Aireal Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 (endret) Jeg er litt interresert i hvor mye penger for en GB trafikk må Telenor faktisk betale til backbone-leverandørene ? Eller andre (NGT, Tele2...) for den saksskyld ? Endret 23. desember 2003 av Aireal Lenke til kommentar
Rim Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Nå har de jo sitt eget backbone, men spørsmålet blir litt feil. Det blir som å spørre hvor mye koster det Veivesenet å la en bil kjøre på veien (der går det jo riktignok på slitasje, men spørsmålet er likevel umulig å besvare). Dersom du mener hvor mye Telenor betaler de forskjellige selskapene for peering-avtale mot utlandet så er nok det, for det første, forskjellig fra selskap til selskap, og for det andre, helt sikkert hemmligholdt på et slikt nivå som utelukker enhver bruker her og de som vet har sikkert ingen plan om å publisere det her. Lenke til kommentar
bruno Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 (endret) Jeg er litt interresert i hvor mye penger for en GB trafikk må Telenor faktisk betale til backbone-leverandørene ? Eller andre (NGT, Tele2...) for den saksskyld ? Det de betaler for 1 GB ter summen av llinjeleie, nedbetaling av utstyr og bygningsmasse, lønnsutgifter, strøm, skatter og avgifter, utvikling osv. + at helst bør være igjen litt til fremtidige oppgraderinger og vedlikehold, aksjonærene vil også ha sitt, ellers er det ingen som gidder å investere i bedriften. Siden jeg nevnte oppgradering, etter hvert som vi laster ned mer og mer fra nettet må også ISP,ene oppgradere linjer og utstyr, dette koster selvsagt penger, og da har de to alternativer, det er å øke prisene eller innføre begrensning på hvor mye vi kan laste ned. Endret 26. desember 2003 av bruno Lenke til kommentar
mars001 Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Derfor de innførte den begrensingen er nok ikke fordi det er dyrt å drive uten. Er vel heller fordi de veit at så og si alle laster ned mer enn 1 GB i mnd og derfor håper å dra inn ekstra inntekter ved at folk kjøper mer. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Er vel heller fordi de veit at så og si alle laster ned mer enn 1 GB i mnd og derfor håper å dra inn ekstra inntekter ved at folk kjøper mer. Neppe, det er nok heller endel av en langsiktig strategi. De store pengene for TN er i innhold, det er ikke spesielt god butikk og være ISP og TNN er svært store og med denne bruksbegrensningen kan de låse sine kunder til sine eller sine sammarbeidspartneres innholdstjenester. De har vel såvitt begynnt med Icanal og prosjekter med video on demand og der er jo det store kluet at det ikke belaster kvoten...... Lenke til kommentar
mars001 Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Trenger vel litt mer fart for å kjøre disse tjenestene i anstendig kvalitet Lenke til kommentar
agvg Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Trenger vel litt mer fart for å kjøre disse tjenestene i anstendig kvalitet Langsiktighet var nevnt, man må jo venne folk til tanken på dette og dermed vil man selvsagt ha tid til og øke hastighetene, video on demand har de faktisk tenkt og lansere i nærmeste fremtid hvis de ikke allerede har det. Les Digi ellet ITavisen hvor det ar et stort oppslag om dette. Lenke til kommentar
bruno Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Nå fant jeg Telenors regnskap for 2002 og det viser jo at de ikke tjener så mye penger, i 2002 viste Telenor Networks resultat et underskudd på 883 millioner mot 841 millioner i 2001. Hvis vi ser på hele konsernet så la de frem et driftsresultat på -320 millioner for 2002 mot et overskudd på 3.177 millioner i 2001, mye av dette underskuddet er relatert til ADSL utbyggingen.. Kanskje det koster litt å bygge ut it-nettet Norge, Telenor betaler utbyggingen og de andre kommer til dekket bord, når nettet er ferdig kontakter de Telenor for leie av llinjer mens Telenor har forskuttert det det koster. Nesten så jeg får litt dårlig samvittighet for at jeg skiftet ut Telenor som leverandør. Lenke til kommentar
olavr Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Er vel heller fordi de veit at så og si alle laster ned mer enn 1 GB i mnd og derfor håper å dra inn ekstra inntekter ved at folk kjøper mer. Tror faktisk ikke de fleste laster ned mer enn 1GB i måneden. Har en kamerat som jeg tror er en ganske gjennomsnittlig bruker, han kjøpte 5GB ekstra for snart et halvt år siden. Dette har han ikke klart å bruke opp. Selv er jeg på internett mer enn de fleste jeg kjenner, skulle vært interessant å visst hvor mye jeg har lastet ned den siste måneden. Men så lenge en ikke laster ned hverken film eller musikk i noen vesentlig grad, så blir det nok ikke så mange GB. Tror mange av de som er på forumet her laster ned mange ganger så mye som gjennomsnittet i Norge. Sånn sett tror jeg de fleste er fornøyd med den ene GB de får fra Telenor. Hastigheten er sikkert også grei nok for de fleste. PS. Jeg har ikke Telenor, men det er fordi jeg ville ha abonnement på ADSL uten å ha telefonabonnement. Lenke til kommentar
olavr Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Forresten, er det noen som vet om det er mulig for meg å finne ut hvor mye jeg har lastet ned f.eks. siste måneden? Lenke til kommentar
