banana20 Skrevet 5. juli 2019 Del Skrevet 5. juli 2019 (endret) Jeg skal bytte kjøler og trenger dermed å fjerne gjensittende kjølepasta fra min i9 9990k CPU. Er det noen spesifikk sort som skiller seg ut til dette eller er det hipp som happ? Endret 5. juli 2019 av Sisto90 Lenke til kommentar
Wiztard Skrevet 5. juli 2019 Del Skrevet 5. juli 2019 Isopropanol (blåsprit) er en favoritt. Fordamper fort, og fordamper helt (dvs. etterlater ikke rester). 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. juli 2019 Del Skrevet 5. juli 2019 Normalsett holder det med papir (matpapir, kjøkkenpapir rull) man kan bruke dopapir, men vær litt forsiktig så ikke papiret havner i cpu sokkelen. Normalsett burde man ikke trenge blåsprit eller akasa Kjølepastafjerner Sitrusbasert, for rengjøring av kjøleribbe og CPU med mindre kjølepasten er tørket fast. Lenke til kommentar
El burro Skrevet 5. juli 2019 Del Skrevet 5. juli 2019 Jeg har god erfaring med kaffefilter siden det ikke legger igjen fiber. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 5. juli 2019 Del Skrevet 5. juli 2019 Normalsett burde man ikke trenge blåsprit eller akasa Kjølepastafjerner Man bør bruke en eller annen form for teknisk sprit. Blå isotropanol er som nevnt over en favoritt. 2 Lenke til kommentar
aswfg Skrevet 5. juli 2019 Del Skrevet 5. juli 2019 (endret) https://www.digitalimpuls.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=76241 (Har hatt samme flaska i snart ti år) + kaffefilter (loer ikke) Som nevnt over fungerer visse typer teknisk sprit også. Endret 5. juli 2019 av Nwader Lenke til kommentar
banana20 Skrevet 5. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2019 (endret) Får man kjøpt ren Isopropanol, altså uten farge? Har hørt folk som prøvde rødsprit/blåsprit osv, hvor komponenter har streiket i ettertid.Bor i Trondheim, så kan vel ta meg en tur innom Nidaros data og høre der i verste fall! Endret 7. juli 2019 av Sisto90 Lenke til kommentar
banana20 Skrevet 5. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2019 https://www.digitalimpuls.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=76241 (Har hatt samme flaska i snart ti år) Såg denne først nå! Flott! Prøver dette:) Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 5. juli 2019 Del Skrevet 5. juli 2019 Får man kjøpt ren Isopropanol, altså uten farge? Har hørt folk som prøvde rødsprit osv, hvor komponenter har streiket i ettertid. https://www.byggmakker.no/maling/vaske-og-rensemidler/isopropanol-bla-rens-1-ltr-akol-pro/ Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 6. juli 2019 Del Skrevet 6. juli 2019 Får man kjøpt ren Isopropanol, altså uten farge? Har hørt folk som prøvde rødsprit osv, hvor komponenter har streiket i ettertid. Bor i Trondheim, så kan vel ta meg en tur innom Nidaros data og høre der i verste fall! Ja, det kan bestilles hos et apotek Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Såg denne først nå! Flott! Prøver dette:) Jeg har en slik som jeg har hatt i ca 15 år nå. Ikke mye igjen, men den holder et bygg eller tre til. Lenke til kommentar
G Skrevet 5. august 2019 Del Skrevet 5. august 2019 Funker aceton, eller er det for kraftig kost? Hva med lakk tynner? Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 5. august 2019 Del Skrevet 5. august 2019 Tørkepapir fungerer fint. Tørk bort det verste først uten isopropanol. Så tar du litt isopropanol på tørkepapiret og tørker bort. Tørk så til slutt uten isopropanol. Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 5. august 2019 Del Skrevet 5. august 2019 Merker dere forskjell med å vaske med isopropanol? Har bare tørket før, og aldri hatt noen høye temps. Typisk 25-30 under idling, og 50-60 ved last Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 5. august 2019 Del Skrevet 5. august 2019 Merker dere forskjell med å vaske med isopropanol? Har bare tørket før, og aldri hatt noen høye temps. Typisk 25-30 under idling, og 50-60 ved last Ikke alltid alt kan tørkes bort med papir. Noen ganger har det størknet litt. Kommer litt an på hva slags kjølepasta som er brukt før. Jeg har isopropanol lett tilgjengelig så det er ikke noe stor jobb å bruke det. Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 5. august 2019 Del Skrevet 5. august 2019 Ikke alltid alt kan tørkes bort med papir. Noen ganger har det størknet litt. Kommer litt an på hva slags kjølepasta som er brukt før. Jeg har isopropanol lett tilgjengelig så det er ikke noe stor jobb å bruke det. Ser den. Hjelper nok sikkert, men spm er om det er nok til at eg burde begynne å bruke det også Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 5. august 2019 Del Skrevet 5. august 2019 (endret) Ser den. Hjelper nok sikkert, men spm er om det er nok til at eg burde begynne å bruke det ogsåHvis du overklokker, så er det greit å ha alle marginene du kan, men siden temperaturene dine er såpass lave, ser jeg ingen grunn. Når du sier "last", mener du da 100% last i Aida64 eller lignende? Endret 5. august 2019 av RRhoads Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 5. august 2019 Del Skrevet 5. august 2019 Hvis du overklokker, så er det greit å ha alle marginene du kan, men siden temperaturene dine er såpass lave, ser jeg ingen grunn. Når du sier "last", mener du da 100% last i Aida64 eller lignende? Blir vel tilnærmet 100% Tenker mest ved gaming av type battlefield osv. Men har skikkelig kjøler da, og det har eg alltid hatt. Mange som er så nøye har gjerne stock kjøler? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5. august 2019 Del Skrevet 5. august 2019 (endret) Jeg har bygd pcer i hopetall i årevis og har stort sett brukt kondensfjerner (som er 99% iso/2-propanyl) fra bensinstasjon . Og kaffefilter for å gni/tørke over tilslutt med er kjekt da det ikke «loer» som dasspapir/tørkepapir/bomullswabs https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1641707 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1665089 @G Aceton «smelter» plastbaserte materialer og må holdes langt unna en pc. Søler du aceton på hovedkort/kretskort/cpusokkel er du i trøbbel. Endret 5. august 2019 av syar2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå