Gå til innhold

Dagpenger uklarheter arbeidskontrakt

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter jeg kræsjet taxien som beskrevet i en annen post så har jeg da ingen jobb frem til jeg starter fulltidsjobb i august. Tenkte da å søke dagpenger frem til da, men sliter med å finne ut om jeg er permitert eller sagt opp.

Arbeidsgiver sier "Ingen oppsigelse så lenge vi ikke har noen avtale". Dette, kombinert med null arbeidskontrakt gjør det tungvindt for meg å søke dagpenger frem til jeg får starte å jobbe. Løyvet har redusert arbeidstid grunnet mangel av oppdrag da det er ferie. 

Nav gir meg følgende valg :

-Arbeidsgiver har sagt meg opp
-Jeg er permittert
-Kontrakten er utgått
-Jeg har sagt opp selv
-Arbeidstiden er redusert
-Arbeidsgiver er konkurs
-Jeg er avskjediget

Jeg er vel egentlig permitert, men jeg jobber nok aldri for samme fyren igjen etter alt dette... Så jeg kan vel berre si jeg er sagt opp? Har jo ikke dokumentasjon på hverken eller...

Om jeg krysser av for att jeg er sagt opp så får jeg følgende valg

Du må legge ved følgende:

-Arbeidsavtale
-Dokumentasjon av arbeidsforhold

Men dette har jeg jo heller ikke?

Hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Arbeidsgiver har rett i “"Ingen oppsigelse så lenge vi ikke har noen avtal, akkurat det er logisk nok, for man kan ikke si opp en avtale man ikke har. Spørsmålet er bare om du HAR en avtale. Har du lønnsslipper har du pr definisjon en avtale, for arbeidsgivere deler ikke ut lønninger etter loddtrekningsmetoden - og det forstår (formoder jeg) enhver saksbehandler hos NAV, selv om evnen der til å tenke utenfor skjemaboken og eget offentlig arbeidsforhold ikke akkurat er vidkjent. Du bør her derfor helt penbart snakke med en saksbehandler ved NAV og legge frem lønnsslippene. 

Velger du for å søke sosial hjelp hos NAV - bare for å søke den i påvente av arbeidsledighettrygd mens du venter på at den skal bli utbetalt og sosial hjelp derfor gis som et lån som skal betales tilbake - kan saksbehandler også selv ta en telefon til din arbeidsgiver og finne ut av ting. Det har jeg en viss følelse en del med evne til å tenke to tganker på en gang gjerne vil også om du bare ber dem om det fordi du “har problemer med å kommunisere med din arbeidsgiver”  (så føler en slik saksbehandler seg jo litt nyttig akkurat der og da oppe i alt byråkratiet) - og DA kan bli interessant for din arbeidsgiver me uryddigeht i forhold til arbeidsmiljølovens regler om arbeidsavtale... 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

snip

Hei.

Har du vært hos hos NAV og snakket med dem? Det hjelper å ta kontakt med dem direkte og sette opp et møte hvor dere drøfter situasjonen og hvor du kan forklare hva som har skjedd. Da kan de også hjelpe deg bedre, og de kan gi deg en forklaring på hva som blir rett da det bare er NAV som faktisk kan gi deg en god indikasjon på dette, da de vet hvordan ting behandles. 

Ville også tatt dette opp med fastlegen. 

Lenke til kommentar

Spurte nok engang om å få til ett møte med nav, dette var svaret jeg fikk.

"Hei!

Jeg skjønner at dette gjør situasjonen vanskelig. Du må ta kontakt med oss på telefon 55 55 33 33, og spørre hvilken dokumentasjon på må legge ved søknaden, og hva du må gjøre om du ikke får tak i denne dokumentasjonene.

xxxxx xxxxx

NAV xxxx"

Lenke til kommentar

Uansett hva du gjør, hvis du er den som har sagt opp jobben, så er det "karantenetid" som de så herlig kaller det på ca 2 måneder som du ikke får noe som helst fra NAV. Så sørg for all del å vinkle det dithen at du ble sparket, så du slipper å spise av søppelkasser og leve i pappesker på gata!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Lønnsslippene er egt det eneste jeg har av dokumentasjon ja. Men holder det for nav da? Jeg vil jo helst unngå å nave, men det er jo ingen som gir meg jobb i 30 dager frem til jeg starter i ny jobb liksom

Når du får avklart hva du skal trykke på i nettleseren, så gjelder det å gå rett til verks med å finne frem det de trenger av dokumentasjon. En av de tingene er kontoutskrifter for de siste tre måneder. Jeg skulle tro lønnsslipp er god nok dokumentasjon på at du har jobbet. En annen ting er likningen, men de henter selv ut data derfra.

Det er vel ikke farlig å søke sosialpenger også - er du blakk, så er du blakk! Var jeg deg ville jeg møtt opp i skranken, og gjerne med kontoutskrifter og gammel lønnsslipp klart. Jeg tror du kan søke både dagpenger og sosialstønad, men gjør dette i dialog med en ansatt ved NAV, så unngår du juridiske fallgruver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...