Gå til innhold

Fritidsbåt er farligere enn personbil, men promillegrensen forblir høy på sjøen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fritidsbåt er ikke farligere enn en bil, en pistol er heller ikke farligere enn en fritidsbåt, det er personen som bruker den som er farlig.

 

Problemet på sjøen er at det er flere større båter som går hurtigere og flere ukyndige brukere, det er der problemet ligger og hvis du tar med kartplotter og alkohol har du den perfekte kombinasjonen for en ulykke.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fylla har ingen plass til sjøs. Om en ikke kan avstå fra ankerdrammen eller pilsing underveis burde en kanskje ikke føre båt og heller skaffe seg "sjåfør"?

 

Det kan da ikke være en menneskerett å føre båt småbrisen eller mer på sjøen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fylla har ingen plass til sjøs. Om en ikke kan avstå fra ankerdrammen eller pilsing underveis burde en kanskje ikke føre båt og heller skaffe seg "sjåfør"?

 

Det kan da ikke være en menneskerett å føre båt småbrisen eller mer på sjøen?

Du vet hva ankerdram betyr ?
  • Liker 4
Lenke til kommentar

I Storbritannia har de fortsatt samme promillegrense på veien som vi har til sjøs, men dødstallene per innbygger er ikke dramatisk høyere. De har også 96 km/t fartsgrense på landeveien i forhold til oss som har 80 (i praksis byttet ut med 70 flere steder). Så alkovett er noe som bunner ned i kultur og holdninger, ikke firkantede regler og tall. Nordmenn vet ikke at det går an å ta én øl istedenfor 3 til grillmaten. Dette kan vi til dels takke den strenge alkoholpolitikken for, der man begrenser alkoholen så mye ved feks Vinmonopolet at nordmenn ikke har vett til å ta det med ro når vi først får hendene på drikkevarene.

Lenke til kommentar

Problemet er at regjeringa ikkje vil gripe inn, men i staden gjer tiltak for synsskuld, slik som innføringa av båtførerprøve for alle unntatt den gruppa som oftast døyr til sjøs. Altså dei som er født før 1980.

 

Personleg meinar eg at promillegrensa til sjøs kunne vært relatert opp mot far og størrelse på farkosten.

Det er tross alt begrensa kor mykje skade ein full person i robåt kan påføre andre komtra ein båtførar i RIB.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden det her ikke skilles mellom personens rolle som fører/kaptein, passasjer eller mannskap, er dette da snakk om en debatt om man skal innføre 0.2 promillegrense for alt av opphold ombord i båt? Gjelder dette i så fall opphold på flytebrygger, brygger, broer, evt hele strandsonen, inkludert elver, innsjøer og svømmebasseng?

 

"64 prosent av de spurte sier de ville latt være å sitte på om de visste at føreren av en bil hadde drukket alkohol, mens bare 49 prosent svarer at de ville latt være å sitte på om en båtfører hadde gjort det samme"

Er denne setningen basert på orlyden til spørsmålet som ble stilt i undersøkelsen? Jeg tolker det som om føreren noen gang i løpet av sitt liv har drukket alkohol, ikke som om føreren er påvirket av alkohol.

Lenke til kommentar

Dette kan vi til dels takke den strenge alkoholpolitikken for, der man begrenser alkoholen så mye ved feks Vinmonopolet at nordmenn ikke har vett til å ta det med ro når vi først får hendene på drikkevarene.

Jeg tror kjøring i påvirket tilstand til sjøs er stort sett akseptert fra gammelt av, de har sikkert selv eller sett "pappa" har tatt en eller flere styrepils når de tøffer utover i 6 knop med snekka.

 

I dag er snekka saga blott og båtene går i 30 til 40 knop men styrepilsen har fulgt med.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alkohol og båtføring bør ikke kombineres. Personlig drar jeg aldri på sjøen etter å ha drukket mer enn en liten pils for en stund siden. Mer eller mindre samme som med bil. Somregel drikker jeg munkholm før og på sjøen og trives godt med det. Holder konsekvent god avstand fra folk i båt når solen står på som "værst", ser ofte folk rave rundt med pils i hånden de dagene der..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det anbefales å lese rapporten på https://www.aibn.no/Sjofart/Avgitte-rapporter/2019-02?iid=26432&pid=SHT-Report-Attachments.Native-InnerFile-File&attach=1

 

Halvparten av dødsulykkene i 2018 var kantring eller fall over bord. Ingen av disse mistenkes for rus.

Hver fjerde dødsulykke var ved utleie til utlendinger. En av disse kan være mistanke om rus.

Hver femte dødsulykke var kollisjon eller grunnstøting - 4 personer. I denne typen ulykke var 5 av 6 båtførere påvirket av alkohol, i snitt 1,4 promille.

Hver femte dødsulykke forøvrig, var fall mellom båt og brygge, hvor ruspåvirkning trolig var sterkt medvirkende.

 

Alkoholgrense til sjøs var altså kun en faktor i 4 av 21 dødsulykker i 2018, men som Havarikommisjonen sier i sin rapport, så er det ingen automatikk i at redusert grense fører til færre ulykker.

 

For egen regning kan jeg legge til at de som forulykker mens båten er i fart med ruspåvirkning, trolig vet at de er langt over den lovlige 0,8 promillegrensen, og det er vel lite trolig at en lavere grense ville endret adferden deres.

 

Igjen ser vi altså at en saklig rapport misbrukes tendensiøst av en interesseorganisasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har intet behov for å forsvare fyllekjøring på sjøen, det hører ikke noe mer hjemme der enn hva det gjør til lands, men det er uinteresant å dra frem promillegrensen til sjøs uten å samtidig opplyse om hvilken promille de som omkom med det som påstått årsak faktisk hadde. Dersom promillen var vesentlig høyere enn 0,8 er det ingen grunn til å tro at utfallet hadde vert like fatal med en promille som lå like ved, men under, 0,8…

 

Dersom det stemmer at promillen var vesentlig høyere er problemet ett helt annet sted enn grensen. Dette handler om holdninger og evne til å styre båt i høy fart. Det ser jeg stadig at folk uten promille også har problemer med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det burde ikke være lov å eie båt uten båtførerprøven som et minimum. Med stadig høyere krav etter hvert som vekt, lengde og fart øker.

 

De som hadde båt for 50 år siden var oppvokst ved sjøen og var i båt dag ut og dag inn fra de kunne gå. I dag er det nyrike jyplinger som kun har vært på danskebåten som kjøper seg et fartsfantom og tror de er verdensmestere. Lovverket må dessverre justeres for å ta høyde for disse jyplingene.

Lenke til kommentar

Du vet hva ankerdram betyr ?

 

 

Ja jeg vet veldig godt hva ankerdram HAR betydd. Men nå tar jo folk "ankerdrammen" feks også om de skal legge til i en vik for å bade litt. Også gjerne litt pilsing underveis, og "ankerdrammen" inkluderer ofte også kapteinen. Og vipps så er badingen over og de skal videre, "ankerdram og pilsing til tross for å legge seg til i en gjestehavn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja jeg vet veldig godt hva ankerdram HAR betydd. Men nå tar jo folk "ankerdrammen" feks også om de skal legge til i en vik for å bade litt. Også gjerne litt pilsing underveis, og "ankerdrammen" inkluderer ofte også kapteinen. Og vipps så er badingen over og de skal videre, "ankerdram og pilsing til tross for å legge seg til i en gjestehavn. 

Ankerdram er en drink du inntar når du har forankret båten for kvelden, og har du intensjoner med å bruke båten igjen innen en kort periode så inntar man selvfølelig ikke alkohol og heller tar en alkoholfri variant hvis man ønsker og holde på tradisjonene.

 

Og skal du bare ligge et par timer hiver man ut det man kaller tradisjonsrikt sett "kaffedregg" og navnet burde indikere hvilken substans man da inntar.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ankerdram er en drink du inntar når du har forankret båten for kvelden, og har du intensjoner med å bruke båten igjen innen en kort periode så inntar man selvfølelig ikke alkohol og heller tar en alkoholfri variant hvis man ønsker og holde på tradisjonene.

 

Og skal du bare ligge et par timer hiver man ut det man kaller tradisjonsrikt sett "kaffedregg" og navnet burde indikere hvilken substans man da inntar.

 

 

Ja ideelt sett, men så er ikke alle like edruelige på sjøen. Og noen tar seg en klunk brennevin straks dregg/anker er kastet. Uavhengig av om de ligger til anker for natten eller en kort grilltur eller badetur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fylla har ingen plass til sjøs.

0,8 Vs 0,2 i promille har absolutt ingen ting som helst med fyll å gjøre. Fyll dekkes mer enn godt nok av 0,8 grensen som vi har i dag.

 

Ankerdrammen er en sosial og hyggelig markering av at sjøreisen/turen er avsluttet og at man ligger for anker (eller til kai) for natten.  Den har heller ikke noe med fyll eller å være brisen å gjøre. Begrepet tilsier at 1 - EN - dram er "ankerdrammen". Dersom det nytes mer er det noe annet enn ankerdram.

---------

Mht fisketurister har ganske mange av de et par ting til felles: De kan ikke kjøre båt, og de er ikke særlig gode til å tolke vær/støm/sjø.

En situasjon som gjerne kan oppstå er at de kjører med sjøen, og enten blir kastet på tvers eller at de slakker av på feil tidspunkt og fyller båten med sjø over hekken.

 

En endring av promillegrensen har ingen betydning for fall mellom båt og kai/brygge - fordi grensen uansett ikke vil gjelde før båten er under kommando.

 

Om "Av og til" kan det sies at de er en overveiende kristenbasert organisasjon der en stor andel av "eierne" har totalavhold og gjerne totalforbud mot salg og bruk av alkohol som mål. "Av og til" er bare et lite delmål - de strekker seg så langt de bare kan under radaren ettersom budskapet ville vært uspiselig om "eierne" hadde fremført det selv.

 

Men det er klart - jeg tror også det er relativt smart å ikke drikke oftere enn av og til - å drikke hele tiden er ulurt.

Endret av 1J7HHBGW
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...