Supervisor Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Jeg nedlaster flere GB daglig og derfor bruker ikke Telenor. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 (endret) Forresten, er det noen som vet om det er mulig for meg å finne ut hvor mye jeg har lastet ned f.eks. siste måneden? Bruk programmet "DUmeter". Da får du oversikt over antall GB inn og ut. (1mnd free trial) Det logger en tabell over GB inn/ut per dag, uke og mnd. Kan eksporteres som .xls for videre bearbeiding. Samtidig får du et fint lite vindu med kontinuerlig oppdatert gafikk over inn/ut-trafikken. Endret 26. desember 2003 av Simen1 Lenke til kommentar
NuB Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Nå har de jo sitt eget backbone, men spørsmålet blir litt feil. Neida. Det er et helt riktig, og interessaant spørsmål. For en tid siden (et år?) da Telenor begynte med begrensning snakket mange om at dette var trenden og at det ville spre seg og at tiden med "fri flyt" kunne være over. Folk snakket om at leie av kapasitet fra utlandet kostet så mye at leverandørene var nødt til å sette slike begrensninger. Men nå har det gått en stund, og ingen andre (som jeg har hørt om) har fulgt Telenors eksempel. Betyr det at de andre ISP'ene driver helt på kanten av det som er forsvarlig og lever på minus i budsjettet, eller betyr det at modellen som Nextgentel har valgt faktisk er lønnsom? Med andre ord, tjener NGT penger på driften? Dersom de tjener på den daglige drift (hvis vi ser bort fra gamle lån på tunge investeringer i starten) så vil det si at de som snakket om at det var så dyrt for de å betale utenlandske leverandører bare var skremsel. Vi vet jo også at "storbrukere" flest har valgt NGT eller tilsvarende mens Telenor-kundene først og fremst er "folk flest", som gjerne aldri hadde brukt i nærheten av GB-kvoten dersom de ikke hadde hatt unger som har oppdaget kazaa osv. Lenke til kommentar
Aireal Skrevet 26. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2003 Jeg tror ikke det er helt feil å sammenligne kostnader pr. GB med denne lista her for eks. http://www.fileburst.com/pricing.html Telenor og/eller NGT eller andre betaler neppe mer. (Setter til side alle andre utgifter de måtte ha altså) Lenke til kommentar
Aireal Skrevet 26. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2003 Det er neppe så dyrt for backbone kapasitet, jeg tror nemlig at Telenor tjener fett på sine tjenester så de kan dekke sine enorme utgifter som de sikkert har i forbindelse med alt de gjør. Lenke til kommentar
olavr Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Forresten, er det noen som vet om det er mulig for meg å finne ut hvor mye jeg har lastet ned f.eks. siste måneden? Bruk programmet "DUmeter". Da får du oversikt over antall GB inn og ut. (1mnd free trial) Det logger en tabell over GB inn/ut per dag, uke og mnd. Kan eksporteres som .xls for videre bearbeiding. Samtidig får du et fint lite vindu med kontinuerlig oppdatert gafikk over inn/ut-trafikken. Takk skal du ha, da er det installert. Skal bli spennende å se. Lenke til kommentar
Duron rocks Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Trenger vel litt mer fart for å kjøre disse tjenestene i anstendig kvalitet eh nei!? Lenke til kommentar
bruno Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 (endret) Det er neppe så dyrt for backbone kapasitet, jeg tror nemlig at Telenor tjener fett på sine tjenester så de kan dekke sine enorme utgifter som de sikkert har i forbindelse med alt de gjør. Når underskuddet i Telenor Networks i 2002 var 883 millioner og konsernet totalt gikk 320 millioner underskudd sier det litt om hvor fett de tjener på Internet-tjenester. Sånn det er i dag er det andre brukere som subsidierer oss nettbrukere, og da regner jeg med at det først og fremst er mobil/sms-brukerene som betaler regningen. Nextgentel hadde også et underskudd på nesten 30 millioner i 2002, Bredbåndsfabrikken tegner ikke nye abbonement i Norge og de som prøvde å levere "Always On ISDN" for noen år siden måtte også kaste inn håndkledet, kanskje det er et signal om at man ikke tjener så my på Internet-tjenester i Norge. Endret 26. desember 2003 av bruno Lenke til kommentar
Ghost Of Death Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Det jeg synes er rart med telenor er at de ikke eier konkurransedyktighet. Her i Narvik har vi tre leverandører av ADSL/SDSL, Catch er den dyreste, men har ubegrenset nedlastning og 2 MB inn og 2 MB ut som deres svakeste linje (er ikke så dyr, husker ikke prisen for sekundet). Tele2 har jeg ikke mye peiling på, men de har ubegrenset nedlastning og 704/128 (denne linjen tar de 349kr per måned for). Telenor Har 704/128 og EN GB for 349 kr per måned. Stort sett de fleste inne i byen har telenor, men det som er litt morsomt er at Tele2 faktisk leverer ADSL lengre ut på "landet" enn telenor, derfor får Tele2 MANGE flere tegnere enn Telenor her i Narvik akkurat nå. Lenke til kommentar
audunr Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Før sperrene ble innført var det slik at vel halvparten av brukerne til Telenor klarte seg med 1 GB i måneden. 90 prosent klarte seg med 10 GB. Man kan forvente at nedlastingen går opp etterhvert som folk lærer seg å bruke Internett, med andre ord finner ut hvordan de får lastet ned filmer og spill. Derfor er det nok kanskje litt annerledes i dag. Det er vel en ganske kjent sak at Telenor aldri kommer til å være best på pris, da satser de heller på å gi bedre pakketilbud og flere inkluderte tjenester enn andre leverandører. Det er forøvrig på det rene at Telenor ikke tjener penger på ADSL til privatmarkedet. MVH Audun Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå