Gå til innhold

Den første påhengsmotoren hadde 1,5 hest. Nå er det firetaktere som gjelder


Anbefalte innlegg

 

Se på de faktiske utslippene fra motoren. Det er ikke slik at oljen slippes uforbrent ut i eksosen, den er fullstendig forbrent sammen med bensinen.

Med en 4-takter må du bytte olje hvert år, og de som har prøvd å gjøre det vet at det er nær umulig å få til uten søl. Spilloljen må håndteres, samme med oljefilteret, som man slipper på en to-takter.

Det er to i slekta som har like Askeladde 475, en med 50 hk E-tec, den andre med 60 hk Mercury. E-tecen er overlegen, spesielt i å komme opp i plan, men har også høyere toppfart og mindre/behageligere støy.

2-takt har et veldig stort fortrinn ved lav belastning, som er en stor del av driftstiden. De har gjerne 1/4 av forbruket ved tomgang og litt oppover.

Mindre støy ved høy belastning, der 4-taktere har en tendens til å hyle og bråke fælt.

Jeg har byttet ut Honda og Suzuki med E-tec, og har nå tre båter med E-tec. Er strålende fornøyd, kommer aldri til å gå tilbake til 4-takter.

Ja dette er korrekt når den er helt ny og alle sensorer fungerer optimalt. Men hva etter 10år med gjennomsnitts mennesket som vedlikeholder?  Da ender man opp men mye uforbrent ut eksosen. Slik vi ser på 2 taktere overalt.

Du mener kanskje at en 10 år gammel 4-takter uten vedlikehold er som ny?

 

Den ene min er 2006-modell, og ryker ikke mer enn da den var ny.

Det som er med en E-tec er at om den ikke får det vedlikeholdet den trenger får du ganske enkelt ikke start på den. Vedlikeholdet består stort sett i å bytte plugger og oljefilter, samt termostat ved behov, og olje i undervannshuset hvert tredje år. Om du ikke bytter pluggene ved behov starter den ganske enkelt ikke, og om den først starter går den som den skal.

Sensorene fungerer eller fungerer ikke, det er det samme på 2-takter og 4-takter. Om de ikke virker får du feilmelding, det er også det samme på 2-takter og 4-takter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I de mange store byene i Kina så er 2 takts motorer forbudt. Eller de tok et generelt forbud mot moped og motorsykler. Siden de fleste av disse var 2 taktere. Og blårøyken står. 

 

Hvilken relevans har tuc-tuc'er og andre doninger med oljeinnblanding i bensinen med en moderne 2-takter med direkteinnsprøytning av bensin og oljeinnsprøytning på riktige steder og i den mengde som kreves ved enhver driftstilstand?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilken relevans har tuc-tuc'er og andre doninger med oljeinnblanding i bensinen med en moderne 2-takter med direkteinnsprøytning av bensin og oljeinnsprøytning på riktige steder og i den mengde som kreves ved enhver driftstilstand?

Det er gitt sensorene gir korrekt data... 

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Du mener kanskje at en 10 år gammel 4-takter uten vedlikehold er som ny?

 

Den ene min er 2006-modell, og ryker ikke mer enn da den var ny.

Det som er med en E-tec er at om den ikke får det vedlikeholdet den trenger får du ganske enkelt ikke start på den. Vedlikeholdet består stort sett i å bytte plugger og oljefilter, samt termostat ved behov, og olje i undervannshuset hvert tredje år. Om du ikke bytter pluggene ved behov starter den ganske enkelt ikke, og om den først starter går den som den skal.

Sensorene fungerer eller fungerer ikke, det er det samme på 2-takter og 4-takter. Om de ikke virker får du feilmelding, det er også det samme på 2-takter og 4-takter.

4 takter trenger ikke og blande olje inn i bensinen så sensor variabler er mindre "katastrofalt" 

Lenke til kommentar

Så du sier at jeg fyller 16 liter motorolje på bilen i i løpet av de 1600 mil jeg kjører i løpet av året?

 

What? Eller er det en 4 takter som driver et cruiseskip du snakker om her?

 

100Mil/literen er gjengse oppfatning på nyere biler med moderne motorer, ellers er det rundt 0,5/100 mil, det kan selvfølgelig variere fra motor og fabrikat.

 

 

Enkelte bilfabrikanter sier at et forbruk på inntil 1 liter olje per 1000 kjørte kilometer er innenfor fabrikkens normer.

Lenke til kommentar

Nå må du gi deg :)

Kan ikke gi meg på når noen prøver og overbevise meg om at noe som er totalt avhengig av korrekt data for og ikke være forrurensende. Er like bra som noe som er mye mer tilgivelig 10-20 år nede i veien.

 

Data sier at 2 takt er veldig dårlig i forhold. Spesielt når 2 takten eldes. Jeg forholder meg til det og ikke synsing som at "det ryker ikke av min" 

Lenke til kommentar

100Mil/literen er gjengse oppfatning på nyere biler med moderne motorer, ellers er det rundt 0,5/100 mil, det kan selvfølgelig variere fra motor og fabrikat.

Legg merke til ordet "kan"

 

Jeg kan hoppe 100 meter høyt og. Gitt jeg trenger litt hjelp.

 

Jeg har hatt store og spreke motorer, som bruker over gjennsnittet av alt så si. ALDRI har jeg fylt på 16 liter olje på et år i etter fylling. Selv ikke BMWn som synlig lakk olje brukte så mye.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Reklame eller teknisk podcast ?? TU redaksjon, dette er virkelig i grenseland.

 

4 taktere er en pengeku for produsentene og ikke til det beste for kundene.

 

Evinrude Etec sitt konsept er kundevennlig og jeg er super fornøyd med min moderne 2-takter.

 

2 takt bør forbyes. det er som og tømme olje rett i naturen! Hadde en 225HK Mercury 2 takt som jeg brukte MYE for noen år siden. gikk 10 liter olje i uken! Galskap( og de kostet 900kr for en 10 liter kanne) Dyrt og dårlig gjort mot miljø.

Nye 4 takt går like billig og stillere, mer driftsikre, nesten like mye hester pr kg.

Lenke til kommentar

Det er mange her inne som tydeligvis fortsatt tror at vi er i 1999 og ikke i 2019. Moderne totaktere har direkte innsprøytning under høyt trykk. De forbruker like lite bensin og slipper ut like lite som moderne firtaktere. Oljeforbruket til en moderne totakter er også like lavt om ikke lavere enn hos de fleste moderne firtaktere. Om jeg hadde kjøpt en Evinrude istedenfor en Yamaha er først og fremst et valg om hva man foretrekker. Men en moderne Evinrude trenger ikke service før det har gått 500 timer. Det er et godt pluss i margen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ja dette er korrekt når den er helt ny og alle sensorer fungerer optimalt. Men hva etter 10år med gjennomsnitts mennesket som vedlikeholder?  Da ender man opp men mye uforbrent ut eksosen. Slik vi ser på 2 taktere overalt.

 

Slutt å synse

Lenke til kommentar

Poenget med min første tråd er at dette fremstår som reklame for Yamaha og andre produsenter av 4-taktere. De som sammenligner 20-30år gammel egenfaring med 2-takter har åpenbart ikke peiling på Evinrude sin Etec teknologi og må lese litt mer før de kommenterer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...