AnonymDiskusjon Skrevet 6. juli 2019 Del Skrevet 6. juli 2019 Hei, Ifjor ble jeg dømt i en straffesak til xx fengsel for 3 punkter i tingretten, samt idømt kr4000 saksomkostninger. I år ble jeg i lagmannsretten etter anke frifunnet fra to poster, og dømt til xx samfunnsstraff for siste punkt. Det står dog ingenting om saksomkostninger. Jeg trodde en ankesak er en ny helhetsvurdering av saken og det kun er det fra lagmannsretten som da blir gjeldende. Er det da slik at jeg fortsatt må betale saksomkostninger for saken i tingretten, som nå ble behandlet i lagmannsretten, der jeg ikke ble idømt saksomkostninger? Anonymous poster hash: a046f...980 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2019 Det vil vel komme an på om saksomkostningene har vært en av påstandene dine i anken det? Anonymous poster hash: ec26a...f18 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. juli 2019 Del Skrevet 7. juli 2019 Dersom lagmannsretten har behandlet skyldspørsmålet (etter såkalt bevisanke eller fullstendig anke) skal lagmannsretten også ta stilling til saksomkostningene, jf. straffeprosessloven § 442, selv om de ikke er påanket selvstendig. Hvis dette ikke har skjedd, og det ikke er nevnt noe i dommen om saksomkostninger, er hovedregelen at man krever tilleggsavgjørelse etter strpl. § 48. Staten har ellers tidligere påstått at der lagmannsretten ikke sier noe om omkostningsspørsmålet for tingretten skal det antas at tingrettens omkostningsavgjørelse blir stående. Staten tapte imidlertid på denne forståelsen i Rana tingrett i 2015 (TRANA-2013-64496). I denne saken hadde imidlertid lagmannsretten tatt stilling til omkostningene for lagmannsretten (men ikke for tingretten). Det er derfor usikkert om dette er direkte overførbart til din sak. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2019 Jeg er usikker om det er fullstendig anke. Jeg var selv tiltalt på 3 punkter. I tingretten sa jeg meg uskyldig på alt, og ble dømt for alt. I lagmannsretten anket jeg straffeutmåling og skyldspørsmål om jeg ikke tar feil, sa meg skyldig i et punkt, og uskyldig I de to andre, og ble dømt slik også. Jeg mener ikke at saksomkostninger har vært et emne for noen av de tiltalte i saken, da det var 6 tiltalte totalt. Anonymous poster hash: a046f...980 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. juli 2019 Del Skrevet 8. juli 2019 Hvis du anket skyldspørsmålet, og dette ble fremmet til behandling, så er det en fullstendig anke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå