mars001 Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Hvordan er det for Telenorkunder med icanal og sånt ? Er det gratis eller koster det i tillegg ? Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 (endret) Ser man på prisene til NIX ser det ikke ut som om de betaler for overført data, det må eventuelt gå på bruk av linjen, prosentvis. Regner med at det er utstyr, evt. leie av det som koster Endret 26. desember 2003 av |FSK| Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Det er forøvrig på det rene at Telenor ikke tjener penger på ADSL til privatmarkedet. Hvorfor gidder de å tilby en tjeneste de ikke tjener penger på? Og hvordan kan de ikke tjene penger på det, når f.eks NGT tilbyr en mye raskere ut og inn linje, uten begrensing, til omtrent samme pris som Telenors tregere inn og ut linje med 1GB begrensning? NGT går for øvrig med overskudd for første gang, nå i år. Lenke til kommentar
JPedro Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 For innenlands trafikk så betaler nok ingen av ISP'ene noe spesiellt med penger. Men transit trafikk til statene osv koster penger og ganske mye å. Har hørt folk som har nevnt rundt 1000kr per Gigabyte. Hvorfor gidder de å tilby en tjeneste de ikke tjener penger på? Og hvordan kan de ikke tjene penger på det, når f.eks NGT tilbyr en mye raskere ut og inn linje, uten begrensing, til omtrent samme pris som Telenors tregere inn og ut linje med 1GB begrensning? NGT går for øvrig med overskudd for første gang, nå i år. Mange måter å regne på om man tjener penger eller ikke. Selve aksessen er ikke hva de skal tjene penger på, det er tjenester som de kan selge med aksessen som er gullgruven her. Derav store investeringer slik at man selge folk enda mere senere. Hvis du ser på NGT så går de nå i pluss for første gang, det vil si at de får inn mere penger enn det går ut per mnd/år. Men gå i pluss er jo alt fra 5kr og oppover. Dog de skylder jo fortsatt et tonn med penger til sine leverandører, kontra Telenor som jeg tviler sterkt på sitter med noe gjeld i særlig grad. Lenke til kommentar
NuB Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Mer synspunkter på dette, takk. Tviler på at ISP-bransjen er så lite lukrativ. I såfall ville vel grunnen til at de brukte så mye ressurser i dag vært noe slikt som å sikre markedsandeler til den dagen innholdslevering fra ISP tar av. Vel, vel, prisene på bredbånd ser fremdeles rimerligere ut andre steder enn i Norge og det kryr av villige leverandører. OK, BBB måtte kaste inn håndkledet i Norge, men jeg vet ikke om noen andre lignende eksempler (de holder forøvrig gående i Sverige). Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Ingen må jo tro at NGT kun leverer til private også da, de har mange bedriftskunder. Lenke til kommentar
knutie Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 1000 kroner pr gigabyte??? er du gal? For å være ærlig så tror jeg det faktisk ikke koster mer enn et par kroner. Tror de betaler endel avgifter til leverandørene av linjene + noen kroner pr gb. Lenke til kommentar
JPedro Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Mer synspunkter på dette, takk. Tviler på at ISP-bransjen er så lite lukrativ. I såfall ville vel grunnen til at de brukte så mye ressurser i dag vært noe slikt som å sikre markedsandeler til den dagen innholdslevering fra ISP tar av. Vel, vel, prisene på bredbånd ser fremdeles rimerligere ut andre steder enn i Norge og det kryr av villige leverandører. OK, BBB måtte kaste inn håndkledet i Norge, men jeg vet ikke om noen andre lignende eksempler (de holder forøvrig gående i Sverige). Den er veldig lite lukrativ idag, måten å tjene penger på er ved volum ie ¤%"¤#%2 mange kunder. Krone vs utenlandsk valuta så er nok norge dyrt, men sammenligner man med gjennomsnittelig inntekt osv så er ikke norge så ille. Lenke til kommentar
JPedro Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 1000 kroner pr gigabyte??? er du gal? For å være ærlig så tror jeg det faktisk ikke koster mer enn et par kroner. Tror de betaler endel avgifter til leverandørene av linjene + noen kroner pr gb. Vi snakker transit trafikk ut av landet Lenke til kommentar
woid Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 nix (norwegian internet exchange) er et knutepunkt i oslo for samtrafikk innen norge, der isp'er kan koble seg til (og nrk). der betaler man en fast avgift for hvilken hastighet man vi ha (10mbit, 100mbit, 1gbps). men det er bare for tilkobling. i tillegg må man ha peering-avtaler med de andre der, dvs at man tillater samtrafikk over nix, istedet for å kjøre det via leide samband feks i utlandet. (derfor man noen ganger opplever å gå via new york, selv om den andre maskina står i nabobygget). på utenlandslinjer må de fleste leie linjer av isp'er som tilbyr dette, og her er prisene mye høyere enn innenlandslinjer (par tusen per megabit) Lenke til kommentar
consilium Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Tipper Telenor tjener mer på ISDN og modemkunder. Kanskje de også bevisst vil forsinke utbyggingen av xDSL for å tjene litt ekstra penger på dem. Lenke til kommentar
tmkaldheim Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Hvordan er det for Telenorkunder med icanal og sånt ? Er det gratis eller koster det i tillegg ? Å bruke icanal koster mange penger å bruke Lenke til kommentar
Rim Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 nix (norwegian internet exchange) er et knutepunkt i oslo for samtrafikk innen norge, der isp'er kan koble seg til (og nrk). der betaler man en fast avgift for hvilken hastighet man vi ha (10mbit, 100mbit, 1gbps). men det er bare for tilkobling. i tillegg må man ha peering-avtaler med de andre der, dvs at man tillater samtrafikk over nix, istedet for å kjøre det via leide samband feks i utlandet. (derfor man noen ganger opplever å gå via new york, selv om den andre maskina står i nabobygget). på utenlandslinjer må de fleste leie linjer av isp'er som tilbyr dette, og her er prisene mye høyere enn innenlandslinjer (par tusen per megabit) Nå er det vel ikke snakk om peering-avtale på NIXen da. Det er jo hele poenget med NIX. Dersom det er snakk om peering/samtrafikk-avtale på innlandstrafikk trenger man jo ikke NIX... Lenke til kommentar
chma Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Syns det er mange rare påstander i denne tråden... NGT klarer å drive i overskudd nå, og med så bra produkter de leverer så er det bare bullshit at ikke telenor kunne levert minst like bra uten å tape på det.... Og jeg har ikke spesiellt mye tro på at det koster så mye for trafikk utenlands, om jeg da hooker opp med noen jeg kjenner i feks. Canada eller usa og laster ned/opp rundt 10gb på et døgn kan det da ikke koste ngt et par tusen pr. gb...det sier seg selv. At telenor's kunder blir jo lurt trill rundt(den jevne nordmann), begrensning på adsl linjer er bare tull, ngt og andre klarer fint å overleve uten begrensning. Det eneste jeg ville godtatt av begrensning var om man satt på fiber linje ala BBB og hadde 300gb begrensning....det er jo greit nok.... Lenke til kommentar
JPedro Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 (endret) Syns det er mange rare påstander i denne tråden... NGT klarer å drive i overskudd nå, og med så bra produkter de leverer så er det bare bullshit at ikke telenor kunne levert minst like bra uten å tape på det.... Og jeg har ikke spesiellt mye tro på at det koster så mye for trafikk utenlands, om jeg da hooker opp med noen jeg kjenner i feks. Canada eller usa og laster ned/opp rundt 10gb på et døgn kan det da ikke koste ngt et par tusen pr. gb...det sier seg selv. At telenor's kunder blir jo lurt trill rundt(den jevne nordmann), begrensning på adsl linjer er bare tull, ngt og andre klarer fint å overleve uten begrensning. Det eneste jeg ville godtatt av begrensning var om man satt på fiber linje ala BBB og hadde 300gb begrensning....det er jo greit nok.... Ifølge en figur i en press release/rapporten (se linker litt lenger ned) så ligger median pricen på 1Mbps per måned rundt 150 USD. Nå skal ikke jeg si 100% bombesikkert at det er pricen fra London til USA etc, men gir oss vel en pekepinne. http://www.primetrica.com/press_releases/2003-10-02.html http://www.telegeography.com/pubs/internet/reports/ig_gbl/ Er enig at det er mange påstander her, men å si at man ikke har tro på ditt eller datt fordi det virker ulogisk for MEG, er ikke akkurat noen bedre innstilling. Personene jeg hørte 1000Kr per Gigabyte fra er kunde av firmaet jeg jobber i og han er en av lederene i den ISP'en han jobber. Dessverre kan jeg ikke underbygde dette noe bedre da dette ble sagt i fortrolighet i samsvar med en avtale vi arbeidet med. Jeg har heller ikke hatt mulighet til å verifisere dette noen andre steder, WorldCom etc svarer generelt ikke på sånne ting om man ringer sentralbordet , men andre som jeg kjenner godt i bransjen har sagt at det høres ikke helt galt ut. Dog jeg vet prisene som Utfors tar for sin 100Mb Internett only linker og det er ikke veksle penger det heller og de tar ekstra betalt om en viss prosent andel av trafikk går til stedet utenom norden. Edit - Ekstra link http://www.primetrica.com/press_releases/2002-10-07.html Endret 26. desember 2003 av JPedro Lenke til kommentar
XPUserz Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Og 1GB tilsvarer 15-20 minutter surfetid med fiber Nei en må ha 30GB med påfyll om det skal fungere Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Noe av poenget her er vel at det er både faste og variable kostnader. Jeg antar at de faste kostnadene er relativt høye, men så lenge infrastruktur og kapasitet er til stede, at grensekostnaden pr. GigaByte er ganske liten! timtowtdi Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 jeg vet ikke om denne posten er bumpet eller om det er nevnt men det har skjedd noe hos telenor -fri nedlasting -gratis icanal -nis på kjøpet -ny mailklient skal tydligvis komme Lenke til kommentar
mars001 Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Artig å se hvordan enkelte bedrevitere tok grundig feil da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå