fredrik155 Skrevet 7. juli 2019 Del Skrevet 7. juli 2019 Hei Tenkte å skifte ut min iPhone 7 som jeg har hatt noen år og vært godt fornøyd med. Det er mange år siden jeg har hatt android telefon men vurderer å prøve det igjen. De modellene jeg har sett på i det siste er Iphone XS, Samsung S10+ og Huawei P30Pro/Mate20Pro. Hvilke erfaringer har dere med disse modellene? Eller anbefaler dere å vente til høsten når nye modeller slippes? 1 Lenke til kommentar
brukernavn331 Skrevet 7. juli 2019 Del Skrevet 7. juli 2019 Det kommer litt an på hva du er ute etter. Personlig ville jeg gått for Google Pixel eller OnePlus. Pixel kjører stock Android mens OnePlus kjører Oxygen, noe som ligner veldig på stock bare med flere funksjoner. Både Samsung og Huawei har fine telefoner, men leser du flere av trådene her inne så virker det som at folk ofte har problemer med softwaren. Mistenker at dette er fordi at produsentene sitt skin ikke alltid spiller på lag med Android. På Pixel slipper du dette da det er ren Android du får uten masse tull lagt oppå. Lenke til kommentar
minim Skrevet 7. juli 2019 Del Skrevet 7. juli 2019 Har hatt og brukt alle utenom S10+, men har hatt Note9 fra Samsung som ikke er så langt i fra. Ansiktsopplåsingen til Apple er i en klasse for seg. Den er integrert med resten av systemet bra og bare virker. Mate 20 Pro har lignende løsningen og den virker like bra (om ikke bedre), men den er ikke like godt integrert så du må bruke fingeravtrykk eller kode ofte. Dette er IMO største forskjel siden man trossalt låser opp telefonen hele tiden. Ellers er det nærmest kun kamera og software som skiller dem. Alle er raske og fine, men det er litt forskjell på hvor bra kamera er. Jeg noterer meg at dxo mark gir Huawei høy score, men bildene jeg får får svært kunstige farger og det er mye smoothing. Jeg ville rangert dem iPhone xs->note9->p30 pro->mate. På papiret er det ikke slik, men her spiller software en stor rolle. Når man er inne på software.. Her scorer Android telefonen selvfølgelig best på at alt kan tilpasses og at man kan få til det meste, men.. Det er bare et stort "men". Det har sin bakside med at veldig mye er dårlig implementert og at det er mye småbugs. Er du vant til at ting bare virker med iPhone så er det et tydelig skille her. Lenke til kommentar
fredrik155 Skrevet 7. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2019 Har lest litt på forumet her nå og det virker som det er litt bugs ja. Hvilken telefon liker du best av de du har prøvd? Det er normal bruk d er snakk om (snap, insta, facebook), foto, filming og surfing på nett. Eneste er at jeg bruker mac og da er fordelen med iPhone at de kommuniserer bra. Lenke til kommentar
brukernavn331 Skrevet 7. juli 2019 Del Skrevet 7. juli 2019 Om du bare skal bruke telefonen til så enkle ting så er det vel neppe vits å bruke 10k på en telefon. Hva med OnePlus 7? Ikke Pro, men standardversjonen. En helt rå telefon til 5-6 lapper. Oxygen er så og si bugfritt og alt bare virker. Hyppig oppdatert blir den også (enda hyppigere om du melder deg inn i beta-programmet). Slår lett XS i forhold til hva du faktisk får for penga. Lenke til kommentar
minim Skrevet 7. juli 2019 Del Skrevet 7. juli 2019 Har lest litt på forumet her nå og det virker som det er litt bugs ja. Hvilken telefon liker du best av de du har prøvd? Det er normal bruk d er snakk om (snap, insta, facebook), foto, filming og surfing på nett. Eneste er at jeg bruker mac og da er fordelen med iPhone at de kommuniserer bra. Jepp. De appene du snakker om har alle en dårligere android versjon det kan være greit å vite. Insta skalerer ikke bilder rett så du ser ikke hele bildet slik som du hadde gjort det på en iphone, men her kan det sikkert være noen som treffer bra med skjermstørrelsen slik at problemet blir mindre. Kamera integrasjon er også dårligere i snap/insta på alle android jeg har prøvd. Poster du mye bilder på facebook så får du gnag da du ikke får opp albumet likt som i galleri appen så det er et skikkelig arbeid å finne igjen et bilde blant 10-15k når de ikke er sortert lenger. Det er ikke enkelt å svare på hva jeg synst er best. På hardware fronten så får man jo bedre batteritid med alle de android telefonene du nevner, men det er i daglig bruk i grunn ikke store forskjellen for min del. iPhone er såpass mye mer optimalisert på standbytid at opplevd batteritid ikke er veldig forskjellig, men klart 4Ah+ gir en fordel ihvertfall om man har mye screen-on-time. Software messig så er jo også apple et hestehode forran mtp at ting er mye mer gjennomtenkt og bare virker samt at apps er mer optimalisert for iOS virker det for. Det skinner litt igjennom når de store som snap, insta og facebook er såpass stort forskjell på at det blir merkbart. Det hadde jeg virkelig ikke trodd. Om jeg måtte velge en telefon av de som er nevnt så tror jeg kanskje det hadde blitte Mate 20 pro. Godt batteri, god hardware, god ansiktsopplåsing og kamera er i utgangspunktet bra om de får forbedret software behandlingen av bildene. Ellers er jeg svært fristet til å gå tilbake til iphone igjen bare for å få notifikasjoner når jeg skal og slippe alt av småbugs, men det sitter litt langt inne å gi fra seg alle andre fordelen med at android er mulig å tilpasse i større grad. Som brukernavn331 er inne på tror jeg kanskje jeg hadde vurdert en renere android som pixel om jeg skulle valgt igjen nå. Lurer på å prøve en pixel 3 bare for å se om det blir mindre bugs da og om ting virker bedre. Vil dog tro at appene vil ha de samme problemene, men vi får se Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 7. juli 2019 Del Skrevet 7. juli 2019 Jepp. De appene du snakker om har alle en dårligere android versjon det kan være greit å vite. Insta skalerer ikke bilder rett så du ser ikke hele bildet slik som du hadde gjort det på en iphone, men her kan det sikkert være noen som treffer bra med skjermstørrelsen slik at problemet blir mindre. Kamera integrasjon er også dårligere i snap/insta på alle android jeg har prøvd. Poster du mye bilder på facebook så får du gnag da du ikke får opp albumet likt som i galleri appen så det er et skikkelig arbeid å finne igjen et bilde blant 10-15k når de ikke er sortert lenger. Det er ikke enkelt å svare på hva jeg synst er best. På hardware fronten så får man jo bedre batteritid med alle de android telefonene du nevner, men det er i daglig bruk i grunn ikke store forskjellen for min del. iPhone er såpass mye mer optimalisert på standbytid at opplevd batteritid ikke er veldig forskjellig, men klart 4Ah+ gir en fordel ihvertfall om man har mye screen-on-time. Software messig så er jo også apple et hestehode forran mtp at ting er mye mer gjennomtenkt og bare virker samt at apps er mer optimalisert for iOS virker det for. Det skinner litt igjennom når de store som snap, insta og facebook er såpass stort forskjell på at det blir merkbart. Det hadde jeg virkelig ikke trodd. Om jeg måtte velge en telefon av de som er nevnt så tror jeg kanskje det hadde blitte Mate 20 pro. Godt batteri, god hardware, god ansiktsopplåsing og kamera er i utgangspunktet bra om de får forbedret software behandlingen av bildene. Ellers er jeg svært fristet til å gå tilbake til iphone igjen bare for å få notifikasjoner når jeg skal og slippe alt av småbugs, men det sitter litt langt inne å gi fra seg alle andre fordelen med at android er mulig å tilpasse i større grad. Som brukernavn331 er inne på tror jeg kanskje jeg hadde vurdert en renere android som pixel om jeg skulle valgt igjen nå. Lurer på å prøve en pixel 3 bare for å se om det blir mindre bugs da og om ting virker bedre. Vil dog tro at appene vil ha de samme problemene, men vi får se Tror du virkelig Android hadde vært den største om appene var så dårlig som du insinuerer? Tåpelig å høre hva du lirer av deg da problemene er ikkje eksisterende. Fotovalg på Facebook får du akkurat samme katalogiseringen i galleri som vanlig på tlf. Instagram er selvfølgelig vanlig og har aldri hatt eller sett noen forskjell. Snap er fortsatt dårligere på kamera, men er der virkelig noen som bryr seg? Er så bra allikevel at mange av bildene mine som er i bruk er dra snap appen Lenke til kommentar
minim Skrevet 7. juli 2019 Del Skrevet 7. juli 2019 Tror du virkelig Android hadde vært den største om appene var så dårlig som du insinuerer? Tåpelig å høre hva du lirer av deg da problemene er ikkje eksisterende. Fotovalg på Facebook får du akkurat samme katalogiseringen i galleri som vanlig på tlf. Instagram er selvfølgelig vanlig og har aldri hatt eller sett noen forskjell. Snap er fortsatt dårligere på kamera, men er der virkelig noen som bryr seg? Er så bra allikevel at mange av bildene mine som er i bruk er dra snap appen Ja. Det er i praksis ingen konkuranse og det bundles med alt som er av billig telefoner. Husk at største andelen av telefon kjøpere ikke er "entusiaster" og stortsett er fornøyd om det er mulig å ringe/sende meldinger. Jeg sier jo samtidig at jeg ville gjerne valgt en android telefon blant de telefonene også, men det er greit å være klar over de negative sidene. Han har allerede en iphone så det er ikke nødvendig å si så mye om den og dens negative sider. Det som er tåpelig er jo at en som spør skal få et sminket svar om at alt er rosenrødt bare fordi noen fanboys ikke tåler å høre sannheten. Du sier jo det selv under på snapchat. Det er ikke engang noe å diskutere med at insta skalerer bilder feil slik at man ikke får sett dem i utsnittet de var ment å bli sett i. Det er også flust i problemer med notifikasjoner som ikke kommer og dette ser du jevnlig her på forumet også. Jeg har skrudd av alt av optimalisering når jeg testet så nei problemet er ikke der heller. Småting som at tastaturet gjemmer knapper er en irriterende ting, bankid som trøbler seg om jeg ikke booter telefonen innimellom er en sak og mye annet småpirk. Men igjen dette er småting, man blir vant til det og man får mange andre fordeler med android som jeg også nevnte. Forsøk å poste et bilde i en facebook tråd. Altså som en kommentar ikke at du starter tråden. Da får jeg kun opp "kamera roll" og får ikke mulighet til å sortere på album eller finne igjen bildene mine. Som en bonus så virker det som at den ikke sorterer på EXIF dato, men på sist endret dato så når man overfører bilder inn på telefonen så kommer de opp høyt oppe selv om det kan være 10 år gamle bilder. Godt mulig jeg gjør dette feil, men det har såvidt jeg vet vært sånn i åresvis. Selvfølgelig ikke noe problem om du skal poste det siste bilde du har tatt, men skal du finne et bilde litt bakover i tid og gjerne et du har overført manuelt til telefonen, men ikke husker når du overførte det så er du shit-out-of-luck siden det forsvinner som en nål i høystakken. Instagram skalerer dårlig på android. Du merker det gjerne ikke før du har to telefoner og sammenligner en som har korrekt skalering med en annen. Det du merker det veldig godt på er om du følger noen som ofte poster bilder med tekst i seg da teksten ofte kan komme utenom slik at den blir kuttet av. Bare sjekk vedlegget her som er i fra stordalen på IGTV (bare et eksempel som viser det tydelig). De har her helt klart en annen crop som du kan se på teksten. Screenshot tatt på P30 pro. Neida det går helt fint det, men da må det også være greit å kunne si det til folk som skal kjøpe og kommer i fra et operativsystem der det virker bra. Kan man ikke være ærlig å kalle en spade for en spade? Hva er greia med å bortforklare eller å gjemme slike ting for en potensiell kjøper? Det er mye bedre å være klar over alt dette og akseptere det enn å finne det ut i etterkant å irritere seg over det. Note9 solgte jeg fordi det irriterte meg grenseløst med alle disse småtingene, men de andre har jeg kjøpt igjen og vært klar over hva jeg går til. Da er det litt enklere. De fleste reviewere og brukere unnlater også å fortelle om disse småtingene. Kan det være fordi de ikke orker hylekoret som skal bortforklare slikt gang på gang? Slike ting får man gjerne ikke prøvd i butikken heller og enkelte bruker faktisk disse appene mest av alt på telefonen så da kan det være en dealbreaker i noen tilfeller. For min del er det ikke det og det er derfor jeg har P30 pro enda. 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. juli 2019 Del Skrevet 7. juli 2019 Dersom du har vært fornøyd med iOS/iPhone i flere år, er det vel ingen grunn til å bytte? Med mindre man er spesielt interessert da, slik de fleste av oss her på forumet er. For alle andre er det greit å fortsette med det man er fornøyd med, enten det er epler eller godteri. Lenke til kommentar
brukernavn331 Skrevet 7. juli 2019 Del Skrevet 7. juli 2019 minim: jeg vet at det er vanskelig å forstå, men som jeg ofte har sagt tidligere; du har ikke prøvd Android, du har prøvd EMUI. Med all fiklingen produsentene gjør med sine respektive skins er det jo ikke rart det blir krøll og ting virker uferdig. Etter min mening er det eneste riktige å sammenligne Pixel og iPhone i Android vs iOS-krigen. Lenke til kommentar
minim Skrevet 7. juli 2019 Del Skrevet 7. juli 2019 minim: jeg vet at det er vanskelig å forstå, men som jeg ofte har sagt tidligere; du har ikke prøvd Android, du har prøvd EMUI. Med all fiklingen produsentene gjør med sine respektive skins er det jo ikke rart det blir krøll og ting virker uferdig. Etter min mening er det eneste riktige å sammenligne Pixel og iPhone i Android vs iOS-krigen. Det er jo her mange virker å misforstå. Det er absolutt ingenen krig og det er ingen som "vinner" noe som helst. Det spørres om konkrete telefoner som jeg forøvrig har hatt, eid, brukt og solgt alle av utenom en av dem. Jeg svarer da basert på min erfaring med disse telefonene. Hva et annet merke får til må da være underordnet. Hadde han spurt om Pixel så hadde det vært noe annet. Men tror jammen jeg skal prøve en bare for å se om dette stemmer 2 Lenke til kommentar
brukernavn331 Skrevet 7. juli 2019 Del Skrevet 7. juli 2019 Det er jo her mange virker å misforstå. Det er absolutt ingenen krig og det er ingen som "vinner" noe som helst. Det spørres om konkrete telefoner som jeg forøvrig har hatt, eid, brukt og solgt alle av utenom en av dem. Jeg svarer da basert på min erfaring med disse telefonene. Hva et annet merke får til må da være underordnet. Hadde han spurt om Pixel så hadde det vært noe annet. Men tror jammen jeg skal prøve en bare for å se om dette stemmer Nei. Problemet er at du hver gang skriver det er Android som har problemer. Android er dårlige på varsler, apper er dårligere på Android osv osv. Feks så benytter Pixel seg av Visual core som gir kamera-kvalitet på Snapchat akkurat som på iOS. Er det da Android som har dårlig kvalitet på Snapchat når Pixel er eneste telefonen som kjører stock Android? Eller er det alle andre merkene som bare har Android i bånn og sitt eget skinn oppå? Lenke til kommentar
minim Skrevet 7. juli 2019 Del Skrevet 7. juli 2019 Nei. Problemet er at du hver gang skriver det er Android som har problemer. Android er dårlige på varsler, apper er dårligere på Android osv osv. Feks så benytter Pixel seg av Visual core som gir kamera-kvalitet på Snapchat akkurat som på iOS. Er det da Android som har dårlig kvalitet på Snapchat når Pixel er eneste telefonen som kjører stock Android? Eller er det alle andre merkene som bare har Android i bånn og sitt eget skinn oppå? Det er semantikk. Stort sett gjelder beskrivelsen av f.eks appene som har problemer alt av android siden de (såvidt meg bekjent) ikke lager egne versjoner. Det er også i denne tråden spurt etter spesifikte telefoner og alle disse har varierende grad av samme småbugs. Jeg kunne kanskje forbedret meg ved å lagt til "majoriteten av android telefonene" eller noe slikt siden merkene trådstarter spør om står for 57% av android telefonsalget 2 Lenke til kommentar
brukernavn331 Skrevet 7. juli 2019 Del Skrevet 7. juli 2019 (endret) Det er semantikk. Stort sett gjelder beskrivelsen av f.eks appene som har problemer alt av android siden de (såvidt meg bekjent) ikke lager egne versjoner. Det er også i denne tråden spurt etter spesifikte telefoner og alle disse har varierende grad av samme småbugs. Jeg kunne kanskje forbedret meg ved å lagt til "majoriteten av android telefonene" eller noe slikt siden merkene trådstarter spør om står for 57% av android telefonsalget Men når man da sier at Android har problemer med alt mulig så skremmer det potensielle kjøpere som kanskje titter på Pixel, OnePlus etc fordi de tror samme problemene gjelder der. Derfor blir det mer riktig at Huawei sliter med ditt og Samsung sliter med datt. Hadde det faktisk vært et problem med Android og varsler så ville det berørt alle telefoner uansett merke (bortsett fra Apple såklart). Men ser ut som de fleste klagene kommer fra Huawei-brukere på akkurat det området. Endret 7. juli 2019 av brukernavn331 Lenke til kommentar
minim Skrevet 7. juli 2019 Del Skrevet 7. juli 2019 Men når man da sier at Android har problemer med alt mulig så skremmer det potensielle kjøpere som kanskje titter på Pixel, OnePlus etc fordi de tror samme problemene gjelder der. Derfor blir det mer riktig at Huawei sliter med ditt og Samsung sliter med datt. Hadde det faktisk vært et problem med Android og varsler så ville det berørt alle telefoner uansett merke (bortsett fra Apple såklart). Men ser ut som de fleste klagene kommer fra Huawei-brukere på akkurat det området. De leser sikkert ikke i en tråd om Huawei, Samsung og Iphone da vil jeg tro. Pixel og Oneplus sin markedsandel er forsvinnende liten så en må kunne generalisere litt også. Spør trådstarter om råd ang Oneplus og pixel? Ikke såvidt jeg kan se. Det kommer jo klager i fra oneplus brukere også. Var senest en her om dagen som du sikkert så også i oneplus tråden som slet med notifications fra gmail og google apps. Forstår ikke helt greia med at det er viktig å sable ned hver eneste negative kommentar om feil på android. Har dere aksjer i google eller noe slikt? Jeg liker min android telefon jeg, men jeg har ikke noe problem med å fortelle om hva som ikke er så bra med den. Tvert i mot synst jeg det er viktig da jeg selv har fått oppleve hvordan det er å handle telefoner som blir rost opp i skyene og ikke et negativt ord blir nevnt og så kommer man hjem og lurer på om man kjøpte samme telefon som alle anmelderne kjøpte.. 1 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 7. juli 2019 Del Skrevet 7. juli 2019 Fiksen for Instagram "feilen" på Android er snart på plass. Problemet var at appen ikke støttet 18:3 / 21:9 ol. aspect ratio, noe de nå har løst. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 7. juli 2019 Del Skrevet 7. juli 2019 Jeg sto mellom mate 20 pro, p30 pro og OnePlus 7 pro. OnePlus har jeg hatt før og er grei telefon. Men kan ikke filme emd vidvinkel og kamera fokus er ikke beste. P30 pro er kjempebra men litt dyr. Bestilte i dag en mate 20 pro da komplett ha dne til 5800. Til den prisen er. Den det beste valget. Jeg bytter fra s10+ da jeg liker Huawei bedre da den er mer smooth i bruk samt batteri Lenke til kommentar
minim Skrevet 7. juli 2019 Del Skrevet 7. juli 2019 Fiksen for Instagram "feilen" på Android er snart på plass. Problemet var at appen ikke støttet 18:3 / 21:9 ol. aspect ratio, noe de nå har løst. Supert! Ingenting er bedre enn at ting blir fikset. Det bekrefter forøvrig min påstand over om at det var en bug @Villfaren . Poenget var dog at de fleste apps ikke er "tunet" og virker like bra på alt av android telefoner som de gjør på iphone og det er mer bugs. Det er mange logiske forklaringer til dette. Noen av tingene er jo f.eks: -App utviklerne har mye mindre telefoner å forholde seg til mtp hardware. På android skal det kjøres på hummer&kanari, men i iOS så skal det kjøre på 2-3 nye modeller årlig. -Hos android må det utvikles til å støtte mange major updates av android siden selv flaggskipene ikke alltid får oppdateringer. Mye mer bakoverkompabilitet = potensielt mer som kan gå galt. i iOS så får selv 5 år gamle telefoner mulighet til å oppdatere til siste iOS så bakoverkompabilitet blir mindre viktig. -De har mye mindre å tenke på mtp skins og ting som kjøres oppå android. På iOS så er det iOS that's it. Jeg sto mellom mate 20 pro, p30 pro og OnePlus 7 pro. OnePlus har jeg hatt før og er grei telefon. Men kan ikke filme emd vidvinkel og kamera fokus er ikke beste. P30 pro er kjempebra men litt dyr. Bestilte i dag en mate 20 pro da komplett ha dne til 5800. Til den prisen er. Den det beste valget. Jeg bytter fra s10+ da jeg liker Huawei bedre da den er mer smooth i bruk samt batteri Det er grunnen til at jeg ikke har gått for oneplus/pixel tidligere også. De mangler en del på hardware siden. Det blir litt som en iphone med android da de ikke er helt oppe der med specs, men softwaren er bedre enn resten. Det er muligens et kompromiss som er verdt det spessielt nå som telefonene er blitt så bra uansett. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 7. juli 2019 Del Skrevet 7. juli 2019 Supert! Ingenting er bedre enn at ting blir fikset. Det bekrefter forøvrig min påstand over om at det var en bug @Villfaren Nei, det er ingen bug, bare at det ikke er støttet på de nyeste skjermtypene. På samme måte som oppløsningen på eldre spill ikke fungerer på de nyeste skjermene (dagens oppløsning) Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 7. juli 2019 Del Skrevet 7. juli 2019 Supert! Ingenting er bedre enn at ting blir fikset. Det bekrefter forøvrig min påstand over om at det var en bug @Villfaren . Poenget var dog at de fleste apps ikke er "tunet" og virker like bra på alt av android telefoner som de gjør på iphone og det er mer bugs. Det er mange logiske forklaringer til dette. Noen av tingene er jo f.eks: -App utviklerne har mye mindre telefoner å forholde seg til mtp hardware. På android skal det kjøres på hummer&kanari, men i iOS så skal det kjøre på 2-3 nye modeller årlig. -Hos android må det utvikles til å støtte mange major updates av android siden selv flaggskipene ikke alltid får oppdateringer. Mye mer bakoverkompabilitet = potensielt mer som kan gå galt. i iOS så får selv 5 år gamle telefoner mulighet til å oppdatere til siste iOS så bakoverkompabilitet blir mindre viktig. -De har mye mindre å tenke på mtp skins og ting som kjøres oppå android. På iOS så er det iOS that's it. Det er grunnen til at jeg ikke har gått for oneplus/pixel tidligere også. De mangler en del på hardware siden. Det blir litt som en iphone med android da de ikke er helt oppe der med specs, men softwaren er bedre enn resten. Det er muligens et kompromiss som er verdt det spessielt nå som telefonene er blitt så bra uansett. har alltid vært noe på oneplus som har plaget meg. På OnePlus 6 var det blikk boks lyd i høytaleren. Bluetooth var ustabilt og den hade veldig høye sar verdier. Når det er sakt elsket jeg oset. Raskeste og beste os jeg har vært borti. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå