av slikt.

 

Lenke til kommentar
frohmage skrev (8 timer siden):

Dette berører kanskje noe som er diskutert her flere ganger, men Supra sine toslink-kabler er vel rundt ti ganger så dyre som tilsvarende fra Biltema. Er de verdt det?

Supra toslink koster ca 200kr, jeg synes ikke det er så dyrt, jeg viste heller ikke om Biltema selger toslink.

Forslaget var bare et tips på en rimelig solid toslink og ikke ment som en fakkel i kabeldebatten.

Er litt dyrere i Norge ser en Supra Toslink er 319kr

Så Biltema sin er 99kr

Det blir vel tre ganger så dyrt og ikke ti ganger?

Den jeg bruker til tv for å få surround heter Audioquest Forest den var samme pris som Supra.

Jeg forstår selvsagt at noen er allergisk mot å kjøpe hifikabler i hifibutikk.
Da er det bare å dra på Biltema og spare penger.

3 ganger prisen så er det jo penger å spare….

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Har en del forskjellige SPDIF-kabler. En kom med et lydkort og er tynn og helt basic og en dyrere kabel med store plugger og vevd nylonkappe. Det som ofte er greia med slike kabler er at man installerer dem en gang og at de deretter får ligge i ro.

Min erfaring er at begge kablene fungerer helt fint i.o.m at de er digitale (overfører lys), så det man vurderer den etter er sånn sett ikke om den fungerer, men hvor robust den er i praktisk bruk. De fleste flytter jo på ting når er støvsuger f.eks.

Lenke til kommentar
vidor skrev (1 time siden):

Har en del forskjellige SPDIF-kabler. En kom med et lydkort og er tynn og helt basic og en dyrere kabel med store plugger og vevd nylonkappe. Det som ofte er greia med slike kabler er at man installerer dem en gang og at de deretter får ligge i ro.

Min erfaring er at begge kablene fungerer helt fint i.o.m at de er digitale (overfører lys), så det man vurderer den etter er sånn sett ikke om den fungerer, men hvor robust den er i praktisk bruk. De fleste flytter jo på ting når er støvsuger f.eks.

Kjøp 2 stk og bruk resten av pengene på noe fornuftig i så fall.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da fikk jeg endelig montert rca sp-dif inn på B440 spilleren min. Hadde lenge en kabel løs ut gjennom ett hull i bunn av spilleren som igjen terminerte til rca for coax sp-dif. Var litt wonky og jeg glemte å koble den fra ved ett par tilfeller jeg skulle gjøre rent (og dro med streameren så den gikk i gulvet..). Distre er jeg også så jeg glemte det omtrent like fort som at det hadde skjedd. Nå er det endelig ornet skikkelig med terminering mot bakpanelet. Gjenstår å få på plass en switch mellom internt drev og ekstern coax sp-dif, men har enkel tilgang på 5V til en slik switch om jeg velger å gå i den retningen (eventuelt har jeg en 2pol 2 veis vippebryter jeg kan bruke). Hifiberry digi IO er ikke optimal for min bruk desverre da input fra streamer ikke er fastlåst til 44/16 (selv om den kan låses i ROON).

Må si at jeg liker systemet som helhet godt nå. Det er ett drev og liv i musikken som minner om laaangt dyrere utstyr. Men tweaking vil jo alltid fortsette. Er tross alt fort gjort å bli bitt av byttebasillen i denne hobbien. Men men.

Spilleren orginalt.

b440bakside.thumb.jpg.b7e280d88b0138491f9de0181fa9e78c.jpg

 

Spilleren med digital inn (RCA coax).b440baksidedigitalinn.thumb.jpg.129991ce01a7189d5d9fc17f63025e71.jpg

Har ett par småting igjen å fullføre med en tube-buffer. Så kobler jeg den til på utgang 2 på spilleren. Alltid kjekt på enkelte plater å ha litt "rør forvrengning" aka varme (ler litt av meg selv her ja).

Vi får se om den nye Massdrop OTL hode/pre ampen ikke ender opp med å være koblet opp også etterhvert.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (8 timer siden):

Er det ikke på tide med litt blindtesting igjen? Mange sverger til 24-bits lydkilder og mener det er enorm forskjell på det og 16-bit (selv om det finnes ingen objektiv grunn til at man skal kunne høre noe særlig forskjell.)

Men er dere klar over hvor liten forskjell det kan være på 8- og 16-bit?

Prøv og hør!

https://www.audiocheck.net/blindtests_16vs8bit.php

Hører tydelig forskjell når jeg slår av bryterne på Tidal iallefall.

