Gå til innhold

Eksperter: Krever store grep raskt for å hindre tap av naturmangfold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi må sette vår lit til de unge, de voksne/gamle sitter å syter over bompenger og at dem må betale skatt på hytta si mens dem kjører av gårde i ei dieselpurke til flere hundre tusen...

Det gøyeste er når man forsøker å få det til å høres ut som det er unge mennesker som ønsker at det skal være slik.

Det vi trenger er yngre ledere, samt krav til at miljø og samfunnsnytte vektlegges høyere enn avkastning. Hjelper ikke å ha penger på bok om det går til helvete uansett. Kan ikke kjøpe en fremtid med olje og blodpenger.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi må sette vår lit til de unge

Så det du egentlig sier at at vi bare skal gjøre som de med aller minst kunnskap og erfaring mener vi skal gjøre?  Hvor lurt syns du selv det høres ut?

Særlig. De største tullingene som ihvertfall ikke forholder seg til fakta er de godt voksne. De fleste barn og unge er langt mer oppegående enn mange godt voksne nå til dags innenfor vitenskap og fakta.

Og erfaring er ikke det samme som kunnskap. Den største idioten er den som vet hva som er rett men som velger å lukke øynene for virkeligheten basert på egoisme.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Vi må sette vår lit til de unge

Så det du egentlig sier at at vi bare skal gjøre som de med aller minst kunnskap og erfaring mener vi skal gjøre?  Hvor lurt syns du selv det høres ut?

Særlig. De største tullingene som ihvertfall ikke forholder seg til fakta er de godt voksne. De fleste barn og unge er langt mer oppegående enn mange godt voksne nå til dags innenfor vitenskap og fakta.

Og erfaring er ikke det samme som kunnskap. Den største idioten er den som vet hva som er rett men som velger å lukke øynene for virkeligheten basert på egoisme.

Støttes. Jeg har hørt voksne, og jeg har hørt unge.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dere prater om en falsk motsetning bare skapt for å sette bompengemotstanderne i dårlig lys - også kalt hersketeknikk. Det er fult mulig å kjøre miljøvennlig selv og ønske at andre skal kjøre miljøvennlig samtidig som man er i mot bompenger.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du forstår godt hva jeg mener, så slutt å vri på det. Poenget er at mens de unge forstår at noe må gjøres og er villige til å faktisk endre sin livsstil, hyler og skriker godt betalte voksne mennesker om at dem må betale bompenger, mens dem selv velter seg i et forbruk som i verdenssammenheng er motbydlig. Ekstra søtt er det når disse samme folkene så trekker frem eksemplet alenemødre med 3 barn og en 20 år gammel bil uten mulighet for å endre på noe som helst, for da blir det ikke mat på bordet til barna... come on...

Og jeg utfordrer deg, gå i et hvilket som helst kommentarfelt på Facebook hvor man diskutere miljø eller aller helst, miljø og unge i en eller annen sammenheng - hvem er det som får kjørt seg da? De unge har meldt seg ut av den offentlige debatten fordi godt voksne mennesker uten evne til selvinnsikt rundt eget forbruk eller å sette seg inn i komplekse klimatiske problemstillinger går fullstendig bananas så fort de forsøker.

Bompenger er faktisk ganske genialt sånn sett. Dritkjipt ja, det er jeg enig med deg i, men formålet er å få ned noe av trafikken og bruke pengene (som ikke forsvinner i administrasjon, der har vi et forbedringspotensiale) på å innvestere i mer miljøvennelige løsninger som kollektivreiser ol. På samme tid må vi fokusere på andre områder - det er fullt mulig å tenke på å få ned biltrafikken mens man på samme tid gjør tiltak nasjonalt og globalt. Fjerner vi bompenger får vi heller ikke ned biltrafikken, noe vi MÅ gjøre for å nå målene satt for transportsektoren i hva angår utslipp. 

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du forstår godt hva jeg mener, så slutt å vri på det. Poenget er at mens de unge forstår at noe må gjøres og er villige til å faktisk endre sin livsstil, hyler og skriker godt betalte voksne mennesker om at dem må betale bompenger, mens dem selv velter seg i et forbruk som i verdenssammenheng er motbydlig. Ekstra søtt er det når disse samme folkene så trekker frem eksemplet alenemødre med 3 barn og en 20 år gammel bil uten mulighet for å endre på noe som helst, for da blir det ikke mat på bordet til barna... come on...

Og jeg utfordrer deg, gå i et hvilket som helst kommentarfelt på Facebook hvor man diskutere miljø eller aller helst, miljø og unge i en eller annen sammenheng - hvem er det som får kjørt seg da? De unge har meldt seg ut av den offentlige debatten fordi godt voksne mennesker uten evne til selvinnsikt rundt eget forbruk eller å sette seg inn i komplekse klimatiske problemstillinger går fullstendig bananas så fort de forsøker.

Bompenger er faktisk ganske genialt sånn sett. Dritkjipt ja, det er jeg enig med deg i, men formålet er å få ned noe av trafikken og bruke pengene (som ikke forsvinner i administrasjon, der har vi et forbedringspotensiale) på å innvestere i mer miljøvennelige løsninger som kollektivreiser ol. På samme tid må vi fokusere på andre områder - det er fullt mulig å tenke på å få ned biltrafikken mens man på samme tid gjør tiltak nasjonalt og globalt. Fjerner vi bompenger får vi heller ikke ned biltrafikken, noe vi MÅ gjøre for å nå målene satt for transportsektoren i hva angår utslipp.

Skulle likt å se en faktasjekk av dine påstander.

Jeg mener de klimavennlige folka er en utdøende rase.

Stort sett var de født før krigen. De gikk på butikken med rypesekk fra 1940 og handlet kun ting som ikke hadde datostempling.

Kjøtt spiste de kanskje en og annen søndag. Huset varmet de opp med selvhugget ved og de varmet kun opp der de oppholdt seg. Ganger og soverom var kalde. De kjøpte sjelden og aldri nye klær. Bil og førerkort hadde de ikke. De som hadde bil kjørte lite og bilen var ofte veteran. Se folket ved fjorden (tror jeg serien hette) så forstår du hva jeg snakker om.

Dagens ungdom har ikke tatt opp dette. De bestiller dingser fraktfritt fra Kina. Kjører rundt i store biler. Har store hus, dusjer flere ganger om dagen, reiser på helgeturer til storbyer, kaster mat lenge før utløpsdato osv osv.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det er bra å redusere forbruket, men du trenger ikke bruke hersketeknikker mot bompengemotstand for å nå fram med budskapet.

Jeg er ikke på facebook så jeg aner ikke hva medlemmene der driver med, men jeg har forstått det sånn at ungdommen er veldig lite aktive der fordi det er et gamlis-nettsted, ikke fordi voksne bombarderer de med miljøsvin-budskap.

Bompenger er rett ut urettferdig og fullstendig gal finansieringsordning. Ikke har det miljøprofil heller når de straffer elbilistene for sine CO2-utslipp i rushtrafikken. Elbiler burde kjørt gratis for alltid sånn at bompengene dødd ut sammen med eksosbilene. Finansiering av veiene bør gå over statsbudsjettet. (Hvor mye det skal finansieres er et helt annet tema, jeg snakker kun om metoden for å hente inn pengene).

Men tilbake til artikkelen: Naturmangfold er et kjempeargument mot mange store naturødeleggende industrier:

- Kjøttindustrien (inkl. fôr-produksjon)

- Biodrivstoffproduksjon (palmeolje)

Skal man først brenne olje så bør den ikke være dyrket på bekostning av regnskog og naturmangfold. Det aller beste er selvsagt om man dropper oljeforbrenning helt, men la oss nå starte med den oljeforbrenningen som er enklest å gjøre noe med: bensin og diesel-forbruket. Joda, vi er på god vei til å se lys i tunellen for jet-A1 og tungolje også, men vi må være realistiske og starte med det som er enklest å gjøre noe med.

Lenke til kommentar

Vi må sette vår lit til de unge,

Det vi trenger er yngre ledere, samt krav til at miljø og samfunnsnytte vektlegges høyere enn avkastning. Hjelper ikke å ha penger på bok om det går til helvete uansett. Kan ikke kjøpe en fremtid med olje og blodpenger.

Helt enig, så de må begynne å lære seg og overleve uten forbruk av karbon, faktisk må de unge i dag redusere co2 utslippet sitt med 95% frem til 2100 i forholdt til dagens co2 forbruk for at klimaet ikke skal komme ut av kontroll.

Vi trenger ikke ledere og vi trenger heller ikke kapitalister som har industrien, vi trenger heller ikke olje, og vi burde avslutte skipsfart, flyvinger og vi burde påse at det ikke er noe unødvendig som bruker energi så vi klarer og "redde" planeten våres.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Moderatormelding

Syv innlegg er fjernet grunnet avsporing. Dette er en tråd om naturmangfold og klimaendringer. 

Vennligst ikke kommentere med mindre dere holder dere til tema i tråden. 

Som vanlig skal ikke tilbakemeldinger tas her, men i en PM til meg. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...