BarneLæreren Skrevet 8. juli 2019 Del Skrevet 8. juli 2019 Jeg er sååå lei denne "sikkerheten først"! Vi er da menn..... Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 8. juli 2019 Del Skrevet 8. juli 2019 Det første utsagnet er ikke helt korrekt. Elbiler har lavest forbruk på hastigheter rundt 25-30 km/t og forbruket øker etter hvert som effekten av luftmotstanden slår inn. Biler som går på bensin eller diesel har dårlig effektivitet ved lav hastighet og er giret slik at man oppnår best effektivitet rundt 80-90 km/t. Ellers er det feil å påstå at fossilbiler er overlegne til langdistansekjørig bare basert på hvor fort man kan fylle tanken. Da har du fullstendig sett bort fra kostnaden pr. kjørte km. Jeg kjørte en tur på 400 km i går. Det kostet meg ca. 116 kroner i strøm fordelt på hurtiglader og hjemmelader. Altså en kostnad på 29 øre/km. Det er halvparten av hva en effektiv dieselbil klarer. Det er her snakk om motorvei hastighet, så jo utsagnet er korrekt. Skal man også ta med kostnader så vil turen din på tysk motorvei koste 262,- vs 362,- i diesel med 0,75 i snitt forbruk. Eller 7,- pr mil på strøm vs 9,- pr mil på diesel. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 8. juli 2019 Del Skrevet 8. juli 2019 (endret) Ikke veldig imponert, rekorden på motorsykkel er jo på hele 3256km satt i sør afrika i 2014. mc må jo stanse for "lading" enda oftere enn en elbil. Elektrisk motorsykkel? Ett stort problem under dette rekordforsøket var all trafikken som sinket dem. Her har jo MC ett stort fortrinn da forbikjøring er vesentlig enklere. Endret 8. juli 2019 av Complexity Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 8. juli 2019 Del Skrevet 8. juli 2019 Så du mener at man tester bilens "godhet" med å kjøre maks hastighet i en oval ring i 100k km? Kanskje for å teste en koksende ottomotor ja, men hva med resten av bilen?. En skikkelig test ville vert opp og ned Norges vestkant der det er store asfalthull så man får testet hvor godt bilen holder sammen, med alt fra oppheng til mye variasjon i hastighet. Da får kjølekretser og alt variert i stedet for å ligge konstant på samme nivå som det vil når man holder samme hastighet rundt samme bane. Det er ikke hjulopphenget PG dørhengsler som blir testet men motor og gear. På en elbil blir vel dette enda mere relevant fordi man får testet at el motor og batteri tåler den ytelsen du har betalt for. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 8. juli 2019 Del Skrevet 8. juli 2019 Model S og X er vel litt plaget med overoppheting når dem blir pushet hardt over lang tid, mens Model 3 har bedre kjøling og mindte varmetap i motorene (mere effektiv) så er absolutt en bra test dette. Lenke til kommentar
kla3torsk1 Skrevet 9. juli 2019 Del Skrevet 9. juli 2019 Verden hadde vært så mye bedre hvis alle bare kjørte en gammel 2.5 TDI! Ja, det var kronisk ment Lenke til kommentar
mrxx Skrevet 11. juli 2019 Del Skrevet 11. juli 2019 Hastighet vs forbruk er likt for alle biler. En bensinpumpe fyller i dag 40 liter i minuttet, som tilsvarer 4.800km pr time med forbruk på 0.5l/km. Tesla ligger på rundt 600km pr time for et stopp. Derfor er fossilbiler fremdeles overlegne når det kommer til langdistanse kjøring. Supercharger V3 kan lade med 250 kw, og det tilsvarer faktisk opptil 2000 km/t på model 3. (3LR rwd med forbruk på 125 wh/km) Lenke til kommentar
kremt Skrevet 11. juli 2019 Del Skrevet 11. juli 2019 Supercharger V3 kan lade med 250 kw, og det tilsvarer faktisk opptil 2000 km/t på model 3. (3LR rwd med forbruk på 125 wh/km) Hvor finner jeg den superchargeren? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 11. juli 2019 Del Skrevet 11. juli 2019 (endret) Hvor finner jeg den superchargeren?Utbyggingen begynner i oktober.Får allerede nermere 150Kw fra dagens superchargers så går greit unna der og (190Kw på ionity ladere, men dem oppgraderes vel til 350Kw nå) Endret 11. juli 2019 av Complexity Lenke til kommentar
kremt Skrevet 12. juli 2019 Del Skrevet 12. juli 2019 350 kW på Ionity er bare for biler med 800V CCS, dvs ingen per nå. I løpet av 1 år, Porsche Taycan. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 12. juli 2019 Del Skrevet 12. juli 2019 Supercharger V3 kan lade med 250 kw, og det tilsvarer faktisk opptil 2000 km/t på model 3. (3LR rwd med forbruk på 125 wh/km) Helt sant! Men! Den hastigheten klarer de (inntil videre) bare fra 8 til 16% batteristatus. Når spenningen stiger pr celle så øker motstanden og farten går drastisk ned. Lader man opp til 80% vil snitt farten tilsvare rundt ca100kw gjennom hele syklusen. For å få 200+kw må man klare å treffe ladere med under 10% og ikke ha over 50% hver eneste gang. Det er det nok ikke ofte man klarer. (Jeg sier ikke det er teoretisk umulig) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå