Gå til innhold

Den første påhengsmotoren hadde 1,5 hest. Nå er det firetaktere som gjelder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Reklame eller teknisk podcast ?? TU redaksjon, dette er virkelig i grenseland.

 

4 taktere er en pengeku for produsentene og ikke til det beste for kundene.

 

Evinrude Etec sitt konsept er kundevennlig og jeg er super fornøyd med min moderne 2-takter.

Lenke til kommentar

Reklame eller teknisk podcast ?? TU redaksjon, dette er virkelig i grenseland.

 

4 taktere er en pengeku for produsentene og ikke til det beste for kundene.

 

Evinrude Etec sitt konsept er kundevennlig og jeg er super fornøyd med min moderne 2-takter.

Sliter bare og se fordelen med en 2takter. Bortsett fra at du får noe mer "umf" for kubikken. Og de er litt lettere.

 

Mindre holdbare av fysiske grunner som er åpenbare. Smørings systemet er lite miljøvennlig, er som du skal helle en 4liter med olje på bensintanken på bilen om du skal kjøre 160mil.

 

Og i dagens miljø fokus, så lykke til og argumentere for en 2takt :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, den eneste fordelen med totaktere jeg ser, kontra 4-taktere, er at de lager mer lyd.  :p

Forsåvidt noe jeg ser begrenset verdi I, ved normal bruk.

Fordelen med 2tak er bedre dreiemoment/akselerasjon pr. kilo, rimeligere i drift i høyere turtallsregisteret. Ulempene er mer forbruk i de lavere turtallsområdene.

 

Når det gjelder støy så er det er regelverk på dette, og foreksempel vannscootere har også 4taks motorer som støyer.

Lenke til kommentar

Moderne to-taktere har akkurat samme utslippskrav som firetakter så det er en ikke sak.

 

Og det er vel nettopp defor de heller går over til 4-taktere, for å lettere holde seg innenfor grensene.

Endret av Ingeniør
Lenke til kommentar

Evinrude Etec sitt konsept er kundevennlig og jeg er super fornøyd med min moderne 2-takter.

Det jeg ikke liker med Avinrude etec-motorer er at man må ha en autorisert forhandler med diagnoseutstyr med nymontering av motor, men de har en fint konserverings-system.

Lenke til kommentar

Og det er vel nettopp defor de heller går over til 4-taktere, for å lettere holde seg innenfor grensene.

Ja, det er derfor det ikke finne små 2taktere lengre, tar du foreksempel Mercury optimax så kutter de ut sylindre "drivstofftilførselen/gnist" ved lave turtall for og klare utslippskravene.

Lenke til kommentar

Moderne to-taktere har akkurat samme utslippskrav som firetakter så det er en ikke sak.

Utslippskrav eller ei. Hindrer ikke at en 2 takts motor har i gjennomsnitt 6.46 ganger så mye hydrokarboner i sin eksos som en 4 takt.

 

Ja en moderne 2takt kan ta seg veldig godt ut da den er flunka ny, alle sensorer fungerer optimalt. Men så fort den begynner og brenne litt mindre enn optimalt så blir den veldig forrurensende. Pga den skal brenne både olje og bensin, noe som er mer vanskelig enn og bare brenne bensin.

 

I de mange store byene i Kina så er 2 takts motorer forbudt. Eller de tok et generelt forbud mot moped og motorsykler. Siden de fleste av disse var 2 taktere. Og blårøyken står.

 

Ikke en sak.. Jaja øye som ser. Blir nok forbudt før 4 takt. Og lykke til med og finne deler osv når de har blitt "boikottet"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_710 : 

 

All 710 engines are two-stroke 45 degree V-engines. The 710, and the earlier 645 and 567, are the only two-stroke engines commonly used today in locomotives

 

https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_1010

 

The EMD four-stroke engine was resurrected in 2015 to meet EPA Tier 4 emissions regulations.

 

Er nok ikke bare mindre totaktere dette gjelder. Gjelder nok også 150-200 liters kategorien også.

Lenke til kommentar

 

Reklame eller teknisk podcast ?? TU redaksjon, dette er virkelig i grenseland.

 

4 taktere er en pengeku for produsentene og ikke til det beste for kundene.

 

Evinrude Etec sitt konsept er kundevennlig og jeg er super fornøyd med min moderne 2-takter.

Sliter bare og se fordelen med en 2takter. Bortsett fra at du får noe mer "umf" for kubikken. Og de er litt lettere.

 

Mindre holdbare av fysiske grunner som er åpenbare. Smørings systemet er lite miljøvennlig, er som du skal helle en 4liter med olje på bensintanken på bilen om du skal kjøre 160mil.

 

Og i dagens miljø fokus, så lykke til og argumentere for en 2takt :p

At 4 takter er mer holdbar enn Evinrude Etec er bare synsing/sprøyt.

 

Fordel med Evinrude Etec

- «gjør det selv service», tusenlapper spart hvert eneste år

- lettere vektmessig enn 4 takter

- større dreiemoment

- raskere akselerasjon

Lenke til kommentar

 

Reklame eller teknisk podcast ?? TU redaksjon, dette er virkelig i grenseland.

 

4 taktere er en pengeku for produsentene og ikke til det beste for kundene.

 

Evinrude Etec sitt konsept er kundevennlig og jeg er super fornøyd med min moderne 2-takter.

Sliter bare og se fordelen med en 2takter. Bortsett fra at du får noe mer "umf" for kubikken. Og de er litt lettere.

 

Mindre holdbare av fysiske grunner som er åpenbare. Smørings systemet er lite miljøvennlig, er som du skal helle en 4liter med olje på bensintanken på bilen om du skal kjøre 160mil.

 

Og i dagens miljø fokus, så lykke til og argumentere for en 2takt :p

Se på de faktiske utslippene fra motoren. Det er ikke slik at oljen slippes uforbrent ut i eksosen, den er fullstendig forbrent sammen med bensinen.

Med en 4-takter må du bytte olje hvert år, og de som har prøvd å gjøre det vet at det er nær umulig å få til uten søl. Spilloljen må håndteres, samme med oljefilteret, som man slipper på en to-takter.

Det er to i slekta som har like Askeladde 475, en med 50 hk E-tec, den andre med 60 hk Mercury. E-tecen er overlegen, spesielt i å komme opp i plan, men har også høyere toppfart og mindre/behageligere støy.

2-takt har et veldig stort fortrinn ved lav belastning, som er en stor del av driftstiden. De har gjerne 1/4 av forbruket ved tomgang og litt oppover.

Mindre støy ved høy belastning, der 4-taktere har en tendens til å hyle og bråke fælt.

Jeg har byttet ut Honda og Suzuki med E-tec, og har nå tre båter med E-tec. Er strålende fornøyd, kommer aldri til å gå tilbake til 4-takter.

Lenke til kommentar

Tja, den eneste fordelen med totaktere jeg ser, kontra 4-taktere, er at de lager mer lyd.  :p

Forsåvidt noe jeg ser begrenset verdi I, ved normal bruk.

 

Kanskje litt mer ved tomgang, mindre og behageligere ved høyt turtall.

Det er nå i alle fall min erfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se på de faktiske utslippene fra motoren. Det er ikke slik at oljen slippes uforbrent ut i eksosen, den er fullstendig forbrent sammen med bensinen.

Med en 4-takter må du bytte olje hvert år, og de som har prøvd å gjøre det vet at det er nær umulig å få til uten søl. Spilloljen må håndteres, samme med oljefilteret, som man slipper på en to-takter.

Det er to i slekta som har like Askeladde 475, en med 50 hk E-tec, den andre med 60 hk Mercury. E-tecen er overlegen, spesielt i å komme opp i plan, men har også høyere toppfart og mindre/behageligere støy.

2-takt har et veldig stort fortrinn ved lav belastning, som er en stor del av driftstiden. De har gjerne 1/4 av forbruket ved tomgang og litt oppover.

Mindre støy ved høy belastning, der 4-taktere har en tendens til å hyle og bråke fælt.

Jeg har byttet ut Honda og Suzuki med E-tec, og har nå tre båter med E-tec. Er strålende fornøyd, kommer aldri til å gå tilbake til 4-takter.

Ja dette er korrekt når den er helt ny og alle sensorer fungerer optimalt. Men hva etter 10år med gjennomsnitts mennesket som vedlikeholder?  Da ender man opp men mye uforbrent ut eksosen. Slik vi ser på 2 taktere overalt.

Lenke til kommentar

 

Evinrude Etec sitt konsept er kundevennlig og jeg er super fornøyd med min moderne 2-takter.

Det jeg ikke liker med Avinrude etec-motorer er at man må ha en autorisert forhandler med diagnoseutstyr med nymontering av motor, men de har en fint konserverings-system.

Det er ikke noe problem å ordne selv. Har gjort det selv, diagnoseprogram og kabel er lett å få tak i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...