Gå til innhold

Huslån og skattefradrag for renter

Anbefalte innlegg

Hei

jeg og ektefellen sitter i dag med et huslån på enebolig. I tillegg vurderer vi nå å kjøpe en leilighet i annen by, for datter som skal begynne å studere.

Sikkerheten i dette lånet vil være deler av vår enebolig (den er belånt, men under 50%).

Jeg var dermed i kontakt med banken vår, som kunne gi aller best rentevilkår hvis datter sto som hovedlåntaker og vi foreldre som medlåntakere.

Samtidig ønsker jeg jo at lånet skal stå på oss foreldre når det gjelder det skattemessige. Altså at det er vi som får rentefradrag og vi som får fradrag i formue. Dette fordi datteren vår uansett ikke har formue eller inntektsskatt.

I følge hun jeg snakket med i Banken var dette uproblematisk. Vi skulle kunne bestemme selv hvem av oss tre som skulle trekke fra renter og formue på skatten.

Jeg vet at jeg og min kone gjør det på hovedlånet, men er dette godkjent av skattemyndigheter også mellom foreldre og 18 år gammel datter, når hun er hovedlåntaker og vi medlåntakere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge dere betaler rentene kan dere kreve skattefradraget. Dere kan mest sannsynlig ha en privat avtale om at hun bor vederlagsfritt eller betale en ubetydelig del av rentekostnadene eller felleskostnader. 

Inntil videre er det fortsatt ingen arveavgift, men den kommer nok tilbake hvis AP/SV/Rødt kommer til makta igjen. Men det er problemer for fremtiden... 

Usikker på hvordan det er med beskatning for fordelen av å kunne bo gratis hos foreldre. Jeg er heller ikke helt sikker på hvordan det er mhp. Lånekassen om man bor i foreldrenes leilighet. Mye synsing fra meg, håper det kommer en med peiling og korrigerer meg

Lenke til kommentar

Det følger av skatteloven § 6-40 at det gis fradrag for "renter av skattyters gjeld" (min utheving). Det er kun skattyters egen gjeld som utløser fradragsrett.

Dersom flere er ansvarlige for gjelden har den enkelte kun fradragsrett for sin andel av rentene tilsvarende sin andel av gjelden.

Dersom datteren skal betjene lånet kan kun datteren kreve fradrag for rentene. Hvis foreldrene betaler lånet/rentene og datteren betaler tilbake til foreldrene vil rentene ikke være fradragsberettiget for foreldrene (de utgjør ingen endelig kostnad). Dette gjelder selv om tilbakebetalingen til foreldrene skjer senere.

Vederlagsfri bruk av foreldrenes sekundærbolig i studietiden skattlegges ikke, jf. Skatte-ABC 2019 "Bolig - fri bolig" pkt. 4.1.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det følger av skatteloven § 6-40 at det gis fradrag for "renter av skattyters gjeld" (min utheving). Det er kun skattyters egen gjeld som utløser fradragsrett.

Dersom flere er ansvarlige for gjelden har den enkelte kun fradragsrett for sin andel av rentene tilsvarende sin andel av gjelden.

Men står vi fritt til å definere at jeg og min kones andel av lånet er 100% (eller tilnærmet), selv om vår datter er hovedlåntager? Tanken er også at vi skal være eier av leiligheten.

Dersom datteren skal betjene lånet kan kun datteren kreve fradrag for rentene. Hvis foreldrene betaler lånet/rentene og datteren betaler tilbake til foreldrene vil rentene ikke være fradragsberettiget for foreldrene (de utgjør ingen endelig kostnad). Dette gjelder selv om tilbakebetalingen til foreldrene skjer senere.

I tillegg til vår datter, er det meningen at en veninne skal bo der og betale leie.

Forstår jeg rett at hvis vi skal betjene lånet og svare for rentene, vil betaling fra vår datter (og selvsagt fra veninnen) være vanlig husleie - og ikke tilbakebetaling av renter. Da kan vi trekke fra renter på vår inntektsskatt, men må betale skatt for husleie fra begge to.

I utgangspunktet var tanken simpelthen at jeg og min kone kjøpte leiligheten som vår datter og en veninne leier. Da ville vi kunne trekke fra renter, men skatte for husleie. Men det er altså banken vår som gir mye bedre vilkår hvis datteren er hovedlåntager. For vår del er det da greiest hvis vi gjør det som tenkt (vi eier og betaler renter/avdrag, de to leier av oss), men at datteren vår er hovedlåntaker sett fra Bankens side.

Så spørsmålet er om det er noe i veien for dette skattemessig (eller annet) så lenge banken godtar det?

Lenke til kommentar

Ja, man kan ha en intern avtale mellom medlåntakere som går ut på at lånet skal betjenes av kun enkelte av medlåntakerne, ikke alle.

Hvis dere betjener lånet og utøver alle eierrettigheter over boligen, vil betaling fra deres datter være skattepliktig husleie for dere. Dere får trekke fra driftsutgifter dere betaler i denne husleien.

Planen du beskriver ser uproblematisk ut. Det kan være et ankepunkt fra bankens side at datteren ikke har eierrettigheter i eiendommen, men det er ikke et skattemessig problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...