Tullballj Skrevet 6. juli 2019 Del Skrevet 6. juli 2019 I forgårs pep det en alarm i bilen og det kom opp "charging fault" under kjøring. Kort tid etter kom det flere alarmer, og jeg mistet både abs og servo. Bilen stoppet før jeg fikk tenkt annet enn at jeg må finne et sted å stoppe. Bilen startet ikke, og NAF måtte slepe den til verksted. Dagen etter startet bilen helt fint. De på verkstedet kumne ikke finne noe galt annet enn at batteriet virket noe redusert. De anbefalte derfor å bytte dette. Byttet batteriet i dag og kjørte meg en tur. Alt virket lovende helt til jeg var 2 kilometer unna der jeg bor. Da kom charging fault alarmen opp igjen. Jeg slo av og på tegningen i fart. Varslet var borte, men det kom tilbake i det jeg trillet inn i garasjen. Det store spørsmålet er hva gjør jeg nå og hva kan være galt? Kan det være dynamoen likevel? Jeg skal kjøre nesten 70 mil om en en og en halv uke. Jeg kan ikke bli slående i huttaheiti med defekt bil. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 6. juli 2019 Del Skrevet 6. juli 2019 (endret) Har du et multimeter? Endret 6. juli 2019 av mobile999 Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 6. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2019 (endret) De testet den på verkstedet til 14,4 på tomgang og 13,5 med full belastning, men da startet den som sagt etter å ha stått natten over. Det virker som om ting skjer etter en stund. Kan det være at dynamoen går varm og svikter? Tenkee siden alt virket normalt når bilen hadde fått stått over natten. Endret 6. juli 2019 av Tullballj Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 6. juli 2019 Del Skrevet 6. juli 2019 (endret) Det virker som om ting skjer etter en stund. Kan det være at dynamoen går varm og svikter? Det blir gjetning. Det er noe som heter "fusible link". Når den begynner å bli dårlig, så kan man sikkert få slike symtomer som du beskriver. Det må feilsøkes. Endret 6. juli 2019 av mobile999 Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 6. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2019 Nå har jeg kjøpt meg et multimeter. Det virker i hvert fall som bilen slutter å lade. Bilen ble startet med booster på verkstedet pga. tomt batteri, men gikk helt fint etter det og ladet når verkstedet feilsøkte. Det kan derfor virke som den lader fint en stund. Skal måle. Må bare lade batteriet slik at ikke bilen stopper. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 6. juli 2019 Del Skrevet 6. juli 2019 (endret) Ok. Det kan være problemer med ledninger, kontakter, laderegulator, dynamo. I noen biler styres ladespenningen av ECU, det kan kan være problemer der. Det finnes mange videoer på youtube med beskrivelse av feilsøking. Noen kan ha tips som andre ikke har. Pass på fingrene. Ta av evt. ringer. Demonter ledningene fra batteriet (tenning må være av) dersom du skrur på noen kontakter. Endret 6. juli 2019 av mobile999 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 6. juli 2019 Del Skrevet 6. juli 2019 Ja, sjekke alle kontaktflater/ledninger som har med strømforsyning å gjøre. Minus mellom motor og karosseri er en klassiker. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 6. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2019 Dette ble gjort på verksted: Sjekket lading med og uten belastning. Kontrollert ledninger til og fra generator. Står at det er 0,2V spenningsfall på jordsiden, men dette er innen for grensen står det. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 6. juli 2019 Del Skrevet 6. juli 2019 Hvordan målte du når det sluttet å lade? På batteriet? Er det mulig å måle på laderegulatoren/generatoren? Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 6. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2019 Jeg har ikke målt at det slutter å lade. Jeg antar den slutter å lade siden batteriet blir utladet. Skal lade bilen over natten og kjøre en del med den i morgen for å måle mer. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 6. juli 2019 Del Skrevet 6. juli 2019 Ok. Mål spenningen på batteriet før du starter motoren. Sjekk også om det er mulig å måle på laderegulatoren. Start motoren og mål spenningen på batteriet for å sjekke om det er ladespenning, mål gjerne på laderegulatoren også. Kjør en kort tur og mål ladespenningen på nytt, dersom batteriet nå ikke har ladespenning så hadde det vært fint å måle på laderegulatoren. Sørg for å ikke ha metall på armene (inkl. fingrene) når du holder på. Heller ikke klær på armene og ikke kom borti noe som beveger seg i motoren. Hvilket multimeter har du kjøpt? Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 6. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2019 https://m.clasohlson.com/no/UNI-T-UT131B-multimeter/Pr411599000 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 6. juli 2019 Del Skrevet 6. juli 2019 Er du greit kjent med bruk av multimeter? Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 6. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2019 (endret) Nei, egentlig ikke. Jeg vet hvordan jeg sjekker batteriet. Endret 6. juli 2019 av Tullballj Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 6. juli 2019 Del Skrevet 6. juli 2019 (endret) Det finnes selvfølgelig videoer om hvordan man bruker et multimeter på youtube. Her er noen tips: Dersom du vrir mot klokken fra avslått posisjon på ditt multimeter så har du: 5 posisjoner for motstand 1 posisjon for kontinuitet (motstand med lyd) 3 posisjoner for strøm (ampere/A) Ikke bruk posisjonene for strøm (ampere/A) før du har satt deg inn i hvordan dette virker. Hvis du f.eks. bruker denne innstillingen og setter ledningene på hver sin pol på batteriet så ryker sikringen og multimeteret vil ikke virke før sikringen er byttet. Innstillingene for motstand og kontinuitet kan brukes for å sjekke om det er brudd i en ledning. Endret 6. juli 2019 av mobile999 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. juli 2019 Del Skrevet 6. juli 2019 13,5V ved full last er ganske elendig. Litt avhengig av hva du brukte som last. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 6. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2019 Da var alt på. Lys, radio, full guffe på AC osv. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 6. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2019 I følge verkstedet var det normalt på min bil, men jeg er ikke ekspert. De mente i stedet at det var batteriet som laget krøll. Nå har jeg satt i et helt nytt batteri og likevel kommer feilen opp i displayet etter en ca. 20 minutter kjøretur. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 7. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2019 Ok. Bilen var ladet opp i løpet av natten. Når jeg startet bilen med fullt batteri og alt av lys, full guffe på AC osv viste lading 14.4 volt. Sonfar so good. Jeg koblet til en Obd2 for å måle under kjøring, men når jeg startet opp bilen igjen datt alt rett ned til 11,7 volt i appen. Jeg kontrollmålte på batteriet, og multimeteret viste da 12V uten spesielt med belastning. Varsel alarmen og batteri symbolet dukket også opp på skjermen i bilen. Jeg forsøkte å måle direkte på dynamoen, men jeg kunne ikke finne noen ledninger. Jeg målte i stedet på ledningen som kommer til batteriet og den viste like mye volt som når jeg målte direkte på polene. Spørsmålet er hva som får lading en til å plutselig droppe rett ned. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå