Redaksjonen. Skrevet 5. juli 2019 Del Skrevet 5. juli 2019 200 km/t i lufta: Her er den flyvende versjonen av Formel 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 5. juli 2019 Del Skrevet 5. juli 2019 Motorer: 4x24 kW Illustrasjonen brukt ser ut til å ha 8 motorer? Er det 8x24 kW da eller 8x12 kW? Lenke til kommentar
gruffern Skrevet 5. juli 2019 Del Skrevet 5. juli 2019 Motorer: 4x24 kWIllustrasjonen brukt ser ut til å ha 8 motorer? Er det 8x24 kW da eller 8x12 kW? Eller åtte rotorer og fire motorer 1 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 6. juli 2019 Del Skrevet 6. juli 2019 (endret) «Selve kjøretøyene beskrives som helelektriske oktokoptre som skal ha en topphastighet på 200 km/t samt ha et kraft/vekt-forhold som overgår et F-18 kampfly.» Jeg er temmelig sikker at det snakkes om thrust-to-weight ratio her. I såfall kan deppe neppe kalles kraft/vektforhold men vekt/løfteevneforhold. Sånn sett er den ca 0.9 hos en kampklar F-18, og da her selv en flue bedre tall enn det å stille med. Derimot så kan skyvekraften i en F-18 omregnes til flere titalls megawatt, noe som denne nokså uskyldige saken ikke kan nærme seg på noe vis på. Nå til ren kraftytelse: Fra mitt meget løse regnestykke der jeg antar at med full etterbrenner gir en nokså beskjeden 30% virkningsgrad for gassturbinene (noe som jeg antar er for lite, helhetlig sett, ikke pga grådig stor forbruk som så men at den faktisk gir M1.8 «clean» mens utgangspunktet for kW/kg er tatt ut fra nominell last, ikke «rent» fly som så) så får jeg ca 1,7 kW/kg for F-18, mens for denne krabaten blir det 0,41 kW/kg. Endret 6. juli 2019 av nessuno Lenke til kommentar
G Skrevet 6. juli 2019 Del Skrevet 6. juli 2019 Håper de ikke anlegger flyrutene til løpene over hodet mitt. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 6. juli 2019 Del Skrevet 6. juli 2019 Blir sikkert over vann og ørken slik som Red Bull Air Race. Vil tro de har åtte motorer slik at det alltid er styring i fire hjørner dersom en motor eller propell svikter. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 7. juli 2019 Del Skrevet 7. juli 2019 Så den på Goodwood på fredag. Den har definitivt 8 motorer Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 8. juli 2019 Del Skrevet 8. juli 2019 Arngren prøvde vel å selge noe slikt på 90-tallet. Husker en artikkel om sånne "flyvebiler" i Illustrert Vitenskap også, fordi bestefar hadde den største bladsamlingen jeg noensinne har sett. Lenke til kommentar
xyzæøå Skrevet 8. juli 2019 Del Skrevet 8. juli 2019 Tror jeg ser denne sporten fra sofa'en gitt, ikke spesielt gira på å ha en sverm med flyvende gressklipere over hodet.... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå