Gå til innhold

Nå bygges Norges første toveislader: Snart kan du bruke elbilen til å forsyne huset med strøm

Anbefalte innlegg

Jeg syns det er greit at de tar effektavgift, så lenge totalinntekt ikke øker. (Noe den ikke skal, ettersom nettselskapene er underlagt regulering som sier hvor mye de kan tjene.) Det er likegyldig for meg om jeg betaler 50 øre/kWh per år som blir f.eks 15.000 kroner per år, eller 40 øre/kWh og en effektavgift som blir til sammen 15.000 kroner per år.

Jeg kan være med på at det ikke gir mening at det skal investeres masse i batterier og slikt, om det ikke er behov for det. Satsene for en effektavgift bør ikke være for store - de bør henspeile reell gevinst i forhold til redusert behov for investeringer i nettet.

Vi lader våre 2 elbiler om natta og sparer noen kroner på det pga lavere spotpris, i tillegg skal jeg koble vvb over på timer slik at den skrus av de dyreste og mest belastede timene om morgenen og ettermiddagen. Dette fører til at vårt peak forbruk flyttes bort fra nettets peak og vi kompenserer derfor for 1 eller 2 naboer som ikke bryr seg.

Men om det innføres effektavgift som straffer etter de hyest belastede timene så vil vi selvfølgelig tilpasse oss dette, dvs fordele ladingen utover døgnet og lade MER i nettets peak periode.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...