Gå til innhold

Nå skal Forsvarets Geländewagen fra 80-tallet endelig byttes ut – men det vil ta minst fem år


Anbefalte innlegg

Det er et poeng med EMC. De gamle MB'ene må vel ha elektronikk kun for å slå seg AV.

Disse nye har nok elektronisk styrt innsprøyting og vil bli uniddelbart kaputt ved et slikt angrep.

Link

 

 

Av tilpasningene nevner han EMC-tiltak, for å unngå at andre systemer slår inn og påvirker sambandsrekkevidden, fester til våpen i bilen, festeanordning for å få plass til sambandsutstyr, 24 Volt strømsystem til radiosambandet og mulighet til å skru av alt lys fullstendig, såkalt «black out»-funksjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et poeng med EMC. De gamle MB'ene må vel ha elektronikk kun for å slå seg AV.

Disse nye har nok elektronisk styrt innsprøyting og vil bli uniddelbart kaputt ved et slikt angrep.

 

 

 

Ganske enkelt og lage et faradays bur rundt tenningssystemet, ledninger og batteri. Gjør jo ikke noe om de legger på seg noen kilo de bilene :)

Lenke til kommentar

For mye konsentrasjon om drivstoffet. Burde ikke forsvaret skaffe seg litt mer pansrede feltvogner. Britene byttet jo ut sine med blandt annet Foxhound etter erfaringene i Afghanistan hvor de upansrede Land Roverne ga liten eller ingen beskyttelse mot IED eller improviserte eksplosive inretninger. Det er jo ikke noe godt hvis det eneste en fiende trenger å gjøre er å drysse ut de minste magnetiske landminene langs vegkantene, eller bare noen få og så vil det norske forsvaret bli lammet av frykt.

 

Og ja de gamle forurensende burde gjøres om til spiker. Ikke engang selges til et annet land for det hjelper jo heller ikke miljøet..

Tøv og vas.

 

Gjenbruk av materiell er langt bedre for miljøet enn å produsere nytt plastskrap som folk på død og liv skal bytte ut hvert tredje år.

 

Jeg som kjører gammel bil og dermed ikke støtter produksjonen av nye biler er tusen ganger mer miljøvennlig enn nissene som kjøper splitterny Tesla fyllt med mineraler gravd ut av barnearbeidere i Kongo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg som kjører gammel bil og dermed ikke støtter produksjonen av nye biler er tusen ganger mer miljøvennlig enn nissene som kjøper splitterny Tesla fyllt med mineraler gravd ut av barnearbeidere i Kongo.

Det kommer til stor grad an på hvor mye man kjører. Sånn i snitt er omkring 80% av utslippet ved en bil i bruksfasen. Det er noe høyere på elbiler.

 

Kjører man f.eks 2000 km/år, så kommer man gjerne bedre ut av regnestykket med fossilbil. Da kjører man ikke nok til at en ny elbil vil kunne tjene inn utslippet ved produksjon. Kjører man derimot 50.000 km/år, så er det bare å løpe til elbilbutikken. Man vil gå i pluss innen et år.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...