Gå til innhold

Hvordan er sosialantropologi som utdanningsfag?

Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg skal ta bachelor i sosialantropologi på uib nå til høsten, og lurer på hvordan dette faget arter seg. Hvordan er denne utdanningsløypa og hvordan fungerer dette? Hvilke fag blir man nødt til å ta utenom og hvordan er disse?

Leste også at man må på feltarbeid dersom en bestemmer seg for å ta mastergrad - hvordan blir dette? Blir man nødt til å reise utenlands?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ta Ex phil. Og så tror jeg du skal ha kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode. Del 1 og del 2 hvis du skal ta master. Kanskje du ikke trenger kvantitativ metode. Du skal sikkert også ha andre emner angående forskning/vitenskap.

En del emner er obligatoriske for ditt studium. Det kommer noen valgfag i tillegg. Avslutningsvis skal du skrive en bachelorgrad, som teller 20 studiepoeng.

Siden det ikke er et profesjonsstudium, har du sannsynligvis frihet til å komme og gå som du ønsker på forelesningene. Det er fordel hvis du skal jobbe utenom. Men det betyr nok også at du trenger selvdisiplin og motivasjon for å få et utbytte som kan sammenlignes med det profesjonsstudentene får.

Jeg tror ikke det er nødvendig å reise til utlandet for å skrive mastergrad. Du kan sikkert gjøre en "metastudie" av andre forskeres arbeid. Eller finne grupper du kan studere i vårt eget samfunn.

Opprinnelig var sosialantropologi studie av primitive samfunn. Men jeg tror faget er forandret en del, til også å omfatte studie av vestlige samfunn. Det er antakelig ganske likt sosiologi og statsvitenskap, men noe må skille fagene ad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...