Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Smule8o skrev (1 time siden):

De gjør ikke det. Begge selger subwoofere i forskjellige størrelser og varianter, men ikke dedikere kino subber og andre subber 

Det finnes mange måter å konstruere subwoofere på som gir forskjellige egenskaper, hvor den største nok er trykkammer vs bassrefleks. Bassrefleks er i stand til det spille høyere ned til tuning frekvens, men faller som en stein under, mens trykkammer har en mer jevnt fallende frekvensrespons nedover.  Trykkammer kan også lages med mye mindre kabinett og er enklere å plassere i praksis.

SVS deler i alle fall sine subwoofere i trykkammer og bassrefleks, og ellers er det mest størrelse, effekt og funksjonalitet som skiller modellene. Ikke om de er konstruert for film eller musikk.

XTZ selger film subwoofere, tror de heter Cinema, SVS har også hatt noen slike, vet ikke hva de har nå, men vet de selger film/surround høytalere.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 minutes ago, Gouldfan said:

XTZ selger film subwoofere, tror de heter Cinema, SVS har også hatt noen slike, vet ikke hva de har nå, men vet de selger film/surround høytalere.

De har tydeligvis subwoofere i Cinema-serien, Spirit-serien og en egen sub serie.

Ser ingen beskrivelse om at de skal ha spesielle egenskaper som gjør de mer egnet til det ene eller andre foruten serien de er plassert i (som like gjerne kan gå på utseende, pris som passer resten av serien osv).

Edit: Ser derimot at de tilby svært mange muligheter til tuning (spesielt på den der sub 17 edge serien).

Der vriker meget bra, da "samspillet" mellom subwoofer og rom kan være meget vaskelig å forutsi. Og jo mer muligheter man har til tuning/justeringer der er jo større sjanse er det for god lyd.

Endret av Smule8o
Lenke til kommentar
2 hours ago, AveMORphine said:

Ett par ting jeg har sett produsenter gjøre for å skille musikk og film MODUS på sine subber:

1. Digital pot for justering av input buffer bias (kontrollert av subbens styring).

I musikk modus er ofte subben satt opp med en input buffer i klasse A modus som fører til at forsterkeren starter elementet fra lavere amplitude på signalet med en dramatisk drop off i effektivitet på forsterkeren. Jeg vet også om flere produsenter som kutter frekvensen i musikk modus på 30Hz (laveste tone fra ett instrument kommer fra ett kirkeorgel på 32hz). Kuttet kan også føre til mindre rom-problematikk som for lytteren vil oppleves som bedre lyd.

I film modus med langt mer for forsterkeren å gjøre så vil ikke forsterkeren ha nok kjøling til å kunne takle klasse A input bias. Og dette fører til at lyd starter "senere" (trenger høyere amplitude  på input før ampen aktiveres) og stopper tilsvarende "sent" i avslutningen av lyden. Normalt sett på kino lydspor så er dette noe som ikke har noen negative lydmessige konsekvenser men det finnes unntak. Eksempel her er en eldre film som heter The Fifth Element i scenen "The Diva Dance" hvor det er ett komplekst bass-spor som også har en fæl luretone/slag som om subben står i film modus med Klasse AB input bias ofte vil vrenge fælt på ett par steder hvor det virker som om lydsporet har en "feil" hvor maks trykk kommer "midtveis" inn med full kraft og da blir det for mye for ampen å henge med med mindre input buffer kjøres i klasse A (musikk modus).

2. Seperat kammer for sub-ampen.

Dette blir gjort for å sørge for god ventilasjon for ampen uten ekstra hull i kammeret for elementet.

Plateamper er uten hull og er stort sett laget for å bli en del av kassen. Så for at det ikke skal "lekke luft" fra der forsterker er innfelt, så er den platen uten hull. For forsterkerens del er dette ikke ideelt da det er lite luftstrøm selv på innsiden i en sub med mye luft i bevegelse. Luften tar som oftest korteste vei ut av kassen og det er svært sjelden via baksiden / innsiden av plateampen.

Så for å stå friere mtp buffer  input bias (varme) så plasseres ampen enten i ett eget kammer med vegg mot sub-kammeret. Eller enkelt og greit "klistra" på utsiden som på KEF KF92 (dvs jeg antar at ampen faktisk har en "indre del" som igjen er lukket mot sub-kammeret da jeg så luftehull mellom kjøleribbene på den både i topp og i bunn en dag jeg så nærme etter på en slik).

 

Er det virkelig produsenter som fortsatt bruker klasse AB-forsterkere til subwoofere? Klasse D er nå som skapt for formålet.

Ellers er tviler jeg på om noen kjører sub-forsterker i "ornkli" klasse A. Må heller være snakk om klasse AB og nærmest ren klasse B. Men det er nå helt trivielt å lage klasse AB med ok lav bias, forvregning på <0,1% og tilhørende helt vanlig virkningsgrad.

 

Lenke til kommentar
48 minutes ago, Smule8o said:

Er det virkelig produsenter som fortsatt bruker klasse AB-forsterkere til subwoofere? Klasse D er nå som skapt for formålet.

Ellers er tviler jeg på om noen kjører sub-forsterker i "ornkli" klasse A. Må heller være snakk om klasse AB og nærmest ren klasse B. Men det er nå helt trivielt å lage klasse AB med ok lav bias, forvregning på <0,1% og tilhørende helt vanlig virkningsgrad.

 

Input bufferen er vanlig å kjøre i klasse A ja. Ikke utgangstrinnet. På den måten vil ALT som når sub input bli forsterket fra første millisek.

Det du gjorde nå blir faktisk en ganske god forklaring på hvorfor en skal gjøre det.

Du leste gjennom det meste jeg skrev, men fikk ikke med deg at jeg snakket om input buffer. MAO en rimelig dårlig "gjengivelse" av "signalet" jeg sendte. Om du derimot hadde lest alt jeg skrev og forstått det så hadde det vært representativt for klasse A.

Lol. Sorry måtte bare ....

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (3 timer siden):

De har tydeligvis subwoofere i Cinema-serien, Spirit-serien og en egen sub serie.

Ser ingen beskrivelse om at de skal ha spesielle egenskaper som gjør de mer egnet til det ene eller andre foruten serien de er plassert i (som like gjerne kan gå på utseende, pris som passer resten av serien osv).

Edit: Ser derimot at de tilby svært mange muligheter til tuning (spesielt på den der sub 17 edge serien).

Der vriker meget bra, da "samspillet" mellom subwoofer og rom kan være meget vaskelig å forutsi. Og jo mer muligheter man har til tuning/justeringer der er jo større sjanse er det for god lyd.

Cinema serien er større iallefall iallefall kasse og elementene, den tre Stacks ser sykt kul ut, hadde vært kult om man hadde plass. Gleder meg til jeg får Ice Edge sub forsterkeren, folk sier den gjør forskjell. Så da kommer jeg nok med noe som kan anklages for Placebo da jeg ikke har ordentlig måleutstyr annet enn ypao.

kult at jeg nå kan spille Pure Direct en stund og 99.26 går jammen dypt de Seas wooferne, en på amerikansk forum mente at man kunne «lure» Yamaha med å velge Both på bass og da skulle pure direct funke med sub på yamaha.

Skal hente en pakke M10 maskinskruer/gjenging? på Willys i morgen, om de funker så slipper jeg å skru ut element for å dytte ut ampen.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Tror all stereo er mikset I stereo for å få såkalt HiFi. Årsaken til at de bruker stereo er jo vel for å forsøke ligne en live fremtredelse med scene og to ører....

Men hender jo de mikser trommer eller enkelte instrumenter i en eller andre høyttaleren. Beatles og Pink Floyd gjør feks dette mye, og mange andre.

Dead Moon som jeg er fan av spiller kun inn Mono, refrenget, verset

-I'm not ready for Stereo...

Going South med Dead Moon spiller veldig kult i Stereo med Sub, selvom det er Mono spor.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Det er delte meninger om spesielt Apples versjoner av Dolby Atmos på musikk..

Jeg tror det er kult om du samtidig har hjemmekino, men har mer trua på bluray konserter/innspilling med Atmos som er laget av ekte lydteknikere, enn Apple sin streaming service.

Her er en hissig ekspert om Atmos og Apple.

Og her er Gene en hjemmekino og musikk intressert om Atmos og at han liker det.

Jeg tror jeg er enig med Gene at det er kult, særlig om du allerede har hjemmekino.

Men mest på fysisk media tror jeg, siden Apple får endel kritikk. Men det har potensiale.

Men insane å investere for å få det om du har stereo og hører mest på musikk.

Jeg legger til at jeg tror Atmos er best på 4k og bd filmer og bd konserter, der lydmiksen er laget slik fra begynnelsen av vanligvis proffe folk..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
10 hours ago, AveMORphine said:

Input bufferen er vanlig å kjøre i klasse A ja. Ikke utgangstrinnet. På den måten vil ALT som når sub input bli forsterket fra første millisek.

Det du gjorde nå blir faktisk en ganske god forklaring på hvorfor en skal gjøre det.

Du leste gjennom det meste jeg skrev, men fikk ikke med deg at jeg snakket om input buffer. MAO en rimelig dårlig "gjengivelse" av "signalet" jeg sendte. Om du derimot hadde lest alt jeg skrev og forstått det så hadde det vært representativt for klasse A.

Lol. Sorry måtte bare ....

Enten så missforstår jeg hva du mener eller så er det direkte feil. Alt blir forsterket selv om inngangsbuffer operer i klasse A eller AB. Klasse AB innebærer høy nok bias-spennig til at transistor alltid leder. Klasse A kan bare lede til marginalt lavere forvregning med betydelig lave virkningsgrad som resultat. Uansett er forvregning i en moderne forsterker ubetydelig lav (<0,1%)

Er det noen produsenter som påstår så elleville ting? Eller roter du det sammen med gain-venderen, som bare justerer forsterkerens totale gain, ikke bias spenning på inngangsbufferen?

Dette vil uansett ha så godt som ingen betydning på forsterkerens totale virkningsgrad, da stort sett alt av tap kommer i transistorene i utgangstrinnet, det være seg klasse A, AB, B eller D.

Lenke til kommentar
vidor skrev (På 30.8.2023 den 17.24):

Kino-lyd er en egen greie som krever mindre av utstyr enn ellers imho. Subwoofere som er designet for generell musikk er nok generelt bedre enn "kino"woofere. Som regel har de mer watt fordi kinolyd legger "bassen" høyt i frekvens med overtone-triksing.

Mulig jeg ikke har fulgt med på alt, men Kino suber pleier faktisk å ha mere Watt, iallefall de som er litt bedre kvalitet.

Musikk suber de jeg har sett på pleier å ligge på 200watt eller mindre.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Gouldfan said:

De fleste Klasse D bruker Klasse A i input, det gjør min stereo effektforsterker også.

Aner ikke hvorfor, men de vet vel hva de gjør, og de hevder dette er med på å gi bedre lyd.

 

Det er i alle fall naturlig å anta at input buffere ganske enkelt er op amper med gain = 1. Om jeg ikke husker veldig feil er det forholdsvis greit å biase en op-amp til å i praksis jobbe i klasse A. Mulig de gjør det for å holde forvregning på et skikkelig lavt nivå.

Men kan ikke se en eneste grunn til at dette er noe som skal være mulig å skru av, da det i praksis har ingen betydning for hele forsterkerens virkningsgrad.

2 hours ago, Gouldfan said:

Mulig jeg ikke har fulgt med på alt, men Kino suber pleier faktisk å ha mere Watt, iallefall de som er litt bedre kvalitet.

Musikk suber de jeg har sett på pleier å ligge på 200watt eller mindre.

"Svake" subber som ikke behøver å spille høyt eller ha lav pris har små forsterkere. Kraftige subber som skal spille høyt eller tvinge frem lave frekvenser fra et lite kabinett har kraftige forsterkere. Ingenting med musikk eller kino å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (2 minutter siden):

Det er i alle fall naturlig å anta at input buffere ganske enkelt er op amper med gain = 1. Om jeg ikke husker veldig feil er det forholdsvis greit å biase en op-amp til å i praksis jobbe i klasse A. Mulig de gjør det for å holde forvregning på et skikkelig lavt nivå.

Men kan ikke se en eneste grunn til at dette er noe som skal være mulig å skru av, da det i praksis har ingen betydning for hele forsterkerens virkningsgrad.

"Svake" subber som ikke behøver å spille høyt eller ha lav pris har små forsterkere. Kraftige subber som skal spille høyt eller tvinge frem lave frekvenser fra et lite kabinett har kraftige forsterkere. Ingenting med musikk eller kino å gjøre.

Mulig det, kan du vise til eksempler med musikk ish orienterte suber med mye Watt? Eneste jeg finner er Xtz, Svs og Arendal.

Bare nysgjerrig på hva som finnes, bortsett fra Rel, Dali og Klipsch.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Gouldfan said:

Mulig det, kan du vise til eksempler med musikk ish orienterte suber med mye Watt? Eneste jeg finner er Xtz, Svs og Arendal.

Bare nysgjerrig på hva som finnes, bortsett fra Rel, Dali og Klipsch.

Men hvilke egenskaper skal gjøre en subwoofer musikk-ish? XTZ, SVS og Arendal er tre produsenter som lager gode subwoofere til alle formål.

At enkelte av de "etablerte" høyttalerprodusentene velger å utstyre subwooferene sine med tøysete små forsterkere sier bare at de velger å enten ta mer profitt, innefektiv produkjson, eller å bruke pengene på markedsføring eller noe annet fjas. Liten forsterker gjør ikke en subwoofer mer egnet til musikk.

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (2 timer siden):

Men hvilke egenskaper skal gjøre en subwoofer musikk-ish? XTZ, SVS og Arendal er tre produsenter som lager gode subwoofere til alle formål.

At enkelte av de "etablerte" høyttalerprodusentene velger å utstyre subwooferene sine med tøysete små forsterkere sier bare at de velger å enten ta mer profitt, innefektiv produkjson, eller å bruke pengene på markedsføring eller noe annet fjas. Liten forsterker gjør ikke en subwoofer mer egnet til musikk.

Jeg tror Rel og Martin Logan vet hva de gjør, mange av de andre er ikke like inni subgreia. Ellers er det ganske lite markedsføring på Subwoofere, jeg leser endel blader. Arendal pleier å ha noen annonser av og til.

Du kjøper jo sub etter formål. På Metall ville jeg valgt en med stort element som er kjapp.

Meste vanlig musikk etc ville jeg valgt en med mindre kasse og kjapt element som ikke går så dypt.

 

Det er bare min smak, vil du ha noe som funker både på film og musikk så ville jeg valgt Xtz eller SVs. SVs er fylt av justeringsmuligheter og dsp… Xtz er også ganske fleksible og selger måleutstyr rimelig, room analyzer tror jeg den heter.

Den doble nye suben til Xtz ser også spennende ut.

Om jeg skal ha dedikert Hjemmekino rom så ville jeg iallefall valgt noe som passet bedre til film, er et hav av muligheter…

Men om du tror alt er markedsføring med større element og kasser som røra til SVS så er det helt greit.

Bare velg noe som passer din lyst og smak, en Cinema Sub funker sikkert bra til musikk også… Det har jo jeg også sagt. Det eneste jeg sa var at slike er optimert for film. Filmer går mye dypere enn musikk, om du ikke hører mye orgel og litt spesiell musikk, men det gjør jo jeg da…

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

A/B/AB/D eller antall watt har ingenting med hva en basskasse kan og er ment til

Hva gjør en subb hjemmekino-orientert? Stor portet kasse eller enda større lukket kasse med buldrende lyd, og mye output for pengene tenker jeg. Begynner du å spa på kronene får du forsterker rik på watt og kasse som spiller under 20 og 10 hertz.

Til et rent stereoanlegg er det stort sett brukt lukkede raske subber som ikke har behovet for den dybeste sub bassen. Da er det mer riktig at den er hurtigspillende og klarer å holde takt med musikken. Er det noe musikk som mikses til noe under 30 hz? Med mindre du har noen gode opptak av orgelmusikk eller lignende instrumenter da selvfølgelig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (4 timer siden):

A/B/AB/D eller antall watt har ingenting med hva en basskasse kan og er ment til

Hva gjør en subb hjemmekino-orientert? Stor portet kasse eller enda større lukket kasse med buldrende lyd, og mye output for pengene tenker jeg. Begynner du å spa på kronene får du forsterker rik på watt og kasse som spiller under 20 og 10 hertz.

Til et rent stereoanlegg er det stort sett brukt lukkede raske subber som ikke har behovet for den dybeste sub bassen. Da er det mer riktig at den er hurtigspillende og klarer å holde takt med musikken. Er det noe musikk som mikses til noe under 30 hz? Med mindre du har noen gode opptak av orgelmusikk eller lignende instrumenter da selvfølgelig.

Eksakt mitt poeng, bra noen er litt enig med meg. Jeg kjører lukket på alle XTZ høytalerne mine, og sub da jeg synes det gir kjappest moment både til film og musikk. XTZ sender med sorte store skumpropper med de høyttalere jeg har, inkludert sub, slik at man slipper å bruke sokker som enkelte youtube originaler bruker. 

At jeg kjører lukket, kan ha med rommet mitt å gjøre, og at jeg hører mest musikk. Jeg er heller ikke fan av boomy langsom bass. Jeg vil ha kontant kjapp kontrollert respons også på film.

Om jeg kjørte et eget kinorom, så kunne jeg kanskje gjort det annerledes.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Det første Suicide Squad Soundtrack som ligger ute på Spotify er et kult Sub referanse album. Det er ikke så veldig kjent men anbefales absolutt om man liker sub bass.

Skrillex og I started a joke går dypt.

Men dette er unntak ved siden av Orgel musikk, men moro er det.

Massive Attack og Angel og flere av deres album er også ofte referanse på sub test. 

Lenke til kommentar
9 hours ago, Gouldfan said:

Jeg tror Rel og Martin Logan vet hva de gjør, mange av de andre er ikke like inni subgreia. Ellers er det ganske lite markedsføring på Subwoofere, jeg leser endel blader. Arendal pleier å ha noen annonser av og til.

Markedsføring er mer enn annonser.

9 hours ago, Gouldfan said:

Du kjøper jo sub etter formål. På Metall ville jeg valgt en med stort element som er kjapp.

Meste vanlig musikk etc ville jeg valgt en med mindre kasse og kjapt element som ikke går så dypt.

Hvordan kan en subwoofer være kjapp eller treg? Hvor hurtig elementet beveger seg er avhengig av frekvensen det skal gjengi. Beveger det seg i feil hastighet medfører det forvregning. En god subwoofer har rimelig lav forvregning.

9 hours ago, Gouldfan said:

 

Det er bare min smak, vil du ha noe som funker både på film og musikk så ville jeg valgt Xtz eller SVs. SVs er fylt av justeringsmuligheter og dsp… Xtz er også ganske fleksible og selger måleutstyr rimelig, room analyzer tror jeg den heter.


Den doble nye suben til Xtz ser også spennende ut.

Å gi folk tilgjengelige verktøy for å takle rom-moder er fantastisk! 

9 hours ago, Gouldfan said:

Om jeg skal ha dedikert Hjemmekino rom så ville jeg iallefall valgt noe som passet bedre til film, er et hav av muligheter…

Men om du tror alt er markedsføring med større element og kasser som røra til SVS så er det helt greit.

Røra til SVS er i stand til å spille avsindig høyt ved svært lave frekvenser med meget moderat forvregning. Det være seg om kilden er lydsporet til en film eller musikk. Formen er etter hva jeg vet valgt for å få stort volum uten å ta opp for mye gulvplass (de er digre!) Større element og større kasse = høyt volum og god frekvensrespons (spiller dypt).

9 hours ago, Gouldfan said:

Bare velg noe som passer din lyst og smak, en Cinema Sub funker sikkert bra til musikk også… Det har jo jeg også sagt. Det eneste jeg sa var at slike er optimert for film. Filmer går mye dypere enn musikk, om du ikke hører mye orgel og litt spesiell musikk, men det gjør jo jeg da…

Det er sant. Om man kun bruker den til musikk har man normalt ikke behov for noe som spiller ned til 20Hz. Men at den kan gjøre det gjør den ikke dårligere egnet til musikk.
 

8 hours ago, Sydvest said:

Hva gjør en subb hjemmekino-orientert? Stor portet kasse eller enda større lukket kasse med buldrende lyd, og mye output for pengene tenker jeg. Begynner du å spa på kronene får du forsterker rik på watt og kasse som spiller under 20 og 10 hertz.

Det er da ingenting som tilsier at en bassrefleks sub bare rumler. Grunnen til at mange tror dette antar jeg er at de ikke har samme avrulling i lave frekvenser som trykkammer har, og at man dermed får så mye output ved lave frekvenser at rom moder (på en måte resonanser i rommet) man ikke har hørt før blir et problem. Se bilde nederst for typisk bassrefleks vs trykkammer frekvensrespons.

Dette blir ekstra problematisk ved ikke ideell plassering. Derfor kan trykkammer ofte være å foretrekke. Men det har ingenting med om subwoofer er konstruert for film eller musikk å gjøre. Mange romkorreksjonssytemer hjelper også godt på denne problemstillingen. Vil man spille skikkelig høyt er bassrefleks tingen.

Og at en subwoofer kan spille skikkelig dypt gjør den ikke uegnet til musikk. Det er bare ikke nødvendig.

4 hours ago, Gouldfan said:

At jeg kjører lukket, kan ha med rommet mitt å gjøre, og at jeg hører mest musikk. Jeg er heller ikke fan av boomy langsom bass. Jeg vil ha kontant kjapp kontrollert respons også på film.

Og igjen, en subwoofer kan ikke være kjapp eller treg. Hvor kjapt elementet beveger seg er kun avgjort av frekvensen på signalet det skal gjengi. Det du hører er nok rom moder. Og de er irriterende både på film og musikk.

IMG_4806.jpeg

Endret av Smule8o
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (5 timer siden):

Markedsføring er mer enn annonser.

Hvordan kan en subwoofer være kjapp eller treg? Hvor hurtig elementet beveger seg er avhengig av frekvensen det skal gjengi. Beveger det seg i feil hastighet medfører det forvregning. En god subwoofer har rimelig lav forvregning.

Å gi folk tilgjengelige verktøy for å takle rom-moder er fantastisk! 

Røra til SVS er i stand til å spille avsindig høyt ved svært lave frekvenser med meget moderat forvregning. Det være seg om kilden er lydsporet til en film eller musikk. Formen er etter hva jeg vet valgt for å få stort volum uten å ta opp for mye gulvplass (de er digre!) Større element og større kasse = høyt volum og god frekvensrespons (spiller dypt).

Det er sant. Om man kun bruker den til musikk har man normalt ikke behov for noe som spiller ned til 20Hz. Men at den kan gjøre det gjør den ikke dårligere egnet til musikk.
 

Det er da ingenting som tilsier at en bassrefleks sub bare rumler. Grunnen til at mange tror dette antar jeg er at de ikke har samme avrulling i lave frekvenser som trykkammer har, og at man dermed får så mye output ved lave frekvenser at rom moder (på en måte resonanser i rommet) man ikke har hørt før blir et problem. Se bilde nederst for typisk bassrefleks vs trykkammer frekvensrespons.

Dette blir ekstra problematisk ved ikke ideell plassering. Derfor kan trykkammer ofte være å foretrekke. Men det har ingenting med om subwoofer er konstruert for film eller musikk å gjøre. Mange romkorreksjonssytemer hjelper også godt på denne problemstillingen. Vil man spille skikkelig høyt er bassrefleks tingen.

Og at en subwoofer kan spille skikkelig dypt gjør den ikke uegnet til musikk. Det er bare ikke nødvendig.

Og igjen, en subwoofer kan ikke være kjapp eller treg. Hvor kjapt elementet beveger seg er kun avgjort av frekvensen på signalet det skal gjengi. Det du hører er nok rom moder. Og de er irriterende både på film og musikk.

IMG_4806.jpeg

Det bildet stemmer bra, men følelsen er at elementet er kjappere, og ja jeg har nok rom moder på åpen kasse, jeg liker ikke det her, ikke med romkorreksjon heller.

XTZ hevder det selv i manualen iallefall, og har lignende bilde som det du viser, bare med mange flere grafer, fordi den kan tunes på mange måter med porter, lukket og eq.

sitat

Med båda portarna stängda jobbar subwoofern som sluten låda och det ger en torr och kontrollerad bas karaktär med en jämn avrullning.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...