Lenke til kommentar

Jeg liker best å spille musikk på anlegget fra media pcen. Det er for at jeg har lagt inn EQ i Spotify på den. Men har hatt et problem med lyden og bildet slik som det har vært koblet.

Signalkjeden har vært følgende: PC > TV med HDMI > til receiver med toslink > effekttrinn > høyttalere.

Har vært plaget med at lyden har brukt å stoppe noen sekunder i ny og ned samtidig som bildet på tv enten blinker svart/ eller skjermoppløsningen vises på skjermen. Som om jeg endrer fra HDMI1 til HDMI2. Ofte så har dette skjedd SAMTIDIG som jeg hører at gulvtermostaten switcher av/på.

I dag endret jeg på signalkjeden og fikk bukt med litt av problemet. Nå går pc direkte på receiver med egen toslink. Bildet på tv blinker fortsatt svart/viser skjermoppløsning med gjevne mellomrom, men lyden avbrytes ikke.

 

Noen som har svar på hva dette kommer av? Har spurt elektriker kamerat men han ante ikke hva det kunne komme av.

Lenke til kommentar

Vil tippe du får en spike i strømnettet ditt som gjør at TVen mister sync og derfor foretar en intern reconnect. Dette gir brudd i bilde og lyd. Det at du har koblet lyden bort fra å gå igjennom TVen gjør at du slipper dette problemet for den.

Det finnes strømpadder du kan prøve mellom stikk og TV som kan jevne ut spikes i nettet sånn at det muligens stopper problemet.

 

Lenke til kommentar

Hva er greia med at det er så ekstremt få 9-kanals surrounds-receivere? Virker å være et slags tomrom i markedet. Det selges lydplanker i ett sett med alt fra 9 til 13 kanaler, og nå også rimelige hjemmekino-sett som har atmos-høyttalere. Ta et eksempel på en pakke som denne fra Klipsch. Naturlig prisklasse for en som har lyst å oppgradere fra en god lydplanke. Men rimeligste receiver med 9 kanaler koster altså 17 500,-. Hva er greia med det? Skal man drite i 2 av høydekanalene? Eller slå sammen høydekanalene og kun ha 5.1.2?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 timer siden):

Hva er greia med at det er så ekstremt få 9-kanals surrounds-receivere? Virker å være et slags tomrom i markedet. Det selges lydplanker i ett sett med alt fra 9 til 13 kanaler, og nå også rimelige hjemmekino-sett som har atmos-høyttalere. Ta et eksempel på en pakke som denne fra Klipsch. Naturlig prisklasse for en som har lyst å oppgradere fra en god lydplanke. Men rimeligste receiver med 9 kanaler koster altså 17 500,-. Hva er greia med det? Skal man drite i 2 av høydekanalene? Eller slå sammen høydekanalene og kun ha 5.1.2?

Det gjelder å handle på Svartfreddan/black week eller sommersalget ved feriepenge/skattepenge tid.

Det er etter covid leveringsproblemer med hjemmekino forsterkere.

Dessuten var det en stor brann i en fabrikk som lager lydkort osv.

På Black week så falt den Yamaha jeg vurderer nesten 70% eller noe her i Sverige.

Lenke til kommentar
11 hours ago, Sydvest said:

Jeg liker best å spille musikk på anlegget fra media pcen. Det er for at jeg har lagt inn EQ i Spotify på den. Men har hatt et problem med lyden og bildet slik som det har vært koblet.

Signalkjeden har vært følgende: PC > TV med HDMI > til receiver med toslink > effekttrinn > høyttalere.

Har vært plaget med at lyden har brukt å stoppe noen sekunder i ny og ned samtidig som bildet på tv enten blinker svart/ eller skjermoppløsningen vises på skjermen. Som om jeg endrer fra HDMI1 til HDMI2. Ofte så har dette skjedd SAMTIDIG som jeg hører at gulvtermostaten switcher av/på.

I dag endret jeg på signalkjeden og fikk bukt med litt av problemet. Nå går pc direkte på receiver med egen toslink. Bildet på tv blinker fortsatt svart/viser skjermoppløsning med gjevne mellomrom, men lyden avbrytes ikke.

 

Noen som har svar på hva dette kommer av? Har spurt elektriker kamerat men han ante ikke hva det kunne komme av.

Siden der forekommer samtidig som termostaten slår inn/ut kan det være at det oppstår en spennings-spike. Selv om gulvvarme normalt ikke skal være særlig problematisk mtp det.

En slik koblet i paralell enten med varmekabler eller på uttaket hvor problemet observes kan hjelpe.

https://www.megaflis.no/elektro/sikringsmateriell/elko-transientvern

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...